کد خبر 1047543
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۵
کرونا نمایه

این روزها که موضوع انتشار ویروس کرونا در کشور در صدر خبرهاست، خبرهای مختلف از سودجویی برخی فرصت‌طلبان و احتکار ملزومات بهداشتی مورد نیاز توسط محتکران زالوصفت کام مردم را تلخ کرده است.

به گزارش مشرق، ویروس کرونا که این روزها همزمان با بسیاری از کشورها در حال شیوع در ایران است، شرایط ویژه‌ای را در سطح کشور رقم زده است، از رعایت بیش از پیش نکات بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه توسط مردم و مسئولان مربوطه در حوزه‌های مختلف تا تلاش خستگی‌ناپذیر کادر درمانی و پزشکی کشور که در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا مشغول خدمت‌رسانی هستند.

بیشتر بخوانید:

جزئیات جدید از ماسک‌های احتکار شده در انبار دیجی کالا

واکنش احمد توکلی به احتکار «دویست میلیون ماسک»

عکس/ انداختن ماسک و دستکش آلوده روی زمین

دستگیری ۲۱ نفر از سوداگران اقلام بهداشتی


از سوی دیگر شاهد یک عزم و اراده همگانی برای کنترل این بیماری و شکست ویروس منحوس کرونا در بین مردم و مسئولان هستیم که این امید را روز به روز بیشتر می‌کند که ان‌شاءالله به زودی شاهد رفع کامل این مشکل در کشور باشیم.


اما در کنار همه اینها، متأسفانه یک‌ بار دیگر عده‌ای فرصت‌طلب و سودجوی زالوصفت همچون مقاطع مختلف گذشته به‌دنبال بهره‌برداری ناجوانمردانه از شرایط سخت و حساس کشور و زدن نان خود در خون ملت هستند.


با نگاهی به خبرهای روزهای اخیر و پس از اعلام ورود ویروس کرونا به کشور، در کنار خبرهای مثبت از تلاش مردم و مسئولان و کادر پزشکی و درمانی برای شکست ویروس کرونا، دو موضوع منفی خودنمایی می‌کند، اول کمبود مواد و ملزومات بهداشتی از جمله ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده که به‌طور طبیعی در این شرایط مورد نیاز ویژه و مصرف مردم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا هستند و خبر دیگر کشف انبارهای احتکار این ملزومات در مقادیر بسیار گسترده توسط نیروی انتظامی، تعزیرات و دستگاه‌های امنیتی در شهرها و استان‌های مختلف است.


 وقتی وزارت بهداشت مجبور  به خرید از قاچاقچیان می‌شود


اما ماجرا وقتی ابعاد جدی‌تر و نگران‌کننده‌تری پیدا کرد که نامه گلایه‌آمیز وزیر بهداشت به رئیس شورای‌عالی امنیت ملی(رئیس‌جمهور) درباره فعالیت گسترده این فرصت‌طلبان منتشر شد.


وزیر بهداشت در نامه‌ای که خبرگزاری‌ها آن را منتشر کرده‌اند خطاب به رئیس‌جمهور آورده است: «به استحضار می‌رسد با پیش‌بینی اینجانب از احتمال ورود ویروس کرونای جدید به کشور طی نامه‌ای به گمرکات کشور اعلام نمودم صادرات و خروج ماسک تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شود و همکارانم را مأمور کردم تا با قیمت مناسب تولیدات داخل را خریداری و جهت روز مبادا ذخیره کنند. متأسفانه علی‌رغم پیگیری فراوان مقدار اندکی خریداری و بقیه تولیدات کشور وارد بازار سیاه شد.


متأسفانه پس از حدود ۱۰ روز فقط یک میلیون عدد ماسک تحویل و بقیه نمی‌دانم در کجا انباشته شده، همکاران اینجانب به دلیل اجبار شبانه‌روز در بازارهای مختلف و در نقش واسطه و دلال از قاچاقچیان با قیمت گزاف می‌خرند.


سؤال بنده این است که آیا در شرایطی که همکاران جان بر کف اینجانب در سخت‌ترین شرایط ممکن روز و شب در بخش‌های آلوده پروانه‌وار گرد مردم می‌گردند و خواب و آرامش و سلامتی را قربانی سلامت و راحتی مردم می‌کنند، در ایامی‌که احتمال آلودگی مردم به دلیل عدم وجود اقلام حفاظتی و پیشگیرانه در خطرست، این شبکه فرصت‌طلب بی‌انصاف از کجا خاطر جمعی دارد که این‌گونه جسورانه روبه‌روی مردم و مسئولان می‌ایستد و به راحتی اعلام می‌کند که دویست میلیون ماسک را می‌تواند ۲۴ ساعته با فلان قیمت در فلان جا عرضه کند؟


آیا رواست گروهی دل به دریای آلودگی جهت رهایی مردم بزنند و گروهی لباس و ماسک اینان و بیمارانشان را در انبارها برای سودجویی صدبرابری و یا قاچاق به دیگر کشورها تلنبار کنند؟


اینجانب ‌تردید ندارم اگر عزم دستگاه‌های کشور بر حل مشکلی به این سادگی باشد نباید اینقدر شرمسار مردم و همکارانمان در سراسر کشور باشیم.»


نگاهی به این نامه چند نکته را پیش رو می‌گذارد؛ اول اینکه چرا باید برنامه‌ریزی و نظارت به‌گونه‌ای باشد تا باز این فرصت‌طلبان باشند که چند گام جلوتر از برخی مسئولان حرکت کرده و نبض بازار اقلام به شدت مورد نیاز مردم را با خیال راحت در دست بگیرند تا جایی که مسئولان وزارت بهداشت مجبور شوند برای تامین اقلام مورد نیاز خود با قیمت گزاف روانه پستوها و انبارهای مخفی محتکران و قاچاقچیان شوند؟!


چرا محتکران و فرصت‌طلبان توانایی تهیه آنی ۲۰۰ میلیون ماسک را دارند اما مردم مضطرب باید از این داروخانه به آن فروشگاه برای تهیه ابتدایی‌ترین ملزومات مثل ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده سرگردان باشند؟


چرا باید در بسیاری از معابر و حتی مترو این وسایل مورد نیاز مردم با قیمت باورنکردنی نسبت به چند روز گذشته به فروش برسد اما شبکه رسمی ‌توزیع پاسخی به مراجعه و نیاز مردم نداشته باشد؟


به راستی اگر همان‌طور که وزیر بهداشت خبر داد افراد سودجویی وجود دارند که بازار ماسک و امثال آن را در این ابعاد و حجم و با خیال راحت قبضه کرده و به‌دنبال سودجویی هستند، یک لحظه درنگ مسئولان امنیت و انتظامی ‌و دستگاه قضایی جایز نیست و باید در اسرع وقت با شناسایی و محاکمه آنها درس عبرت سختی به تمام فرصت‌طلبان بی‌وجدان داد و امان آنها را برید.


طی روزهای اخیر موارد زیادی از کشف انبارهای احتکار لوازم بهداشتی و ماسک منتشر شد اما به‌نظر می‌رسد حجم سودجویی و کیسه دوخته شده محتکران و گرانفروشان برای شرایط دشوار این روزهای کشور و مردم به مراتب بیش از اینها باشد.


مجازات اخلال در نظام سلامت  در حد افساد فی‌الارض


پس از نامه گلایه‌آمیز وزیر بهداشت بود که دادستان کل کشور در واکنش به این نامه ضمن اعلام آمادگی دستگاه قضا برای برخورد قاطع با این فرصت‌طلبان اعلام کرد: «اخلال در نظام سلامت مردم و اقدامات مجرمانه در راستای جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد برابر ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی نه تنها جرم محسوب می‌گردد بلکه مجازاتی در حد مجازات افساد فی‌الارض دارد.»


درخواست نمایندگان مجلس از سران قوا برای برخورد با محتکران و گران‌فروشان


در همین رابطه جمعی از نمایندگان مجلس طی نامه‌ای خطاب به سران قوا، ضمن تأکید بر لزوم اندیشیدن تمامی ‌تمهیدات لازم برای ریشه‌کن کردن کامل کرونا، از دستگاه قضایی و دولت خواستند تا به‌صورت جدی با محتکران و گرانفروشان لوازم بهداشتی و مواد خوراکی برخورد کنند.


خباثتی که از تدبیر مسئولان سبقت می‌گیرد


متأسفانه این‌بار نیز حیله و خباثت محتکران و گرانفروشان بر تدبیر برخی مسئولان برتری یافت و هر چند با انجام برخی اقدامات همچون ورود خودجوش مردم و نیروهای جهادی مردمی و سازمانی در نیروهای مسلح و برخی دستگاه‌های دولتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی و افزایش ظرفیت تولید کارخانه‌ها بخشی و نه تمام نیاز مردم در حال رفع شدن است اما توقع جامعه این است که یک‌بار برای همیشه برخورد سختی از سوی دستگاه‌های امنیتی، انتظامی ‌و قضایی با محتکران و فرصت‌طلبان زالوصفت که یک روز بازار ارز و سکه، یک روز بازار مواد غذایی، روز دیگر بازار مسکن و خودرو و... را قربانی طمع‌ورزی خود می‌کنند شود تا دیگر شاهد جولان آنها نباشیم.


ویروس کرونا با همت مردم و تلاش مسئولان به لطف خدا رفع خواهد شد اما باید فکری به حال ویروس مزمن فرصت‌طلبی و سودجویی محتکران و گرانفروشان کرد.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • فرید IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    1 0
    بدبختانه این زالو صفتان در پناه قانون هستند یعنی در قوانین جزایی و کیفری ما پیشبینی این نوع تبهکاری های سازمان یافته نشده و قضات ناچار به اعمال قوانین جزایی عادی هستند که در مورد مجرمین سازمان یافته کوچکترین ترس و بازدارندگی ایجاد نمیکنه، مواد قانونی ناظر بر افساد فی الارض هم بسیار کلی هستند و در مورد مصادیق مثل این موارد اصلا صراحت ندارند و اعمال اونها مسئولیت سنگینی متوجه قاصی میکنه، راه چاره وضع قوانین ضد فساد جدید با مجازات صریح اعدام هست، درست همون کاری که چینی ها کردن و در مبارزه با فساد موفق شدند
  • احمد IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    0 0
    ماسک یک تیکه پارچه و کش هست چرا مردم داخل خانه درست نمی کنند بخواهند از بیرون تهیه کنند ماسک فقط باید برای بیمارستان ها باشد مردم خوشان درست کنند
  • DE ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    1 0
    وجودش رو دارید به دیجی کالای محتکر حرفی بزنید؟!
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    0 0
    لعنت خدا و پیغمبر بر دلالان جان مردم
  • محمد IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    0 0
    آقای رئیسی بیبینم چکار میکنید با محتکران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس