کد خبر 1044616
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۹
شکارچیان خارجی

در واکنش به نوشته‌ای که صرفا خبر از شکار اتباع خارجی در کشور می‌دهد ذی‌نفعان شکار با رویکردی غیرمنطقی و بعضا توهین‌آمیز می‌کوشند افکار عمومی را از اصل موضوع شکار منحرف کنند.

به گزارش مشرق به نقل از تسنیم؛ بیست روز از ورود نخستین گروه شکارچیان خارجی به کشور در سال جاری می‌گذرد. شکارچیانی که با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست توسط اسرافیل شفیع‌زاده، برگزارکننده تورهای شکار در ایران به کشور وارد شده‌اند تا در ۱۲ استان کشور، قوچ، کل، آهو و گراز شکار کنند.

ورود این شکارچیان خارجی و انتشار اسنادی مبنی بر اعلام ظرفیت سازمان حفاظت محیط زیست برای صدور ۴۴۷ مجوز شکار شامل ۲۰۰ مجوز شکار برای اتباع خارجی، اعتراضات متخصصان حوزه حیات وحش، فعالان محیط زیست و نمایندگان مجلس را به همراه آورد.

در پی انتقادات تخصصی دانشگاهیان نسبت به تعداد زیاد پروانه‌های شکار، سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور اعلام کرد که به دستور عیسی کلانتری، سازمان حفاظت محیط زیست، صدور مجوز شکار برای اتباع خارجی متوقف شده و به غیر از ۲۸ مجوزی که تاکنون صادر و به حضور شکارچیان خارجی در کشور منجر شده، باقی مجوزهای در نظر گرفته شده برای اتباع خارجی صادر نخواهد شد.

بیشتر بخوانید:

ردپای متهمان به جاسوسی در شکارفروشی به خارجیان+ فیلم

سازمان محیط زیست همچنان مستعمره ذی‌نفعان شکار است؟

اما با بالا گرفتن انتقادات نسبت به حضور شکارچیان خارجی در شاخص‌ترین زیستگاه‌های کشور از جمله پناهگاه حیات وحش حیدری در خراسان رضوی و پناهگاه حیات وحش بوروئیه در استان یزد و تاکید بر ضرورت اصلاح قانون کهنه شکار و صید موجی از مطالبه‌گری برای ممنوعیت دائمی شکار اتباع خارجی در فضای مجازی شکل گرفت؛ مطالبه اصلاح قانون شکار و صید که در دهه ۴۰ توسط جمعی از شکارچیان و ذی‌نفعان شکار تدوین شده و در کمال شگفتی علی‌رغم خلاءهایش تا به امروز دستاویزی برای شکارفروشی کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

این موج مطالبه‌گری در فضای مجازی با واکنش ذی‌نفعان شکار اتباع خارجی مواجه شد تا جایی که برخی از شکاردوستان که در پوشش حامی محیط زیست فعالیت دارند با این توجیه که حضور شکارچیان خارجی در کشور به ارزآوری منجر می‌شود در صفحات خود "هشتگ آری به شکار" زدند!

اما این واکنش طی روزهای گذشته رنگ و لعابی جالب توجه به خود گرفته و شبکه فعال ذی‌نفعان شکار را بیش از پیش نخ‌نما کرده است؛ این شبکه با سوء‌استفاده از محکومیت اخیر متهمان پرونده جاسوسی محیط زیست از جمله نیلوفر بیانی می‌کوشند عواطف عمومی را تحت تاثیر قرار داده و به استدلال‌هایی که در نظر کاربران فضای مجازی هم غیرمنطقی به نظر می‌رسد از انتقادات نسبت به شکار اتباع خارجی در کشور جلوگیری کرده  و راه را برای ادامه صدور مجوز شکار برای اتباع خارجی باز کنند.

در ادامه تصویری از نوشته نسبتا پربازدید یکی از فعالان محیط زیست را در فضای مجازی مشاهده می‌کنید؛ این نوشته صرفا خبر از شکار اتباع خارجی در کشور می‌دهد اما با واکنش غیرمنطقی، تحکم‌آمیز و بضعا توهین‌آمیز ذی‌نفعان شکار در راستای انحراف افکار عمومی از اصل موضوع شکار مواجه شده مواجه شده است؛ کاربرانی بعضاً تقلبی که تاب انتقاد نسبت به شکار را ندارند، تلاش می‌کنند مانع اطلاع‌رسانی درباره حضور شکارچیان خارجی در کشور شوند و از همه جالب‌تر اینکه هشتگ آری به شکار و هشتگ نیلوفر بیانی را در کنار هم منتشر می‌کنند!
 

چرا هشتگ نیلوفر بیانی و هشتگ آری به شکار در کنار استفاده می‌شوند؟!

چرا در حالی که در نوشته فوق، فعال محیط زیست منتقد شکار نامی از نیلوفر بیانی نبرده و صرفا به نام اسرافیل شفیع‌زاده، برگزارکننده تورهای شکار در ایران اشاره کرده، ذی‌نفعان شکار پای این محکوم امنیتی را به میان آورده‌اند؟ نیلوفر بیانی که هفته گذشته به ۱۰ سال زندان و رد مال محکوم شد، عضو موسسه مدافع شکار میراث پارسیان است؛ موسسه‌ای که در سال ۹۲ سه پروانه شکار قوچ لارستان را در آمریکا به مزایده گذاشت و مشتریانی پیدا کرد که برای خرید هریک از این مجوزها صدهزار دلار می‌پرداختند؛ خبر این تجارت حیات وحش ایران را اسرافیل شفیع‌زاده، برگزارکننده تورهای شکار در ایران، اسفند ۹۲ در مناظره‌ای که در شبکه یک سیما برگزار شد اعلام کرد.

موسسه به ظاهر محیط زیستی میراث پارسیان که اعضای آن دو سال پیش به اتهام جاسوسی بازداشت شدند، سال ۹۲ فعالیت خود را آغاز کرد و توسعه گردشگری شکار در ایران با توجیه ارزآوری را یکی از محورهای فعالیت خود قرار داد؛ موسسه‌ای که اغلب اعضای هیئت مدیره آن را شکارچیان کهنه‌کاری چون کامیل جعفری تبریزی و مراد موشه طاهباز تشکیل می‌دهند.

"موشه طاهباز" که همواره مورد انتقاد دوستداران حیات وحش و مخالفان شکار بوده، یک شکارچی و تاجر بین‌المللی است که ثبت شکار دو رأس مرال، گوزن زرد، تار هیمالیایی و شاموا به نام وی در وب‌سایت گزارش شکار (Hunting Report) بخشی از کارنامه شکارهای اوست؛ او همچنین در سمیناری درباره شکار قوچ در ایران که در هتل ــ قمارخانه پاریس در لاس‌وگاس برگزار شده بود، به همراه یک شکارفروش بین‌المللی به نام دیوید لیلین، راه‌های شکار در ایران و نیز ارسال شاخ و لاشه شکار به آمریکا را برای حضار آمریکایی شرح داد!

"هومن جوکار" خزانه‌دار موسسه میراث پارسیان هم بارها طی گفت‌وگوهایی با رسانه‌ها بر لزوم رونق گردشگری شکار در ایران تاکید و شکار به اصطلاح خودش پایدار را نسخه نجات حیات وحش ایران معرفی کرده است.

بدین ترتیب، پیوند عمیق موسسه میراث پارسیان با شکارفروشی، حقیقتی غیرقابل انکار است که شبکه بازماندگان این موسسه می‌کوشند آن را حفظ کنند. هرچند واکنش کابران فضای مجازی نسبت به جوسازی این شبکه حکایت از ناموفق‌ بودن تلاش‌های آنها دارد اما وجود چنین شبکه‌ای از ذی‌نفعان شکار اتباع خارجی در کشور بار دیگر اهمیت ورود دستگاه‌های نظارتی و امنیتی را به پرونده شکارفروشی به اتباع خارجی گوشزد می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس