ایران به کمک‌های آمریکا برای مبارزه با کرونا مشکوک است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما همواره به کمک‌های آمریکا شک داریم و داشته‌ایم زیرا اگر آنها قصد خیر داشتند، دنبال کار تبلیغاتی نبودند.

 به گزارش مشرق، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز (دوشنبه) به دلیل شیوع کرونا به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، به تشریح رویدادهای دیپلماتیک روزهای گذشته و آینده پرداخت و اظهار داشت: ابتدا ولادت حضرت علی علیه‌السلام و روز مرد را تبریک می‌گویم و امیدوارم منش حضرت علی در اخلاق، حکومت‌داری و زندگی سرلوحه زندگی ما باشد.

بیشتر بخوانید:

وی ادامه داد: متأسفانه با بیماری کرونا در کشور مواجه هستیم که غیرمترقبه بود. دولت به‌طور جدی با این مهمان ناخوانده در حال مبارزه است و از زمانی که این ویروس در چین شیوع پیدا کرد، تمامی جهان و ما، خود را برای مبارزه با این اپیدمی آماده کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هیچ کشوری نمی‌تواند بگوید که در این مسیر ایزوله بوده و به تنهایی می‌تواند با این مشکل روبرو شود.

موسوی در پاسخ به سوالی در زمینه ادعای وزیر خارجه آمریکا برای کمک به ایران برای مبارزه با ویروس کرونا و اینکه آمریکا از طریق سوئیس پیام ترامپ را ارسال کرده است؟ افزود: ما همواره به آمریکا شک داریم و داشته‌ایم. اگر آنها قصد خیر داشتند، دنبال کار تبلیغاتی نبودند. ما مواضع آمریکایی‌ها را رصد می‌کنیم. ما می‌دانیم از زمانی که این اتفاق در ایران افتاد، آنها چقدر علیه ما تبلیغ و برای تضعیف روحیه مردم و جامعه اخبار را جعل کردند.

وی تصریح کرد: ما به کمک آمریکایی‌ها شک داریم و در موارد قبلی هم دیدیم که به رغم ایجاد سر و صدا کاری نکردند. ما به این کمک‌های لفظی نیازی نداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: در مورد بحث کانالی که سوئیس راه انداخت و مدتی پیش تعدادی دارو به ما ارسال کرد، دیدید که نگذاشتند منابع مالی ما به آن منتقل شود و دل آنها برای ملت ما نسوخته است. من تا کنون این پیام را ندیده ام و بعید می‌دانم ملت ایران به پیام ریاکارانه آمریکا قبل از اقدام عملی احتیاجی داشته باشد.

موسوی در پاسخ به سوالی در زمینه نشست کمیسیون مشترک برجام که هفته گذشته برگزار شد، بیان کرد: مکانیزم ماشه و یا بردن پرونده ایران به شورای امنیت قابل پیگیری است؛ در کمیسیون اخیر نیز این موضوع مطرح نشد و استدلالی که جمهوری اسلامی ایران داشت و نامه ۱۷ صفحه‌ای آقای ظریف به آقای «بورل» مواضع ما تشریح شد.

وی با بیان اینکه برجام دستاوردهای اقتصادی داشته که در سال‌های اول شاهد آن بودیم و همچنین دستاوردهای امنیتی هم داشته است که همه به آن اذعان می‌کنند، اظهار داشت: لازم است اروپایی‌ها به تعهدات خود بازگردند و به طور کامل آنها را عمل کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در زمینه همکاری‌های منطقه‌ای با کشورهای همسایه در زمینه «کرونا»، افزود: در ابتدای شروع این بحران وزارت خارجه فعال بوده و ستادی ویژه در خود دستگاه دیپلماسی علاوه بر سایر ستادها در دولت تشکیل شد. در این ستاد بحث‌های مشکلات کنسولی و پروازها پیگیری شد تا مشکلات هموطنان حل شود.

موسوی اضافه کرد: ما در بحث صدور روادید، اقداماتی کردیم تا در ریشه‌کنی این بیماری کمک کنیم.

وی اظهار داشت: در زمینه صدور مجوزهای بهداشتی نیز اقداماتی کردیم تا در زمینه صادرات و واردات مشکلی نباشد. طبیعی است که تمام توان خود را به کار می بریم تا همه کشورها و مردم با طیب خاطر با هم در ارتباط باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: بحث تبلیغاتی نیز از بخش‌هایی است که وزارت خارجه در آن فعال است و به رغم تلاش‌های صورت گرفته در داخل کشور، برخی امپراتوری‌های رسانه‌ای در حال تبلیغ علیه ما هستند و به دروغ آماری را جعل می‌کنند. برخی متأسفانه خود را ایرانی و فارس زبان می‌نامند اما متأسفانه دست به این تبلیغات می‌زنند و ما در دستگاه دیپلماسی علیه این تبلیغات سو، تلاش می‌کنیم.

موسوی در واکنش به سوالی درباره توافق اخیر امریکا با طالبان گفت: طالبان به عنوان گروهی که در افغانستان حضور دارد و نقش آفرینی می کند، واقعیتی انکار ناپذیر است اما آنچه ما بر آن تأکید داریم این است که تمام مسیرهایی که به سمت صلح و ثبات در افغانستان برود، باید از طریق اجماع بین الافغانی اعم از گروه های مختلف سیاسی و احزاب و با حمایت دولت مستقر در افغانستان باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هم بنا به دلایلی که واضح است و با اطلاع دولت افغانستان، تماس هایی را با گروه طالبان داشته است اما درباره همکاری طالبان و ایالات متحده آمریکا که منجر به امضای توافقی در قطر شده است، باید بگوییم که ما از هر گونه تلاشی که به ثبات و امنیت افغانستان کمک کند، حمایت می کنیم.

وی افزود: با وجود این ما از نیت ایالات متحده آمریکا قطعاً شک داریم و اصل حضور آمریکایی ها در منطقه ما به ویژه افغانستان غیر قانونی بوده است و آنان حق ورود به منطقه و مسائل داخلی کشورهای منطقه ما را نداشتند و اقدامی که الان کردند، بدعت است و آمریکایی‌ها باعث شده‌اند که جنگ، خونریزی و بی‌ثباتی در منطقه ما ادامه یابد.

گفتگو با طالبان را ادامه می‌دهیم

موسوی بیان کرد: به قول دکتر ظریف آمریکایی‌ها برای آنکه شکست های خودشان را بزک کنند، رو به چنین اقداماتی آورده اند که ما این حرکت آنان را احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان نمی دانیم و اقدامی می دانیم که براساس منافع نامشروع آمریکایی ها صورت گرفته است و راه حل آن را هم یک توافق همه‌گیر بین گروه های افغان می‌دانیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: ما گفتگوهای خود را با طالبان طبق روال گذشته و با اطلاع دولت افغانستان ادامه می‌دهیم.

وی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به مشکلاتی که تحریم‌ها در نقل و انتقال دارو برای کشور ایجاد کرده است، برای مقابله با شیوع ویروس کرونا چه دستورالعملی را مدنظر دارید؟ گفت: از زمانی که این ویروس وارد کشور شد، ما امکانات خود را بسیج کردیم و در هماهنگی و تعامل با وزارت بهداشت سعی کردیم که نیازهای کشور را لیست کنیم که عمده ترین آن کیت های تخصصی بود که برای تست کرونا در کشور لازم بود و همچنین برخی اقلام دارویی خاص هم لازم بود که ما احصاء کردیم و به سفارت خانه های خود دادیم.

چین برای مبارزه با کرونا کمک زیادی به ایران کرد

موسوی ادامه داد: خوشبختانه اغلب نیازهای ما در این زمینه درداخل کشور موجود است و کمبود خاصی نداریم. اما کشورهای دوست اعلام آمادگی کردند که به ما کمک کنند به طوری که صلیب سرخ و ترکیه کمک هایی را در این زمینه به ایران کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: برخی از کشورهای همسایه هم برای کمک به ایران اعلام آمادگی کرده اند و دولت چین هم واقعاً در کنار دولت ایران در این زمینه ایستاد و چندین محموله به ما کمک کردند و چند تیم تحقیقاتی و پزشکی به ایران فرستاد تا یافته های خود را در اختیار ملت ایران بگذارند. چین در این زمینه نمونه خوب و مثال زدنی است که همکاری بسیار خوبی با ما داشت.

وی افزود: اگر همه کشورها با این جدیت در کنار هم باشند و به یکدیگر کمک کنند، قطعاً جهان بهتری خواهیم داشت.

در حال رایزنی برای برگزاری نشست سران آستانه در تهران هستیم

موسوی در مورد برگزاری نشست سران روند آستانه در تهران، اضافه کرد: امیدواریم این نشست هرچه سریع‌تر در سطح سران برگزار شود و در حال اقدامات نهایی برای برگزاری آن در تهران هستیم.

وی افزود: ما اعتقاد داریم که تنها گزینه حل مشکل سوریه روند آستانه است و این روند می تواند به حل بحران کمک کند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه این راهکار سیاسی تا الان اصلی ترین روند بوده و لازم است همه به آن برگردند،اظهار داشت: برای این روند کشورها زحمت کشیده اند و تا کنون کار کرده اند و فکر می کنیم به این توافق تاکید شود، همچنین در بحث «ادلب» و راه حل نهایی در سوریه به نتایج خوبی خواهیم رسید و همه طرف ها راضی خواهند بود.

موسوی تاکید کرد: همه طرف ها نهایت همکاری را دارند؛ تاریخ نشست نیز مشخص شد، اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی در زمینه اعلام اداره مستشاران ایران در سوریه پیرامون بمباران مواضع مستشاران کشورمان،  اضافه کرد: ما نگرانی های خود را ابراز داشته و راه حل بحران را برگزاری نشست روند آستانه می دانیم و در حال نهایی کردن برگزاری نشست سران در تهران هستیم و تماس های میان مقامات مختلف ما با مقامات روسیه و ترکیه در جریان است تا از خونریزی بیشتر در این منطقه کاسته شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا به اندازه کافی کیت تشخیص کرونا در کشور موجود است یا خیر؟ بیان کرد: کشورهای دوست به ما در این زمینه کمک کرده و ده ها هزار کیت تخصصی وارد کشور شده است.

موسوی افزود: هنوز هم مقداری از کیت ها در حال ارسال به ایران است و اگر وزارت بهداشت اعلام نیاز کند، باز وارد خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: همچنین تست کیت بومی مراحل پایانی خود را می گذراند و امیدواریم در صورت اتمام فرآیند، تولید عمده آن شروع شود تا نیازی به واردات نباشد.

حضور بیگانگان در خلیج فارس عامل ناامنی است

موسوی همچنین در مورد اظهارات فرانسه در مورد آغاز ائتلاف دریایی در منطقه هرمز، گفت:ما پیش تر اعلام کرده ایم که حضور بیگانگان در خلیج فارس غیرسازنده و عامل ناامنی است.

وی تاکید کرد: امنیت منطقه هزاران سال توسط کشورهای منطقه صورت گرفته و ایران و عمان به عنوان دو کشور پیرامون تنگه هرمز وظیفه تامین امنیت این آبراه مهم را بر عهده دارند.

مخالف هرگونه دخالت و حضور نیروهای خارجی در قالب‌های مختلف هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: حضور بیگانگان در منطقه عامل ناامنی بوده و ما مخالف حضور هرگونه نیروهای خارجی در قالب های مختلف هستیم و معتقدیم که کشورهای منطقه می توانند با هم افزایی امنیت منطقه را تامین کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در زمینه اینکه مردم ایران چه انتظاری از چین برای کمک دارند،  اضافه کرد: همانگونه که عرض کردم قدردان ملت و دولت چین هستیم و امیدواریم این نمونه اعلی همکاری کشورها در حل بحران های همه گیر باشد. این همکاری ها مثال زدنی است. ما تاکنون برخی اقلام را که نیاز داشته‌ایم گفته ایم و دولت چین اجابت کرده است.

موسوی بیان کرد: در حال حاضر وارد همکاری علمی و تحقیقاتی با چین شده ایم که تیمی علمی از چین به ایران آمده که در حال کار مشترک روی ریشه‌کنی این ویروس و بیماری هستند. امیدواریم هر چه زودتر این بیماری ریشه کن شود.

خشونت علیه مسلمانان هند پایان یابد

وی در زمینه موضع ایران در قبال کشتار مسلمانان در هند، گفت: ما با نگرانی اخباری که از هند به ما می‌رسد را دنبال می‌کنیم و از آنچه رخ می‌دهد نگران هستیم. ما هندوستان را کشوری می‌دانیم که همه اقوام و مذاهب به صورت مسالمت آمیز با هم زندگی می کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: امیدواریم خشونت ها علیه مسلمانان در هند پایان یابد و با درایتی که از مقامات هندی سراغ داریم، این کشور محلی برای زندگی مسالمت آمیز اقوام خواهد شد.

موسوی اظهار داشت: جمهوری اسلامی از طریق کانال های متعدد پیگیر موضوع است و شنیده ایم که برخی کشورهای اسلامی نیز تحرکاتی داشته‌اند و امیدواریم هر چه زودتر این خشونت‌ها پایان یابد.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه آیا صحت دارد کمبود برخی اقلام پزشکی در مورد مقابله با کرونا به کمک‌های ایران به چین باز می‌گردد، عنوان کرد: قطعا این طور نیست. در آن دوره بحث ماسک بود که جمهوری اسلامی ایران خوشبختانه یکی از نادرترین کشورهای تولید ماسک‌های تخصصی در ایران و سطح دنیا است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: طبیعتا زمانی که دولت و ملت چین نیازمند این اقلام بودند در قالب چند محموله کمک کردیم یا شرکت های ما به شرکت های چینی فروختند. این حرف ها مغرضانه است و برخی به دنبال حاشیه هستند. اکنون هم دیدیم وقتی مردم ما دچار گرفتاری شدند چینی ها سخاوتمندانه کمک های زیادی را در زمینه های تخصصی و ماسک و سایر داروها انجام دادند که ما سپاسگزار هستیم. اینگونه حاشیه‌سازی‌ها را سازنده نمی‌دانیم.

موسوی در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه با توجه به اینکه ایران با ترکیه و سوریه رابطه خوبی دارد امکان دارد که میانجی‌گری میان سوریه و ترکیه از سوی ایران انجام شود؟ بیان کرد: یکی از اقداماتی که تاکنون در این زمینه صورت دادیم تماس با تمام طرف های درگیر بوده است و درخواست کردیم هر چه زودتر رایزنی های مختلف بین این سه کشور، بین خود سوریه و ترکیه، بین ما، روسیه و ترکیه و در سطوح مختلف صورت گیرد و جمهوری اسلامی ایران تا حصول نتیجه و بازگشت آرامش به منطقه پیگیری های خود را ادامه خواهد داد.

وی افزود: امیدواریم تلاش های ما به نتیجه برسد. ما در حال رایزنی هستیم که هر چه زودتر نشست سران سه کشور در تهران برگزار شود و امیدواریم این تاریخ هرچه زودتر نهایی شود.

موسوی در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه آیا اخباری مبنی بر اینکه اجلاس ایران، سوریه ترکیه برای حل بحران ادلب است صحت دارد؟ گفت: ما همانطور که گفتم هنوز راه حل سیاسی را راه حل گفتگو می‌دانیم و هنوز هم مکانیزم آستانه را مهمترین سازو کار برای حل اختلافات در سوریه می‌دانیم و تلاش می کنیم این مکانیزم هر چه زودتر در سطوح مختلف از جمله در سطح سران هرچه زودتر شکل گیرد و این گفتگو انجام شود.

وی افزود: در کنارش اگر در قالب های مختلفی توافق و منجر به کاهش تنش و درگیری‌ها شود حتما آن راه‌ها را خواهیم رفت.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • NZ ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    0 11
    بنده ماندم کی این وزارتخانه از شک و تردید به یقین میرسه با این تاریخ پر از توطئه آمریکاییها بر علیه کشورمان!!!
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    0 1
    یعنی هنوز به نحس بودن آمریکا شک دارید؟!!
  • SE ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    0 1
    شک که خوبه؛ ارزشی قائل نیستیم. بجای کمک دست از حرامزادگ خود بردارند
  • محسن US ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    1 2
    شما که بعد از سه هفته هنوز نتونستین یه ماسک کاغذی رو در دسترس مردم قرار بدین، لااقل بزارین دیگران این کارو بکنن..
  • DE ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    0 1
    امریکا دشمن هستش و دشمن یعنی دشمن تعارف که ندارند ما نباید احمق باشیم. از کجا معلوم این بیماری رو امریکا راه نداخته تا به مقاصد شومش برسه. کمک اش بخوره تو سرش! مرگ بر امریکا
  • FR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    1 1
    واقعا علاقه ای به ایرانو ایرانی دارید از امریکا چیزی نگیرید حتی شفا که شفای اونا سرطان خوشه ایست
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
    1 1
    بعداز اینهمه بلا که امریکا سر ملت ایران اورده (جنگ،تحریم ، شهادت سردار،شاید هم پخش ویروس ،...) هنوز میگی بهش شک داری !!!خدا لعنت کنه اونایی رو که هنوز توفکر کمک خواستن ومذاکره با امریکا هستن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس