کد خبر 1047936
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۷
سعید نمکی نمایه

وزیر بهداشت در ادامه نامه‌نگاری‌های درون کابینه‌ای، در نامه‌ای بی‌سابقه خطاب به وزیر صمت از عدم همکاری‌ مسؤولان آن با ستاد مقابله با کرونا گلایه کرد.

به گزارش مشرق، دکتر سعید نمکی به عنوان فرمانده مقابله با کرونا فشار زیادی را تحمل می‌کند و طبق حکمی که به وی تنفیذ شده وظیفه بزرگی را به دوش می‌کشد اما گویا آقای وزیر در انجام این وظیفه بزرگ به موانع بزرگ برخورد کرده و چاره‌ای جز نامه‌نگاری‌های درون‌دولتی و عمومی کردن آنها نمی‌بیند.


نمکی روز شنبه در نامه به رئیس‌جمهور از افراد فرصت‌طلبی سخن گفت که با جسارت ۲۰۰ میلیون ماسک احتکار کرده‌اند. وزیر بهداشت در نامه به روحانی آورده بود: «متأسفانه به‌رغم پیگیری فراوان مقدار اندکی[ماسک] خریداری و بقیه تولیدات کشور وارد بازار سیاه شد. متأسفانه پس از حدود ۱۰ روز فقط یک میلیون عدد ماسک تحویل و بقیه نمی‌دانم در کجا انباشته شده است و همکاران اینجانب به دلیل اجبار، شبانه‌روز در بازارهای مختلف و در نقش واسطه و دلال از قاچاقچیان با قیمت گزاف [ماسک] می‌خرند. سوال بنده این است که آیا در شرایطی که همکاران جان بر کف اینجانب در سخت‌ترین شرایط ممکن روز و شب در بخش‌های آلوده پروانه‌وار گرد مردم می‌گردند و خواب و آرامش و سلامتی را قربانی سلامت و راحتی مردم می‌کنند، در ایامی که احتمال آلودگی مردم به دلیل عدم وجود اقلام حفاظتی و پیشگیرانه در خطر است، این شبکه فرصت‌طلب بی‌انصاف از کجا خاطر جمعی دارد که اینگونه جسورانه روبه‌روی مردم و مسؤولان می‌ایستد و براحتی اعلام می‌کند ۲۰۰ میلیون ماسک را می‌تواند ۲۴ ساعته با فلان قیمت در فلان جا عرضه کند؟» وزیر بهداشت این نامه را رسانه‌ای و سوالات بسیاری را در افکار عمومی ایجاد کرد؛ اینکه چه کسی یا کسانی ۲۰۰ میلیون ماسک را در این روزهای بحرانی احتکار کرده و جرات دارند به مجموعه وزارت بهداشت پیشنهاد ارائه ماسک‌ها با قیمت گزاف دهند؟ اینکه چرا آقای وزیر نامه‌ای را که حتی می‌توانست محرمانه یا خصوصی نوشته شود علنی کرده است؟ اینکه چرا برای عرضه ماسک‌ها وزارت بهداشت تنهاست و سایر مجموعه‌های دولتی با فرمانده مقابله با کرونا همکاری نمی‌کند؟


با توجه به فشار افکار عمومی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور شامگاه یکشنبه اعلام کرد نامه وزیر بهداشت به وزیر اطلاعات ارجاع شده تا با مسببان احتکار ماسک برخورد شود.


با ارجاع نامه سعید نمکی به وزارت اطلاعات اما انتقادات به دولت کاهش نیافت تا جایی که خبرنگاران در نشست خبری سخنگوی دولت به موضوع تنبلی دولت در مبارزه با کرونا و تنها بودن وزارت بهداشت اشاره کردند. علی ربیعی نیز در واکنش به این سوال که دولت در برخورد با محتکران تنبل بوده و حالا بعد از انتشار نامه وزیر بهداشت تازه قصد برخورد با متخلفان را دارد، گفت: ما روز چهارشنبه اولین مرگ ناشی از کرونا را اعلام کردیم. روز پنجشنبه به‌دلیل مشکل یکی از بستگان به داروخانه رفتم و قیمت ماسک ۲۵ هزار تومان بود که این سوداگری است ولی اینکه دولت بعد از انتشار نامه دارد تلاش می‌کند، قطعا اینطور نیست.

از روز اول تعزیرات متمرکز شد و اقدامات گسترده‌ای در این راستا انجام شده است، علاوه بر این انبارها به‌ صورت آنلاین ملاحظه می‌شود و هر تولیدی که هر جا انجام می‌شود به ‌صورت آنلاین نشان داده می‌شود که این اقدام در شرایط بازار نامتعادل انجام می‌شود. با وجود این اقدامات دکتر نمکی از قوه بزرگ‌تر از خود در نامه‌ای درخواست مساعدت کرد که به این مسأله کمک می‌کند، زیرا قوای بیشتری نیاز بود، در این راستا وزارت اطلاعات مأموریت پیدا کرده گزارش آنلاین بدهد و با انسجامی که امروز داریم قطعا موفقیت‌های زیادی برای مقابله با سوداگری‌ها خواهیم داشت.
 
* نامه تند به وزیر صمت


وزیر بهداشت گویا از واکنش رئیس‌جمهور به نامه اولیه خود راضی نیست، چرا که این بار در نامه‌ای تند و گلایه‌آمیز به وزیر صمت از بی‌تدبیری‌ها و عدم تولید ماسک و اقلام بهداشتی شکایت کرده است. وقتی وزیر بهداشت به رئیس کابینه نامه می‌نویسد و از کم‌کاری‌ها گلایه می‌کند، دیگر نامه به عضو کابینه بی‌معنی است اما نمکی در اقدامی کم‌سابقه یکی دو روز بعد از نامه‌نگاری با رئیس‌جمهور، به وزیر صمت نامه‌ای می‌نویسد و از کم‌کاری‌ها گلایه می‌کند و جالب اینکه این نامه را هم رسانه‌ای می‌کند. در نامه وزیر بهداشت به وزیر صمت آمده است:


به‌رغم جلسات مکرر همکاران اینجانب در آن وزارتخانه، متاسفانه هنوز مشکل ماسک پابرجاست و با اطلاعات واصله شبکه در هم‌تنیده احتکار ماسک در شرایطی که همکاران جان بر کف اینجانب زندگی‌شان را شبانه‌روز فدای مردم می‌کنند و مردم در خطر ابتلا به بیماری قرار دارند، محصولات خود را احتکار و با واسطه با قیمت ۱۰ برابری به دلالان معرفی می‌کنند. از هفته پیش تاکنون طبق اظهار نظر مدیران وزارت بهداشت حداکثر یک میلیون ماسک تحویل شده ولی با شعار فریبنده روزی چند میلیون تولید و متاسفانه انتقال این عوام‌فریبی به مردم، اینجانب و همکارانم بشدت مورد شماتت و تحت فشار قرار گرفته‌ایم.

به نظر اینجانب این شیوه برخورد و پیگیری بروکراتیک مشکلی از مملکت حل نخواهد کرد و آبروی نظام و سلامتی مردم بشدت زیر سوال خواهد رفت. لازم است مقامات امنیتی، قضایی و انتظامی کشور نه‌تنها در گرفتن تعدادی ماسک از انبارهای متفرقه، بلکه با در دست گرفتن کارخانه‌های تولیدی و گذاردن مدیر دولتی مستقل، سریعا این مشکل را حل کنند. بی‌تردید مدیریت شرایط پیچیده کنونی شیوه‌ای متفاوت می‌طلبد که در سازوکارهای موجود و جلسات بی‌حاصل دستاوردی نصیب کشور، مردم درمانده در بیماری و همکاران بی‌پناه اینجانب در بیمارستان‌های آلوده نخواهد شد».


 نامه‌های متعدد وزیر بهداشت یک پیام روشن دارد؛ اینکه فرمانده مقابله با کرونا با موانع زیادی مواجه شده و فشار زیادی را تحمل می‌کند. بی‌تردید سعید نمکی از کم‌کاری‌ها و عدم همکاری سایر نهادهای دولتی با ستاد ملی مبارزه با کرونا ناراضی است که نامه‌های گلایه‌آمیز خود را رسانه‌ای می‌کند. مخاطب آقای وزیر فقط دولت نیست و او می‌خواهد ملت بداند موانع عبور از بحران کرونا بسیار بزرگ‌تر از حد تصور است؛ موانعی چون کم‌کاری، تنبلی و رخوت مدیریتی. برای اینکه حال آقای وزیر را درک کنید باید فرمانده‌ای را تصور کنید که سربازان بی‌حال و ناشی و غیرهماهنگ دارد و می‌خواهد عملیاتی عظیم انجام دهد.

برای درک بهتر وضعیت به حکم ۹ روز پیش روحانی به سعید نمکی دقت کنید: «با عنایت به ضرورت همکاری همه دستگاه‌ها در موضوع مقابله و پیشگیری بیماری کرونا، به موجب این ابلاغ به جناب‌عالی ماموریت داده می‌شود، ستادی را به عنوان «ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا» تحت نظر خود متشکل از وزرای کشور، راه‌وشهرسازی، آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، دادستان کل کشور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس سازمان صداوسیما، رئیس سازمان حج و زیارت، سخنگوی دولت و فرمانده نیروی انتظامی تشکیل دهید». و در ادامه تاکید می‌کند: «ضمن برگزاری مستمر جلسات برای بررسی میدانی و اطلاعات دقیق، سیاست‌گذاری، لازم و بهنگام در ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و دارویی، اطلاع‌رسانی محتوای آموزشی به عموم مردم، پزشکان، تیم‌های درمانی و کارکنان بیمارستان‌ها و دیگر اقدامات اجرایی مورد نیاز، از تمام توان مجموعه‌های ذی‌ربط به منظور کمک به جلوگیری از شیوع و ریشه‌کنی هر چه سریع‌تر این بیماری استفاده نموده و به اینجانب گزارش مستمر داده شود».


***


[اطلاعات سپاه انبار بزرگ احتکار تجهیزات پزشکی را کشف کرد]


سازمان اطلاعات سپاه یک انبار بزرگ احتکار تجهیزات پزشکی در جنوب تهران بزرگ را کشف و تمام محموله‌های آن را ضبط کرد. به گزارش تسنیم، در این انبار، انواع ماسک‌های اتاق عمل، ماسک بیهوشی، لوله ساکشن، دستکش جراحی و سایر موارد مورد نیاز در حوزه پزشکی، با ارزش تقریبی بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان احتکار شده بود. این در حالی است که این روزها کادر درمانی بیمارستان‌ها و مبتلایان به بیماری‌های واگیردار از جمله کرونا با کمبود برخی تجهیزات پزشکی در بازار روبه‌رو هستند و در این باره وزیر بهداشت نیز نامه‌ گلایه‌آمیزی برای رئیس‌جمهور نوشت، با این حال برخی سودجویان و سوداگران با احتکار این تجهیزات عملا جان هموطنان را نشانه گرفته‌اند.
 
* کشف ۱۸۰ هزار انواع ماسک در پایتخت!


رئیس کلانتری ۱۱۱ هفت‌چنار از کشف ۱۸۰ هزار انواع ماسک احتکارشده از پارکینگ خانه‌ای در مرکز پایتخت خبر داد. سرهنگ «هادی زمانیان» اظهار داشت: با توجه به حساسیت شیوع بیماری کرونا ویروس و احتمال احتکار کردن ماسک‌ها و وسایل بهداشتی توسط تعدادی افراد سودجو، مراقبت‌های ویژه پلیسی افزایش یافت. وی افزود: ماموران با تحقیقات انجام شده مطلع شدند مرد جوانی که در توزیع اقلام پزشکی فعالیت دارد، مقادیر زیادی انواع ماسک در پارکینگ خانه‌اش جمع‌آوری کرده و قصد دارد آنها را در فرصت دیگری به بازار مصرف عرضه کند. کلانتر محله هفت‌چنار ادامه داد: با تایید صحت گزارش دریافتی و انعکاس آن به مرجع قضایی، دستور دستگیری متهم اخذ و ماموران موفق شدند ضمن دستگیری مرد جوان ۱۸۰ هزار انواع ماسک فیلتردار و ساده از پارکینگ ساختمان وی کشف کنند.

منبع: وطن امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ن IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
    2 0
    آقای نمکی واقعا اگه چند مرد مثل شما تو کشور بود واقعا کشور ما حالا از همه ی کشورهای دیگه بهتر و قدرتمند و قویتر بود متاسفم که بقیه فقط پست گرفتن و حالا تو خونه های انچنانی نشستن وفقط از اخبار آمار مردم میگرند واقعا متاسفم من دوتا بچه دارم هنوز یه ماسک یا ضدعفونی گیرمون نیومد بعد میگن رعایت کنید شما بگویید ما چطور رعایت کنیم با کدوم امکانات وقتی تو یه کشور نتونن دلالان را کنترل کنن چطور به امور کشور میرسن
  • IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
    1 0
    صداوسیما چرا در این عنوان فریبی شرکت میکنه؟
  • محسن حاجی علی IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    0 0
    در ادامه نظرم که ارسال کردم چند نفر از پز شکان در بیمارستا نهای ابادان بستری شدند با تشکر از زحمات وزیر جناب نمکی و بچه های اطلاعات سپاه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس