کد خبر 1046757
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۶
ویتامین D

متخصص علوم تغذیه و مسوول مرکز رشد دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: استفاده از ویتامین های«ای»و«دی»" و ریزمغذی های روی و سلنیوم در افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بیما

به گزارش مشرق، مسعود نصیری، متخصص علوم تغذیه و مسوول مرکز رشد دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: یک عامل ژنتیکی که به آن «آر. ان.‌ای «گفته می‌شود در این ویروس است و تشخیص آن توسط کیت‌های سازمان بهداشت جهانی و یا دستگاه «پی. سی. آر» میسر است و شناخته می‌شود.

نصیری ادامه داد: این ویروس در محیط سرد همانند یخچال ممکن است زنده بماند از همین رو به شستن و ضدعفونی کردن میوه و مواد غذایی قابل شستشو قبل از قراردادن در یخچال پیشنهاد می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نقش اضطراب در تضعیف سیستم ایمنی بدن

مراحل آزمایش کرونا در بیمارستان‌ها

او با بیان اینکه پروبیوتیک‌ها می‌توانند ویروس را تا حدودی مهار کنند، افزود: غذاهای پرچرب و سرخ کردنی باید کاملا حذف شود، در اوایل گفته شد مصرف ویتامین «سی» برای مهار این بیماری تاثیری ندارد، ولی عدم تاثیرگذاری آن قابل قبول نیست فردی که در بیمارستان بستری شود درمان خاصی ندارد تنها در اتاق قرنطینه بستری می‌شود که در مواقع حاد و آسیب بالا، عکس ریه سفید می‌شود و این ویروس ریه را از کار می‌اندازد و به بافت عضله و قلب آسیب می‌زند.

او ادامه داد: این ویروس که موجب ترس همگان شده بیشتر به نگرانی از سرعت شیوع بالا ارتباط دارد، ولی  ویروس کرونا ممکن است تا ۲ تا سه هفته دیگر با گرم شدن هوا از بین برود و زنجیره‌های انتقالی و تکثیری آن از بین رود، اما سرعت شیوع آن مطرح است.

این متخصص تغذیه ادامه داد: دامنه سنی که بیشترین مرگ و میر را به خود اختصاص داده بیش از ۵۶ سال سن به بالا است که بین زن و مرد تفاوتی ندارد و به هر ۲ یکسان منتقل می‌شود.

به گفته او، نصف بیشتر آمار کشته شدگان افراد دیابتی، قلبی عروقی، سرطانی و افرادی با سیستم ایمنی پایین بوده اند، این علایم در ۹۰ درصد مبتلایان با تب نمود پیدا کرده، ۸۰ درصد خستگی مفرط، ۶۰ درصد سرفه‌های خشک و ۱۰ درصد با علایم اسهال و استفرغ مراجعه کرده اند.

به گفته نصیری، این ویروس در خارج از بدن انسان زنده می‌ماند و دوره کمون ۱۴ روزه خطر اصلی است چراکه قابلیت انتقال دارد، ولی علایمی ندارد.

او ادامه داد: بهترین راه خارج نشدن از منزل است که در کشور چین توانستند این راهکار را عملی کنند و از سوی دیگر در مواقع عادی فاصله ۱۰سانتی را از یکدیگر حفظ می‌کنند و موفق به مهار آن شده اند.

او یادآور شد، در کشور ما باید خوابگاه‌های دانشجویی، مراکز تجمع، جلسات غیرضروری تعطیل شود و سیستم دورکاری در مراکز آموزشی پیشنهاد داده می‌شود تعطیلی این مراکز ضرری ندارد، ولی آلوده شدن یک نفر هزینه درمان و ترس بالایی ایجاد می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس