کد خبر 1043808
تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴
واعظی: مشارکت قوی درانتخابات یعنی ایران قوی‌تر و امن‌تر

تهران–ایرنا- رییس دفتر رییس جمهوی گفت: مشارکت قوی در انتخابات یعنی یک ایران قوی‌تر، امن تر و ایرانی که فشارهای خارجی روی آن تاثیری ندارد.

به گزارش مشرق، «محمود واعظی» روز جمعه با حضور در ستاد انتخابات کشور وزارت کشور و پس از انداختن رای خود به صندوق‌های رای، در جمع خبرنگاران گفت: امروز انتخابات در همه نقاط کشور به صورت آنلاین در حال برگزاری است و با مشاهده آرا دریافتیم که حضور مردم بسیار خوب بوده است.

رییس دفتر رییس جمهوری ابراز امیدواری کرد همان‌طور که رهبر معظم انقلاب امروز صبح و همچنین در سخنرانی های قبلی تاکید داشتند، شاهد برگزاری یک انتخابات خوب و پرشور در سراسر کشور باشیم.

واعظی بیان کرد: مردم با شوق به پای صندوق های رای می‌آیند و تاکنون که ۳ ساعت از آغاز رای گیری گذشته درصد مشارکت نسبت به دوره قبل افزایش یافته است.

وی افزود: تشکیل مجلس قوی با حضور پررنگ و رای مردم نشان دهنده انسجام و وحدت داخلی است و صرفا، به معنای تشکیل یک مجلس نیست.

رییس دفتر رییس جمهوری ادامه داد: در این شرایط تحریم، حضور پررنگ مردم می تواند پیامی به منطقه و عرصه بین‌الملل باشد که این تحریم‌ها و فشارهای حداکثری باعث افزایش وحدت و انسجام بیشتر مردم در کشور خواهد شد.

وی افزود: مشارکت قوی یعنی یک ایران قوی تر، امن تر و ایرانی که فشارهای خارجی روی آن تاثیری ندارد، امیدوارم همان‌طور که مردم در سراسرکشور برای تشییع پیکر مطهر شهید سلیمانی انصافا سنگ تمام گذاشتند و به جهانیان نشان دادند با ترور نمی‌توانند میان این مردم را که روی پای خود ایستادند و پشت رهبری هستند تفرقه ایجاد کنند، در انتخابات امروز هم حضور باشکوهی داشته باشند.

واعظی حضور و مشاکرت مردم درراهپیمایی ۲۲ بهمن بسیار فوق العاده دانست و گفت: حتی در شهرهایی که برف و باران بود در آذربایجان و جاهای مختلف کشور، مردم آمدند و حضور بسیار معناداری داشتند.

رییس دفتر رییس جمهوری با ابراز امیدواری از اینکه امروز یک روز ماندنی باشد و هرسه این سه حادثه بزرگ یک نوعی پیامی باشد برای همه کشورهایی که با ما دوست هستند و بدانند که با یک کشور و مردم بسیار منسجمی دوست هستند. و به آن تعداد محدود کشوری که دشمنی می کنند آنها بفهمانند تصمیمی که برای فشار به ایران گرفتند تصمیمی غلطی بوده و حتما اثر نخواهد کرد و امیدوارم که سال۹۹ از سال ۹۸ بهتر باشد.

رابطه دولت و مجلس تعامل دو طرفه است

واعظی درباره احتمال برد اصولگرایان در مجلس و تاثیرآن بر سیاست خارجی کشور، گفت: سیاست دولت همواره بر این بوده که با هر مجلسی تعامل داشته باشد. همین مجلسی ( مجلس دهم) که الان با آن کار می کنیم هم مجلس یکدست نیست. مجلس سه فراکسیون دارد که در موضوعات مختلف نظرات خاص خود را دارند و باید به عنوان دولت، مجلسی که برخاسته از آرای ملت است را درک و با آنها تعامل کنیم. 

وی خاطرنشان کرد: قطعا اگر مجلس بخواهد به رای مردم احترام بگذارد باید به آن ۲۴ میلیون رایی که به رییس جمهوری  دادند هم احترام گذاشته شود. بنابراین این، یک تعامل دو طرفه است.

با تغییر مجلس سیاست خارجی تغییر نمی کند

رییس دفتر رییس جمهوری با بیان اینکه نهادهای قانونی مثل شورای عالی امنیت ملی  راجع به سیاست خارجی نقش بسیار تعیین کننده ای دارند، تصریح کرد: از همه مهمتر این که دولت، مجلس و بقیه، رهنمودها و سیاست‌های کلان ابلاغی رهبر معظم انقلاب را دنبال می کنند، اینطور نیست که اگر دولت یا مجلسی عوض شود کل سیاست خارجی تغییر خواهد کرد.

واعظی درباره صف‌های طولانی ومشارکت مردم گفت: در دو سه هفته گذشته تبلیغات برخی رسانه‌های معاند نظام، برای ناامید کردن مردم بود و به گونه‌ای برنامه ریزی می کردند که مردم در انتخابات شرکت نکنند و تبلیغات می‌کردند که مردم شرکت نخواهند کرد.

وی با بیان این که رسانه‌ها و دولت‌های معاند، رژیم صهیونیستی و آمریکا مردم ایران را نمی شناسند، افزود: این اولین باری نیست که آنها اشتباه کردند در ۴۰ سال گذشته در مقاطع مختلف نسبت به این مردم و تصمیم آنان اشتباه کردند به همین دلیل همیشه ‏سعی در توجیه اشتباهات خود داشتند.

مشارکت بالا در انتخابابت توطئه‌های آمریکا را خنثی می‌کند 

واعظی گفت: امیدوارم این مشارکت خوب مردم ادامه داشته باشد، چون حضور پرشور مردم در صحنه و انتخابات باعث می شود  در داخل  انسجام خود را بیشتر حفظ کنیم و از طرف دیگر به لطف خدا بسیاری از توطئه‌های آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی با این حضور پرشور مردم خنثی خواهد شد.

مردم به تندروها رای نمی دهند

واعظی درباره اظهارات برخی داوطلبان مجلس مبنی بر استیضاح رییس جمهوری در صورت رای‌آوردن گفت: اول اینکه ان‌شاءالله مجلس آینده، مجلس تندروها نخواهد شد، ما مردم خود را می‌شناسیم و سلایق آنها را می دانیم؛ مردم به تندروها رای نمی‌دهند. ممکن است  تفکرات ما باهم فرق کند، اما این به معنای آن نیست که اگر این تفکر نباشد، تفکر دیگری باشد؛ یعنی اکثریت به معنی تندروی باشد.

وی افزود: هر مجلسی که سرکار بیاید، آن چیزی که برایش باید مهم باشد، امنیت ملی و منافع کشور است تا بتواند مسائل کشور را حل کند و برای مردم رفاه به وجود بیاورد و مسائل معیشتی و اقتصادی مردم را همراه دولت حل کند.

رییس دفتری رییس جمهوری بیان کرد: همان‌طور که رییس جمهوری بارها عنوان کرده، دولت وظیفه دارد با همه نهادهای قانونی کشور تعامل داشته باشد و با آنها با سهولت کار کند؛ بنابراین من خوشبین هستم با رأیی که مردم می‌دهند و مجلسی که تشکیل می‌شود، تعامل خوبی با آن خواهیم داشت.

دولت تلاش کرد تحریم و محدودیت جدیدی به آیندگان وارد نشود

واعظی در پاسخ به این پرسش که برنامه دولت برای FATF چیست، گفت: آن طور که به من خبر دادند، بیانیه FATF امروز صادر می شود و ما عملاً از تعلیق خارج خواهیم شد و به شرایط گذشته باز خواهیم گشت و شرایط از آن چه امروز هست، بدتر می‌شود، اما براساس آخرین اخبار، اکشن پلنی که در گذشته وجود داشته همچنان باقی می‌ماند و همچنین برخی بندهای که ما اعتقاد داشتیم باید باقی بماند همچنان باقی خواهد ماند.

رییس دفتر رییس جمهوری افزود: وضعیت جدیدی که پیش خواهد آمد ممکن است فشار اندکی بر تلاش‌های دولت بگذارد، اما فشار اصلی زمانی ایجاد می‌شود که تحریم‌ها برداشته و روابط بانکی ما با دنیا برقرار می‌شود؛ وضعیتی که امروز رقم می‌خورد در آن روز خود را نشان خواهد داد. آن چه که دولت بر آن اصرار داشت این بود که ما نباید برای آیندگان تحریم جدیدی به وجود بیاوریم که محدودیت‌های جدیدی به همراه دارد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
    0 0
    ببخشید اقای واعظی چی گفته ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس