روزنامه های اصلاح طلب 4 اسفند

ارگان رسانه ای دولت تاکید کرده است که برای پیوستن به دنیای آزاد،چاره ای جز پذیرش FATF نداریم!

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** مشاور خاتمی: مجلس جدید،تندرو و کم تجربه است

«عبدالله ناصری» مشاور رئیس دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«با این ترکیبی که پیش بینی می شود، مجلس جدیدی شکل خواهد گرفت و بخش قابل توجه آن نیروهای کم تجربه و تندرو هستند. به نظرم این مجلس از جنس مجلس هفتم خواهد بود. البته به مراتب هماهنگ تر با هسته سخت. از این جهت نباید انتظار داشت که این مجلس بتواند چندان تغییری ایجاد کند و به رأس امور بازگردد».

ناصری در ادامه گفت:«آنهایی که در این دوره روی کار خواهند آمد توانایی لازم را برای بالابردن وزن مجلس و تاثیرگذاری در تصمیمات کلان نخواهند داشت و همانطور که گفته می شود، مجلس دهم در رأس امور نبود، مجلس یازدهم نیز نمی تواند در رأس امور باشد».

مشاور رئیس دولت اصلاحات در بخش دیگری از این مصاحبه گفت:«اینکه عملکرد فراکسیون امید و آقای روحانی در مشارکت مردم و هواداران اصلاحات در انتخابات تاثیر گذاشته غیرقابل کتمان است. بالاخره مردم با توجه به عملکردهای دولت در حوزه های مختلف به خصوص مسائل اقتصادی و معیشتی قضاوت می کنند و بر مبنای آن نظر می دهند. عملکرد فراکسیون امید، اصلاح طلبان و رویکرد مردم نسبت به آنها را نیز بر همین مدار می توان ارزیابی کرد».

ناصری در این مصاحبه گفت:«رئیس دولت اصلاحات هنوز برایم یک کنشگر الگوست که به مردم و نظام دروغ نمی گوید. رئیس دولت اصلاحات با نظام سیاسی جمهوری اسلامی عجین شده و معتقد است که این نظام سیاسی اگر به مرّ قانون بازگردد، می تواند از مشکلات عبور کرده و موفق باشد».

پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، «محمد قوچانی» از فعالین اصلاح طلب در مطلبی نوشت:«ما اصلاح طلبان، نه به اصولگرایان، بلکه به کارنامه خود باختیم».

در انتخابات مجلس دهم، اصلاح طلبان با لیست امید در رقابت های انتخاباتی حضور یافتند؛ در آن انتخابات، لیست امید همه 30 کرسی تهران را کسب کرد و در ادامه، اعضای راه یافته از لیست امید به مجلس دهم، فراکسیون امید را تشکیل دادند. نمایندگان عضو فراکسیون امید از ابتدا به مطالبات مردم پشت کرده و به جنجال آفرینی در موضوعات دست چندم پرداختند. برای نمونه، «محمود صادقی» از نمایندگان لیست امید تهران در اظهارنظری که بیشتر به شوخی شبیه بود، گفت:«در اهواز، زاهدان، کرمانشاه، ملایر، همدان، اصفهان و...منتظر بودم مردم از ریزگردها، فقر، بیکاری و...شِکوه کنند، اما رفع حصر خواسته اصلی بود»!

 لیست امید به هیچ عنوان نتوانست کارنامه قابل قبولی به افکار عمومی ارائه کند. برای همین اصلاح طلبان در انتخابات مجلس یازدهم، تابلوی خود را عوض کردند و با عنوان «یاران هاشمی» در انتخابات شرکت کردند. تصور این طیف این بود که با این ترفند، مردم کارنامه لیست امید را فراموش می کنند. نتیجه انتخابات نشان داد که این ترفند غیرحرفه ای و غیراخلاقی کارساز نبوده و اصلاخ طلبان، فهم و شعور مردم را دست کمگرفته بوند.

با اعلام نتایج نهایی انتخابات مجلس یازدهم، مشخص شد که تعداد قابل توجهی از نیروهای جوان و انقلابی و متخصص به خانه ملت راه یافته اند. اما از آن جهت که اصلاح طلبان جنبه شکست در انتخابات را ندارند و در ضمن هیچ اعتقادی نیز به جوانگرایی و تخصص گرایی ندارند، نمایندگان جوانِ انقلابیِ متخصص را، تندرو و کم تجربه می نامند.

البته از طیفی که «مدیران حرام خوار و نجومی بگیر» را «ذخیره نظام» و «مفسدان کلان اقتصادی» را «کارآفرینان برتر» می نامد، بیش از این انتظار نیست.

ناصری در این مصاحبه مدعی شده است که خاتمی به مردم و نظام دروغ نمی گوید. این در حالی است  که تنها در یک قلم، رئیس دولت اصلاحات در سال 88 به مردم دروغ گفت. وی در جلسات خصوصی چندین بار اذعان کرد که به هیچ عنوان امکان تقلب در انتخابات وجود ندارد، اما به جهت نفاق و فقدان شهامت، صداقت و آزادگی، از اعلام عمومی این نظر امتناع کرد.

** تعریف و تمجید دیپلمات دولت روحانی از رژیم شاه و رابطه با اسرائیل

«حسین صادقی» آخرین سفیر ایران در عربستان- که در دولت اصلاحات نیز سفیر ایران در این کشور بوده است- در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت:«بالاخره پس از 40 سال باید در سیاست خارجی خود بازنگری‌هایی کنیم...امروز که در حالت تخاصم(میان ایران و آل سعود) هستیم، همه از این وضعیت آسیب می‌بینند...پیش از انقلاب، ایران تکیه‌گاه کشورهای منطقه و تامین‌کننده امنیت آنها بوده‌ و اکنون آنها این امنیت را از کشورهای فرامنطقه‌ای خریداری می‌کنند...عربستان نگرانی‌هایی از جانب ایران دارد که مانع از قرار گرفتن این کشور پشت میز مذاکره می‌شود...ما اکنون به درجه‌ای از خصومت رسیده‌ایم که عربستان سعودی شمشیر را از رو بسته است. ریاض تلاش می‌کند همه امکانات ملی و فراملی خود را به کار بگیرد تا علیه ایران کاری را پیش ببرد. اما چرا عربستان به این نقطه رسیده است؟ چون احساس کرد که ایران هم از همه امکانات خود علیه سعودی استفاده می‌کند. باید این گره کور را باز کرد و من معتقدم که ما می‌توانیم...اگر ایران بازخوانی در سیاست‌های خود داشته باشد».

صادقی در ادامه گفت:«به هرحال اعتماد میان ایران و عربستان سعودی از میان رفته و اگر قرار باشد ما دایما منتظر باشیم که دیگری قدم اول را بردارد هیچ‌گاه به نتیجه نخواهیم رسید. مرحوم هاشمی‌رفسنجانی در آن زمان برای تامین منافع ملی برخی پروتکل‌ها را زیر پاگذاشت. گام‌های ایشان باعث شد که طرف مقابل هم شتابان به سمت تنش‌زدایی از روابط با تهران حرکت کند».

این دیپلمات اصلاح طلب در ادامه گفت:«ترکیه قدرت بازیگری خوبی دارد و با کشورهایی که به نوعی تعیین‌کننده هستند یا قدرت‌های خارج از منطقه مانند امریکا ارتباط دارد و با اسراییل هم رابطه سیاسی و اقتصادی قابل توجهی دارد. این برگه‌هایی است که ترکیه می‌تواند به خوبی از آنها استفاده کند و دقیقا به دلیل همین امتیازهاست که زنگ خطر برای ایران به صدا درآمده است. اگر ایران نتواند در سیاست‌های منطقه‌ای خود بازخوانی و بازنگری کند، ممکن است نقش منطقه‌ای ایران در سوریه هر روز کمرنگ‌تر از قبل شود».

این دیپلمات دولت روحانی که در دولت اصلاحات نیز در پست های ارشد بوده است در اظهارنظری عجیب مدعی شده است که «پیش از انقلاب، ایران تکیه‌گاه کشورهای منطقه و تامین‌کننده امنیت آنها بوده است»! این ادعا در حالی است که رژیم پهلوی در بست در اختیار امریکا بود. آمریکا، ارتش شاه را طوری آرایش کرده بود که بتواند در سرکوب مردم منطقه توسط حکام مرتجع، نقش ایفا کند.

در آن مقطع ایران تبدیل به بزرگترین خریدار و واردکننده سلاح های آمریکایی در جهان، شده بود. به عبارتی رژیم شاه، گاو شیرده آمریکا بود. پیش از انقلاب، حدود 60 هزار مستشار آمریکایی در تار و پود رژیم نفوذ کرده و اقدامات شاه از جمله اقدامات منطقه ای وی را در جهت حفظ منافع سلطه گرانه آمریکا هدایت می کردند.

این دیپلمات دولت روحانی در اظهارنظری تأمل برانگیز از رویکرد منطقه ای ترکیه از جمله ارتباط این کشور با رژیم صهیونیستی تمجید کرده است.

وی در رویکردی منفعلانه و حقارت آمیز، اقدامات منطقه ای جمهوری اسلامی ایران از جمله مبارزه با گروهک های تکفیری تروریستی را بی اهمیت جلوه داده و در مقابل به بزک رژیم آل سعود پرداخته، رژیمی که دستش به خون کودکان یمنی و عراقی و سوری و بحرینی و لبنانی و...آلوده است.

پیش از این، «علی ماجدی» سفیر سابق دولت روحانی در آلمان و از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در توافق سعدآباد، در اقدامی تأمل برانگیز ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد!

آقای ظریف و دیگر مدیران ارشد وزارت خارجه باید درباره انتخاب چنین افرادی با چنین دیدگاه هایی به عنوان سفیران جمهوری اسلامی ایران، پاسخگو باشند.

** برای پیوستن به دنیای آزاد،چاره ای جز پذیرش FATF نداریم

روزنامه ایران در مطلبی با عنوان «تبعات تصمیم گروه اقدام مالی» به قلم «جمشید پژویان» نوشت: «تصمیمات کارگروه ویژه اقدام مالی اف‌ای‌تی‌اف توصیه‌هایی دارد که از سوی همه کشورها جدی گرفته می‌شود...این سازمان در سال ۲۰۰۱ به کارزار مبارزه با تأمین مالی تروریسم پیوست و تمام کشورها هم نسبت به این اقدامات، به‌منظور تسهیل مبادلات، پایبند هستند.محور توصیه ‌های الزام آور اف‌ای‌تی‌اف، مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم است».

ارگان رسانه ای دولت در ادامه نوشت:«تأثیر اف‌ای‌تی‌اف بر اقتصاد کشور، تأثیر مستقیمی نیست، بلکه به‌صورت غیرمستقیم و از سوی کشورهای دیگر مورد توجه قرار می‌گیرد، تحریم ایران از سوی کشورهای دیگر و کناره‌گیری از ایران در مناسبات اقتصادی، بزرگ‌ترین و مؤثرترین تأثیر این اتفاق بر اقتصاد ایران است. در مدت زمان کوتاهی، پس از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه، دلار با افزایش قیمت قابل توجهی مواجه شد و به تبع آن، ریال هم افت کرد. این یعنی تأثیر اف‌ای‌تی‌اف از طریق افزایش قیمت دلار و افت ارزش ریال مشکلات فراوانی در واردات و روابط با دنیا ایجاد می‌شود که بر مجموعه اقتصاد تأثیر می‌گذارد».

روزنامه ایران در ادامه نوشت:«در نهایت، باید گفت برخورد لجوجانه با این موضوع، بر خلاف تلاش‌های دولت، به نتیجه نرسید. با اینکه تعداد افرادی که با الحاق موافق بودند، بیشتر بود، اما متأسفانه کسانی به نتیجه رسیدند که گویا از پیامدهای موضوع یا مطلع نیستند یا در امان هستند و صدمه نمی‌بینند. این موضوع به کل اقتصاد کشور در تمام ابعاد صدمه وارد می‌کند. ما راه دیگری جز پذیرفتن آن نداریم. باید خودمان را به دنیای آزاد و سایر کشورها ملحق کنیم. برای این موضوع، راه جایگزین وجود ندارد».

ارگان رسانه ای دولت مدعی شده است که کارکرد اف ای تی اف، مبارزه با تروریسم و پولشویی است و همه کشورها توصیه های آن را جدی می گیرند. این در حالی است که بنابر گزارش های رسمی، 70 درصد پولشویی دنیا در آمریکا و اروپا- اعضای اصلی FATF- صورت می گیرد.

از سوی دیگر، دولت جنایتکار آمریکا چندی پیش در اقدامی رذیلانه، «سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی» را به شهادت رساند. تحلیلگران غربی صراحتا اذعان کردند که این اقدام مصداق «تروریسم دولتی» است. بر این اساس، نه آمریکا به عنوان عضو FATF به قوانین ضدتروریستی پایبند بود و نه اف ای تی اف در مقابل این اقدام تروریستی واکنشی نشان داد.

همتی، رئیس کل بانک در روزهای گذشته صراحتا اعلام کرد که اقدام FATF مشکلی برای تجارت خارجی ایران ایجاد نمی کند.

متاسفانه حامیان اف ای تی اف، خوی سلطه گری و دیکتاتوری آمریکا را با تعابیری همچون «نظم موجود بین المللی» و «دنیای آزاد» و... بزک می‌کنند.

اف ای تی اف، ابزاری برای هوشمند سازی تحریم هاست، برای همین است که مقامات آمریکایی برای پیوستن ایران به این سازمان، خود را به آب و آتش می زنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • اصلاحات تنها راه نجات IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
    2 35
    شوالیه جبهه اصلاحات . کروبی کبیر . با برجام 2 برمیخیزد .
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
      19 3
      مشرق پخش کن افساد طلبها و هوادارهاشون برن به درک
    • سید IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
      12 2
      هرچه نادان تر اصلاح طلب تر و هرچه اصلاج طلب تر تهوع آورتر! به ویژه هنگامی که در اثر ناکامی در انتخابات به عقده گشایی و هذیان گویی می افتند!!
    • SE ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
      11 1
      ما منتظر محاکمه و اعدام سران فتنه هستیم
    • IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
      10 2
      کروبی کبیر !!!! خخخخخخ
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
      12 3
      شغالیه جریان اصلاحات
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
    24 2
    مشرق پخش کن!! تندرو منم مستر ناصری، به تمام اصلاح طلبا قول می دم اگر دست از خیانت و ضربه به ایران برندارن، و به نظام هشدار می دم اگر دست از مدارای بیش از حد با سران فتنه بر نداره و نفوذی های کنونی رو نزنه، ما وارد عمل می شیم و برخورد ما با جریان نفاق در هیچ، تکرار می کنم در هیچ چارچوب قانونی صورت نخواهد گرفت. ما برای سربلندی ایران از جانمون خواهیم گذشت.
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
      11 1
      جناب ناصری ظاهرا شما سفیر عربستان در ایران بودی :))
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
    27 1
    شر و ور این جماعت تمومی نداره انشاالله دیگه فرصت پیدا نکنن
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
    26 1
    دولت و مجلس اصلاح طلب باعث ناامیدی و یاس مردم شدند و مجلس دهم ناکارآمدترین مجلس بعد از انقلاب بود.
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
    5 1
    و این حرف از زبان کسی در میاد که با اعتبار پدرش و برادرش و زنش زندگی می کنه به قول جهانگیری شما که تا حالا نهایت رییس یک بنیاد بودی زبان به دهان بگیر و بگذار مدیر کلها وزیرها و معاون وزیرها تصمیم بگیرند
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
    14 0
    وکیل الدوله بودن بزرگترین نقطه ضعف مجلس دهم بود با تشکیل مجلس جدید مردم به آینده امیدوار می شوند.
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
    15 0
    امریکایی ها می گویند برای تاثیر کامل فشار حداکثری باید FATF در ایران تصویب و اجرایی بشود اصلاح طلبان هم همین را می گویند !
  • FR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
    8 0
    مجلسی خوبه که شبا باوانت بار وباپولو دلار نقد برن درخونه وکلا.وکاملا باتخلفهای وزرای فاسد هم اهنگ باشه.=اصلاح طلب=اهل معاملهای پنهانی وبده بسانهای زیر میزی. اززاکانی مدرکش. بگیرید.براتون خاهد گفت
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
    9 0
    ۱ - تند رو نظر امریکا و اروپاست ، شمای ایرانی که در متن مثلا مردم هستید چرا ۲ - اقای سفیر چه کسی باید در سیاست خود تجدیر نظر کند وهابی سر بر به۱ضم ب) یا قربانی ۸ سال جنگ با پولهای وهابی ها
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
    16 0
    اقای ناصری قشنگ این مجلس هرچی باشد سر در اخور بیگانه ندارد حداقل خودی هستند نه خود فروخته .
    • IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
      7 1
      اقای ناصری مشنگ
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
    10 0
    شماتجربه فتنه گري وبه باد دادن ارزشهاي انقلاب راداريد.
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
    7 0
    طرف خودش را عقل کل می داند - در مقابل تغییرات آدم دگمی است هر لیبلی را به مجلس می چسباند
  • SE ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
    9 1
    خدار را شکر که مبتلایان به ویروس اصحالات از راس امور کنار گذاشته میشوند. قدم بعدی 1400
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
    10 0
    اصلا کسی فکرش رو میکرد روزی وفاداری و ماندن پای ارزش های انقلاب اسلامی دفاع از مستضعفان و مردم همچنین مخالفت با لیبرال سرمایه داری از جانب گروهی "تندروی" نامیده بشه؟!
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
    3 0
    تندرو وکم تجربه بودن بهتر است از تحقیر ملت با عکس سلفی موگرینی و تصویب 20 دقیقه ای کلاه گذاری برجام و سند 2030 و خیانت به کشور و نوکری غرب.
  • یزدی ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
    4 0
    مشاور جان راستشو بگو کجات می سوزه؟ میشه یه پارچ اب سرد واست بیارم؟ بدبخت بیچاره مگه فراموش کردی اون خفتی که خاتمی احمق رفت عربستان وذلت برامون اورد .بیچاره بیشعور
  • IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    8 0
    حالا اون کند روهای باتجربه چه دستاوردی داشتن ؟سلفی با موگرینی
  • حسین IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    1 0
    همه اصلاح طلبان برید به درک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس