فراکسیون امید

منتخبان مردم در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باید با پرهیز از تفرقه انگیزی و حاشیه سازی، با پایبندی به وحدت، از هم اکنون رسیدگی جدی به مطالبات و مشکلات جامعه را در رأس اقدامات خود قرار دهند.

سرویس سیاست مشرق - جریان اصلاح طلب در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با شکست سنگینی مواجه شد. اصلاح طلبان در انتخابات مجلس، به کارنامه خود باختند. این طیف قریب به ۷ سال است که دولت را در اختیار دارد. از سوی دیگر، فراکسیون امید مجلس دهم و شورای شهر و شهرداری برخی کلانشهرها از جمله تهران نیز در اختیار اصلاح طلبان است.

کارنامه اصلاح طلبان در نهادهای مذکور به هیچ عنوان قابل دفاع نیست. به همین خاطر، این طیف پیش از انتخابات، ترفند قلع و قمع شدن توسط شورای نگهبان را به کار برد. این در حالی بود که اصلاح طلبان با ترافیک کاندیدا برای انتخابات مجلس مواجه بودند و به همین خاطر نتوانستند در حوزه انتخابی تهران به لیست واحد برسند و در این حوزه انتخابی با چندین لیست حضور یافتند.

در نهایت، مردم این طیف سیاسی پرادعا و پرسرو صدا و البته بی عمل را نپذیرفتند. به این نمونه توجه کنید: در تصویری که به «سلفی حقارت» مشهور شده بود، حدود ۱۰ نماینده حضور داشتند. نمایندگانی که اکثریت مطلق آنها عضو فراکسیون امید مجلس بودند. شورای نگهبان از میان این ۱۴ نماینده، تنها ۲ نفر را ردصلاحیت کرد. اما نکته قابل توجه اینجاست که هر ۱۲ نفر باقیمانده در روز انتخابات توسط مردم رد شده و در نهایت هیچکدام از حاضرین در تصویر «سلفی حقارت» نتوانستند به مجلس یازدهم راه یابند.

تجربه ثابت کرده است که اصلاح طلبان نه ظرفیت پیروزی در انتخابات را دارند و نه جنبه شکست در انتخابات؛ اگر در انتخابات پیروز شوند، علیرغم در اختیار داشتن امکانات گسترده، با ادعای اختیارات محدود، از رسیدگی به مشکلات و مطالبات اصلی جامعه سرباز می زنند. اگر در انتخابات شکست هم بخورند، یا با ادعای تقلب کشور را به آشوب می کشند و یا با ناامیدسازی و بن بست نمایی وضعیت کشور، وضعیت را بحرانی و بغرنج و غیرقابل اصلاح جا می زنند.

حالا طیف اصلاح طلب پس از شکست سنگین در انتخابات مجلس در پی انتقام گیری از مردم است. این طیف دو پروژه ویژه را به صورت موازی دنبال می کند؛ «ناامید سازی مردم» و «تفرقه افکنی در مجلس».

** پیشگویی متهم فتنه ۸۸

در همین رابطه «علی تاجرنیا» از متهمین فتنه ۸۸ در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: «مجلس یازدهم را بیش از همه مجلسی می‌دانم که نمایندگان آن درگیر منافع فردی خواهند شد و از رسالت اصلی خود که قانونگذاری و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی است، فاصله می‌گیرند و سطح این وظایف را به مطالبات فردی و بعضا مطالبات حوزه انتخابیه تقلیل خواهند داد».

پیشگویی این متهم فتنه ۸۸ درباره مجلس یازدهم در حالی است که در روزهای گذشته خبرهای خوبی از برخی منتخبان ملت در مجلس یازدهم منتشر شد. تشکیل کارگروه های تخصصی، مشورت با نمایندگان سابق و فعلی مجلس، گفت و گو با تولیدکنندگان، آماده کردن طرح های ویژه برای بازار مسکن و...از جمله اقدامات برخی منتخبان مجلس یازدهم در روزهای اخیر بوده است. اقداماتی امیدآفرین و قابل تحسین.

«عبدالله ناصری» مشاور رئیس دولت اصلاحات نیز در روزهای گذشته در اظهارنظری مشابه گفته بود: «با این ترکیبی که پیش بینی می شود، مجلس جدیدی شکل خواهد گرفت و بخش قابل توجه آن نیروهای کم تجربه و تندرو هستند. به نظرم این مجلس از جنس مجلس هفتم خواهد بود. البته به مراتب هماهنگ تر با هسته سخت. از این جهت نباید انتظار داشت که این مجلس بتواند چندان تغییری ایجاد کند و به رأس امور بازگردد...آنهایی که در این دوره روی کار خواهند آمد توانایی لازم را برای بالابردن وزن مجلس و تاثیرگذاری در تصمیمات کلان نخواهند داشت».

** «وظیفه نظارتی مجلس» را «تقابل» جا می زنند

در روزهای گذشته، «اشرف بروجردی» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «من فکر می‌کنم آقای حسن روحانی شرایط سختی در یک سال آینده خواهد داشت...آقای روحانی با میلیون‌ها رای منتخب مردم است و اگر قرار باشد همین منتخبین که به‌دلیل کاهش مشارکت مردم خود کمترین آرا را کسب کردند وی را به چالش بکشند این در واقع مقابله با رای مردم است».

بروجردی در ادامه گفت: «آقای‌روحانی ۲۴‌ میلیون رای همراه خود داشته و اینها کسانی بودند که بعضا تعداد آرایشان به ۵۰۰، ۶۰۰‌هزار رای هم نمی‌رسیده است. حال اینکه بخواهند خود را مدعی بدانند و رئیس جمهور را زیر سوال ببرند نوعی تعارض و تقابل با جامعه و مردم است و کاهش آرامش مردم را به همراه خواهد داشت. لذا اگر این رویه را پیش بگیرند معلوم می‌شود که تشخیص مردم درست بوده که مشارکت جدی نداشتند چون اینها با این رفتارها نمی‌توانند نماینده واقعی مردم باشند».

این فعال سیاسی اصلاح طلب با این استدلال عجیب که «نماینده ای که ۶۰۰ هزار رای دارد نمی تواند بر رئیس جمهوری که رای میلیونی دارد، نظارت کند»، در حقیقت شأن مجلس به عنوان «خانه ملت» را تنزل داده است.

یکی از وظایف اصلی و مهم نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نظارت بر دولت است. بر همین اساس یکی از نقاط ضعف جدی مجلس دهم این بود که بعد نظارتی آن بر دولت بسیار ضعیف بود. به همین خاطر برخی نمانیدگان، بجای آنکه نمایندگان ملت باشند، رسما وکیل الدوله بودند.

** چون اصلاح طلبان نیستند، مردم ناامید شده اند!

«علی صوفی» وزیر تعاون دولت اصلاحات و عضو شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان در روزهای گذشته گفته بود: «اگر اصلاح‌طلبان کنار گذاشته نمی‌شدند، شاید می‌توانستند اوضاع را تا حدی تعدیل کنند و صدای مردم باشند. اما با حذف اصلاح‌طلبان دیگر مردم امیدی به بهبود وضع خود ندارند؛ همچنین یأس و ناامیدی هم بیشتر می‌شود. این ناامیدی زمینه خطرناکی را به وجود می‌آورد که معلوم نیست به چه شکلی درخواهد آمد. همچنین شکاف دولت و ملت عمیق‌تر می‌شود».

برخلاف ادعای این فعال اصلاح طلب، اتفاقا حضور اصلاح طلبان در مجلس، مردم را ناامید کرد. سلفی حقارت، کمیته رفع حصر، اروپاگردی، دفاع از حقوق های نجومی، کاسبکاری در ماجرای سهمیه بندی بنزین و...تنها بخش کوچکی از عملکرد فراکسیون امید در مجلس دهم است.

**تلاش برای تفرقه افکنی

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب در روزهای گذشته گفته بود: «زمام امور مجلس یازدهم در اختیار جبهه پایداری و احمدی‌نژادی‌ها خواهد بود. حکایت آقای قالیباف و هواداران ایشان در مجلس یازدهم مانند فراکسیون امید در مجلس دهم خواهد بود و به همین دلیل از تأثیرگذاری بالایی برخوردار نخواهند بود. واقعیت این است که جبهه پایداری و طرفدران آقای احمدی‌نژاد علاقه‌ای به حامیان آقای قالیباف ندارند».

«غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی» کاندیدای ردصلاحیت شده مجلس نیز پیش از این گفته بود: «اجماع اصولگرایان در مجلس آینده سخت به‌نظر می‌رسد. هرسه گروه(قالیبافی ها، احمدی نژادی ها، پایداری ها) دارای غرور کاذبی هستند که این غرور اجازه نمی‌دهد بین آنها اجماع صورت بگیرد...نکته دیگر اینکه قاطبه اصلی کسانی که وارد مجلس شده‌اند نظامی هستند و سابقه اجرائی ندارند. این افراد به رویکرد قانون گذاری و آیین نامه‌های مجلس و سیاست‌های ابلاغی اشرافیت دقیقی ندارند».

جعفرزاده ایمن آبادی از کارآمدی سخن گفته است. این در حالی است که وی پیش از این در اظهارنظری تأمل برانگیز با اعتراض به حقوق و دستمزد نمایندگان در مجلس گفته بود: «زمانی در دانشگاه فقط می‌خوابیدم و ۸ میلیون می‌گرفتم اما الان صبح تا شب و دور از خانواده مشغول کار هستم و این حقوق مجلس فاجعه است. بعدا نگویند چرا نماینده دزد شد. مدیر را باید تامین کنید تا فساد ایجاد نشود. می‌گویند برای اسلام کار کن! تا کی؟»!

در طول تبلیغات انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، اصلاح طلبان به شدت تلاش کردند تا با بزرگنمایی اختلاف میان کاندیداهای طیف مقابل، این اختلافات را گسترده تر و عمیق تر کنند. با تشکیل لیست وحدت و پیروزی تمام ۳۰ نفر این لیست در تهران و شکست مطلق اصلاحات در انتخابات، تیر این طیف به سنگ خورد.

حالا این جماعت که هیچ دغدغه ای برای رسیدگی به مطالبات و مشکلات مردم ندارد، روی ایجاد اختلاف میان نمایندگان مجلس یازدهم حساب ویژه ای باز کرده است.

** پرهیز از تفرقه و اهتمام در رسیدگی به مطالبات مردم

همانطور که پیش از این نیز ذکر شد، در روزهای گذشته خبرهای خوبی از برخی منتخبان ملت در مجلس یازدهم منتشر شد. تشکیل کارگروه های تخصصی، مشورت با نمایندگان سابق و فعلی مجلس، گفت و گو با تولیدکنندگان، آماده کردن طرح های ویژه برای بازار مسکن و...از جمله اقدامات برخی منتخبان مجلس یازدهم در روزهای اخیر بوده است. اقداماتی امیدآفرین و قابل تحسین.

در روزهای گذشته «محمدباقر قالیباف» منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پیامی ویدئویی گفت: «ما تلاش کردیم با وحدت به مجلس قوی برسیم. همه با هم از امروز عهد ببندیم جز خادمی ‌ملت به موضوع دیگری فکر نکنیم؛ خادمی ‌همه مردم، چه حامیان، چه رقبا و چه آنهایی که به هر دلیلی پای صندوق رأی نیامدند. این درسی است که از مکتب حاج قاسم می‌گیریم».

قالیباف در ادامه تاکید کرد: «کشور الان زیر شدیدترین تحریم‌های دولت آمریکاست که زندگی مردم ما را هدف قرار داده است. باید همه با همه توان تلاش کنیم تا فشارها را از دوش مردم برداریم...شعار من در برای مبارزه با آمریکا همچنان کار است، کار است و کار...مجلس قوی مجلسی است که استکبارستیزی را با ایجاد ثبات اقتصادی از طریق اقتصاد مردمی محقق کند».

منتخبان مردم در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باید ضمن پرهیز از تفرقه انگیزی و حاشیه سازی، با پایبندی به وحدت، از هم اکنون رسیدگی جدی و بدون وقفه به مطالبات و مشکلات جامعه را در رأس اقدامات خود قرار داده و انتقام گیری اصلاح طلبان از مردم را ناکام بگذارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    51 7
    غلط می‌کنند.!
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    19 6
    خداوند ایشاالله مکروحیله وتفرقه افکنی ودروغشان را به خودشان برمی گرداند وآتیش نفاق دامنشون میگیره!!مردم چوبی که ازاین اصلاح طلبان خوردندفراموش نخواهند کرد!!خدا به زمین گرمشون بزند،هرکی تفرقه افکنی ومردم را دلسرد کنند-اصلاح طلبان درمیان مردم دیگر جایی نخواهند داشت-
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    40 8
    ببین نُخاله هارو!
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    21 4
    بزرگترین ایراد مجلس دهم وکیل الدوله بودن آن بود ان شاءالله مجلس آینده اینگونه نخواهد بود و منافع ملی و حقوق مردم را پیگیری خواهد کرد.
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    22 6
    زیباکلام: روحانی از 24 میلیون رای سال 96 الآن 240 هزار رای هم ندارد.
    • سلطانی IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
      12 0
      مردم در دوم اسفند رای دادند که روحانی استیضاح شود
  • شاکی IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    29 5
    استیضاح روحانی و زنگنه و ظریف باید در الویت مجلس آینده باشد.
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    21 4
    اصلاح طلبان و کارگزارانی ها اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند و باید از سیاست کناره گیری نمایند.
  • فرشاد IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    17 2
    آقای تاجرنیا نیست شما افساد طلبان ...خوار همه اش به فکر مردم بودید و پراید از 10 میلیوم به 3 میلیون رسانید الان اصلا بیکاری وجود ندارد حقوقها از تورم بالاتر است تورم صفر شده...
  • مونا IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    16 0
    خدایا به مجلس جدید توفیق بده تا با خدمت به مردم ، ایران رو در برابر استکبار جهانی و نفوذیهای داخلی قدرتمند و پیروز کنند و طعم خوش انتخاب خوب رو به مردم بشون
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    9 0
    انشالله شر اصلاح طلبان ازسرایران کوتاه شود مردم نفس راحتی بکشند
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    2 9
    بس کنید این حرف ها رو ... کشور تا سر در بحران فرو رفته اونوقت شماها فقط به فکر منافع حزبی خود هستید
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    18 0
    زیباکلام تندرو تا دیروز می گفت پایداری رای نداره، حالا میگه قالیبافی ها در مجلس اقلیت هستن...جناب زیباکلام، سر لیست شما فقط ۶۹ هزار رای داشت، پس اقلیت سکوت کنند و به رای مردم احترام بگذارند
  • حسين DE ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    5 0
    هيچ ارگان ويا سازمانى اصلاح طلبان وليبرالها را حذف نكرد،تنها عملكرد خود شما در طى مدت زمان نمايندگى تان در مجلس وكارنامه اين دوران وهمچنين شعور و آگاهى سياسى مردم از دلايل اصلى حذف و شكست خفت بارتان شد .
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    2 13
    مردم ناامید هستند و نیازی به ناامیدسازی ندارند از مجلس بعدی هم چیزی خاصی بیرون نخواهد آمد.
    • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
      0 0
      ناامید کمپ نشینای تیرانا و کامنت نویسای اسرائیلی و ارباباشونن برو رد کارت
  • ريالادری IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    9 0
    این فتنه گران حراف دروغگو اصل و نسب ندارند اگر داشتند وطن فروشی نمی کردند
  • سلطانی IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    8 0
    اصلاح طلبان ازروحانی تاپائین دروغگو هستند مگر روحانی وعده صدروزه نداد مگر نگفت اگرایت الله رئیسی رئیس جمهور شود دلار پنج هزار تومان میشود روحانی توانایی مملکت داری ندارد ازمنتخبان مجلس یازدهم میخواهیم پس از تشکیل مجلس روحانی را استیضاح کند
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    6 0
    این چند سال فقط فاجعه و مرگ و میر و خبر تلخ بود و تاسف و تاسف و تاسف بی پایان اینم درسی برای مردم تا در آینده بیراهه نروند!
  • حسینی IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    4 0
    اینها که کاندید نداشتند که کسی رای بده میخان از کی انتقام بگیرند ...مگر مردم دستانشان بسته است که کسی بخواهد انتقام بگیرد .جواب موشک موشک است...غلط ممنوع برای هرشکست خورده ای با هر فکر و اندیشه ای
  • محمد IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    6 0
    این پیش داوری ها وتخریب قبل از شروع به کار نمایندگان منتخب، تشویش اذهان عمومی نیست و توهسن به منتخبین به حساب نمی اید ؟ قوه قضاییه ساکت خواهد ماند اگز این حرف ها را مابزنیم مجرم نیستیم؟ قانون چه می گوید من به چه کسی شکایت کنم؟ جه کسی پاسخگو هست؟ مدعی العموم کجاست؟ صدای ما را به گوش مسئولین برسانید
  • IR ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    5 0
    این اصلاح طلبان حکایت همون قماربازه رو دارند
  • محمد IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    5 0
    به خدا اصلاحات و اصلاح طلبان واسه همیشه به زباله دان تاریخ پیوستند. از این بی شرف ها دیگه ننویسید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس