کد خبر 1047691
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
ترامپ نمایه

مشکلات اجتماعی و اقتصادی در اثر کرونا در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری از شانس ترامپ را برای پیروزی کاسته است چراکه او پیش از این سعی کرده بود شیوع کرونا در آمریکا را کم‌اهمیت جلوه دهد.

 به گزارش مشرق، هرچند پمپئو شیوع ویروس کرونا را یک فرصت اقتصادی مناسبی دانسته بود اما حالا همین ویروس، اقتصاد آمریکا را هدف گرفته است به‌طوری‌که شاخص بورس نیویورک در آخرین روز معاملاتی ماه فوریه به دلیل تأثیرات شیوع ویروس کرونا بر فعالیت‌های اقتصادی در آمریکا و جهان به کمترین میزان خود در ۹ ماه اخیر رسید.

بر این اساس، بازار سهام نزدک شاهد سقوط ۴۱۴ واحدی (معادل 61/4 درصد) بود. همچنین بازار سهام اس‌اندپی ۵۰۰، ۱۳۷ واحد (معادل 43/4) سقوط کرد. به‌طور همزمان بازار سهام داوجونز ۱۱۹۷ واحد (معادل44/4 درصد) کاهش داشت. کارشناسان بر این باورند با توجه به تشدید نگرانی‌های سرمایه‌گذاران و آسیب‌های ویروس کرونا بر اقتصاد جهان، سرمایه‌داران ترجیح می‌دهند بر دارایی‌های امن همچون طلا سرمایه‌گذاری کنند. همین امر می‌تواند منجر به افزایش بهای طلا به ۱۸۰۰ دلار در هر اونس در آینده نزدیک شود.

بیشتر بخوانید:

مدیر و استراتژیست ارشد موسسه یوروپسیفیک کپیتال گفت: «اقتصاد آمریکا یک حباب بزرگ است و احتمالاً ویروس کرونا همان سوزنی است که آن را می‌ترکاند». پیتر چف، مدیر و استراتژیست ارشد مؤسسه یورو پسیفیک کپیتال، در مورد صفرشدن نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا برای دوری از ترس همه‌گیرشدن ویروس کرونا گفت:«فدرال رزرو آمریکا چه بخواهد و چه نخواهد، نرخ بهره را صفر خواهد کرد.» طبق گفته چف: «بازار اوراق قرضه در حال حاضر نشان می‌دهد کاهش بیشتر نرخ بهره در راه است و به نظر من این اتفاق تا پایان سال جاری میلادی می‌افتد». وی اشاره کرد این کار ویروس کرونا یا اقتصاد را درمان نمی‌کند، فقط اقتصاد آمریکا را بیمارتر می‌کند. اقتصاد آمریکا یک حباب بزرگ است و احتمالاً ویروس کرونا همان سوزنی است که آن را می‌ترکاند». وی اضافه کرد: «مشکلات بسیار عمیق‌تری نسبت به ویروس کرونا وجود دارد. اگر اقتصاد سالم‌تری داشتیم، قدرت مقابله ما بیشتر بود، ولی مشکل بزرگ‌تر این است که روش درمان فدرال رزرو از خود بیماری بدتر است.»

نیوزویک نیز نوشته است: «این هفته شاهد ضررهای بی‌سابقه بازارهای بورس آمریکا بوده‌ایم. میانگین صنعتی داوجونز روز پنجشنبه ۱۱۹۱ امتیاز کاهش داشت که بزرگترین ضرر در یک روز برای این شاخص بوده است. شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ نیز در طول هفته ۱۱ درصد کاهش داشت که بدترین ضرر از زمان بحران مالی ۲۰۰۸ بوده‌است.» واشنگتن‌پست نیز نوشته است: «دولت آمریکا به علت نحوه مدیریت با این تهدید نوظهور در این هفته به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. ترامپ و متحدانش می‌گویند این انتقادات بخشی از توطئه دموکرات‌ها برای لطمه زدن به جمهوریخواهان در انتخابات ماه نوامبر است.»

همچنین آسوشیتدپرس گزارش داد شیوع ویروس کرونا در آمریکا و افزایش بی‌سابقه تقاضای کالاهای پایه‌ای و همچنین محصولات بهداشتی از جمله ماسک و دستکش‌های یک‌بارمصرف، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و دولت آمریکا را برای تأمین این نیازها با مشکل مواجه کرده است.

همین مشکلات اجتماعی و اقتصادی در اثر کرونا در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری از شانس ترامپ را برای پیروزی در انتخابات کاسته است چراکه او پیش از این سعی کرده بود شیوع کرونا و احتمال گسترش در آمریکا را کم‌اهمیت و جزئی جلوه داده و آن را فریبکاری تازه دموکرات‌ها توصیف کرده بود. حال در نشست خبری خود برای اعلام امضای توافقنامه با طالبان مجبور است اولین کشته کرونا در کشورش را اعلام کند.

جو بایدن، معاون رییس‌جمهور سابق و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ درباره ویروس کرونا گفت: بعضی از حرف‌های او آنقدر عجیب است که می‌توانید به آنها بخندید. زمانی که چیزی شبیه این می‌گویید، باور مردم جهان به آمریکا را تضعیف می‌کنید. رییس‌جمهور آمریکا می‌گوید: «این یک فریب است؟» باورش دشوار است، حتی برای او نیز باورش دشوار است، بسیار عجیب است...، این یک موضوع بسیار بسیار بسیار جدی است.

عضو اندیشکده آمریکن اینترپرایز که از ستون‌نویسان روزنامه نیویورک تایمز نیز به شمار می‌رود، نوشت: شیوع جهانی ویروس کرونا ممکن است اتفاقی را رقم بزند که نظرسنجی‌های بی‌شمار نتوانسته‌اند رقم بزنند و آن هراس جمهوریخواهان از باخت در انتخابات ریاست جمهوری 2020 است. در این گزارش آمده است: اعضای ارشد حزب جمهوریخواه مطمئن هستند که اقتصاد قوی، پشتوانه و باد موافقی برای انتخاب مجدد ترامپ به شمار می‌رود. سقوط اقتصادی در سال انتخاباتی برای هر رئیس جمهوری که سال آخر ریاست خود را می‌گذراند، خبر بدی است.

از سال 1960 به این سو، سه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا همزمان بوده با رکود اقتصادی در سال انتخابات و طی آن حزب حاکم در هر سه بازنده میدان بوده است. اما سقوط بازار سهام که به شدت تحت تأثیر شیوع غیرمنتظره ویروس کرونا بوده، نشان می‌دهد که این باد موافق می‌تواند به باد قوی مخالف بدل شده و این یعنی ریاست یک دوره‌ای برای ترامپ. مرکز مشورت اقتصادی «کپیتال اکونومیکس» اعتراف می کند که الگوهای اقتصادی آمریکا نمی توانند خطر شیوع ویروس کرونا در آمریکا را پیش بینی و مشخص کنند که آیا این امر به رکود اقتصادی می‌انجامد.

برهمین اساس، در نظرسنجی شبکه محبوب ترامپ، او انتخابات را به دموکرات‌ها واگذار خواهد کرد. نظرسنجی‌ای که فاکس‌نیوز پنجشنبه‌شب منتشر کرده حاوی یک خبر خوب و یک خبر بد برای ترامپ است. خبر خوب آنکه 56 درصد از شرکت‌کنندگان گفته‌اند ترامپ در مسیری قرار دارد که به پیروزی مجددش در انتخابات منجر خواهد شد. با وجود این کاوشی دقیق‌تر در اعداد نشان می‌دهد اکثر افراد فکر می‌کنند «برنی سندرز»، 

«جو بایدن» و «مایکل بلومبرگ» قادر خواهند بود ترامپ را در رقابت انتخاباتی شکست دهند. سندرز چند روز پیش در سومین مرحله انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها در ایالت نوادا، پیروز شد. برنی سندرز که اکنون در رقابت‌های درون‌حزبی حزب دموکرات صدرنشین است در دور قبلی انتخابات آمریکا در سال 2016 نیز آرای مردمی بیشتری نسبت به «هیلاری کلینتون» کسب کرده بود اما سرانجام با رأی «موکلان غیرمتعهد»، این کلینتون بود که به عرصه انتخابات پا گذاشت و از دونالد ترامپ، رییس‌جمهور فعلی آمریکا شکست خورد. در ادامه در گفت‌وگو با حسین روزبه فضای انتخاباتی در آمریکا را بررسی کردیم.

حسین روزبه: ترامپ، رقابت انتخاباتی نفسگیری خواهد داشت

حسین روزبه، کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با «صبح‌نو» با اشاره به شانس سندرز در انتخابات آمریکا گفت: سندرز پروژه داخلی آمریکایی است، یعنی ممکن است در زمینه سیاست داخلی تغییراتی انجام دهد اما نمی‌تواند اصول را تغییر دهد چراکه در سیاست خارجی آمریکا اصول غیرقابل تغییر است؛ البته او می‌تواند روش‌ها را در سیاست خارجی کم‌هزینه‌تر کند.

این کارشناس مسائل آمریکا، با بیان اینکه سندرز یکی از کاندیداهای پرشانس دموکرات‌هاست اما کاندیدای نهایی نیست، اظهار کرد: سابقه حضور انتخاباتی سندرز بیانگر آن است که او انتخابات را خوب شروع می‌کند اما بد تمام می‌کند. البته رأی‌آوری در انتخابات به بنیه مالی نامزدها هم بستگی دارد و احتمالاً نامزدهای دموکرات در این زمینه تا چند ماه آینده دچار افول خواهند شد و حتی ممکن است کاندیدایی جدید از دموکرات‌ها که قدرت مالی خوبی دارد وارد میدان شود و با پول برای خود شانس بخرد. وی با بیان اینکه جوان‌بودن رییس‌جمهور برای آمریکایی ها مهم است، گفت: سن بالا یک ویژگی سلبی برای سندرز است.

 روزبه با اشاره به وضعیت جمهوریخواهان نیز گفت: معمولاً روسای‌جمهور در دور دوم نیز کاندیدای نهایی حزب هستند و این در مورد ترامپ هم رعایت می‌شود.

وی افزود: امروز دموکرات‌ها مشکل دارند و ترامپ در حوزه‌هایی با هیاهوسالاری توانسته فضا را مدیریت کند و با شلوغ‌کاری تجمیعی از آرا را داشته باشد اما قطعاً با توجه به تحولات رخ‌داده در این کشور، ترامپ رقابت سخت و نفسگیری برای پیروزی مجدد در انتخابات خواهد داشت.

منبع: صبح نو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    3 2
    دست برداريد از سر دنيا..بفكر اين مردم باشيد....فقر و بيكاري و گراني و كرونا.....چقدر وقت وانرژي صرف ديگران ميكنيد...بفكر مملكت باشيد...
  • دیده بان IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    5 2
    به عنوان یک ایرانی مسلمان از عمق وجودم برای تمامی مردم دنیا ( ملت ها ) و حتی مردم آمریکا آرزوی سلامتی می کنم اما از عمق وجودم از خدا می خواهم کاخ سفید نشینان و اعضای سنای آمریکا ( دشمنان قسم خورده ی ایران و جمهوری اسلامی ) همه شون به این ویروس و ویروس های بدتر دچار بشن و تا دنیا از شر و خناسی هاشون یه نفس راحت بکشه. داشت یادم می رفت سران رژیم کودک کش صهیونیستی و آل سقوط هم انشاء الله از صفحه روزگار محو بشن.
  • ناشناس IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    3 1
    مرگ بر ترامپ تروریست پدرسوخته احمق نادان قمار باز کاباره باز

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس