کد خبر 1045233
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
اسکوچیچ

با شکایت باشگاه صنعت نفت آبادان از سرمربی فعلی تیم ملی فوتبال ایران، هیچ خطری فدراسیون فوتبال و حتی تیم ملی را تهدید نمی‌کند.

به گزارش مشرق، دراگان اسکوچیچ در روزهای پایانی ماه گذشته در کمتر از 72 ساعت پس از جدایی از صنعت نفت آبادان با فدراسیون فوتبال ایران به توافق رسید تا جانشین مارک ویلموتس شده و هدایت تیم ملی را در مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 برعهده بگیرد.

پس از توافق اسکوچیچ با فدراسیون فوتبال، مدیران باشگاه صنعت نفت آبادان که با این سرمربی به توافق رسیده بودند تا پایان فصل جاری با هیچ تیمی در داخل و خارج ایران همکاری نکند به وی مهلت 5 روزه‌ای دادند تا غرامت بپردازد. بدین ترتیب اسکوچیچ که از قرارداد 140 هزار دلاری خود حدود 100 هزار دلار را دریافت کرده بود با زیرپا گذاشتن مفاد توافقنامه باید مبلغ 140 هزار دلار را به حساب باشگاه صنعت نفت واریز می‌کرد.

با گذشت چند روز پس از این مهلت 5 روزه و بی پاسخ ماندن ایمیل باشگاه صنعت نفت به سرمربی تیم ملی فوتبال، مسئولان این باشگاه با ارسال نامه‌ای به فیفا، ظهر روز گذشته، به صورت رسمی برای دریافت غرامت خود از این سرمربی کروات شکایت کردند. پس از شکایت باشگاه صنعت نفت از این سرمربی شایعاتی مبنی بر محرومیت فدراسیون فوتبال و حتی تیم ملی ایران مطرح شد که صحیح نیست.

ماجرا از این قرار است هر دو طرف در حال حاضر مدعی هستند و چیزی که به صورت کلی وضعیت را مشخص می‌کند انتشار جزئیات قرارداد است. وقتی این قرارداد به صورت کامل مطرح نشده است پس نظریه‌هایی که مطرح می‌شود با اما و اگر است.

بیشتر بخوانید:

شکایت صنعت نفت از اسکوچیچ به فیفا ارسال شد

در این پرونده دو ادعا وجود دارد. اول اینکه باشگاه صنعت نفت آبادان در توافق خود با دراگان اسکوچیچ اعلام کرده است که با باشگاه دیگری وارد همکاری نشود که در واقع در این صورت او هیچ تخلفی انجام نداده و به تیم ملی ایران پیوسته است. اما باز هم قابلیت این را دارند که در فیفا طرح دعوا کنند چرا که وقتی مربی به بهونه اینکه نمی‌تواند به کارش ادامه بدهد و خواستار جدایی شود و قصد داشته باشد به نوعی باشگاه را فریب بدهد تا رضایت آنها را جلب کند بر اساس مواد و اصول در قانون تعهدات سوئیس باشگاه صنعت نفت می‌تواند شکایت را مطرح کرده و غرامتش را به صورت رسمی مطالبه کند.

از سمت دیگر اگر طرفین در توافقی که صورت گرفته اگر به جمع بندی رسیده باشند که نباید این سرمربی با طرف سوم دیگری وارد قرارداد شود دیگر نیازی به تفسیر و اما و اگر نیست و بدون شک اسکوچیچ باید مبلغی را که در این بند ذکر شده است را پرداخت کند.

تیم ملی ما با چه مشکلی رو به رو می‌شود؟

تیم ملی کشور ما در وهله اول وقتی فرض را بر این بگیریم که اسکوچیچ محکوم شود باید غرامت 140 هزار دلاری را بپردازد. اگر این مبلغ را بپردازد مشکل آنها به سرعت برطرف می‌شود و هیچ تهدیدی علیه تیم ملی وجود نخواهد داشت. اگر در غیر این صورت اسکوچیچ در پرداخت غرامت کوتاهی کند باشگاه صنعت نفت آبادان با شکایتی مجدد به فیفا طرح دعوا می‌کند. پس از این شکایت باتوجه به این قوانین برای بازیکنان و سرمربیان یکسان نیست؛ سرمربیان ذیل مقررات نقل و انتقالات بازیکنان نیستند. بدین صورت ماده 17 و 18 اساسنامه هم شامل آنها نمی‌شود و به همین علت محرومیت متفاوتی نسبت به بازیکنان خواهند داشت. 

اگر سرمربی به جریمه نقدی محکوم شده باشد باید جریمه را در زمان مشخصی بپردازد و تیم ملی ایران هم محرومیتی را پیش رو نخواهد داشت. در مقررات بازیکنان و باشگاه‌ها آمده است که اگر باشگاهی یک بازیکن را اغوا کند و او قراردادش را فسخ کرد و به این باشگاه بپیوندد آن زمان درصورت شکایت در فیفا باید محاکمه شود. ماجرای اسکوچیچ متفاوت است چرا که او از سوی باشگاهی اغوا نشده و همینطور بازیکن هم نیست. در این خصوص باید نظر بگیریم که اگر محکوم ب پرداخت غرامت شد پس باید رقم مشخص را بپردازد؛ اگر این کار را انجام نداد باشگاه صنعت نفت به کمیته انضباطی فیفا طرح دعوا می‌کند و ممکن است حتی از نشستن روی نیمکت تیم ملی ایران هم محروم شود.

پس از این شکایت بعید به نظر می‌رسد که اسکوچیچ از رای فیفا و یا دادگاه عالی ورزش سرپیچی کند اما این مشخص است که هیچ خطری فدراسیون فوتبال و تیم ملی را تهدید نمی‌کند. حتی اگر اسکوچیچ هم حاضر به پرداخت چنین مبلغی نباشد، مسئولان فدراسیون فوتبال همانند چند روز گذشته اقدام خواهند کرد تا رضایت مدیران نفت را جلب کرده و این غرامت را بپردازند.

منبع: ایلنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس