.

در جواب جنگ روانی افراطی‌های اصلاحات، باید گفت که اعتبار جایگاه مجلس زمانی مخدوش شد که مدیر بی‌کفایتی چون وزیر راه سابق سه بار برای استیضاح به مجلس فراخوانده شد و با زد و بند پیروز بیرون آمد.

سرویس سیاست مشرق- با اعلام نتایج نهایی انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، پرونده انتخابات تقریبا مختومه می‌شود و باید نگاه به ماه‌های پیش‌رو و مجلس جدید و آغاز به کار منتخبان جدید مجلس داشت تا در حدود و چارچوب وظایف قوه مقننه، طرحی نو در تدوین قانون و سیاستگذاری کشور دراندازند. با این حال، ظاهرا برای جریان اصلی بازنده انتخابات، یعنی اصلاحات، هنوز مرحله رقابت انتخاباتی به پایان نرسیده و همچنان برای ایشان در بر همان پاشنه‌ی تخریب و تخطئه رقیب می چرخد. وابستگان افراطی این جریان، همچنان به بهانه «کاهش نرخ مشارکت» در حال تخریب کلیت کنش دموکراتیک مردم ایران و در واقع زیر سوال بردن انتخاب رای‌دهندگان در انتخابات دوره یازدهم مجلس هستند و البته این شیوه‌ی معهود و مانوس این قبیله سیاسی است.

جدای از این که به تعبیر فریدریش هگل، فیلسوف بزرگ آلمانی قرن نوزدهم، معتقد بود که چیزی به نام «روح جمعی» در هر زمانه بر مردم یک سرزمین حاکم است. روح جمعی حاکم بر مردم ایران، به فرض که چندین دلیل مختلف برای عدم مشارکت در انتخابات داشتند، اما قطعا به ادامه طرز تفکر حاکم بر دولت و مجلس کنونی راضی نبود و از قضا به باور نگارنده، همین نارضایتی از «جایگاه» مجلس و دولت، که به واسطه‌ی عملکرد ساکنان کنونی این جایگاه‌ها به شدت لطمه دیده، مهم‌ترین عامل در کاهش نرخ مشارکت بوده است.

وقتی درست در دو هفته‌ی منتهی به برگزاری انتخابات مجلس یازدهم، به ناگهان قیمت خودرو بدون هیچ دلیل موجهی به طرز قابل ملاحظه‌ای صعود می کند و دولت (به عنوا متولی اصلی این حوزه) طبق سنوات قبل، هیچ ورودی به ماجرا نمی کند و گویی اصلا حضور ندارد، طبعا موجب سرخوردگی اقشار مختلف جامعه می شود، به ویژه اقشار معروف به «جنوب شهری»، که در ۴۰ سال اخیر همواره پای کار اصلی انقلاب و نظام بودند و هزینه داده‌اند.

باید به یاد داشت که این همان دولتی است که با پشتیبانی همه‌جانبه‌ی اصلاح‌طلبان در سال ۹۲ روی کار آمد و در سال ۹۶ ابقاء شد و اصولا در ماهیت خود، هیچ تمایزی با اصلاح‌طلبان ندارد و نام «اعتدالی» هم صرفا یک پوشش سیاسی است. همین دولت در آبان‌ماه گذشته، با بی‌تدبیری محض در اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، هزینه‌های سنگینی روی دست مردم و نظام گذاشت و نوعی رنجش در اقشار قابل ملاحظه‌ای از مردم به جای گذاشت. جالب این‌جاست که باز متحدان ایدئولوژیک همین دولت، یعنی اصلاح‌طلبان افراطی(طیف مشارکت و مجاهدین انقلاب) به جای این که دولت مورد حمایت خود را بابت مسایل آبان به مواخذه بکشند، طلبکار نظام شدند و برای نظام و انقلاب کیفرخواست صادر می کردند.

در زمان سلطه‌ی ۶ ساله‌ی دولت روحانی(دولت اصلاحات با نقاب اعتدال)، قیمت همه اقلام اساسی و کالاهای شاخص اقتصادی چند برابر شده است. قیمت خانه، به ویژه در شهرهای بزرگ، در سایه بی تدبیری دولت و عدم ساخت و عرضه‌ی مسکن در ۶ سال اخیر، به نحوی نجومی بالا رفت. از سویی دیگر، همین دولت در قالب طرح «خصوصی‌سازی»، ریشه‌ی صنایع قدیمی و ریشه‌دار و تولید ملی را تا مرز خشک شدن برد و بسیاری از صنایع بزرگ دولتی در قالب روند فاسد و مشکوک خصوصی‌سازی، به وابستگان دولت واگذار شد و صدها و هزاران کارگر بلاتکلیف و معلق شدند. فقط در زمینه‌ی صنعت مادری چون «خودروسازی»، داستان انحصارطلبی یک شرکت قطعه‌ساز با همکاری تنگاتنگ شبکه‌ای مسوولان دولتی و خیز آن برای گروگان گرفتن این صنعت، داستان آشنایی است. با دولتی مواجه هستیم که در سرمستی حاصل از «برجام»، هیچ تدبیری برای شرایط بحرانی یا غیرعادی نداشت و وقتی با خباثت ترامپ و متحدان غربی، تحریم‌ها بازگشت، نه تنها طرحی واقعی و عینی برای اقتصاد مقاومتی و ضدتحریم نداشت، که حتی حاضر به تغییر ریل‌گذاری لیبرالی اقتصاد کشور نشد و حتی به جا به جایی مهره‌های اقتصادی خود هم اقدام نکرد. دولتی که اصولا تا همین یک سال پیش، به «دور زدن تحریم» ها اعتقاد چندانی نداشت و در روندهایی مخدوش و مشکوک، اطلاعات بسیاری از راه‌های دور زدن تحریم توسط ایران هم در قالب شفافیت برای بیگانگان، به آن سوی مرزها فرستاده شد ...

از سوی دیگر، با مجلسی رو به رو بوده‌ایم که به واسطه‌ی حضور متحدان راهبردی دولت (طیف امید و اعتدالی) که اکثریت قاطع مجلس را در اختیار داشتند، کاملا همراه و همگام با سیاست‌های دولت عمل کرد.

در جواب جنگ روانی افراطی‌های اصلاحات و آدرس‌های غلطی که می دهند باید یادآور شد که اعتبار جایگاه مجلس زمانی مخدوش شد که مدیر بی‌کفایتی چون وزیر راه سابق، سه بار برای استیضاح به مجلس فراخوانده شد و هر سه بار، با زد و بند و پیوندهای ناسالم، از استیضاح موفق بیرون آمد. اعتبار مجلس وقتی مخدوش شد که هیچ‌گاه در بزنگاه‌های اقتصادی و نوسانات بی‌منطق و سودجویانه در بازار ارز، طلا و خودرو، به میدان نیامد و پای حقوق ملت ایستادگی نکرد. در ماجرای «خصوصی‌سازی» و تضییع حقوق کارگران، در ماجرای عدم نظارت دولت بر بازار و سیاست «بازارگرایی مبتذل» حاکم بر مجموعه اقتصادی دولت، در ماجرای عدم بازگشت ارز پتروشیمی‌ها به چرخه درآمدی کشور، در ماجرای فساد در شبکه بانکی، تولید بی رویه نقدینگی که تورم سنگین را رقم زد و... و. متاسفانه شاهد هیچ اقدام عملی و نتیجه‌بخش از سوی مجلس نبودیم و اگر هم کاری اثربخش صورت گرفته، توسط قوه قضاییه انجام گرفته است. در چنین حالتی، طبعا نوعی سرخوردگی در دهک‌های پایین اقتصادی نسبت به جایگاه مجلس ایجاد می شود که خروجی آن، کاهش مشارکت در انتخابات است.

در وهله نخست، شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس، به ایدئولوژی و گفتمان حاکم بر این جریان باز می گردد که در حوزه اقتصاد نوعی لیبرال-سرمایه‌داری انحصارگرایانه، تحت پوشش دولت همسو را دنبال می کند و در حوزه سیاست داخلی صرفا هویت خود را در تقابل و جبهه‌بندی علیه نهادهای انقلابی و ارکان نظام تعریف کرده و در سیاست خارجی جز «بستن با کدخدا»، دادن امتیازات یکطرفه و تسلیم‌طلبی کامل و در حوزه اجتماع هم رهاشدگی و تعطیلی هر نوع نظارت را دنبال می کند. این‌ها همه مواردی است که در ۴ سال اخیر توسط دولت روحانی، متحدان آن در مجلس و شوراهای اسلامی دنبال شد و خروجی آن «وضع موجود» است.

شورای محترم نگهبان در این دوره از انتخابات، بسیار قاطعانه بخش عمده ی ملاحظات و مصلحت‌سنجی‌ها را در ماجرای صلاحیت‌ها کنار گذاشت و بسیاری از نامزدها (و حدود ۹۰ نفر از نمایندگان همین مجلس را به واسطه‌ی داشتن پرونده‌های تخلف، از هر جریان و گروه سیاسی رد صلاحیت کرد. آن دسته از کسانی هم موفق شدند در بررسی مجدد، تاییدیه صلاحیت بگیرند، عمدتا با فشار سنگین دولت و متحدان آن، از سد گذشتند. اصلاح‌طلبان اگر با هو. چی‌گری و غوغاسالاری این‌گونه تبلیغ می کنند که فرضا با تایید صلاحیت برخی محکومین فتنه ۸۸ و محکومین امنیتی دیگر(از طیف افراطی‌های مشارکت و مجاهدین انقلاب) تغییر محسوسی در میزان رای آنان یا میزان مشارکت ایجاد می شد، آگاهانه خود را به آن راه می زنند، چرا که به خوبی می دانند این کاهش مشارکت از یک‌سو، و شکست سنگین اصلاح‌طلبان از سوی دیگر، دست‌پخت عملکرد آنان در ۶ سال اخیر است. روح جمعی جامعه از این نوع انفعال طلبی، تسلیم‌گرایی، بی‌عملی، شبکه‌سازی حزبی، قبیله‌سالاری و بالاتر از همه، نداشتن هیچ طرح و برنامه‌ی مشخص و عینی برای اداره جامعه توسط این اردوگاه سیاسی و وابستگان آن خسته است و تغییر را مطالبه می کند.

البته اردوگاه اصلاحات، چه در طول دو دهه‌ای که به همین عنوان در فضای سیاسی کشور فعالیت می کند، چه زمانی که به عنوان جناح «چپ» شناخته می شد، بارها اثبات کرد که جایگاهی «قدسی» و بری از خطا برای خود قایل است و هیچ‌گاه حاضر به پذیرش خطا در بینش و عملکرد نیست و از همین رو، هر گاه متقبل شکست می شود، به جای تلاش برای پذیرش آن، تحلیل چرایی و تلاش برای بازسازی جریانی، روی به همان دستاویز غیراخلاقی و البته کهنه‌ی «جنگ روانی» و «تخریب» می آورد.

در همین یکی دو روز اخیر، اکانت‌های منتسب به این جریان در شبکه‌های اجتماعی دروغ‌هایی از این قبیل را نشر می دهند که دکتر محمدباقر قالیباف کم‌تر از «۴ درصد» از آرای رای‌دهندگان تهرانی را به دست آورده است. این دروغ در حالی است که قالیباف به عنوان سرلیست فهرست وحدت، بیش از ۱۲۶۵۰۰۰ رای کسب کرده و که معادل ۷۰ درصد آرای شهروندان تهرانی است که در انتخابات شرکت کرده اند. این در حالی است که محمدرضا عارف، سرلیست فهرست امید در انتخابات دور دهم، تنها معادل ۴۹.۵ درصد آرای شهروندان تهرانی را کسب کرده بود. لازم به ذکر است که مجید انصاری، سرلیست اصلاح‌طلبان در همین دوره، کمتر از ۷۰۰۰۰ رای کسب کرده است.

به هر حال، فارغ از هر نوع نگاه ایدئولوژیک و تکلیف‌گرایانه به بحث انتخابات و مشارکت سیاسی، در همان سیستم دموکراسی به مفهوم لیبرالی آن، «گردش نخبگان»، «تغییر پارادایم مدیریتی» و «دست به دست شدن قدرت»، دست‌کم در ظاهر، جزو اصول مشارکت سیاسی شناخته می شود. حتی با نگاه صرف از همین زاویه هم، یک فرآیند کاملا طبیعی رخ داده است و بعد از دو دوره تسلط بر قوه مجریه و یک دوره تسلط بر قوه مقننه، یک جریان سیاسی اصلی کشور امتحان خود را در شیوه‌های مدیریت کشور پس داده است و طبق قواعد «دموکراتیک»، وقتی همین جریان بار دیگر در انتخابات شرکت می کند و حتی فهرست انتخاباتی ارایه می کند، یعنی قواعد و لوازم رقابت را با شرایط موجود پذیرفته است. حداقل ادب سیاسی ایجاب می کند که بازیگران یک کنش سیاسی رسمی، به مبانی و پایه‌های استاندارد این کنش پایبند باشند و به جای ادامه‌ی سیاهنمایی و تبلیغات منفی علیه رقیب، به بازسازی مبانی فکری و منابع سیاست‌گذاری خود بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 70
  • در انتظار بررسی: 13
  • غیر قابل انتشار: 39
  • محمدبهرامى بلوچ IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    43 20
    مردم بخاطر بيكارى وتعطيلى توليد داخل ازطرفى سياست غلط دولت كه منجربه تحريم شد وگرانى هاى گزاف ونداشتن توان خريد مسكن وندادن تشكيل خانواده بخاطرنداشتن درامدبراى زندگى ودرانتها فاصله گرفتن ازدولت واخر رنجيدن ازمسئولين درنظام كه منجربه تشكيل كابينه پاك وجسور درمجلس يازدهم شد واميدوشادابى رازنده ميكندواميدبه زندگى درايران است بانكها موظف شوندهربانك سالى يكصدوپنجاه هزارخانه ارزان واقساط بلندمدت به مردم تحويل دهد
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
      9 5
      اصلاح طلبان و کارگزارانی ها اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند و باعث کاهش مشارکت مردم در انتخابات شدند.
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
      6 1
      کرونای بنفش باعث کاهش مشارکت مردم شد.
  • سعید IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    36 27
    به آقای تاجزاده بگید به اندازه دهنش صحبت کند
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
      7 0
      اون که خیلی میشه....
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
      5 5
      تاج زاده درایران حداکثر یک رای دارد وباید بهمان اندازه حرف بزنداین افراطیون اصلاحات در تخیلات خود زندگی میکنند انشاا... ازخواب گران بیدار شوند.
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    27 11
    اصلاح طالبانها همیشه طلبکارن و نق می زنند سال 88 که مردم مشارکت حداکثری داشتن و نماینده این طیف همیشه طلبکار رای نیاورد چه اراجیفی می بافتنريا، مثلا می گفتن رای یک تهرانی با رای یک روستایی و شهر ستانی برابر نیست
  • IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    34 3
    برادر یه نظر سنجی واقعی انجام بدید ببینید مردم از چیا شاکین به خدا میترسم دیر بشه
    • ناشناس IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
      19 7
      جرات نظرسنجي واقعي ندارند..چون خوب ميدونن چه كارهايي كردند....واصولا نيازي به نظر سنجي نيست...
  • GB ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    19 15
    خریت رهبران این جریان خاص هیچوقت تمام نمی شود
    • پاکدامن US ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
      1 4
      خر تویی که با پرچم بیگانه نظر می دی
  • اااا IR ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    33 2
    اینا همش حرفه،علت عدم مشارکت مردم فقط بدبختی و مسکاات و ناراحتی های مالی هسوش
  • US ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    35 8
    عامل اصلی دلزدگی ملت اصلاح طلبان دروغگو و پرمدعا ،و اصول گرایان فرصت طلب و سو استفاده چی.والسلام
    • خدا IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
      3 0
      حرف حقو زدی هردو گروه باید خسارت بدهند بابت بی فکری شان ودرس عبرتی است برای آیندگان ...
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
      2 1
      دوتاتون هم درست حرف نزدید. اصولگرایان فرصت طلب وسواستفاده چی نیستند.!!!از ویژگی های افساد طلبان گفتید.!!!
  • IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    33 2
    دلیل نیامدن پای صندوق رای قطعا به بیش از سه ماه قبل برمیگرده.
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
      0 1
      فقط اون نه
    • محسن IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
      3 0
      قیمت افسار گسیخته مسکن ، بنزین ، مواد خوراکی ، هزینه های زندگی ... بازم بگم ؟ بابا ی پراید ۷ میلیونی شده ۷۰ میلیون ما حرفمونو به کی بزنیم اخه
  • IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    17 14
    قسم می خورم این تهدید در صورت مدارای بیش از حد نظام با جریان نفوذ ( نجاستی به اسم اصلاحات ) عملی می شه.. دست از رافت اسلامی بردارین و اینا رو محاکمه کنین، و الا برخورد ما با این جریان در هیچ چارچوب قانونی صورت نخواهد گرفت
  • مسعود CA ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    15 11
    شِروِر گفتن حدی داره... "این در حالی است که محمدرضا عارف، سرلیست فهرست امید در انتخابات دور دهم، تنها معادل ۴۹.۵ درصد آرای شهروندان تهرانی را کسب کرده بود".... اگر جائیت نمیسوزه بگو عارف چند میلیون رای داشته؟!
    • مهدی IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
      2 2
      عارف حدودا1600 هزار قالیباف علیرغم مشارکت کم حدودا1300 رای آورد یعنی خیلی با عارف تفتوت نداشت
  • IR ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    10 9
    هر جنایت و خباثت ناتمامی که داعش نتوانسته برعلیه ایران و مردمش بکند افسادطلبان انجام آنرا برعهده گرفتند
  • RU ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    38 3
    مردم دیگه به هیچ کدام اعتماد ندارن حالا شما هی بزنید تو سروکله همدیگه چون کاری برای مردم انجام نمیدن وفقط جیب خودشون را پر میکنند
  • IR ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    10 6
    لعنت خدا به هرچی لیبرال غربگدا و افراطی است
  • IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    13 0
    چقدر خودتونو جدی گرفتین؟ ناکارآمدی فارق از جناه بندی بحساب نظام تمام میشه و باعث دلسردی . ناکارآمدی هم قبل از نوع شعار هر دو جناح مدعی مربوط به عدم شناخت ماهیت اقتصاد و کشورداریه. که بیشتر ناشی از ساختارهاست
  • IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    19 0
    بي كفايتي ها و دروغ و نابود كردن منابع كشور موجب شده ملت قطع اميد كند
  • IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    3 19
    علت اصلی عدم مشارکت ترس از واگیر کردن بیماری کرونا بود افراد سن بالا فقط به این دلیل شرکت نکردند و جوانترها نیز هم ترس از کرونا و هم اینکه خیلی مقید به شرکت نیستند ولی بعضی از شهرها مثلا کاشان نماینده سابق خوب بود و از پیش همه میدانستند او پیروز خواهد شد به همین دلیل کمتر مشارکت داشتند چون تصور میکردند عدم حظور انها لطمه ای به فرد اصلح نخواهد زد
  • ئیلان IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    9 14
    اصلاح طلبان خائن به خون شهدا ننگ برشما
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
      6 1
      دشمن دانا به زدوست نادان
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
      1 0
      اصلاح‌طلبان دشمن دانا نیستند دشمن نادانند.!!!
  • IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    5 7
    وقتی نماینده مردم میاد به مردم توهین میکنه که چرا نمیذارید زودتر برم به رانتم برسم مردم دلسرد میشند.وقتی گرونی وبیکاری بیشتر میشه و نماینده مجلس از سلفی گرفتن با دشمن این ملت ذوق میکنه این نتیجه اش میشه
  • مهرناز IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    7 8
    6سال وزرای بی کفاییتی مانند اخوندی وزیر مسکن بر مردم ایران تحمیل شد " 5سال ازتمامی امکانات یک وزیر استفاده کردند " در زمان استعفایش " با غرور تمام ادعاکرد حتی یک مسکن مهری که چشم مردم کم درامد بداشتن ان بود را " افتتاح نکرد " خوشا به مجلسی که اورا با استیضاح برکنار نکرد " تخم مرغ کندیده نثارهیکل چنین وزرائی باید رد.
  • محسن IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    5 6
    و دودش درچشم مردم میرود وکاش دولت بی تدبیر ونا امید میدانست کلیدتمام بدی ها وپلیدی ها دروغ است
  • IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    13 1
    چرا به این راحتی دروغ می گید انگار اصلا تو ایران زندگی نمی کنید آقا راه نجات صدق و راستگویی هست اگه می خواهیم اوضاع درست بشه حداقل به خودمون دروغ میگم
  • منصور NL ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    11 3
    من وخیلی از دوستانم دقیقا به خاطر موارد مطرح شده توسط آقایان تاج زاده رای ندادیم . شما هروقت واقعیت موجود در روی زمین رو قبول کردید .اون موقع برنامه ریزی درست رو انجام خواهید داد
  • حسین IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    15 7
    برات متاسف ام لا اقل کمی منصفانه بنویس اگر منظورت اینه که اصلاح طلب ها باعث کم شدن مشارکت شدن کاملا در اشتباهی ویا این که قصد تخریب اونها رو داری به نظر من عامل اصلی کم شدن مشارکت مردم سیاست های تمامیت خواهانه یک جریان خاص است که با رد صلاحیت گسترده نامزد های جناح های دیگر قصد یکه تازی در تمام امور کشور رو داره وقتی مردم میبینند که فقط از یک جناح خاص کاندیدا هست و رقابتی در میان نیست رغبتی هم به انتخابات ندارند.
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    9 9
    واقعیت اینه که مشارکت پایین بوده ولی تنها یک علت ندارد و علل متفاوتی دارد که مهمترین اون هم عملکرد قوه مجریه در شش سال اخیر هست
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    6 12
    وزیرکشاورزی سابق هم 3باراستیضاح شد که با توزیع975میلیارد تومان پول بین نمایندگان پیروز شد اینها عامل کاهش مشارکت مردم بود نه ردصلاحیت های به حق وواقعی
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    17 1
    بیداری مردم
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    4 1
    پارچه کرباس خیلی قشنگ نیست
  • ع IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    2 9
    ما فقط همین رفتارهای بچه گانه را بلدیم که عکس های همدیگر را شطرنجی کنیم ، کاری که امثال معاویه میکرد
  • سید IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    4 4
    تصویر درج شده در کنار عنوان این گزارش تحلیلی به خوبی نشانگر آن است که معمّمین مخالف نظام مترقی ولایت فقیه فقط ظاهری روحانی داشته و از لحاظ مطالعات و تحصیلات حوزوی دارای حداقل های لازم هم نیستند تا چه رسد به صاحب نظربودن و داشتن رتبه و کرسی تدریس و استادی در علوم دینی! بی جهت نیست که از قحط الرجالی در بین خود از این حیث، به سید حسن خمینی عنوان علامه داده اند!!!
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    16 6
    چرا جريان راست خود را نقد نميكند؟ مرگ خوبه براي همسايه. خلاصه ملت بين راست و چپ گير كردن. ترومپت هم از اون طرف فشار حداكثري جنمشو داري منتشر كن مشرق راستي مردم چه جوري بايستي حرفاي خودشونو بزنن آيا گوش شنوايي وجود دارد؟ آيا مي شود روزي حرفاي مردم را مصادره به مطلوب نكرد؟>.....
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    17 0
    فقر-فساد-تبعیض
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    5 3
    مدیر بی‌کفایتی چون وزیر راه سابق سه بار برای استیضاح به مجلس فراخوانده شد و با زد و بند پیروز بیرون آمد.
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    5 4
    دور دوم ریاست جمهوری هاشمی هم انتخابات مجلس و هم انتخابات ریاست جمهوری مشارکت کم شد
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    3 4
    اقای تاجزاده افراد اصلاح طلب چونمحجبها جلودارزادها انصاریها کواکبین ها نهایت رایشما اتنبود عمل کرد شما بسیار بد بود که رای نیاوردید خود کرده را تدبیر نیست برید فکری بحال خودتون بکنید .
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    4 3
    آقا منصور رای ندادی که ندادی حالا فکر میکنی چه اتفاق خاصی افتاد بعدش ما نفهمیدیم واقعیت موجود در روی زمین چیه که باید اون رو بفهمیم آقای کارشناس جهانی.
  • کرونای سیاسی IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    3 3
    آقا منصور این واقعیت روی زمین چیه میشه لطفا بیشتر توضیح بدید.
  • حح IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    4 10
    چشم های کورتان را باز کنید حماسه را ببینید.
  • علــی IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    1 7
    اونقدر بگن تا جون‌شون بالا بیـــاد. مهم اینه که اونایی که لیاقت نداشتن‌ بیرون رانده شدن و به لطف خدا دیگه نمیبینیم‌شون! حالا اصلاً 4 میلیون شرکت کرده باشن. مگر در کشورهایی مدعیِ دمکراسی و ...! چقدر شرکت میکنن؟!!!!!!!!
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    1 9
    مشارکت ََسیاسی خوبه درک این مطلب بصیرت می‌خواهد که افساد طلبان ندارند.!!!
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
      2 0
      بصیرت شما رو یادمون نرفته هنوز عاقبت احمدی نژاد چی شد
    • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
      0 0
      17:4بصیرت شما هم از انتخاب روحانی معلومه منتظر عاقبتش باشید.!!!
    • IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
      0 0
      17:4شما که با بی بصیرتی به روحانی رای دادید وهمه را گرفتار کردید چی.؟! از عاقبت خود خبر دارید؟!
  • حمید IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    1 2
    عشق اینه که یه مجلس منفعل و بی‌خاصیت در کل تاریخ معاصر رو پاکسازی کردیم بقیه‌اش به درک
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    3 1
    سربازان زم مانند ها
  • یاسین IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    2 2
    ما که حالشو بردیم و عکس یادگاریمونو جرفتیم حالا مزدوران و وطن فروشان برن هر ... میخوان بزنن
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    2 5
    جشن بزرگ انتخابات جشن بزرگی بود. دولت هم برای تحت شعاع قرار دادن آن باید چیزی می ساخت که بزرگ باشد کرونا راوارد میدان کرد.!!!
  • علی IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    3 4
    اگر در کشور ما هم مثل خیلی از کشورهای مدعی آزادی و... مثل بلژیک و استرالیا و ... برای حاضر نشدن پای صندوق و رای ندادن جریمـه تعیین میکرد! خیلیـــــا شب جلوی صندوق رای میخوابیدن!
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    5 2
    سر لیست اصلاح طالبان کلا 70000 رای آورده بابا رو که نیست سنگ پا قزوینه
    • رمضان سلطانی US ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
      0 5
      این دولت بی تدبیر اومید تاکی به مردم دروغ به گوید کدام تولید کننده اجناس خودرا زیر قیمعت چهانی عرضه کرده تاکارگررا به یک سوم حداقل معشیعت خانوار به کار گیرد. کارگر بعد بخت روزی ب10تا12 ساعت کار دریافتیش یک سوم حدعقل معشیعت باشد
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    0 1
    کاهش مشارکت بابت خیانت های امسال تاجزاده به مملکت و آرمان های شهد ا هست
  • آفرین US ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    1 0
    چپ و راست چیه. مشکل به اقتصاد برمیگرده. بیکاریو بگی، پراید شصت هفتاد میلیونی رو بگی، اونوقت به چیه یه نماینده رای بدی
  • ایرانی IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    0 6
    باز غلط کردن های افساد طلبان شروع شد ..برید ببینید چه کسی لجام اونا را باز کرده ...اینا هارن شاید مثل ویروس کرونا اپیدمی بشه ...افسارشان را محکم کنید تا اینقدر زر نزنند ...
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    1 1
    اونایی که بصیرت داشتند ، شعورداشتند، غیرت ایرانی داشتند ، ایمان قلبی به خاک کشورشون داشتند ، به شهدا ی ای مرزو بوم تعصب داشتند ، غرب زده نبودند ، و.. مشکلات و بهانه نکردند در انتخابات شرکت کردند . من خودم مستاجرم با ۳ تا بچه ولی به خودم اجازه نمیدم نسبت به مسائل کشور م بی وجدان باشم . عدم حضور مردم یعنی چراغ سبز به دشمن که البته این معضل بدون حمایت برخی از عوامل داخلی نیست . ان شا ا...شرمنده شهدا بشن یه عمر بی آبرو زندگی کنند .
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    0 3
    تاجزاده خفه لطفا
  • علی IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    0 7
    احسنت بر شما که در این مورد سنگ تمود گذاشته ای وتحلیل بسیار عالی نموده ای
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    0 2
    مردم با خدا و اسلام ورهبری مشکل ندارند. ما با انهایی که به نام اسلام از امکانات کشور سو استفاده میکنند و قدرت زیادی کسب کرده اند مخالف هستیم.فشارهای اقتصادی خارجی ها از یک طرف و فشارهای اینها از یک طرف دیگه. ای کاش حضرت اقا از سپاه برای ریشه کنی مفاسد کشور کمک میگرفتند.نیرویی که قدرت لازم برای این کار را داشته باشد.
  • منتقد IR ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    0 2
    ارزیابی کاملا دست و دقیقی بود و بد به حال مردمی که از اشتباهات خود درس نگیرند دقت در انتخابات ریاست جمهوری آینده می‌تواند در زندگی بچه های پایین از جمله خودم که بچه افسریه ام تاثیر زیادی داشته باشد منم از دولت خیلی زخم خوردم و متنفرم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس