کد خبر 1047312
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷
قطار وعده‌های روحانی در گلستان به مقصد نرسید؛ بدهی ۱۰۰۰ میلیاردتومانی دولت به گلستانی‌ها

بنا به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان از ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تفاهم‌نامه‌ای که برای توسعه استان به امضا رسیده، کمتر از نیم درصد اجرایی شده است.

 به گزارش مشرق، آذرماه سال 93 بود که کاروان تدبیر و امید برای نخستین بار راهی استان گلستان شد؛ سفری که مردم و مسئولان این استان امید زیادی به آن بسته بودند تا بتوانند از رهاورد آن توشه‌ای برای توسعه استان بردارند. در دهمین سفر استانی دولت، کاروان تدبیر و امید مانند همه سفرهای استانی خود کلنگ‌ تعداد زیادی از پروژه‌ها را به زمین زد و یا قول و وعده اختصاص اعتباراتی را برای تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های ناتمام به مردم داد. وعده‌هایی که برخی‌هایشان از سال 93 تا کنون به سرانجام مشخصی نرسیده است. تا اینکه نوبت به سفر دوم دولت به استان در دیماه سال گذشته رسید و آنجا هم مصوبه‌ها، قراردادها و تفاهم نامه‌های زیادی به امضا رسید و قول‌های زیادی هم برای رفع محرومیت و توسعه همه جانبه استان گلستان داده شد.

بیشتر بخوانید:

عوارضی از کرونا که فقط در ایران رؤیت شد!

این در حالیست که در بسیاری از بخش‌ها مصوبه‌های دولت یا شکل اجرایی نگرفته و یا اعتبارات آن بموقع اختصاص نیافته است. هنوز هم پروژه‌های نیمه تمام زیادی در این استان وجود دارد که تعداد قابل توجهی از آنها در دولت یازدهم و دوازدهم آغاز شده است.

در 6 سال گذشته 1300 میلیاردتومان از تعهدات سفر دولت محقق شد

آنطور که هادی حق شناس، استاندار گلستان می‌گوید: در مجموع دو سفر قبلی رئیس جمهور به استان برای 190 پروژه، هیئت دولت بیش از 2 هزار و 300 میلیارد تومان اعتبار مصوب کرد.

به گفته وی، از سال 93 تا کنون حدود یکهزار و 300 میلیارد تومان از تعهدات سفرهای دولت به استان تأمین و انجام شده و یکهزار میلیارد تومان پرداخت نشده است.

استاندار گلستان امیدوار است دولت دوازدهم در سال‌های باقی مانده تا پایان عمر خود، این اعتبارات را به استان اختصاص دهد تا شاید بخشی از عقب افتادگی‌های استان که در سال‌های اخیر بیشتر و بیشتر شده است، برطرف شود.

خبری از اجرایی شدن تفاهم نامه ها نیست

یکی از موضوعاتی که سروصدای زیادی در استان به ویژه در طیف حامیان دولت و مسئولان به وجود آورد، امضای 38 تفاهم نامه همکاری برای توسعه استان با پیش بینی اعتباری 18 هزار میلیارد تومانی بود و خیلی‌ها را به شتاب گرفتن چرخ توسعه استان امیدوار کرد. البته این خوشی چندان هم پایدار نبود و رئیس جمهور در جلسه شورای اداری استان گلستان در سال 97 اعلام کرد اگر تا پایان عمر دولت دوازدهم 20 درصد این تفاهم نامه‌ها هم اجرایی شود، اتفاقات بزرگی در استان رخ می دهد.

در جلسه‌ای که با حضور رئیس جمهور و تعدادی از وزرای دولت در استان برگزار شده بود، نخستین تفاهم‌نامه طرح توسعه نیروگاه برق علی آبادکتول با 415 میلیون یور، طرح تامین مالی طرح‌ های تولیدی توسط بانک ملی معادل 11 هزار و 500 میلیارد تومان و 9.3 میلیون دلار، طرح توسعه شهرستان مراوه‌تپه در قالب بیش از 30 طرح برای توسعه این شهرستان از سوی بنیاد مستضعفان و ایجاد گلخانه با 900 میلیارد تومان اعتبار به امضاء رسید.

مشارکت در طرح ریسندگی پنبه ارگانیک با سرمایه‌گذاری 2 هزار میلیارد ریال، طرح تولید بذر هیبرید با سرمایه‌گذاری یک‌هزار و 240 میلیارد ریال و اجرای طرح‌های آب شیرین‌کن با سرمایه گذاری 20 میلیون یورو با مشارکت شرکت مپنا از دیگر تفاهم نامه‌هایی بود که برای توسعه گلستان امضا شده بود اما بررسی‌ها نشان می‌دهد تقریبا به جز یکی دو مورد بسیاری از این تفاهم نامه‌ها، شکل اجرایی به خود نگرفته است.

نیم درصد تفاهم نامه ها اجرایی شد

استاندار گلستان در جلسه شورای اداری استان که اخیرا با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه استان برگزار شد، اعداد و ارقام متفاوتی را درباره این تفاهم نامه‌ها ارائه کرد که چندان با آنچه دولت وعده داده بود همخوانی ندارد.

او از تفاهم نامه‌هایی به ارزش 6 هزار و 600 میلیارد تومان و بخش ارزی 300 میلیون یورو در استان سخن گفت و از اجرایی نشدن آنها انتقاد کرد.

موضوعی که قدرت الله عابدی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هم درباره آن گفت: در استان تقسیم کاری صورت گرفته و قرار شد معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری پیگیر اجرایی شدن تفاهم نامه‌های سفر دولت باشد.

او افزود: با پیگیری‌هایی که داشتیم کمتر از نیم درصد تفاهم نامه‌هایی که سال گذشته با حضور رئیس جمهور به امضا رسیده بود، اجرا شده است.

قرار نبود پروژه‌های مصوب سفر تکمیل شود!

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان درباره اینکه چرا وعده های دولت در گلستان عملی نشده است، گفته: از اول هم قرار نبود که با اختصاص اعتبارات سفر، پروژه‌ها تکمیل شود، بلکه قرار بود روند اجرایی این پروژه‌ها شتاب بگیرد. برای همین است که با گذشت چندسال هنوز برخی از پروژه‌ها به انجام نرسیده است.

او گزارشی هم درباره تحقق تعهدات سفر اول و دوم دولت ارائه کرد و گفت: در سفر اول دولت که در سال 93 به استان انجام شد 121 پروژه با اعتبار 631 میلیارد تومان مصوب شده بود که برای این پروژه‌ها تا کنون 978 میلیارد تومان تأمین اعتبار شد.

به گفته عابدی در سفر دوم دولت نیز 69 مصوبه با تعهد اعتبار یکهزار و 682 میلیارد تومانی به امضا رسید که قرار بود 840 میلیارد تومان آن در سال 98 به استان اختصاص پیدا کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گفته از تعهد امسال دولت که یکماه به پایان سال باقی مانده 58 درصد محقق شده و امیدواریم در سال آینده روند تخصیص اعتبارات شتاب بیشتری بگیرد.

در حالیکه دولت هنوز در اجرا و تکمیل بسیاری از پروژه‌ها توفیقی به دست نیاورده، در سفرهای گاه و بیگاه وزرا و روسای سازمان‌های دولتی به گلستان، کلنگ چندین پروژه به زمین زده می شود که تکلیف آنها مشخص نیست.

وضعیت برخی از پروژه‌ها و قول‌های دولت به مردم

پروژه‌های نیمه تمام زیادی در این استان وجود دارد که برخی از مسئولان تعداد آنها را بیش از یکهزار مورد اعلام کرده اند. با وضعیت اعتباری کنونی در کشور نیم قرن زمان نیاز است تا همین پروژه‌ها به سرانجام برسد؛ بدون اینکه پروژه یا طرح جدیدی در این استان شروع شود.

طرح گردشگری آشوراده همچنان بلاتکلیف

طرح گردشگری جزیره آشوراده بیش از دو دهه مناقشه را در کارنامه خود دارد. در دولت‌های مختلف وعده اجرایی شدن طرح‌های برای رونق گردشگری در تنها جزیره ایرانی دریای خزر مطرح شد اما به علت آنچه برخی مسئولان از جمله نماینده ولی فقیه در استان از آن به عنوان « چوب لای چرخ گذاشتن محیط زیست» یاد می ‌کند؛ هیچ طرح گردشگری یا بوم‌ گردی در این جزیره اجرایی نشد.

تا اینکه در سفر سال 93 هیئت دولت به استان گلستان و در پی درخواست نماینده ولی فقیه در استان برای ساماندهی وضعیت جزیره آشوراده و ایجاد زیرساخت‌ها برای حضور گردشگران، رئیس جمهور قول اجرایی شدن طرح گردشگری این جزیره را به مردم استان داد.

مناقشه محیط زیست، میراث فرهنگی، برخی سازمان‌های مردم نهاد و حتی مطرح شدن برخی موضوعات بین دو استان همجوار ( گلستان و مازندران) سبب شد با گذشت بیش از 5 سال اتفاقی در جزیره آشوراده رخ ندهد. هرچند آیت الله نورمفیدی به همراه استاندار وقت گلستان کلنگ این پروژه را به زمین زد اما خبری از اجرای این طرح نیست.

در سفر سال گذشته دولت به استان گلستان قول اختصاص 70 میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در آشوراده داده شد اما به دلیل عدم صدور مجوز کمیسیون ماده 2 از سوی سازمان محیط زیست، نه خبری از اعتبارات دولتی است و نه طرح طبیعت گردی.

نجات خلیج گرگان، درگیر اما و اگر

خلیج گرگان تنها خلیج ایرانی دریای خزر است و حدود 40 هزار هکتار وسعت دارد. خلیجی که علاوه بر اهمیت اکولوژیکی برای زیست‌مندان آن، یکی از بهترین محیط ها برای انجام ورزش‌های آبی و استفاده اقتصادی از آن است. در سال‌های اخیر خلیج گرگان، اتفاقات ناخوشایندی را به چشم دیده است. از افرایش ورود فاضلاب‌های خانگی و صنعتی و انواع سموم کشاورزی گرفته تا پسروی آب خزر و خشک شدن بخش‌های وسیعی از آن؛ همه با سرعت بالایی رخ داده است.

آنطور که مسئولان استان می‌گویند 8 هزار هکتار از مساحت خلیج گرگان خشک شده است. هادی حق شناس که سابقه معاونت در سازمان بنادر و دریانوردی را دارد و حالا چندماهی است به عنوان استاندار به گلستان آمده به عنوان یکی از کارشناسان این حوزه هشدار داده که اگر فکری برای احیا و نجات خلیج گرگان نشود تا 4 سال آینده همه مساحت این خلیج خشک و به منبع ریزگردها تبدیل می شود.

موضوعی که می‌تواند زندگی نه فقط مردم استان گلستان بلکه ساحل نشینان خزر را هم با مخاطرات فراوانی مواجه کند. از همین رو بود که در سفر سال 95 محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه به گلستان یکی از دستورات ویژه مطالعات اجرایی نجات خلیج گرگان و تصویب 5 میلیارد تومان اعتبار برای این طرح بود. از آن زمان تا کنون یک میلیارد و 900 میلیون تومان از اعتبار مصوب آنهم برای مطالعات اولیه و برخی اقدامات اجرایی کوتاه مدت به استان اختصاص یافته است. با گذشت بیش از 3 سال و جنجال هایی که درباره خشک شدن یا نشدن « عروس ایرانی خزر» ایجاد شده هنوز محیط زیست و سازمان بنادر و دریانوردی به هیچ راهکار اجرایی برای نجات خلیج گرگان دست پیدا نکرده‌اند. آخرین وعده‌ای هم که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور مطرح کرده مربوط به اردیبهشت ماه سال آینده است تا شاید این موضوع تعیین تکلیف شود.

سد نرماب و وعده‌های آبکی دولت

سد نرماب بزرگترین سد مخزنی استان گلستان که بهره‌برداری از آن آب شرب دست‌کم 4 شهر و 130 روستای شرق استان و همچنین بخشی از آب موردنیاز کشاورزی و صنعت منطقه را تأمین کند. این سد که با پیمانکاری قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) در حال ساخت است قرار بود تا سال 95 آبگیری شود. متأسفانه عدم اجرای تعهدات دولت درباره این پروژه سبب شود حالا که سال 98 هم رو به اتمام است، خبری از بهره‌برداری و تکمیل این سد نباشد. سدی که اگر قبل از امسال به بهره‌برداری می‌رسید می‌توانست دست‌کم 30 تا 40 درصد خسارت‌های سیل را کاهش دهد.

در سفر سال گذشته رئیس جمهور به استان دولت 200 میلیارد تومان برای این پروژه مصوب کرد اما تخصیص‌ها بسیار کمتر از این مبلغ بود تا اینکه سیل ابتدای امسال سبب شد تا مسئولان دولتی تحرک بیشتری برای تکمیل این سد پیدا کنند. در هفته‌های گذشته بالاخره با پیگیری‌های فراوان مدیران استانی، دولت 100 میلیارد تومان در قالب اسناد خزانه اسلامی و 30 میلیارد تومان اعتبار نقدی برای جابه جایی روستاهای مخزن سد به استان اختصاص داده است. باید دید با این اعتبارات آیا سد نرماب برای سال آینده آماده آبگیری خواهد شد یا نه؟

قفل زنگ زده پتروشیمی

به طور قطع یکی از تلخ‌ترین تجربه های سرمایه‌گذاری در گلستان را می‌توان سرنوشت نامعلوم مجتمع پتروشیمی دانست. مردم گلستان به امید اشتغال جوانان خود در سال‌های 85 تا 86 حدود 27 میلیارد تومان در این پروژه سرمایه‌گذاری کردند. همان زمان چندین مجتمع دیگر در سراسر کشور هم کلنگ‌زنی شد و امروز همه آنها وارد مدار تولید شده و رونق اقتصادی را برای منطقه خود به ارمغان آوردند. در گلستان اما اوضاع به گونه ای دیگری پیش رفت، بعد از 13 سال همه آنچه از مجتمع پتروشیمی ساخته شده چند سوله است؛ نه خبری از ماشین آلات و تجهیزات است نه خط تولیدی راه افتاده که بتواند چرخ توسعه این استان محروم از صنعت را به حرکت در بیاورد.

در دولت یازدهم تکمیل مجتمع پتروشیمی گلستان به رغم خواسته 97 هزار سهامدار آن، مورد توجه دولتی ها قرار نگرفت و استاندار وقت آب پاکی را روی دستان مردم این استان ریخت. در دولت دوازدهم، مدیران دولتی استان قول پیگیری مشکل پتروشیمی را به مردم دادند و حتی صحبت از تغییر کاربری و یا تغییر فرآورده مجتمع هم مطرح شد اما سیل بی تدبیری، مناف هاشمی را با خود بُرد تا این طرح بازهم بلاتکلیف باقی بماند.

سالن 6 هزارنفری گرگان و پیشرفت لاک پشتی

یکی از پروژه‌های مهم این استان را می‌توان سالن 6 هزار نفری گرگان دانست که از سال 86 تا کنون فقط 5 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. برای ساخت این پروژه 60 میلیارد تومان اعتبار ( طبق برآوردهای سال گذشته) موردنیاز است. دولت در سفر دوم خود قول تأمین اعتبار برای ساخت این پروژه را به ورزشکاران و ورزش دوستان گلستانی داد اما خبری از تخصیص منابع نبود تا اینکه در ماه اخیر نوبخت به این استان سفر کرد و مسئولان نیز درخواست 30 میلیارد تومان را برای تداوم ساخت این سالن مطرح کردند که مشخص نیست تأمین این اعتبار به عمر دولت دوازدهم کفاف می‌دهد یا نه؟

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس