انتخابات

جریان اصول‌گرایان که تا دو روز قبل٬ از دودستگی‌های داخلی رنج می‌برد و حداقل دو لیست انتخاباتی ارائه کرده بود٬ در نهایت متحد شده و با تشکیل یک ائتلاف٬ لیست واحدی برای انتخابات آماده کرد.

به گزارش مشرق، در چارچوب بازتاب فضای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران در رسانه‌های خارجی٬ روزنامه لبنانی «الاخبار» تحلیل کرد که شکست اصلاح‌طلبان در این دوره قطعی است.

این روزنامه نوشته است: چند ساعت تا رفتن مردم ایران به پای صندوق‌های رای برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی مانده و «اصلاح‌طلبان» وارد یک بحران سیاسی شده‌اند. در این میان «اصول‌گرایان» که پیروزی خود را تضمین شده می‌بینند٬ به صدور یک لیست واحد انتخاباتی روی آورده‌اند.

فردا (۲ اسفند ۱۳۹۸) در میان رقابت اصول‌گرایان مخالف دولت «حسن روحانی» و اصلاح‌طلبان طرفدار این دولت٬ صندوق‌های رای منتظر حضور مردم برای شرکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هستند.

اتحاد اصول‌گرایان

جریان اصول‌گرایان که تا دو روز قبل٬ از دودستگی‌های داخلی رنج می‌برد و حداقل دو لیست انتخاباتی ارائه کرده بود٬ در نهایت متحد شده و با تشکیل یک ائتلاف٬ لیست واحدی برای انتخابات آماده کرد.

اصول گرایان در ایران دارای دو قطب اصلی هستند؛ «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب» معروف به «اصول‌گرایان معتدل» و «جبهه پایداری» نزدیک به آیت‌الله «محمدتقی مصباح یزدی» که روزهای نخست دو لیست جداگانه ارائه کرده بودند٬ اما دیروز و به فاصله دو روز مانده به زمان انتخابات٬ اعلام کردند که این جریان یک لیست واحد صادر خواهد کرد.

«محمدباقر قالیباف» رئیس جریان اصول‌گرایان که چندین بار در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده و البته هیچوقت موفق نبوده٬ این بار امیدوار است در انتخابات مجلس پیروز شود. قالیباف٬ اصول‌گرای مخالف روحانی و نزدیک به سپاه پاسداران٬ شانس بالایی برای ریاست مجلس در دوره آینده دارد.

شکست اصلاح‌طلبان قطعیست

در میان اصلاح‌طلبان٬ دو لیست بیشتر از سایر لیست‌ها ارائه شد. «شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان» (شعسا) اعلام کرد که انتخابات را با یک لیست واحد برگزار نخواهد کرد؛ اما اجازه ورود احزاب اصلاح‌طلبی را که فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند به این لیست‌ها می‌دهد.

حزب کارگزاران با عنوان «یاران هاشمی» با سرلیستی «مجید انصاری» لیست خود را صادر کرده و ۸ حزب اصلاح‌طلب دیگر نیز لیست انتخاباتی خود را ارائه کردند.

 در این میان بسیاری از محافل اصلاح‌طلب همچنان ناراحت هستند که چرا شورای نگهبان٬ نامزدهای آنها را رد صلاحیت کرده است.

تهران به عنوان دماسنج رقابت انتخاباتی دارای ۳۰ کرسی بوده و نمایندگانی که از میان نامزدها دراین شهر انتخاب می‌شود٬ پیش از این نیز همواره در مجلس حضور داشته‌اند؛ درحالی که روند انتخاب نمایندگان در شهرهای کوچکتر مربوط به مسائل قبیله‌ای و محلی است.

شواهد حاکی از آن است که جریان اصول‌گرایان بیشتر کرسی‌های مجلس را در این دوره اشغال کرده و به نظر نمی رسد که اصلاح‌طلبان بتوانند بیش از چند کرسی به دست بیاورند.

عدم رضایت مردم از عملکرد اقتصادی دولت روحانی و نمایندگان کنونی که از طرفداران آن هستند٬ نقش زیادی در کاهش محبوبیت جریان اصلاح‌طلبان در بین مردم دارد.

اصول‌گرایان امیدوارند که از خلال پیروزی در انتخابات مجلس و فشار بر دولت روحانی٬ راه را برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده هموار کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
    34 4
    اسهال طلبان فینیش
    • سید IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
      16 0
      (شعسات) شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان تهوع آور!
    • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
      1 3
      احمق
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
    5 1
    درود
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
    4 7
    غرور کاذب کمکی به مردم نمیکند حتی اگر رای بیاورید
  • مرتضی IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
    6 4
    مشرق جان اینقدر نمیخواد زور بزنی،والا سرو ته هر دو گروه رو هم دیدیم،ما که بخاطر دستور رهبرمون آمدیم رای دادیم،ولی به این معنی نبود که چه آش های دهن سوزی قراره نماینده بشن
  • حسام NL ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
    8 0
    اقای قالیباف اقای رئیسی این مجلس خدمت شما مردم سنگ تمام گذاشتن برای شما حالا نوبت شماست یا علی مدد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس