هایکو ماس

هایکو ماس می‌گوید که اگر نتیجه ترور قاسم سلیمانی این باشد که عراقی‌ها آن را خدشه‌دار کردن حاکمیت خود بدانند در واقع ما عراق را در یک سینی نقره‌ای تقدیم ایران کرده‌ایم.

به گزارش مشرق، «هایکو ماس» وزیرخارجه آلمان در یک میزگرد تلویزیونی در پاسخ به این پرسش که «آیا از نظر شما دونالد ترامپ با ترور سلیمانی از خط قرمز سیاسی گذشته و حقوق بین‌الملل را زیر پا گذاشته است؟» گفت: «ببینید ما الان نگاه کنیم به مسایل مطرح در بغداد در آنجا مجلس عراق در قطعنامه‌ای خواستار خروج تمامی نیروهای مسلح کشورهای خارجی شده که شامل نیروهای ائتلاف [به اصطلاح] ضدداعش هم می‌شود... ما آنجا دولت عراق را حمایت می‌کنیم گرچه داعش الان اراضی جداگانه ندارد اما همواره فعال است.»

بیشتر بخوانید:

۳ شرط اصولی برای بهبود روابط روسیه و اتحادیه اروپا

سه روز همراه با وزیر امور خارجه ایران در مونیخ

وزیرخارجه آلمان در ادامه تصریح کرد: «و اگر نتیجه ترور سلیمانی این باشد که عراقی‌ها این عمل [تروریستی] را خدشه دار کردن حاکمیت خود می‌دانند و آن نیروهایی [از اروپا و آمریکا] که به کمک‌شان آمده‌اند[!] بیرون کنند در واقع ما عراق را روی یک سینی نقره‌ای تقدیم ایران کرده‌ایم.»

ماس در ادامه گفت: «خب این نمی‌تواند در راستای منافع آمریکا باشد، حداقل در راستای منافع ما نیست. به همین خاطر با دولت عراق گفت‌وگو می‌کنیم تا زمینه‌ای برای فعالیت‌های مشترکمان بر علیه داعش آماده کنیم[!] تا این زمینه را برای ایران آماده نکنیم که هر چه در عراق (برای خود) ساخته بودیم، این ساختارها را تخریب کند.»

مجری دوباره از هایکو ماس می‌پرسد «آیا دونالد ترامپ حقوق بین‌الملل را زیر پا گذاشت؟ آیا این ترور سلیمانی و البته یک مقام نظامی عراقی مغایر با حقوق بین‌الملل بود؟» و وزیرخارجه آلمان در پاسخ می‌گوید: «خب ایالات متحده‌اشاره می‌کند به اصل ۵۱سازمان ملل یعنی حق دفاع از خود، بدون شک قبل از آن حملاتی به تاسیسات آمریکایی صورت گرفته بود اعتراضاتی بود مقابل سفارت آمریکا که برنامه‌ریزی شده بود و ایالات متحده می‌گوید که نشانه‌های خاصی از حملات در آینده وجود داشته و به همین علت سلیمانی ترور شده و در اینجا به حق دفاع از خودشان رجوع می‌کنند.»

وزیرخارجه آلمان در ادامه تاکید می‌کند: «ما هیچگونه اطلاعی از این نشانه‌های مشخص نداریم و باید این اطلاعات را داشته باشیم تا بتوانیم در این رابطه اظهار نظر کنیم. و ظاهرا در خود دولت آمریکا هم بحث‌هایی هست که تا چه حد این اطلاعات دقیق و قابل اعتماد است؟! و این باید در واشنگتن روشن شود. بعد از آن شما می‌توانید از ما بپرسید و ببینیم که آیا این قراین کافی است که ثابت شود که یک خطر مستقیم تهدید می‌کرده یا نه؟!»

مجری «همین را هم وزیر دفاع آمریکا مارک اسپر نفی کرده و گفته هیچ‌گونه سندی در این رابطه نیست یعنی در واشنگتن هم بحث است.»

در این رابطه لازم به ذکر است که ادعاهای ترامپ مبنی بر طراحی حملاتی علیه منافع و نیروهای آمریکایی توسط شهید سپهبد قاسم سلیمانی به قدری بی‌اساس و حتی بدون کوچکترین مدرکی است که در همین برنامه تلویزیونی وزیرخارجه آلمان برای پاسخ به سؤال مجری برنامه ضمن آنکه نخواسته اقدام آمریکا را نقض حقوق بین‌المللی بخواند و برای توجیه آن نیز به اظهارات و ادعاهای ترامپ‌اشاره کرده‌اما هم او و هم مجری برنامه به سست بودن و بی‌پایه بودن این ادعاهااشاره می‌کنند و چنانکه مجری برنامه گفته مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا نیز این ادعاها را بی‌اساس خوانده است.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • امیر مهدی IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
    11 0
    خدا را شکر می کنیم که دشمنان ما را از احمق ها قرار داده است.
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
    12 0
    ایران مثل آمریکا چشم به ذخایر نفتی عراق ندارد آنچه برای ایران مهم است حفظ حرم های اهل بیت و جان شیعیان عراقی ست .
    • من IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
      1 0
      درضمن حفظ جان مظلومان عراق اعم ازشیعه وسنی وکرد وایزدی .که این سفارش امام اولمان علی (ع) بوده واست وشاید به عبارتی مظلومان جهان واین امردرعملکرد شهیدان مدافع حرم ودرراسشان سرداردلهاشهید حاج قاسم سلیمانی ویاردیرینش شهیدابومهندس نمایان گشت.خدارحمتشان کند
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
      3 0
      جالبه. صحبت دوستمون رو تکمیل کنم که دم اربعین بود یه خبری شنیدم(خیلی گسترده اش کرده بودن!) که میون عراقی های معترض گفتن ایران نفتتون رو میبره!جالبه که آمریکا میبرد!!!ولی اینها ایران رو که وسط نفت عالمه رو! میگفتن نفتتون رو میبره!!! آمریکاشیطان بزرگ،کوچیک و نوچه هاش نه!اون اصلیه!اعذوا باالله.
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
    3 0
    عراق و غرب آسیا و خاورمیانه را در سینی نقره ای بزارید یا نگذارید ما آن را آزاد میکنیم.
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
    2 0
    آمریکا توان ادامه دادن حملات به حشد و حزب الله را ندارد چون گسترش این حملات می تواند تمام طرح های تفرقه افکنانه و را برملا نماید
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
    1 0
    حشد الشعبی باید حملات شبانه و موشکی خود را به سبک افغان ها باید شروع کند تا همانطور که مجاهدین افغان روسها را بیرون کردند حزب الله عراق هم بتواند امریکا را بیرون کند
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
    0 0
    راه حل عراق هم در بحث آشوب خیابانی و تفرقه احزاب و هم در بحث بیرون کردن اشغالگران- حملات موشکی شبانه و محدود و مستمر هر شب برای ترک و یا تعطیلی پایگاههای آمریکایی است
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
    2 0
    حملات آمریکا به حشد باعث افزایش اتحاد عراقی ها می گردد
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
    0 0
    طوری میگه عراق را تقدیم ایران کردیم انگار عراق پشت قباله ننه اش بوده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس