حامیان آمریکا از نگاه روحانی

کاخ سفید و کنگره در کنار تروئیکای اروپایی در یک هماهنگی آشکار مشغول شبیخون اقتصادی علیه ملت ایران هستند. اما در این سوی میدان هیچ نشانه‌ای از آرایش جنگ اقتصادی در دولت مشاهده نمی‌شود.

سرویس سیاست مشرق - دولت روحانی اکنون در هفتمین سال فعالیت خود به سر می برد. افکار عمومی مدت هاست که منتظر شنیدن گزارش عملکرد از جانب دولت است. اما متاسفانه دولتمردان بجای ارائه کارنامه به مردم و تشریح گزارش عملکرد، بعضا به بیان اظهارات جنجالی اقدام می کنند.

نکته قابل توجه اینجاست که اکثریت قریب به اتفاق اظهارات جنجالی دولتمردان، متناقض و خلاف چیزی است که این افراد پیش از این بیان کرده بودند.

روحانی- ۳۰ بهمن ۹۸- در نشست هیات دولت گفت: «کسی که می گوید تحریم اثر ندارد، حامی آمریکا است».

این اظهارنظر در حالی است که آقای روحانی- آبان ۹۷- در جلسه هیات دولت گفته بود: «آمریکایی‌ها هر کاری هم بکنند اما آن‌قدر راه و مسیر برای فروش نفت داریم که تحریم آنها بی‌اثر است».

روحانی همچنین- خرداد ۹۸- در جلسه هیات دولت گفته بود: «به رغم تبلیغات بدخواهان، اوضاع کشور بسیار خوب است و فشارهای آمریکا به زودی زود بی اثر خواهند شد...ملت ایران بداند که فشار آمریکا به اوج رسیده و از این به بعد این تحریم ها و فشارها ظرفیت خود را از دست خواهند داد».

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه نیز- مرداد ۹۷- در مصاحبه با شبکه سی ان ان گفته بود: «تحریم ها بر وضعیت داخلی ایران تأثیری ندارد».

**تقلای آمریکا برای مذاکره و تصویب FATF

بنابر مستندات متعدد و با توجه به اذعان رسانه ها و اندیشکده ها و مقامات آمریکایی، واشنگتن به هیچ عنوان توان حمله نظامی به جمهوری اسلامی ایران را ندارد.

از سوی دیگر، تحریم های ضدایرانی اکنون به سقف خود رسیده و در عین حال نتوانسته هدف اصلی واشنگتن را برآورده کند. به همین خاطر است که آمریکای مستأصل به تحریم های نمادین روی آورده است. آخرین نمونه، تحریم اعضای شورای نگهبان توسط آمریکاست.

این تحریم آنقدر مضحک و نمایشی بود که آیت الله جنتی، دبیر شورای نگهبان در واکنش به آن با کنایه و طنز گفت: «بله ما را تحریم کردند، من دارم به این فکر میکنم اینهمه پولهایی که در صندوقهای آمریکا میریزم را چکار کنیم!؟ اینهمه در بانکهای آمریکا پول ریختیم، حالا نمیشود آنها را برداشت کنیم بعد هم نمیتوانیم آنجا به جشن کریسمس برویم و شرکت کنیم! ».

آمریکا که ناتوان از حمله نظامی به ایران و درمانده از تحریم های ضد ایرانی است، برای رهاشدن از این استیصال محتاج مذاکره با ایران است. اما هدف واشنگتن از مذاکره، به هیچ عنوان، معامله و توافق نیست، بلکه هدف اصلی، دیکته کردن دستورات زورگویانه و استکباری است.

به عبارت دیگر، موضوع مذاکره، توانمندی های قدرت ساز ایران است. برای همین است که اروپا و آمریکا، همصدا بر آغاز مذاکرات حول توان موشکی و قدرت منطقه ای ایران تاکید می کنند.

آمریکا به موازات تقلا برای مذاکره، برای تصویب دستورات FATF نیز دست و پا می زند. تصویب لوایح پالرمو و سی اف تی در ایران آنقدر برای آمریکا ضروری و مهم است که «مایک پمپئو» صراحتا اذعان می کند که «ایران باید همین حالا لوایح مرتبط با FATF را تصوب کند».

**تحریم:۲۰ الی ۳۰ درصد؛ سوءمدیریت ۷۰ الی ۸۰ درصد

فعالین اصلاح طلب و برخی مقامات ارشد دولت فعلی تا پیش از روی کارآمدن دولت روحانی تاکید می کردند که تحریم ها نهایتا ۲۰ الی ۳۰ درصد در مشکلات کشور تاثیرگذار است و ۷۰ الی ۸۰ درصد علت مشکلات کشور، سوءمدیریت در دولت است.

برای نمونه، روحانی- اردیبهشت ۹۲- گفته بود: «یکی از دلایل تورم کاهش تولید است. هرچند تورم و تحریم با هم درارتباطند اما اگر تحریم هم نمی بود ما تورم را داشتیم. الان دولت نقدینگی را به ۷ برابر افزایش داده است. وقتی نقدینگی زیاد باشد، گرانی هم خواهد بود».

وی همچنین- فروردین ۹۸- گفته بود: «مدیریت اقتصادی کشور به جای آنکه در این شرایط حساس با تکیه بر قدرت مقاومت و ابتکار مردم عزیز و سرفراز ایران پیام رشد پایدار به جهان بدهد، متأسفانه پیام ضعف به تحریم‌کنندگان می‌دهد...همه ضعف‌ها و ناکارآمدی‌ها را نمی‌توان پای تحریم نوشت».

روحانی در اظهارنظری دیگر- فروردین ۹۲- گفته بود: «دولت آینده در شرایطی که تحریم‌ها نیز تخفیف پیدا نکند، می تواند برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور قدم‌هایی بردارد که برای بخش مولد ما ایجاد امید کند، آنچه که مشوق سرمایه به سمت تولید ملی است در برنامه‌های خود مورد توجه قرار دهد، حجم نقدینگی را کنترل کند، بتواند با مدیریت درست مبادلات ارزی، نرخ برابری ریال را تثبیت کند. کشور ما ظرفیت های زیادی دارد، نفت یک ظرفیت ما هست، که ممکن است در این تحریم دچار مشکل شده باشد، اما از این نفت فرآورده های زیادی می توانیم استحصال کنیم که می تواند جبران کننده تحریم نفتی کشور باشد».

**پالس ضعف به آمریکا

در حال حاضر کارشناسان اقتصادی متفق القول هستند که تحریم ها نهایتا ۳۰ درصد در مشکلات کشور سهیم است و ۷۰ الی ۸۰ درصد مشکلات مربوط به سوءمدیریت است.

اهتمام به اقتصاد مقاومتی، توجه به ظرفیت های عظیم داخلی، اعتماد به جوانان مومن، انقلابی و متخصص، مجاهدت شبانه روزی، مدیریت صحیح نقدینگی، بی اعتمادی به دشمن و بهره مندی از نظرات کارشناسی، از جمله مواردی است که پیشرفت روزافزون را برای کشور رقم می زند.

اما اکنون و در شرایطی که دولت روحانی در هفتمین سال فعالیت خود به سر می برد، همچنان تمام ظرفیت های دولت به وزارت خارجه خلاصه شده و در ادامه، تمام ظرفیت وزارت خارجه نیز به برجام خلاصه شده است.

در کنار این، وقتی یک مقام ارشد دولتی می گوید «کسی که می گوید تحریم اثر ندارد، حامی آمریکاست»، این پالس را به طرف غربی می دهد که تحریم ها اثرگذار بوده است.

این قبیل اظهارات، این پیغام را به طرف مقابل می‌دهد که تیر تحریم‌ها و فشارها و عهدشکنی‌ها به هدف خورده است و باید این روند را تشدید و تسریع کرد.

تا زمانیکه این قبیل اظهارنظرها وجود دارد، سهل اندیشی است اگر تصور کنیم که طرف مقابل قرار است امتیازی داده و یا قدمی در راستای جبران عهدشکنی‌های خود بردارد.

کاخ سفید و کنگره(اعم از جمهوری خواهان و دموکراتها) در کنار تروئیکای اروپایی(انگلیس، فرانسه، آلمان) در یک هماهنگی آشکار مشغول شبیخون اقتصادی علیه ملت ایران هستند. جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران هرگز متوقف نشد و چه پیش از دولت اوباما و چه در دوره باراک اوباما و چه در دوره دونالد ترامپ این جنگ ادامه داشته است. اما در این سوی میدان هیچ نشانه‌ای از آرایش جنگ اقتصادی در دولت مشاهده نمی‌شود.

دولت می بایست ضمن اهتمام در رسیدگی به مطالبات و مشکلات مردم، با اظهارات مقتدرانه، دشمن را بیش از پیش مأیوس و ناامید سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    38 48
    خدا به دا ما مردم بدبخت برسه تا1400به قرآن داریم نابود میشیم..
    • کارشناس IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
      0 23
      بدبختی بعد از شروع مجلس تازه که شبیه چاله میدان خواهد بود اغاز خواهد شد. روزهای خوبتان بود . حساب کن قالیباف رئیس مجلس بشه
    • IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
      11 0
      عراقچی: نتیجه پایبندی به برجام تحریم بیشتر بود.
    • IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
      22 0
      امریکایی ها می گویند برای تاثیر کامل فشار حداکثری FATF باید در ایران تصویب و اجرایی بشود اصلاح طلبان هم همین را می گویند !
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    28 4
    چطور مردم فریب چنین تفکری را خوردند و یک ملت را به سمت نابودی کشاندند!!
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    33 2
    روحانی الزایمر دارد خودش حرفهای خودش زا تکذیب می کند
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
      14 0
      خیر روحانی آلزایمر ندارد. بلکه خدا خواست امریکایی بودنش را از دهانش خودش بیرون بکشد و این کار را کرد.
  • امید IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    29 99
    حزب اللهی ها درست است که در مجلس پیروز شدیم اما نباید میدان را خالی کنیم تا اینها جولان بدهند
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    11 6
    بخدا قسم اگر دولت رو به من تحویل بدن ظرف یک ماه والله ظرف یک ماه اوضاع اقتصادی رو تحت کنترل دولت درمیارم تا مردم خیالشون راحت بشه از این بدتر نخواهد شد و بعد بلافاصله میرم دنبال درست کردن خرابی ها. اما اینا ول کردن به امون خدا. کاری نمیکنند اصلا.
    • حقیقت IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
      7 13
      مشرق سلام عده ای نادان قسم خوردن مثل اب خوردن شده کار روز مره خودشون رو نمی تونن مدیریت کنند مشرق شما هم مقصرید که این طور نظرات کودکانه رو منتشر میکنی
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    37 1
    کرونایی بدتر از دولت روحانی نیست !
    • حسین IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
      4 19
      اخلاق سیاسی از نوع مشرق از کرونا هم بدتر است! در حالیکه کشور با مشکلات ویروسی، سیل ، زلزله و تهاجم همه جانبه استکبار روبروست، مشرق به عنوان ارگان یک گروه اقلیت در جامعه فعلا مشغول جمع کردن غنایم جناحی است.
    • IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
      4 0
      دولت روحانی کرونای اصلی هست که مشکلاتی که به تحریم مربوط نیست هم به تحریم گره زده از اونور هم دنبال راهکاری برای قانونی کردن حقوق های نجومی هستند.!
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    31 2
    بخدا ما خسته شدیم از بس که از این آقا حرف متناقض و دروغ شنیدیم . انصافا خودتو خسته نشدید از بس که دروغ گفتید به مردم ؟
  • حسين DE ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    24 1
    اين حسن همون حسن آقا است كه با كليد اومد ولى مملكت رو قفل كرد.
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    13 4
    امیر کبیر را به بهانه اگر انگلیس نباشد کشتند و زمانی گندم ایران را خریدند و یا با ایجاد دشمنی اتش زدند و قحطی درست کردند وگفتندفقط انگلیس ناجی ایران است ویا به ظاهر با حمایت از دین و مذهب مصدق را سرنگون نمودند و 0000. اکنون هم می خواهند ارزش پول ملی را به هیچ برسانند و اقتصاد را از این هم فلج تر نمایند . تا به ملت بگویند فقط با زانو زدن در برابر امریکا می توانیم زندگی کنیم
    • IR ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
      2 0
      چقدر خدب به تاریخ اشاره کردی، احسنت یه زمانی میگفتن انگلیس ناجی ماست الان میگن امریکا
  • حسین IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    4 0
    مشرق راه اشتباهی در پیش گرفته اصول انتقادتون مشخص نیست اسم نداره مثلا به ترامپ میگن دروغگو ولی معلوم نیست شما چی میخایین بگین اقتصاد هم شاید هزار تا جزییات غلط توش باشه اما دو سه تا مسیله مهم مثل نقدینگی یا صادرات وارداته مواد خامه یا ولخرجی و حقوق نجومی ک صد برابر بقیه چیزا مهمه ولی شاخص نمیشه
  • مرصاد IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    3 0
    دولتمردان مذبذب !!
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    4 0
    آب روغن قاطی کرده شیخ
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    5 0
    دولت روحانی کرونای درجه یک!
  • سيد IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    6 0
    كاش تو انتخابات قبلي كرونا اومده بود ولي تو نيومده بودي
  • GB ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    4 0
    حامی آمریکا اونیه که دنبال مذاکره ( بخوانید نوکری) آمریکاست.... از کرونا بدتر حسن روحانیه که باید ۱۴۰۰ تحملش کنیم...
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    1 0
    دوره پادشاهیت داره تموم میشه حسن
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    1 0
    بزرگوارا اگه سال ۹۷ میگه تحریم اثر نداره و نفت میفروشیم داره کد تحریم نفتی رو میده .الانم که دیگه نفت تحریم شده داره بی کفایتی مسئولین رو ربط میده به تحریم. مگه چند ساله رهبری نفرمودند بجای فروش نفت و ترس از تحریم نفتی به معادن و عدم خام فروشی توجه ویژه شود که هم ارزش افزوده داره و هم اشتغالزایی
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    1 0
    ماهفت سال است ازدست کارهاوحرفهای روحانی کرونا گرفتیم
  • ۳۸۷۵ IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    0 0
    دروغگو کم حافظه است
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    0 0
    ایا تاپایان ۱۴۰۰ کشور به فروش میرسد؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس