کد خبر 1045364
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷
کرونا نمایه

با مشاهده ویروس کرونا در ایران برخی از کشورهای همسایه به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویا سرزمینشان از این ویروس عاری است در حالی که شواهد موجود حکایت دیگری را در بردارد.

به گزارش مشرق، اعلام خبر ابتلای چند نفر به ویروس کرونا در ایران کافی بود تا برخی از کشورهای همسایه که همواره به فکر سودجویی از وضعیت‌های بحرانی هستند این بار برای پنهان کردن حقیقت موجود در سرزمینشان از لزوم بسته شدن مرزهایشان با ایران سخن بگویند.

در این میان مطرح شدن (#مرز_ایران _را_ ببندید) نیز در این کشورها خود جای سوال دارد اما آیا کشورهای همسایه ایران از ویروس کرونا در امان هستند؟

بیشتر بخوانید:

آخرین آمار وزیر بهداشت از مبتلایان به کرونا

وزیر بهداشت درباره «کرونا» به مجلس گزارش داد

کنترل دمای بدن مراجعین مجلس برای پیشگیری از ویروس کرونا

تازه‌ترین خبرها از کرونا در جهان

ترکیه

اگر ارتباط کشورها با چین را به عنوان فرضیه‌ای برای انتقال ویروس کرونا بدانیم باید گفت بر اساس گزارش روزنامه دیلی صباح، در سال ۲۰۱۹ بیش از ۴۰۳ هزار گردشگر چینی به ترکیه سفر کردند و بر اساس آمارهای ثبت شده قرار بود که در ژانویه و فوریه سال جاری میلادی نیز ۳۰ هزار گردشگر چینی به ترکیه سفر کنند اما به دلیل شیوع ویروس کرونا در چین تنها نیمی از این سفرها لغو شد.

هیچیک از رسانه‌های ترکیه‌ای اشاره‌ای به اینکه نصف دیگر گردشگرهای چینی که قرار بود به ترکیه سفر کنند آیا به این کشور آمده‌اند یا خیر خبری مخابره نکرده‌اند و این در حالی است که زمان آغاز شیوع ویروس کرونا در چین دسامبر ۲۰۱۹ بوده است.

هر چند شیوع کرونا در چین از ماه دسامبر ۲۰۱۹ آغاز شده اما رصد رسانه‌های ترکیه نشان می‌دهد که از پایان ماه ژانویه یعنی بعد از گذشت بیش از یک ماه، شرکت‌های هوایی از جمله ترکیش ایرلاینز از لغو پروازهای خود به چین خبر دادند.

در این میان اما روزنامه ینی شفق در تاریخ ۲۹ ژانویه ۲۰۲۰ اعلام کرد که کارکنان ترکیش ایرلاینز برای جلوگیری از ابتلاء به ویروس کرونا از دستکش‌های مخصوص و ماسک استفاده می‌کنند.

این مطالب نشان می‌دهد که با وجود گذشت بیش از یک ماه از شیوع ویروس کرونا در چین، هواپیماهای ترکیه‌ای همچنان به جابجایی مسافر از این کشور اقدام می‌کردند و صحبتی از لزوم بسته شدن مرز به روی گردشگران چینی و همچنین ممنوعیت فرود پروازهایی که مبدا آنها چین بوده در میان نبوده است.

در این میان خبرهایی نیز در مورد تجهیز بیمارستان‌های ترکیه و بکارگیری تجهیزات پیشرفته که می‌تواند ویروس کرونا را در ۶۰ دقیقه تشخیص دهد در رسانه‌های ترکیه منتشر شده است.

اکنون باید این سوال را از مقامات کشور ترکیه مطرح کرد که آیا با وجود حجم گسترده ورود گردشگران چینی به ترکیه، کشور شما پاک پاک است؟

افرادی که سابقه سفر به ترکیه را دارند از حضور بالای اتباع چینی حاضر در ترکیه سخن گفته و معتقدند که ترکیه برای حفظ بازار گردشگری و درآمدهای ناشی از آن بعید است ورود گردشگران چینی را ممنوع اعلام کرده و یا اطلاع رسانی درستی درباره ابتلای احتمالی اتباع ترک به ویروس کرونا داشته باشد.

لازم به ذکر است که هم اکنون چینی‌ها با مراجعه https://www.trip.com/flights/shanghai-to-istanbul/airfares-sha-ist/ می‌توانند برای استانبول بلیط تهیه کنند و این در حالی است که پروازهای ایران به ترکیه لغو شده‌اند.

حفاظت از جان مردم یا انتقام سیاسی؟

بسته شدن مرزهای ترکیه با ایران و لغو پروازها از ایران به ترکیه در حالی انجام می‌شود که ترکیه به دلیل زیاده خواهی در خصوص سوریه و اشغال بخشی از خاک این کشور به بهانه مبارزه با تروریسم وارد نوعی تنش با ایران و روسیه شده است.

اکنون به نظر می‌رسد که مقامات ترکیه با بزرگنمایی در خصوص شیوع ویروس کرونا در ایران قصد انتقام‌گیری از تهران در خصوص سوریه را دارند چون در حالی که ایران روز یکشنبه چهارم اسفند میزبان مقامات رده بالای اروپایی بود ترکیه سفر یک هیأت از این کشور به تهران را به بهانه شیوع ویروس کرونا لغو کرد.

بر اساس این گزارش، هیأت فرهنگی کشور ترکیه که قرار صبح امروز با سفر به ایران به امضای تفاهمنامه حضور ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران بپردازد سفر خود به تهران را لغو کرد.

وضعیت در سایر کشورهای همجوار ایران

سایر کشورهای همجوار ایران نیز از ویروس کرونا در امان نبوده‌اند بطوریکه در امارات، بحرین، افغانستان و کویت نیز مواردی از ابتلاء به ویروس کرونا گزارش شده است.

برای مثال تا تاریخ ۹ فوریه ابتلای دست کم ۹ نفر به کرونا در امارات تائید شده بود و این در حالی است که آمارهای غیر رسمی گویای حقایق دیگری هستند.

منابع آگاه اماراتی از فوت ۱۸ نفر بر اثر ابتلاء به ویروس جدید کرونا موسوم به کووید ۱۹ در امارات متحده عربی خبر می‌دهند. بر این اساس تاکنون حدود ۵۰ نفر مبتلای قطعی به این ویروس در امارات شناسایی شده‌اند. منابع رسمی امارات تاکنون از اعلام رسمی این آمار خودداری کرده‌اند.

نکته جالب در این رابطه نحوه برخورد مقامات پاکستانی با ویروس کرونا است. در حالی که اغلب کشورهای اقدام به خارج کردن اتباع خود از چین کرده‌اند پاکستان به اتباع خود در چین اعلام کرده که همچنان در این کشور بمانند.

فاز جدید ایران هراسی

به نظر می‌رسد که با شیوع ویروس کرونا در ایران، فرصتی جدید برای کشورها و رسانه‌های مخالف ایران پیش آمده تا هجمه‌ای سنگین را علیه جمهوری اسلامی به راه بیاندازند. نحوه پوشش اخبار کرونا از سوی این کشورها و رسانه‌ها به گونه‌ای است که گویا ایران منشأ ابتدایی ویروس کرونا بوده و نه چین.

بزرگنمایی مشکل در یک کشور با هدف پنهان سازی همان مشکل در جایی دیگر وضعیتی است که این روزها در برخی از کشورهای همجوار ایران وجود دارد. دیر یا زود وضعیت به وجود آمده در ایران به دلیل ویروس کرونا به پایان می‌رسد و آنگاه این کشورها باید پاسخگوی رفتار خود باشند. باید دید که حاکمان پول پرست کشورهای همجوار ایران در تعطیلات نوروز هم چشم خود را بر روی گردشگران ایرانی می‌بندند یا آنکه به یکباره خطرات ناشی از ویروس کرونا را فراموش می‌کنند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد تبلیغات سنگینی است که علیه ویروس کرونا در جریان است و این در حالی است که خطر این ویروس به مراتب از ویروس آنفلوانزا کمتر است. تصویر زیر که از گزارش شب گذشته شبکه سی ان ان تهیه شده به خوبی بیانگر اختلاف میان آنفلوانزا با کرونا است.

وضعیت بوجود آمده میان ایران و کشورهای همسایه در خصوص کرونا به گونه‌ای است که فرضیه موجود در خصوص اینکه غربی‌ها برای زمین زدن اقتصاد چین در حال بزرگنمایی و هراس افکنی در خصوص ویروس کرونا هستند را قوت می بخشد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 0
  • AU ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    22 0
    اما کسی مرزهای با ایتالیا را نمی بندد.
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    1 0
    عراق چرا بسته؟ عراقم قصد انتفام داره؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس