کد خبر 1047927
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۵
کرونا نمایه

از چهره خسته اما مصمم کادر پزشکی بیمارستان می‌شد متوجه تلاش شبانه‌روزی و بی‌وقفه آنها در مبارزه با مهمان ناخوانده این روزهای کشور یعنی کرونا شد.

به گزارش مشرق، همین که شماره روزنامه روی گوشی موبایلم افتاد دلم شور زد. هنوز به روزنامه نرسیده بودم، پاسخ دادم و آن طرف خط یکی ازهمکاران سرویس بعد از سلام و احوال پرسی با خنده گفت: بیا که برایت آش پختیم. همین را که گفت فهمیدم ماجرا از چه قرار است. به روزنامه رسیدم. عکاس و ماشین منتظر من بودند تا حرکت کنیم. مقصد بیمارستان «مسیح دانشوری»؛ خط مقدم مبارزه با کرونا بود.


در مسیر به سؤال‌ها فکر می‌کردم و از سوی دیگر استرس حضور در چنین فضایی را قورت می‌دادم. ماشین جلوی بیمارستان که توقف کرد به دنبال صف عریض و طویلی بودم که برای تست کرونا تشکیل شده باشد؛ شنیده بودم طی این روزها بسیاری از مردم تقاضای انجام تست دارند اما با ممانعت نیروهای امنیتی مقابل بیمارستان‌ها مواجه می‌شوند! از همین ابتدای ورود روایت رسانه‌های فارسی زبان غربی دروغ از آب در آمد. خبری از صف عریض و طویل و حضور مردم نبود.


آخرین مرتبه‌ای که به بیمارستان مسیح دانشوری مراجعه کرده بودم، زمستان سال ۹۶ بود. با اینکه حالا کرونا شیوع پیدا کرده است اما فضای بیمارستان خلوت‌تر و آرام‌تر از مرتبه قبلی بود. از مسئول اطلاعات آدرس ساختمان ریاست را گرفتیم و به همراه عکاس به مسیر ادامه دادیم. در مسیر از آن آدم فضایی‌ها با لباس‌های مخصوص هم دیدیم اما باز هم فضای بیمارستان دلهره آور و استرس زا نبود. گمان می‌کردم وارد بیمارستان که بشویم با کلی سر و صدا و مراجعه و آدم فضایی و صدای آژیر آمبولانس مواجه می‌شویم. اما خبری از هیچ‌کدام از اینها نبود.


وارد ساختمان ریاست شدیم و منتظر بودیم پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود، اما برخلاف باور و شنیده‌ها خیلی راحت و بدون هیچ تست و ارزیابی وارد اتاق شدیم. منتظر شدیم تا دکتر علی اکبر ولایتی ریاست بیمارستان مسیح دانشوری نمازش تمام شود تا گفت‌وگو را آغاز کنیم.


حدود ده دقیقه‌ای گذشته بود که مسئول هماهنگی برای گفت‌وگو آمد و گفت: برنامه شما تنها گفت‌وگو است؟ که در جوابش گفتم: خیر، قرار است بعد از گفت‌وگو گزارشی از بخش‌های مختلف بیمارستان تهیه کنم. هنوز حرفم تمام نشده بود که با چشم‌های گرد شده گفت: چطور جرأت می‌کنید؟ ما در شرایط فعلی حتی ملاقات با بیماران را هم ممنوع کرده‌ایم؛ فکر تهیه گزارش از بخش‌های بیمارستان را از ذهن‌تان بیرون کنید. این را گفت و از اتاق رفت بیرون!


اخم‌هایم را در هم کشیدم و با خودم گفتم اگر قرار است از داخل بیمارستان گزارشی تهیه نشود و نتوانم با مسئولین بخش‌ها، پرستارها و بیماران گفت‌وگو کنم چه فایده دارد؟ مسئول هماهنگی که دوباره آمد خنده‌ای کردم و گفتم: پس برگردیم روزنامه؟ پاسخ داد: نه؛ منتظر باشید.


در همین حال دیدم دو پزشک در حال رفتن به اتاقی هستند، پس از آنها دو نفر دیگر هم به آنها اضافه شدند و به ما هم گفتند بفرمایید داخل. هنوز متوجه ماجرا نشده بودم! که دکتر ولایتی به همراه سه نفر دیگر به جمع ما اضافه شدند؛ بله، تمامی مسئولان بیمارستان از ریاست گرفته تا سرپرستار اورژانس بیمارستان حالا در جلسه حاضر بودند تا گفت‌وگویی اختصاصی داشته باشیم.


از چهره خسته اما مصمم کادر پزشکی بیمارستان می‌شد متوجه تلاش شبانه‌روزی و بی‌وقفه آنها در مبارزه با مهمان ناخوانده این روزهای کشور یعنی کرونا شد. تلاشی که وقتی از نتیجه بخش بودن آن در بهبود بسیاری از مبتلایان و ترخیص آنها می‌گفتند دیگر نشانی از خستگی در چهره شان نمایان نبود. خیلی دوست داشتم از نزدیک امکان تهیه گزارش از بخش بستری بیماران و گفت‌وگو با پرستاران برایم فراهم می‌شد تا به سهم خود با یک خداقوت و تشکر اندکی از خستگی این ایثارگران عرصه سلامت را کم کنم اما به اجبار از قانون ممنوعیت حضور در این بخش‌ها تمکین کردم.


اما حالا که امکان حضور در بخش‌های بستری بیماران کرونایی برایم فراهم نشده بود با مساعدت دکتر ولایتی رئیس‌بیمارستان مسیح دانشوری اتفاق منحصر به فردی برایم رقم خورده بود، امکان گفت‌وگوی همزمان با تعدادی از بهترین متخصصانی که این روزها در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند.


سؤالات متعددی در ذهنم و روی کاغذ نقش بسته بودند، ازشرایط کرونا در کشور تا برخی ابهام‌ها درباره آمار و تعداد مبتلایان و جان باخته‌ها و اینکه حیات این ویروس منحوس تا کی قرار است ادامه داشته باشد؟ مشروح این گفت‌وگو که حاوی نکات مهمی است را در ادامه می‌خوانید.


***


*با توجه به شیوع کرونا در ایران، رسانه‌های فارسی زبان غربی اوضاع وخیمی را از ایران گزارش می‌کنند، باتوجه به اینکه بیمارستان مسیح دانشوری در خط مقدم مبارزه با کرونا است، توضیح دهید که در حال حاضر شرایط کشور و این بیمارستان در مقابله با این ویروس چگونه است؟


دکتر پیام طبرسی، رئیس‌بخش عفونی و معاون آموزشی بیمارستان: از چهارشنبه دو هفته پیش که مشخص شد کرونا به ایران رسیده و فوت دو نفر بر اثر کرونا تایید شد، بیمارستان مسیح دانشوری تمهیدات لازم را در نظر گرفت و از فردای آن روز این بیمارستان تمامی ظرفیت‌هایش را به شناسایی، بستری و درمان بیماران مشکوک و مبتلا به کرونا اختصاص داد.


در حال حاضر وسط یک اپیدمی قرار داریم و این ویروس پخش شده است، بنابراین تصمیم‌هایی چون قرنطینه پاسخگو نیست. یکی از دلایل اصلی این مسئله دیر رسیدن کیت‌های تشخیص از WHO(سازمان بهداشت جهانی) به ایران بود.


آنچه که با توجه به این شرایط مورد توجه ما و کادر بهداشت و درمان کشور است این است که چرخه انتقال قطع شود. تصمیم‌ها و دستورهایی که طی چند روز اخیر درباره رعایت مسائل بهداشتی و تعطیلی‌ها اتخاذ شده در راستای قطع کردن چرخه انتقال بوده است. بنابراین وقتی گفته می‌شود مسافرت، رفت و آمدهای غیر ضرور، تجمع در مکان‌های سربسته و... ممنوع است به این دلیل است که بتوانیم هرچه سریعتر از پیک اپیدمی عبور کنیم.


پیک اپیدمی را که پشت سر بگذاریم، عملکرد کرونا به مانند آنفلوانزا، سرماخوردگی و سایر بیماری‌ها خواهد شد، به همین علت عموم جامعه باید به شعارهای بهداشتی توجه کنند و این موارد را جدی بگیرند.


*درباره پیک شیوع ویروس برخی از اظهارات انجام شده نشان می‌دهد که باید شرایط اقلیمی به سمت گرم شدن برود تا پیک شیوع کرونا متوقف شود؛ آیا غیر از این راهی وجود ندارد که بتوانیم در همین زمان باقی مانده تا پایان سال پیک بیماری را پشت سر بگذاریم؟


دکتر طبرسی: تغییر اقلیمی می‌تواند در پشت سر گذاشتن پیک بیماری موثر باشد اما اگر قرار بود گرما در نابودی کامل این ویروس موثر باشد دوبی در امارات که اقلیم گرمسیری دارد نباید با شیوع این ویروس مواجه می‌شد. البته که وضعیت شیوع کرونا در امارات وخیم است و دولت امارات اجازه منتشر شدن آمار و شرایط را نمی‌دهد. بسته شدن ۷۲ ساعته فرودگاه دوبی مهر تاییدی بر این مسئله است. یا سایر کشورهای اطراف خلیج‌فارس چون کویت، بحرین و عمان هم نباید با شیوع این ویروس مواجه می‌شدند. به همین دلیل آنچه بیش از هر اقدام و تغییر دیگری می‌تواند در جلوگیری از اپیدمی کرونا موثر باشد رفتار افراد و رعایت مسائل بهداشتی است و این تنها مختص ایران نیست بلکه شامل تمامی کشورهای دنیا می‌شود.


*با توجه به اینکه مشارکت حداکثری مردم در رعایت مسائل بهداشتی را عاملی موثر در متوقف کردن اپیدمی کرونا ذکر کردید، این سؤال مطرح است که آیا عموم مردم برای جلوگیری از شیوع ویروس می‌توانند تست کرونا بدهند؟ آیا امکانات و اصول پزشکی اجازه انجام تست از عموم افراد جامعه را می‌دهد؟ و اینکه اساسا تست از چه افرادی گرفته می‌شود؟


دکتر مرجانی، استاد بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری: درباره تست کرونا جالب است بدانید که در مورد کادر بهداشت و درمان این بیمارستان نیز که هر روز با بیماران متعدد سر و کار دارند نیازی به انجام تست نیست؛ تست باید برای بیماران علامت دار انجام شود. درباره علائم هم نباید علامت‌های یک سرماخوردگی ساده را به عنوان علامت‌های مشکوک به کرونا در نظر بگیریم.


علامت‌هایی چون تنگی نفس، نقص سیستم ایمنی بدن، یا افرادی که دارای بیماری‌هایی چون دیابت هستند، همچنین بیمارانی که برخی داروها مانند کورتون مصرف می‌کنند در اولویت انجام تست کرونا هستند. با این توضیحات به سه دلیل هجوم افراد سالم برای انجام تست درست نیست.
نخست، قانون؛ وزارت بهداشت طبق دستور العملی که صادر کرده است، مجوز انجام تست را برای افراد علامت دار و کاندیدای بستری داده است، بنابراین در این باره منع قانونی داریم.


دوم، اخلاق؛ اگر فردی صرفا بر اساس حدس و گمان‌های خودش بخواهد از امکانات استفاده کند و به سیستم بهداشت و درمان برای انجام تست فشار بیاورد، امکانات به بیماران نیازمند تست نمی‌رسد بنابراین این خواسته اخلاقی نیست.


سوم، عقل؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد اینکه فردی تست کرونایش منفی بوده به این معنی نیست که طی روزهای آینده به کرونا مبتلا نشود، ممکن است فرد در لحظه انجام تست مبتلا به کرونا نباشد و انجام تست فرد را از جدی گرفتن بیماری در ادامه زمان شیوع ویروس منصرف می‌کند. با این شرایط انجام چنین کاری عقلانی هم نیست.


در حال حاضر ویروس پخش شده است و اصلا مشخص نیست یک فرد عادی چه زمانی به کرونا مبتلا شود و اصلا ممکن است مبتلا نشود، از سوی دیگر در ۸۰ درصد موارد بیماری کرونا آنقدر خفیف است که با یک سرماخوردگی ساده تفاوتی ندارد، با این شرایط انجام تست برای همه افراد منطقی نیست. در نتیجه، از عموم مردم تقاضا داریم که با هر علامتی تقاضای انجام تست را نداشته باشند چراکه هم باعث هدر رفتن منابع می‌شود و هم وقت و انرژی کادر بهداشت و درمان را هم تلف می‌کند.


*با توجه به توضیحات داده شده اگر بخواهیم بدبینانه به این مسئله نگاه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که ضعف امکانات و زیر ساخت‌ها اجازه انجام تست برای افراد دارای علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا که تقریبا مشابه بیماری کرونا است را نمی‌دهد، درباره امکانات موجود توضیح بفرمایید؟


دکتر هاشمیان، استاد و مسئول بخش ICU بیمارستان: با توجه به سابقه و تجربه‌ای که در مقابله و مهار بیماری آنفلوانزا به دست آورده بودیم، خوشبختانه توانستیم با همت و توجه ویژه دکتر ولایتی امکانات بیمارستان را ارتقاء دهیم. اما در مواجهه با بیماری جدید یعنی کرونا لازم بود تا یک ایزولاسیون هم انجام شود تا کادر بیمارستان مراقبت‌های ویژه‌ای را از خود داشته باشند. خداروشکر با کمک اساتید توانستیم پروتکل‌های جدیدی را ایجاد کنیم تا مورد استفاده سایر کادر بهداشت و درمان کشور هم باشد.


درباره امکانات بیمارستان طی روزهای گذشته کمک‌های بسیاری از سوی وزارت بهداشت انجام شده، همچنین از سوی خیرین که همیشه به این بیمارستان لطف داشته‌اند کمک‌هایی صورت پذیرفته است. خوشبختانه این امکانات در حال افزایش است به گونه‌ای که در حال رسیدن به بالاترین حد امکانات در منطقه هستیم. قطع به یقین بسیاری از بیمارستان‌های کشورهای منطقه امکانات این بیمارستان و توانایی انجام کارهایی که در این بیمارستان انجام می‌شود را ندارند.


در حال حاضر تعداد تخت‌های ICU در کشور به نسبت کشور چین در وضعیت بهتری است؛ در آخرین مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۰ انجام شده است تعداد تخت ICU در ایران ۴/۶ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است در حالی که این عدد در چین ۳/۶ است. همین شرایط در بیمارستان مسیح دانشوری نیز وجود دارد.


طی مدت اخیر با استراتژی ریاست بیمارستان امکانات و تعداد تخت‌های ICU رشد قابل توجهی داشته است، در کنار این، تفکر و تجربه علمی و سابقه درخشان علمی این بیمارستان درخصوص سرویس پزشکی و پیراپزشکی نیز وجود دارد. به همین منظور مشکل خاصی در زمینه امکانات وجود ندارد.


* طی روزهای گذشته برخلاف تلاش و مجاهدت‌های انجام شده از سوی کادر بهداشت و درمان، شایعاتی مبنی بر تحمیل شرایط به این افراد و اینکه اگر در محل کار حاضر نشوند شغل شان را از دست می‌دهند پخش شده است. درباره وضعیت کادر بهداشت و درمان توضیح بفرمایید و آیا اینکه اصلا چنین تعابیری صحیح است یا خیر؟


خانم دکتر شیرین اسماعیلی مدیر پرستاری بیمارستان مسیح دانشوری: همانطور که پیش‌تر توضیح داده شد، بیمارستان مسیح به دلیل تجاربی که در مقابله با بیماری‌های ویروسی و تنفسی داشته پرسنل مسلط و مجربی دارد. البته در روزهای نخست شیوع ویروس کرونا التهاب‌ها و استرس‌هایی وجود داشت، بعضا ریزش نیرو هم داشتیم اما با گذشت زمان و با بازسازی روحیه، دوباره به کار برگشتند. برگشت نیروها داوطلبانه و بدون تحمیل فشار و تهدید بوده است؛ در شرایط فعلی کادر پرستاری و درمانی برای خدمت رسانی به بیماران کرونایی با پوشیدن لباس‌های خاص مشکلاتی دارند. توجه به این مسئله که دوام آوردن در این لباس به مدت ۸ تا ۲۰ ساعت کار بسیار بسیار دشواری است، اما با این حال هیچکدام از پرسنل رسمی کارشان را ترک نکرده‌اند.


در حال حاضر با گذشت بیش از ۱۰ روز از شیوع کرونا و شرایط ویژه کادر بهداشت و درمان، این افراد از تسلط، آرامش و آمادگی بالایی برخوردار هستند. علاوه‌بر این از سایر بیمارستان‌ها درخواست‌های داوطلبانه‌ای برای ارائه خدمات به بیماران به دست ما رسیده است. حتی بسیاری از این درخواست‌ها بدون دریافت دستمزد است و صرفا برای ارائه خدمت داوطلب شده‌اند.


* خبرهایی مبنی بر فوت برخی از پرستاران بیمارستان مسیح دانشوری وجود دارد؛ آیا طی مدت اخیر از کادر بهداشت و درمان در مبارزه با کرونا تلفاتی داشته اید؟


خانم دکتر اسماعیلی: در بازه زمانی اخیر هیچ تلفاتی نداشتیم، البته سه تا چهار نفر از پرستاران به کرونا مبتلا شده‌اند که با قرنطینه خانگی در حال بهبود هستند. با این شرایط درخواست برگشت به کار داشتند که با توجه به مدت زمان ۱۵ روز قرنطینه این اجازه را به آنها ندادیم.


* یکی از نکات مغفول و مبهم برای عموم جامعه روند بهبود افراد مبتلا به کرونا است، چگونه یک فرد مبتلا به کرونا بهبودی خود را به دست می‌آورد و آیا امکان دارد فردی به حادترین درجه بیماری برسد و بازگردد؟


دکتر طبرسی: بیماری کرونا نیز یک بیماری ویروسی است؛ بسیاری از بیماری‌های ویروسی حتی اگر درمان هم نشوند خود به خود خوب می‌شوند، مثل سرماخوردگی‌های معمولی که بدون خوردن هیچ دارویی و با طی مدت بیماری درمان می‌شوند. در حال حاضر ۸۰ درصد بیماران مبتلا به کرونا بدون دخالت کادر پزشکی درمان می‌شوند، تمام سر و صدا مربوط به آن ۲۰ درصد است که احتیاج به بستری و حتی بستری در بخش‌های ویژه دارند. به همین دلیل اهمیت این بیماری در قطع کردن چرخه انتقال است.


* آقای دکتر در بخش بستری و بستری ویژه چه اقدام‌هایی برای بیماران انجام می‌شود که منجر به بهبودی می‌شود؟


دکتر طبرسی: در حال حاضر درمان ثابت شده‌ای وجود ندارد اما برای بهبود بیماران سری اقدام‌های درمانی انجام می‌شود. تجویز داروهای ضدویروسی، اکسیژن‌تراپی، رساندن مایعات به بیماران از طریق سرم و... که منجر به این می‌شود که بیماران رو به بهبودی بروند.


* بحث ابتلای مجدد افراد به این بیماری مطرح است، آیا این مسئله اثبات شده است؟


دکتر طبرسی: به‌نظر می‌رسد وضعیت کرونا به مانند سایر بیماری‌های ویروسی باشد، مانند آنفلوآنزا که اگر شما به این بیماری مبتلا شوید مجدداً امکان ابتلا وجود دارد. چین و کره موارد ابتلای مجددی را داشته‌اند، ما در ایران فعلا نداشته‌ایم. علاوه‌بر این اظهارنظر قطعی در این‌باره کمی ‌زود است.


* یکی دیگر از سوال‌های مهم درباره کرونا ماندگاری این ویروس در سال‌های آینده است، آیا این ویروس به مانند آنفلوآنزا ماندگار است و یا مانند سارس و مرس دیگر تکرار نخواهد شد؟


دکتر طبرسی: ما که امیدوار هستیم ویروس کرونا که از هم خانواده‌های سارس و مرس است دیگر تکرار نشود اما به‌نظر می‌رسد تطابق‌پذیری این ویروس در شرایط انسان به انسان بیشتر از ویروس‌های سارس و مرس باشد چرا که قدرت انتقال این ویروس بالاست اما قدرت کشندگی‌اش به نسبت دو ویروس دیگر پایین‌تر است. بنابراین به‌نظر می‌رسد این ویروس در چرخ باقی بماند و افراد حساس را درگیر کند که البته امیدواریم تا آن زمان واکسن و داروی کرونا ساخته شود.


دکتر اسلامی نژاد، استاد ریه و رئیس بخش ۴ کرونا بیمارستان مسیح دانشوری: نکاتی تکمیلی درباره انجام تست و امکانات لازم است گفته شود. مردم فکر نکنند اگر از همه تست گرفته نمی‌شود امکانات وجود ندارد، خیر. در حال حاضر امکانات کافی است اما اینکه از همه تست گرفته نمی‌شود برای جلوگیری از هدر رفت منابع است. از دیگرسو قرار نیست تمام افرادی که تست مثبت اعلام می‌شوند بستری شوند، چراکه تمام این افراد دارای علائم حاد نیستند و بستری شدنشان فقط باری به دوش کادر بهداشت و درمان می‌اندازد.


* توضیحاتی درباره اقدام‌های انجام شده برای بیماران بستری داده شد، اما خب برخی از این افراد به بخش‌های ویژه می‌روند. در این بخش‌ها چه اقدام‌هایی برای بیماران صورت می‌گیرد؟


دکتر بهروز فرزانگان، رئیس بخش بیهوشی و مراقبت‌های ویژه: در ابتدای توضیحات لازم است تأکید کنم، بیماران کرونایی که در آی سی یو بستری می‌شوند به نسبت بیماران آنفلوآنزایی مرگ و میر پایین‌تری دارند.


همان‌طور که اساتید عنوان کردند برای بیماران کرونایی پروتکل‌های درمانی دارویی و غیردارویی وجود دارد. بیماران کرونایی دچار عوارض نارسایی تنفسی می‌شوند که منجر به کاهش اکسیژن خون می‌شود. در بخش‌های ویژه اقدام‌هایی برای افزایش اکسیژن خون بیماران انجام می‌شود که از ابتدا اکسیژن‌درمانی به‌صورت غیرتهاجمی ‌است که توسط دستگاه‌های تحویل اکسیژن صورت می‌گیرد. اگر بیمار به تحویل اکسیژن پاسخ ندهد اقدام به تهویه مکانیکی می‌کنیم. در این مرحله هم به‌صورت غیرتهاجمی‌ و هم به‌صورت تهاجمی ‌عمل می‌شود.


در حالت غیرتهاجمی ‌به وسیله ماسک‌های مخصوص انجام می‌شود و در موارد حاد از روش تهاجمی ‌استفاده می‌کنیم. اگر حتی بیمار در این حالت هم بدنش پاسخ مثبت ندهد از دستگاه اکمو استفاده می‌کنیم. از حدود ۱۰ سال پیش تاکنون تجربه استفاده از این روش را برای بیماران نارسایی ریه و بیماران قلبی داریم. در این روش گردش خون را به بیرون از بدن هدایت می‌کنیم و با استفاده از یک ریه مصنوعی اکسیژنه می‌شود و به بدن بیمار برمی‌گردد. به عبارت دیگر ریه بیمار در حالت استراحت قرار می‌گیرد و سطح اکسیژن خون بیمار نیز افزایش پیدا می‌کند.


در این مرکز از پیشرفته‌ترین امکانات برای اکسیژنه کردن خون بیماران بهره‌مند هستیم که خوشبختانه به همت دکتر ولایتی ریاست بیمارستان تعداد دستگاه‌های اکمو افزایش پیدا کرده است. لازم به ذکر است در حال حاضر دو بیمار در حال اکمو هستند. علاوه‌بر این عموم مردم باید بدانند که اکثر بیماران که در آی‌سی‌یو بستری می‌شوند با حال عمومی خوب مرخص می‌شوند و تعداد اندکی از بیماران نیاز به اکمو پیدا می‌کنند.


* درباره بهبود بیماران توضیحاتی دادید، این روزها تمرکز مردم روی آمار و اعداد اعلام شده درباره میزان مرگ و میر و درصد بیماران فوت شده است. به‌عنوان نمونه سؤالی که مطرح می‌شود این است که چرا برخلاف آمارهای اعلام شده از سوی WHO میزان مرگ و میر بیماران کرونایی در کشور بیشتر از ۲ درصد است؟ علت تفاوت آمارها و درصد مرگ و میر چیست؟


دکتر طبرسی: متأسفانه این روزها مردم تمرکزی که روی آمار مرگ و میر دارند روی آمار بهبود یافته‌ها و رعایت مسائل بهداشتی ندارند! آمار اعلام شده مربوط به مرکز شیوع کرونا، یعنی ووهان چین است. در آن شهر میزان مرگ و میر بین ۲/۵ تا ۳ درصد افراد تست شده و مبتلا است.


ما در حال حاضر با توجه به پخش بودن بیماری نمی‌توانیم آمار مشابهی داشته باشیم. آمار مبتلایان ما مربوط به افرادی است که بستری شده‌اند و در این بین افرادی که مبتلا هستند و قرنطینه خانگی و یا شناسایی نشده‌اند را نداریم.


دکتر ولایتی رئیس بیمارستان مسیح دانشوری: نکته حائز اهمیتی که درباره آمار اعلام شده میزان مرگ و میر وجود دارد، این است که میزان مرگ و میر افراد بستری شده در چین بالای ۱۲ درصد است و میزان مرگ و میر افرای بستری شده در بخش‌های ویژه بالای ۵۰ درصد است. این در حالی است که آمار اعلام شده در کشور ما درباره میزان افراد بستری شده کمتر از ۱۰ درصد است و میزان مرگ و میر درباره افراد بستری شده در آی‌سی‌یو کمتر از ۵۰ درصد است، به عبارت دیگر حدود ۶۰ درصد بیماران آی‌سی‌یو در کشور ما بهبود پیدا می‌کنند. بنابراین میزان مرگ و میر ما کمتر است. لازم به توجه است که این آمار به سایر بیمارستان‌های حاضر در خط مقدم مبارزه با کرونا نیز تعمیم پیدا می‌کند.


دکترهاشمیان: در این‌باره لازم است مردم بدانند خوشبختانه با وجود شیوع کرونا آمار مرگ و میر در بیمارستان مسیح دانشوری به نسبت قبل از شیوع تغییری نداشته است.


دکتر طبرسی: مردم باید بدانند بازی با آمار مرگ و میر کار رسانه‌های خارجی است چرا که می‌خواهند التهاب ایجاد کنند تا مردم برای انجام تست مراجعه کنند و از اصل ماجرا که کنترل اپیدمی ‌است دور شوند. افراد مراجعه‌کننده باید بدانند حتی اگر مبتلا نباشند و برای تست مراجعه کنند ممکن است در صف انجام تست مبتلا شوند. خواهش ما از مردم این است که این موارد را جدی بگیرند و رفت و آمدهای غیرضرور را انجام ندهند.


مردم باید بدانند حتی با وجود تب خفیف، سرفه و گلو درد نیازی به مراجعه نیست و باید ۴۸ ساعت در خانه قرنطینه شوند. در این مدت با استفاده از مسکن و مایعات روند درمان را طی کنند، اگر شخص بعد از این مدت احساس تنگی نفس کرد و یا احساس بد حالی کرد بلافاصله با اورژانس تماس بگیرد یا به یک مرکز  درمانی مراجعه کند. در این حالت اگر لازم بود بستری می‌شود. در حال حاضر مشکلی برای بستری و انجام تست نداریم اما مطمئنا با مراجعه چندده‌هزار نفری با مشکل مواجه خواهیم شد.


* یکی دیگر از موارد ابهام برانگیز تست مثبت کرونای برخی از مسئولین طی روزهای اخیر بوده است که البته این‌ اشخاص با وجود تست مثبت در بیمارستان بستری نشده‌اند، برخی معتقدند این افراد اصلا کرونا ندارند. آیا ممکن است فردی کرونا داشته باشد و نیازی به بستری نباشد؟


دکتر ولایتی: دلیلش این است که ۸۰ درصد از بیماران کرونایی به‌صورت سرپایی درمان می‌شوند و نیازی به بستری نیست.


* به‌نظر می‌رسد طی مدت اخیر بار مراجعه به اورژانس افزایش داشته است، چه فعالیت‌هایی برای بهبود امکانات و خدمات شرایط اورژانس بیمارستان صورت گرفته است؟


تقی‌پور، سرپرستار اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری: در سال‌هایی که بنده در اینجا حضور داشتم اقدام‌های بسیاری برای بیماران آنفلوآنزا انجام شده است. خوشبختانه یک ماه پیش اورژانس عفونی مرکز را با ۱۴ تخت افتتاح کردیم که بیماران کرونایی را در آنجا مراقبت می‌کنیم. این نکته حائز اهمیت است که به‌صورت ۲۴ ساعته ارائه خدمات به بیماران انجام می‌شود. با توجه به شیوع کرونا حجم مراجعه‌ها تا ۸۰ درصد افزایش داشته که خوشبختانه با درایت ریاست بیمارستان و تلاش کادر پرستاری و پزشکی، اورژانس اصلی بیمارستان نیز به ارائه خدمات به بیماران کرونایی می‌پردازد. از دیگر سو در همین مدت اخیر تعداد تخت‌های آی‌سی‌یو در اورژانس از ۷ تخت به ۲۲ تخت افزایش داشته است. برای تمامی ‌این تخت‌ها کادر مورد نیاز و امکانات مورد نیاز نیز تعبیه شده است. در کنار این موارد سه پزشک‌ تریاژ حضور دارند که تمامی ‌مراجعین سرپایی را معاینه می‌کنند.


* آقای دکتر ولایتی مردم از کادر بهداشت و درمان توقعاتی دارند، در مقابل کادر بهداشت و درمان هم توقعاتی دارند مانند رعایت مسائل بهداشتی اما به‌نظر می‌رسد در شرایط کنونی که جهاد مبارزه با کرونا است زحمات کادر بهداشت و درمان با سیاه‌نمایی‌های رسانه‌های غربی هدر می‌رود؛ آیا شما خواسته به‌خصوصی از رسانه‌ها و مسئولان رسانه‌ای دارید؟


دکتر ولایتی: الحمدلله وزارت بهداشت و آقای دکتر نمکی نهایت همکاری را با ما دارند. ما در روز هزار دست لباس یکبارمصرف، مصرف می‌کنیم. با این وجود در این زمینه هیچ مشکلی نبوده و نداریم و تمام امکانات مورد نیاز دیده شده است. مسئولان وزارت بهداشت بدون هیچ سختگیری همه امکانات را پای کار آورده‌اند به‌گونه‌ای که حجم امکانات ما در این مدت دو برابر شده است.


برخلاف سر و صداها و سیاه‌نمایی‌هایی که از بیرون انجام می‌شود، کار به بهترین شکل ممکن در حال انجام است و در مقایسه با کشورهایی که پنهان کاری می‌کنند یا خدمات نامناسب دارند در وضعیت بهتری قرار داریم. تست کرونا در این بیمارستان رایگان است و تاکنون ۱۲۰۰ تست انجام
داده‌ایم.


اما همان‌طور که گفتید در حال حاضر با رهاشدگی فضای مجازی زحمات کادر بهداشت و درمانی کشور هدر می‌رود و نباید فضا به‌گونه‌ای باشد که هر کسی هر حرف بی‌ربطی بزند. این چنین فعالیت‌ها علیه تلاش‌های کادر بهداشت و درمان است. بنابراین ما از مسئولان مرتبط با فضای مجازی گله مند هستیم و توقع داریم که این فضا را مدیریت کنند.


 کرونا شکست می‌خورد اگر مردم همت کنند


پس از پایان این نشست، دکتر اسلامی‌نژاد، استاد ریه و رئیس بخش ۴ کرونا بیمارستان مسیح دانشوری به سراغم آمد و چند نکته حائز اهمیت را یادآوری کرد. وی معتقد بود رمز شکست کرونا عزم و اراده مردم در رعایت مسائل بهداشتی و پروتکل‌ها است. اسلامی‌نژاد تأکید کرد: مردم باید مقابله با کرونا را جدی بگیرند. سیکل شیوع این بیماری زمانی متوقف می‌شود که جامعه رعایت نکات بهداشتی را جدی بگیرد، اگر این اتفاق رخ ندهد آمار مبتلایان هر روز افزایش پیدا می‌کند تا جایی که ممکن است تمام جامعه را درگیر کند، آن وقت اپیدمی ‌کرونا متوقف می‌شود. بنابراین به عموم جامعه توصیه و تأکید می‌کنم تا موارد پیشگیری از ابتلا به کرونا را جدی بگیرند و تمام اصول بهداشتی را رعایت کنند تا هرچه زودتر اپیدمی ‌کرونا متوقف شود.


 امید به عبور از مشکل با تلاش و ایثار


وقتی که نشست با کادر درمانی و مدیریت بیمارستان مسیح دانشوری تمام شد، از میزان جدیت و تلاش و تسلط علمی و حرفه‌ای آنها و حتما کادر درمانی سایر بیمارستان‌های درگیر مقابله با کرونا قوت قلبی مضاعف پیدا کردم.


از سوی دیگر وقتی  این تلاش و تسلط و حجم وسیع خدمت‌رسانی را در کنار برخی خبرهایی که از ضعف سیستم بهداشت و درمان و رها بودن بسیاری از مردم در برخی کشورها حتی آمریکا که سالانه هزاران نفر به‌دلیل محروم بودن از خدمات مناسب بیمه و درمان فقط به علت آنفلوآنزا جان خود را از دست می‌دهند می‌گذارم، مطمئن می‌شوم که تلاش دشمنان برای سیاه‌نمایی علیه کشورمان بیش از هر چیز برای پنهان کردن ضعف خود آنهاست.


وقتی که در حال بازگشت به روزنامه بودم به این فکر می‌کردم که تخصص و تلاش کادر بهداشت و درمان کشورمان وقتی با ایثار و از خودگذشتگی آمیخته می‌شود امید به عبور از شرایط ویژه این روزها بیش از پیش نزدیک و نزدیک می‌نماید.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس