کد خبر 1048491
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵
جدال سعودی ها و تزارها بر سربازار نفت/عربستان در وحشت کمبود بودجه

رییس دفتر مطالعات انرژی وین گفت: عربستان برای بودجه سال جاری میلادی نفت ۷۰ دلاری را در نظر گرفته و با شرایط کنونی و سایه کرونا بر بازار نفت، بی شک متضرر می شود.

فریدون برکشلی، رییس دفتر مطالعات انرژی وین با اشاره به اینکه صدوهفتاد وهشتمین اجلاس وزرای نفت اوپک و هشتمین اجلاس اوپک پلاس در تاریخ ۵ و ۶ مارس در وین برگزار می‌شود، گفت: این اجلاس در شرایطی برگزار می‌شود که ویروس کرونا بر تمامی ابعاد و اجزای اجلاس سایه افکنده است. بسیاری از هیئت ها و اغلب خبرنگاران و اعضای تیم‌های اجرایی مخالف برگزاری اجلاس شده‌اند و در خواست تعویق زمان اجلاس را داشته‌اند.

وی افزود: از یک سو افق روشنی در مورد زمان مناسب پیش رو نیست و معلوم نیست که الزاماً زمان به سود یا زیان شیوع کروناست ولی شاید مهم‌ترین از آن اصرار و بی قراری عربستان در برگزاری اجلاس فوق العاده این هفته اوپک و اوپک پلاس است.

بیشتر بخوانید:

شیوع گسترده کرونا در عربستان و مسئولیت سازمان بهداشت جهانی

بلند پروازی شاهزاده با نفت ۷۰ دلاری!

به گفته این کارشناس بین المللی نفت عربستان در واقع در اواسط فوریه (بهمن – اسفند ۹۸) خواستار بر گزاری اجلاسی اضطراری شده بود که با برخورد سرد روسیه مواجه شد. روسیه در مقابل پیشنهاد کرد که جلسه‌ای متشکل از کارشناسان ارشد اوپک و پلاس تشکیل شود تا ابعاد و تأثیرات منفی ویروس بر بازار جهانی نفت بیشتر روشن شود. پادشاه عربستان چند بار کوشید تا با رییس جمهوری روسیه گفتگوی تلفنی داشته باشد، اما در نهایت گفتگوی کوتاه تلفنی انجام شد که به جلسه کارشناسی مورد اشاره انجامید.

برکشلی با تاکید بر اینکه ضریب آسیب پذیری کشورهای تولید کننده نفت، تعیین کننده سهمی است که می‌توانند در این کاهش جمعی به عهده گیرند، تصریح کرد: عربستان بودجه ۲۰۲۰ میلادی خود را بر اساس قیمت نفت ۷۰ دلار در هر بشکه و تولید روزانه ۱۰ میلیون بشکه تنظیم کرده است. برنامه‌های توسعه بلند پروازانه شاهزاده بن عبدالعزیز و افق ۲۰۳۰ میلادی از یک سو و قیمت عرضه اولیه سهام ارامکو که حالا آسیب دیده و خریداری ندارد از سوی دیگر، عربستان را در شرایط دشوار اقتصادی قرار داده است.

روسیه با نفت ۴۰ دلاری هم راضی است

رییس دفتر مطالعات انرژی وین ادامه داد: از سوی دیگر روسیه می‌گوید که در تلاش برای کاهش سهم نفت در بودجه عمومی کشورش است و با قیمت نفت ۴۰ دلار در بشکه هم راضی است. تا آنجا که مطالعات قبلی ما نشان می‌دهد، قیمتی که روسیه مدعی است با آن راحت است، تنها در شرایطی میسر خواهد بود که روسیه، بتواند تولیدی در سطح ۱۳ میلیون بشکه در روز را تداوم بخشد.

وی گفت: به عبارت دیگر روسیه در شرایط کنونی بازار جهانی نفت بین قیمت و سهم بازار، به سمت سهم بازار متمایل است. بنابراین رغبت چندانی در ادامه مسیر با سازمان اوپک از خود نشان نمی‌دهد. این برای عربستان و سازمان اوپک نگران کننده است و پاسخ به همان بحث اولیه است که روسیه تا کجا و تا چه میزان آماده همکاری است.

به گفته برکشلی عربستان در اجلاس ۵ و ۶ دسامبر ۲۰۱۹ در وین، اندک انعطافی از خود نشان داد و وزیر نفت این کشور متعهد شد تا در صورت پایبندی کلیه اعضا به سهمیه‌ها، پس از اجلاس مارس، آماده است تا ۴۰۰ هزار بشکه هم داوطلبانه از تولید خود بکاهد.

چشم اوپکی‌ها به عربستان / عراق، گزینه بعدی برای کاهش تولید

رییس دفتر مطالعات انرژی وین با بیان اینکه کارشناسان اوپک پلاس در وین به این جمع بندی رسیده بودند که کاهش جدیدی معادل یک میلیون بشکه در روز برای مقابله با افت تقاضا ضروری است، اظهار داشت: با توجه به توافق قبلی عربستان برای یک کاهش داوطلبانه ۴۰۰ هزار بشکه‌ای، در اجلاس پیش رو، لازم است تا در مورد ۶۰۰ هزار بشکه کاهش توسط اوپک پلاس تصمیم گیری شود. با توجه به این واقعیت که بیشتر اعضای اوپک، کم و بیش ظرفیت مازاد قابل ملاحظه‌ای در اختیار ندارند، نگاه‌ها طبیعتاً متوجه روسیه و عربستان است. البته عراق هم تولید بالایی پیدا کرده است و انتظار برای فشار بر این کشور هم دور از انتظار نیست.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس