کد خبر 1045405
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۰
محسن بنگر

بنگر که جزو سرشناس‌ترین بازیکنان لیگ برتر در دو دهه گذشته بود و سال‌ها برای پرسپولیس و سپاهان بازی کرد، معتقد است مربیگری سخت‌تر از بازیگری است.

به گزرش مشرق، چند ماهی است که محسن بنگر به صورت رسمی وارد چرخه مربیگری در لیگ برتر شده و به عنوان دستیار هومن افاضلی، حضور در پارس جنوبی جم را تجربه می‌کند. او البته در این گفت‌وگو به انتقاد از تصمیم سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال هم می‌پردازد. بخصوص جایی که می‌گوید ای‌کاش جان بازیکنان و مربیان هم اندازه تماشاگران مهم بود.

 
 چند ماهی است که به صورت رسمی و با حضور در پارس جنوبی جم مربیگری را آغاز کرده‌ای. ‌از حال و هوای حضور روی نیمکت بگو و اینکه چه تفاوت‌هایی با دوران بازی دارد؟
خدا را شکر در مربیگری همه چیز خوب است. من مربیگری را دوست دارم و به این شغل علاقه‌مندم. می‌خواهم نکته‌های بسیاری در این زمینه یاد بگیرم و روز به روز پیشرفت کنم.
 

 یک سؤال تکراری برای افرادی که به تازگی از فوتبال خداحافظی کرده و وارد مربیگری شده‌اند. کدام سخت‌تر است؟
مربیگری. چون مسئولیتش بیشتر است. بازی کردن بدنی است اما مربیگری فکری. وقتی بازی می‌کردم، فقط باید حواسم به خودم بود اما حالا باید مسئولیت‌پذیر باشم و چندین بازیکن را زیر نظر بگیرم.
 

 با پارس جنوبی جم در لیگ برتر می‌مانید؟
تلاش می‌کنیم که این اتفاق بیفتد. اگر مسئولان مشکلات مالی را حل کنند، احتمال بقای ما هم بیشتر می‌شود. هر چند شنیده‌ام مشکلات طی یکی دو روز آینده حل خواهد شد.
 

 بعد از ماه‌ها که نام علی دایی، امیر قلعه‌نویی و برخی دیگر از مربیان ایرانی برای حضور در تیم ملی شنیده می‌شد، دراگان اسکوچیچ این پست مهم را در اختیار گرفت. می‌خواهم نظرت را بدانم. موافقی یا مخالف؟
من به عنوان یک مربی باید از اسکوچیچ حمایت کنم. این تصمیمی است که مسئولان گرفته‌اند، بنابراین کار از کار گذشته و الان وقت انتقاد نیست. تیم ملی باید به جام جهانی برود و در این مسیر سخت باید از اسکوچیچ حمایت کنیم.
 

بیشتر بخوانید:

کرونا اردوی تیم ملی جوانان را لغو کرد

 خودت موافق حضور مربی ایرانی بودی یا خارجی؟
با من باشد یک مربی ایرانی و جوان را به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب می‌کنم و 5 تا 10 سال به او زمان می‌دهم. اگر قرار است به جام جهانی نرویم، چرا با مربی ایرانی و جوان این اتفاق نیفتد؟
 

میان مربیان جوان ایرانی، شاید گزینه مناسب نداشته باشیم.
چرا نداریم؟ علی کریمی، جواد نکونام، مهدی مهدوی‌کیا، وحید هاشمیان، یحیی گل‌محمدی و مهدی تارتار. می‌شود به این گزینه‌ها وقت داد تا باتجربه شوند. فکر می‌کنید تیم ملی آلمان چکار کرد؟
 

 ما که نمی‌توانیم خودمان را با آلمان مقایسه کنیم.
مقایسه نکنیم، فقط یک بار از آنها الگو برداریم. چه ایرادی دارد؟ هیچ‌وقت این کار را انجام نداده‌ایم و همیشه گفته‌ایم که ما با آنها قابل قیاس نیستیم. مثلاً علی کریمی را به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کنند و 5 سال به او وقت بدهند. یک مربی خارجی خوب هم به عنوان دستیار او انتخاب کنند. هم کریمی از او یاد می‌گیرد و هم در این مسیر باتجربه می‌شود. خارجی‌های زیادی هم هستند که به خاطر پول به ایران می‌آیند و کار می‌کنند. برای این طیف از مربیان خارجی که سطح بالا هم هستند فرقی ندارد نفر اول باشند یا دوم. فقط می‌آیند تا کاری کنند و درآمدی به‌دست بیاورند.
 

 از این تفکرات زیاد به ذهن همه رسیده اما هیچ‌وقت اجرا نمی‌شود. البته این را هم بپذیر که تیم ملی جای تجربه‌اندوزی نیست.
چرا تیم ملی آلمان هست اما تیم ملی ما نیست؟ متأسفانه چون آن بالا در فدراسیون فوتبال ثبات صندلی نیست، این تفکرات هیچ‌وقت اجرایی نمی‌شود. رئیس فدراسیون اگر بداند برای چند سال می‌ماند، شاید بتواند این کارها را انجام بدهد.
 

 کمی هم درباره لیگ برتر حرف بزنیم. چه تیم‌هایی مدعی کسب عنوان قهرمانی هستند؟
پرسپولیس، سپاهان، استقلال و شهر خودرو تیم‌هایی هستند که برای قهرمانی می‌جنگند. به نظر من یکی از این چهار تیم می‌تواند جام قهرمانی را بالای سر ببرد.
 

 ویروس کرونا فوتبال را هم تحت تأثیر قرار داده. تا جایی که قرار است بازی‌ها بدون حضور تماشاگر برگزار شود. نظرت چیست؟
تماشاگران محترم هستند اما نمی‌دانم چرا جان آنها مهم است اما بازیکنان نه. اگر قرار است تماشاگران نیایند، خب بازی‌ها را تعطیل کنند. 22 بازیکن در زمین حضور دارند و چندین مربی هم روی نیمکت. تازه بازیکنان ذخیره و داور را هم حساب کنید. جان آنها مهم نیست اما تماشاگران مهم‌اند. یعنی ویروس کرونا برای بازیکن و مربی مهم نیست؟ سلامت و جان آنها را به خطر نمی‌اندازد؟ آیا جان بازیکنان نباید مهم باشد؟ خیلی دوست دارم بدانم سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال چطور این تصمیم‌ها را می‌گیرند؟ من به تماشاگران بی‌احترامی نمی‌کنم، آنها محترم‌اند اما مگر بازیکنان از سنگ هستند که ویروس روی آنها اثر نگذارد؟
 

 البته هم در زمین و هم نقاط دیگر زمین، برای بازیکنان و مربیان هم ممکن است ویروس کرونا دردسرساز شود.
دقیقاً همینطور است. حدود 50 نفر دور هم جمع می‌شویم تا یک بازی برگزار شود. بازیکنان در رختکن و زمین کنار هم هستند، در دقایق مختلف بازی با هم دست می‌دهند، درگیری فیزیکی با هم پیدا می‌کنند، آن هم میان این همه ویروس. فوتبال پینگ‌پنگ نیست که دو نفر دور از هم بایستند و بازی کنند. تازه در پینگ‌پنگ هم امکان دارد ویروس توسط توپ منتقل شود. در فوتبال همه اینها وجود دارد، توپ هست، هوا هست، سوت داور هست و خیلی از مشکلات دیگر. به نظر من لیگ را کلاً تعطیل کنند، چون جان همه مهم است. وگرنه که بازی‌ها را مثل قبل و خیلی عادی برگزار کنند.
 

 به عنوان مربی پارس جنوبی جم که باید روی نیمکت بنشینی، ترسیده‌ای؟
جان آدم که دست خداست اما تبعیض‌ها بد است و به ما فشار می‌آورد. متأسفانه کسی که تصمیم را گرفته، بازیکنان و مربیان را ندیده و آنها را در نظر نگرفته. به عنوان نمونه من برای بازی با تراکتورسازی نمی‌توانم سمت ساکت الهامی، بازیکنان و کادرفنی آنها بروم. بروم هم باید مشت بزنم. اینکه نمی‌شود. یا بازی‌ها را لغو کنید یا میان افراد تبعیض قائل نشوید.

منبع: روزنامه ایران ورزشی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس