کد خبر 1048049
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳
آیا لباس منبع انتقال ویروس کروناست؟

فوق تخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه ماندگاری ویروس روی لباس و پارچه طولانی نیست ،گفت: بهترین کار برای فردی که از بیرون وارد منزل می‌شود قرار دادن لباس‌ها در کمد جلوی ورودی آپارتمان است.

به گزارش مشرق، مسعود مردانی عضو هیأت علمی دانشگاه و فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری  با بیان اینکه ۸۰ درصد افراد مبتلا به ویروس کرونا، بدون مشاهده هیچ گونه علامت و یا با علائم خفیف بیماری را پشت سر می‌گذارند، تاکید کرد: بهتر است افراد در دوره اوج اپیدمی بیماری، از تردد غیر ضروری خودداری کرده و در منزل بمانند.

بیشتر بخوانید:

۹۰ درصد مبتلایان کرونا نیاز به بستری ندارند

دقایقی با بیماران مبتلا به «کرونا» +فیلم

وی  با تاکید بر اهمیت مدیریت خرید اقلام در دوره اپیدمی بیماری کرونا، گفت: بهتر است یک نفر از اعضای خانواده مامور خرید باشد و با آگاهی از اصول پیشگیری از انتقال بیماری برای تامین نیاز های حدود پنج روز خانواده خرید کند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه رها کردن ماسک و دستکش‌های یکبار مصرف در معابر می‌تواند باعث انتقال آلودگی شود، تاکید کرد: گان، ماسک و دستکش‌هایی که در این مدت برای پیشگیری از بیماری استفاده می‌شوند معمولا یکبار مصرف هستند و نباید دوباره استفاده شوند، اما از رها کردن اینها در معابر عمومی و سطل‌های زباله بدون در جدا باید خودداری شود.

 عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توضیح داد: بهترین کار برای دورانداختن این دستکش‌ها و ماسک‌های استفاده شده انداختن در سطل زباله در دار و در صورت عدم دسترسی به سطل زباله دردار انداختن آن در کیسه نایلونی و گره زدن  است.

وی با تاکید ضرورت شست و شوی دستها با آب و صابون بعد از دور انداختن ماسک و دستکش، گفت: در مورد امحای وسایل عفونی در بیمارستانها قواعد خاصی وجود دارد که در حال انجام است.

 مردانی تصریح کرد: مردم باید از رها کردن این زباله ها در سطح شهر خودداری کنند؛ زیرا می‌تواند برای همه مردم مشکل ایجاد کند.

وی با تاکید بر اهمیت مدیریت خرید اقلام در دوره اپیدمی بیماری کرونا، گفت: بهتر است یک نفر از اعضای خانواده مامور خرید باشد و با آگاهی از اصول پیشگیری از انتقال بیماری برای تامین نیاز های حدود پنج روز خانواده خرید کند.

*آیا لباس منبع مهمی برای انتقال ویروس است؟

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی درباره میزان ماندگاری ویروس کرونا بر روی لباس و پارچه، توضیح داد: طبق مطالعات چینی‌ها، ماندگاری ویروس روی لباس و پارچه طولانی نیست و بیشتر روی سطوح صافی مانند پیشخوان مغازه‌ها ماندگاری دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: لباس منبع چندان مهمی برای انتقال آلودگی از یک فرد بیمار به فرد دیگر نیست.

مردانی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از افراد بعد از هربار بیرون رفتن از منزل اقدام به شست و شوی لباس‌های خود می‌کنند، گفت: چنین اقدامی ضروری نیست اما بهترین کار برای فردی که از بیرون وارد منزل می‌شود  قرار دادن لباس‌ها در کمد جلوی ورودی آپارتمان است.

وی افزود: افراد بعد از اینکار و شست و شوی دست‌های خود با آب و صابون می‌توانند لباس منزل را به تن کنند؛ البته لباس کار کادر درمان حتما باید از لباس محل‌های دیگر مجزا باشد.

مردانی درباره زمان مناسب شست و شوی لباس‌ها، توضیح داد: افراد در صورت رعایت این نکات می توانند بدون شست و شوی روزانه مجدد لباسشان را به تن کنند و طبق روال عادی اقدام به شست و شوی آن کنند.

*آیا بیرون گذاشتن جاکفشی از خانه برای جلوگیری از انتقال ویروس لازم است؟

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه کفش نیز نمی‌تواند منبع چندان مهمی برای انتقال ویروس کرونا باشد، یادآور شد: اگر کفش آلودگی ظاهری نداشته باشد قرار دادن آن در جاکفشی‌هایی که معمولا  در ورودی آپارتمان ها قرار دارد مشکلی ایجاد نمی‌کند.

 وی بر ضرورت شست و شوی مکرر دستها برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا تاکید کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
    8 46
    تورم هست مشکلات هست بیکاری هست ولی اونهایی که ریختند همه جا رو اتش زدند و تر و خشک رو با هم سوزاندند و اموال عمومی رو نابود کردند خب طبیعیه عذاب نازل میشه برای چنین مردمی و اینبار هم ترو خشک با هم میسوزه و من بیگناه هم جور اونها رو میکشم
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
      8 3
      من هم بیگناهم
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
    13 4
    در یمن اینهمه انسان بیگناه کشته شده و اوارگی و گشنگی کشیده اند و دنیا خفه شده و چشم به ظلم بسته باید منتظر نزول بلا باشه
  • CA ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
    1 1
    برای هم کاهش بو کفش و هم ضد عفونی از پودر جوش شیرین استفاده کنید یعنی کنی در داخل کفش بریزید و یا دستمال کاغذی بیرون کفش رو هم آغشته کنید. جهت ضد عفونی لباس غیر فلزی از مایکرو ویو استفاده کنید که لباس داخل یک کیسه پلاستیکی یا کنی رطوبت و ایجاد بخار کردن هر گونه ویروس از بین میرود. برای لباس های یا قطعات فلزی از لامپ یو وی یا ال ای دی یو وی در داخل یک محفظه میشود استفاده کرد مثل همان طریقه ای که در بیمارستانها جهت ضد عفونی لوازم اتاق عمل و لباس جراح استفاده میگردد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس