کد خبر 1047147
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۳
حسین شریعتمداری نمایه

آمریکا تاکنون به کدامیک از تعهدات خود پایبند بوده است که بتوان انتظار پایبندی به توافق با طالبان داشت؟!

به گزارش مشرق، «حسین شریعتمداری» در یادداشت روزنامه «کیهان» نوشت:

در حکایت‌ها آمده است، شخص کلاهبردار و شارلاتانی را که شاکیان زیادی داشت نزد قاضی بردند. جرمش این بود که از این و آن پول و سکه قرض می‌گرفت ولی پس نمی‌داد. قاضی بعد از اثبات جرم، حکم کرد مجرم را وارونه روی الاغی سوار کنند و در سطح شهر بگردانند و جرم او را جار بزنند تا همگان او را بشناسند و به وی اعتماد نکرده و قرض ندهند. حکم قاضی اجرا شد و در پایان روز، صاحب الاغی که این وظیفه را بر عهده گرفته و در همه شهر علیه او جار زده بود کرایه الاغ و دستمزد خود را مطالبه کرد؟! یارو پوزخندی زد و گفت؛ مرد حسابی از صبح تا حالا، گلوی خودت را پاره می‌کردی و جار می‌زدی که هیچ‌کس به من اعتماد نکند، حالا از من کرایه الاغ و دستمزدت را مطالبه می‌کنی؟!


دیروز گروه طالبان بعد از یازده دور مذاکره و چانه‌زنی با آمریکا به توافق رسیدند! این توافقنامه در پایتخت قطر از سوی زلمای خلیل‌زاد به نمایندگی از آمریکا و «ملا عبدالغنی برادر» به نمایندگی از طالبان افغانستان و با حضور مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و نمایندگان ویژه ۷۰ کشور دیگر به امضاء رسید. در متن توافق بر «عدم استفاده از خاک افغانستان علیه امنیت آمریکا و متحدانش، آتش‌بس دائمی، کاهش نیروهای آمریکایی (در افغانستان) به ۸۶۰۰ نفر طی ۱۳۵ روز آینده، آزادسازی ۵۰۰۰ زندانی طالبان و ۱۰۰۰ نیروی دولتی توسط آمریکا تا ۱۰ مارس (۲۰ اسفند) و خروج افراد طالبان از تحریم آمریکا» تاکید شده است.


و اما، پرسش این است که؛


۱- آمریکا تاکنون به کدامیک از تعهدات خود پایبند بوده است که بتوان انتظار پایبندی به توافق با طالبان داشت؟!


۲- در این توافق دولت قانونی افغانستان حضور نداشته است ! مانند توافقنامه موسوم به «معامله قرن»! که در آن صاحبان اصلی فلسطین حضور نداشتند!


۳- در توافقنامه مزبور، زمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان مشخص نشده است! یعنی در این خصوص هیچ بند و ماده‌ای وجود ندارد! البته بعد از امضای توافق، طرف افغانستانی اعلام کرده است آمریکایی‌ها قول داده‌اند طی ۱۴ ماه آینده، خاک افغانستان را ترک کنند! قول شفاهی!


۴- تنها فایده این توافق، بهره‌گیری ترامپ از آن در انتخابات پیش‌روی ریاست جمهوری آمریکاست و پس از آن، چگونه از آمریکایی که به هیچیک از تعهدات رسمی و کتبی خود پایبند نبوده است انتظار می‌رود به قول شفاهی خود عمل کند! و...


۵- و اما، جان کلام اینکه طالبان از یک سو ادعا می‌کند


در پی تشکیل «امارت اسلامی»! است و ملا عبدالغنی بعد از امضای توافق بر این واژه تاکید هم کرده است! ولی توضیح نداده است، این چه«امارت اسلامی»! است که حاکمان آن(طالبان) تعهد کرده‌اند هیچگونه اقدام و حرکتی علیه دشمنان تابلودار اسلام، از جمله آمریکا و اسرائیل و گروه‌ها و جریانات متحد آن نداشته باشند؟! (عدم استفاده از خاک افغانستان علیه امنیت آمریکا و متحدانش- متن توافق). طالبان از کدام اسلام دَم می‌زند؟!


۶- و بالاخره، اگر طالبان به توافق مورد اشاره پایبند باشد، به یک گروه یا جریان و یا یک دولت دست‌نشانده آمریکا در منطقه تبدیل شده است که به نیابت از آمریکا، منافع شیطان بزرگ را تامین می‌کند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • محمد IR ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
    5 12
    سلام طالبان وتغهد آمریکا یعنی فریبی که دشمن اسلام آمریکا با افراد ساده دل بسته است همانطور که روحانی رئیس جمهور ایران ساده اندیش بود .
  • ناراضی وضع موجود IR ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
    1 14
    حاج حسین خبری نیست نگران نباش شویی بیش نیست
  • محسن US ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
    17 8
    ببخشید جناب شریعتمداری، برای دیگران هم شما باید تصمیم بگیرید؟! اگر همین طالبان در امور داخلی کشور ما دخالت کند شما می پذیرید؟
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
    5 15
    این قرارداد کپی برجام است!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس