روزنامه های اصلاح طلب 28 بهمن

زیباکلام مدعی شده است که کارگزاران،اصلاح طلب نیست.این در حالی است که در انتخابات 96،جهانگیری،عضو حزب کارگزاران به عنوان کاندیدای پوششی روحانی و با تابلوی نماینده جریان اصلاحات در انتخابات شرکت کرد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** زیباکلام: کارگزاران،اصلاح طلب نیستند

دعوای اصلاح طلبان در بستن لیست های انتخاباتی، هر روز گسترده تر می شود. در همین رابطه «صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه شرق گفت:«من اصلا نمی‌خواهم به قضاوت چیدمان لیست انتخاباتی حزب کارگزاران و قضاوت کیفی آن بپردازم؛ بلکه می‌خواهم از فلسفه اخلاق سخن بگویم. واقعیت این است که ما نمی‌توانیم از شهرت و اعتبار شخصی که فوت کرده است، برای پیشبرد اهداف سیاسی‌مان استفاده کنیم. اکنون حزب کارگزاران لیستی را منتسب به مرحوم هاشمی‌رفسنجانی کرده است که معلوم نیست اگر ایشان زنده بود، آن را تأیید می‌کرد یا نه...اکنون من این پرسش را از رهبران حزب کارگزاران می‌پرسم که اگر آقای هاشمی زنده بود، رضایت به ارائه لیست اخیر کارگزاران می‌داد؟».

زیباکلام در ادامه گفت:«من کارگزاران را بیش از آنکه اصلاح‌طلب بدانم نزدیک به تکنوکرات‌های اصولگرا می‌دانم؛ به‌عبارت دیگر دغدغه اصلی آنها اصلاح‌طلبی نیست».

این فعال اصلاح طلب در بخش دیگری از این مصاحبه گفت:«به‌هیچ‌وجه نمی‌توانیم بگوییم روحانی بهمن98 مورد تأیید آقای هاشمی است...مرحوم هاشمی، برخلاف ظاهرش، به‌شدت متواضع بود...درصورتی‌که موضع آقای روحانی همیشه از بالاست... تفاوت مهم دیگر به وجه اجتماعی این دو برمی‌گردد،آقای هاشمی به‌شدت به خرد جمعی باور داشت».

در روزهای گذشته، «اسماعیل گرامی مقدم» سخنگوی حزب اعتماد ملی با اشاره به اینکه لیست کارگزاران اصلاح طلبانه نیست، گفته بود:«بنا نبود کارگزاران لیستی ارائه دهند که برخی احزاب اصلاح‌طلب به شدت منتقد برخی افراد آن لیست هستند و اصلا آنها را اصلاح‌طلب نمی‌دانند. ما انتظار داشتیم بر اساس مسلک و مرام حزب کارگزاران بین 12 تا 16 نفر را از بین نامزدهای خود انتخاب کنند و لیست دهند. ولی اینکه 30 نفر را پر کردند، مقداری از سوی رقبا سوال برانگیز است که چرا اصلاح‌طلبان که کاندیداهای مشخصی داشتند از ابتدا لیست ندادند».

اصلاح طلبان تا پیش از آغاز تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی، با جنجال و هیاهو، مدعی بودند که کاندیداهای این طیف توسط شورای نگهبان قلع و قمع شده و به هیچ عنوان نمی توانند لیست 30 نفره تنظیم کنند.

اما با آغاز زمان تبلیغات انتخابات، لیست های 30 نفره اصلاح طلبان، یکی پس از دیگری منتشر شد. نکته قابل تأمل اینجاست که برخی از این لیست ها با لیست دیگر کاملا متفاوت است و این نشان دهنده ترافیک کاندیداهای این طیف است.

در آخرین نمونه، علی مطهری، یک لیست انتخاباتی معرفی کرده و تاکنون حداقل 5 لیست از سوی اصلاح طلبان معرفی شده است.

زیباکلام در مصاحبه مذکور مدعی شده است که حزب کارگزاران، اصلاح طلب نیست. این در حالی است که در انتخابات ریاست جمهوری 96، «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور و عضو حزب کارگزاران به عنوان کاندیدای پوششی روحانی و با تابلوی نماینده جریان اصلاحات در انتخابات شرکت کرد.

در آن مقطع، روزنامه های اصلاح طلب به صورت ویژه به تریبون جهانگیری تبدیل شده بود و وی را نماینده اصلی جریان اصلاحات در انتخابات معرفی می کرد.

این طیف پس از انتخابات 96 و هنگامیکه کارنامه خالی دولت بیش از پیش آشکار شد، در شرایطی که اکثریت مطلق دولت را در اختیار داشت، با بی مسئولیتی در پی آن بود تا جهانگیری از دولت استعفا داده و با این نمایش، اینگونه القاء کند که سفره اصلاحات از دولت جدا شده است.

** برجام و FATF کلید قفل اقتصاد ایران است

روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «دیپلماسی؛کلید قفل اقتصاد در سال 99» نوشت:«در سال‌جاری بزرگ‌ترین مانع توسعه فضای کسب و کار، دیپلماسی خارجی بود که شرایط را برای فعالان اقتصادی خیلی سخت کرد. سیاست منطقه‌ای نیز به همین ترتیب بود، صادرات ما به شدت دچار مشکل شد و بحث تخصیص ارز شرایط را خیلی برای صادرکنندگان سخت کرد. اگر قرار باشد ما در سال آینده هم بر همین منوال پیش برویم، یعنی نتوانیم روابط‌مان را با کشورهای مهم اقتصادی تقویت کنیم، بحث پالرمو و FATF هم مشخص نشود، اقتصادمان قفل خواهد شد و فکر نمی‌کنم دیگر امیدی به بهبود اقتصاد در سال 99 باقی بماند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«بنابراین سال آینده،‌ سال بسیار سختی خواهد بود، اگر مشکل برجام حل نشود و اگر مشکل FATF  باقی بماند. پس در صورت تداوم شرایط فعلی، اقتصاد ما لطمات جدی‌تری می‌بیند...به نظر می‌رسد اگر توجهی به دیپلماسی نشود، وضع برای سال 99 بدتر هم خواهد شد».

چندی پیش عراقچی صراحتا اعلام کرد که نتیجه برجام، افزایش تحریم ها بوده است. پیش از آن دیگر مقامات ارشد دولت صراحتا اذعان کردند که سرمایه گذاری خارجی و فروش نفت در پسابرجام کاهش یافته است. برجام، ارزش پول ملی کشور را کاهش داد و سفره مردم را کوچک کرد.

FATF نیز ابزاری در اختیار وزارت خزانه داری آمریکا برای هوشمندسازی تحریم ها است. با اینحال اصلاح طلبان بدون توجه به تجربه پرهزینه برجام و تبعات خسارت بار اف ای تی اف، همچنان کلید حل مشکلات را در اجرای برجام و اف ای تی اف معرفی می کند.

** فصل انتخابات شد، اصلاح طلبان ژست دفاع از حقوق زنان گرفتند

روزنامه همشهری در تیتر اصلی شماره امروز با عنوان «تماشای لیگ فوتبال برای زنان از خرداد 99» نوشت:«فیفا در تازه ترین نامه اش به فدراسیون فوتبال ایران، خواسته هایش درباره حضور زنان در بازی های مقدماتی جام جهانی لیگ قهرمانان آسیا و لیگ داخلی را توضیح داده است».

همزمان با آغاز تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی، طیف اصلاح طلب ژست دفاع از حقوق زنان به خود گرفته است.

چندی پیش «زهرا شجاعی» رئیس مرکز امور مشارکت زنان در دولت اصلاحات با افشاگری درخصوص استفاده ابزاری اصلاح‌طلبان از زنان گفته بود: «اصولگرایان حمایت بیشتری از زنان انجام می‌دهند و در عوض اصلاح‌طلبان موقع انتخابات از زنان استفاده می‌کنند و بعد کاری برایشان نمی‌کنند».

پیشنهاد بی‌شرمانه عقیم کردن زنان کارتن‌خواب، پروژه توهین‌آمیز دختران خیابان انقلاب، جنجال درباره حضور زنان به‌عنوان تماشاچی در ورزش مردان، حضور تزیینی زنان در لیست کاندیداهای شهرداری اصلاح‌طلب تهران، توهین و اتهام‌زنی به مقتول در ماجرای قتل همسر دوم نجفی و... از مصادیق بی‌اعتنایی و توهین مدعیان اصلاحات به حقوق زنان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    9 7
    اصلاحطلبان هرغلطی دلشان می خواهد انجام دهند مهم تصمیم مردم اگر دوست دارند رای دهند نمایندگان بی مصرف مثل مجلس دهم لیست امید یابه نمایندگانی شایسته ودلسوز رای دهند
  • هادی IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    13 7
    این جماعت هنوز نفهمیدن قفل اقتصاد سیاست خارجی نیست ،اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتیه،اینا هنوز به مجلس نرفته دارن وپوچ وبیهوده میدن،قفل اقتصاد و نماینده های انقلابی وجهادی میتونن باز کنن نه نماینده های خودفروخته افسادطلب
  • سید IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    15 5
    به واقع اصلاح طلبان یا اصلاح طالبان تهوع آور!؟
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    14 8
    دکتر زیبا کلام دیگه اسم اصلاح طلب واعتدال گرا را نیآور،فقط آبروی آدم میره،چون جز(نادانی،خرابکاری،ترس،انحصار،امتیازدهی،امتیازگیری،فساد،غارت،پارتی بازی،حبس،دستگیری،کشته سازی،خودکشی داد،سرکوب،گرانی بنزین،بتن ریزی هسته ای،تسلیم وغربگرایی(عربستان واسرائیلی که دریک قدمی نابودیست،امریکا وغربی که درحال بیرون رفتن ازمتطقه اند)،بیکاری،بیگاری،کمبود،تحریم واردات،صادرات کالاهای استراتژیک ومرغوب،بی کیفیتی،بی مسکنی،مشکل دارو ودرمان وگرانی بهداشت،بیمه وپزشک،بیماری،تصادف،خسارات سیل،زلزله،آلودگی،بی آبی،ریزگرد،عدم رشد خودروبرقی،مترو،قطار،اتوبوس،تاکسی...،نابودی هنر،ورزش وفرهنگ ایران واسلام کاری نکردنند-اگر واقعا بگفته رئیس جمهور درشرایط جنگ وتحریم رشد وپیشرفت داشته ایم وموضع برابر وقویتر درمنطقه داریم،چرا نباید عربستان،اسرائیل،آمریکا،غرب...پیشنهاد مذاکره ندهند وخواستهایمان را قبول کنند!؟
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    4 0
    کارگزاران اصلاح طلب نیستند یعنی چه؟ تردید نکنید اینها براندازند
  • CA ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    8 0
    قلب اصلاح طلبی همین کارگزاران هست. تو روز روشن تو چشم مردم نگاه میکنند و دروغ میکند.واقعا اینها چی مردم رو فرض میکنند! بخصوص مردم بخش شمالی ایران که دقیقا حواسشون روی اینها جمع جمع شده. چون از اینها ضربه اقتصادی و سایبری خوردند. اینها بایستی جواب کارهاشون رو بگیرند.
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    7 0
    کارگزاران اصلاح طلب هستند.قطعا.چه کچل حسن وچه حسن کچل.هردو روی یک سکه هستند.!!!
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    4 0
    خدایا جواب افساد طلبان را محکم وزودتر بده.الهی آمین‌.
  • AU ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
    5 0
    آقای زیبا کلام همتونسر و پا یه کرباسین. همتون = اصلاح طلب، کارگز. اعتدال گرا، فرقه بهار، سوسیالیست ها (دولت نخست وزیر موسوی)، نهضت آزادی، جبهه ملی. اصول گرایان هم داستان های خودشون رو دارند. باید از نیروهای مومن و انقلابی از حالا به بعد حمایت کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس