کد خبر 1041875
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۴
سوریه

این احتمال وجود دارد که طی ماه‌های آینده ورق در سوریه کاملا به نفع دولت سوریه برگردد و همه بشنویم «استان ادلب آزاد شد». این یعنی پیروزی نهایی برای سوریه و جبهه مقاومت.

به گزارش مشرق، «جعفر بلوری» در یادداشتی که در «روزنامه کیهان» منتشر کرده است، نوشت:

«جنگ سوریه» به لحظات سرنوشت‌ساز خود نزدیک شده است. این جنگ حالا، فقط محدود است به نوار شمالی این کشور، جایی که کردها، نیروهای ترکیه و آمریکا نیز حضور دارند و از دست دادن این مناطق را به مثابه «باخت کامل» می‌بینند.

این نوار شامل استان‌های «ادلب و حلب» در ‌اشغال ترکیه؛ بخش‌هایی از «حلب، حسکه و دیرالزور» در ‌اشغال آمریکایی‌ها و همینطور بخش‌هایی از «رقه، قامشلی، حسکه و دیرالزور» در تسلط کردهای مسلح است. جنگ بین ارتش سوریه و ترکیه رسما آغاز شده و زمزمه ورود مستقیم آمریکا به این جنگ شنیده می‌شود و «اردوغان» گو اینکه رویای احیاء امپراتوری عثمانی را بر باد رفته می‌بیند، بی‌محابا رجز می‌خواند... در این باره گفتنی‌هایی هست:

۱- در زمانی نه چندان دور، تشخیص اینکه، کدام نقطه از خاک سوریه در دستان صاحبان آن است و کدام بخش، در ‌اشغال تروریست‌ها و ‌اشغالگران، کار سختی بود. شاید بیش از نیمی از این کشور سقوط کرده و امید زیادی به بازگرداندن آنها نبود. شاید حتی عده‌ای در دولت «بشار اسد» خود را برای تجزیه کشورشان و حکومت صرفا بر دمشق، یا نهایتا دمشق به‌علاوه ‌برخی شهرهای اطراف، آماده می‌کردند! اما امروز جز همان نوار شمالی سوریه، همه جای این کشور آزاد شده و «جنگ سرنوشت ساز» برای بازپس‌گیری این مناطق نیز کلید خورده است. امروز ارتش سوریه و نیروهای مقاومت از سد دشمن اجاره‌ای(تروریست‌های تکفیری) عبور و وارد جنگ با دشمن و لایه‌های اصلی شده‌اند. عبور از این لایه-که بسیار حیاتی و احتمالا سخت خواهد بود- هم یعنی... «آزادی کامل سوریه»...

۲- روز سه‌شنبه هفته گذشته بود که خبر رسید، رئیس‌جمهور ترکیه، دولت سوریه، ایران و روسیه را «با هم» تهدید کرده و گفته، دیگر به توافقات قبلی پایبند نیست و هر جا و در هر نقطه‌ای از خاک سوریه نیروهای طرف مقابل را ببیند، مورد هدف قرار می‌دهد! او چند روز قبل‌تر هم به دولت سوریه چند روز فرصت داده بود تا از نقاط تحت تسلط نیروهای تحت امرش در جنوب ادلب، عقب‌نشینی کند. دقت کنید! به نیروهای سوری فرصت داده بود، از خاک کشور خودشان عقب‌نشینی کنند! وزیر خارجه آمریکا نیز فورا به نفع این مواضع، موضع گرفت و از آن قویا حمایت کرد. اینکه دولت ترکیه این طور عریان و عجیب و غریب تهدید می‌کند، لزوما خبر بدی نیست و می‌تواند علامت خوبی باشد. چون بیش از اینکه نشان‌دهنده عزم، اراده و قدرت این کشور باشد، نشانه استیصال و نگرانی اوست؛ نشانه این است که اوضاع در سوریه بر وفق مرادش پیش نمی‌رود.

دلیل حمایت صریح آمریکا از این مواضع غیراصولی و عجیب نیز، در جای خود مهم است. آقای اردوغان باید مراقب باشد، دوباره فریب آمریکایی‌ها را نخورد و در تله «مایکل ریچارد پمپئو» نیفتد. در شرایط امروز هیچ چیز برای آمریکایی‌ها دلچسب‌تر از ادامه جنگ و خونریزی در منطقه نیست و چه چیزی برای این کشور دلچسب‌تر از اینکه یک طرف این جنگ، ترکیه و طرف دیگر آن محور مقاومت باشد! درگیر شدن محور مقاومت با یک جبهه جدید، آرزوی آمریکا و رژیم صهیونیستی است. ضمن اینکه، آمریکایی‌ها خوب می‌دانند، با ادامه پیشروی‌های ارتش سوریه و متحدانش در شمال سوریه و آزاد سازی کامل استان ادلب، کار برای آنها سخت خواهد شد.

بنابراین چه چیزی بهتر از اینکه، نیروهای ترکیه‌ای گوشت قربانی این جنگ شوند. در غیر این صورت باید خود وارد معرکه شوند که این هم یعنی، سرشاخ شدن با ایران، روسیه، سوریه و مردم این کشور آن هم در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰. اگر بپذیریم که ترامپ از ترس باختن انتخابات و ورود به جنگ با ایران، تلفات سنگین حمله سپاه به عین‌الاسد را مخفی می‌کند، طبیعتا باید این را هم بپذیریم، جرأت سرشاخ شدن با «جبهه مقاومت» که فقط یکی از اعضای آن ایران است را اصلا نخواهد داشت. اگرچه احتمال وقوع یک جنگ مقطعی، کوتاه اما پر سروصدا را رد نمی‌کنیم!

۳- پس از کودتای نافرجام ارتش ترکیه در سال ۲۰۱۶، دولت این کشور دهها هزار نفر را به دلیل آنچه مشارکت در این کودتا نامید، دستگیر، محاکمه و زندانی کرد. با وجود گذشت نزدیک به ۴ سال از این کودتا، این روند متوقف نشده و هراز چندگاهی می‌شنویم، ترکیه دهها مظنون دیگر را بازداشت یا اخراج کرده است. شاید یکی از بیشترین بازداشتی‌ها از میان همین نیروهای ارتش ترکیه صورت گرفته باشد. از ژنرال‌های بلندپایه تا نیروهای رده پایین‌تر در میان دستگیرشدگان و اخراجی‌های ارتش دیده می‌شود. خبرهای متعدد و زیادی نیز بعدها منتشر شد که نشان می‌داد، بسیاری از درجه‌داران ارتش ترکیه از ترس بازداشت و محاکمه، به همراه خانواده‌های خود به کشورهای دیگر ‌گریخته و پناهندگی گرفته‌اند.

در یک جمع‌بندی شاید بتوان گفت، «ارتش» ترکیه و نیروهای مسلح این کشور از این کودتا، بیشترین لطمه را خورده و اردوغان بسیاری از نیروهای کیفی و باتجربه خود را به اسم «پاک‌سازی ارتش» از دست داده است. این‌ها را گفتیم تا به این نتیجه برسیم که، از ارتشی که اینطور لطمه خورده و نیروهای کیفی و ژنرال‌های کهنه‌کارش را از دست داده، کار زیادی ساخته نیست و ارتش زخم‌خورده این کشور برخلاف رجزخوانی‌های روزهای گذشته اردوغان، توان رویارویی مستقیم با نیروهای جبهه مقابل را که حالا، تجربه شکست داعش و سایر گروه‌های تکفیری را هم دارند، ندارد. شاید گفته شود، ترکیه از شبه‌نظامیان و تروریست‌های النصره و القاعده بهره می‌برد و از آن طرف، آمریکا نیز گفته در کنار ترکیه است که در این صورت باید گفت:

اولا؛ شمار زیادی از سرکرده‌های اصلی این گروه‌های تروریستی طی همین هفته‌های گذشته به هلاکت رسیده و هزینه‌های سنگینی که برای آموزش آنها پرداخت شده بود، به هدر رفته است؛ لذا وضعیت آنها بهتر از وضعیت ارتش ترکیه نیست؛ بنابراین، امید بستن به ته مانده‌های گروه‌های تروریستی برای نبرد با نیروهای زبده سوریه و متحدانش، بیهوده است. ثانیا آمریکا نیز بنا به دلیلی که گفتیم، در وضعیتی نیست که بتواند وارد یک «جنگ واقعی» باشد، «جنگ مقطعی» شاید! که در این صورت نیز، آغاز با آمریکا خواهد بود ولی پایان آن از اختیار و اراده آمریکا خارج است.

۴- در یک جمع‌بندی، با توجه به مواردی که ‌اشاره شد می‌توان گفت، این احتمال وجود دارد که طی ماه‌های آینده ورق در سوریه کاملا به نفع دولت سوریه برگردد و همه بشنویم «استان ادلب آزاد شد». این یعنی پیروزی نهایی برای سوریه و جبهه مقاومت. از آن طرف دشمن در همین سوریه نشان داده، برای اینکه ورق برنگردد، حاضر است دست به هر جنایتی بزند. لذا این احتمال نیز وجود دارد که همین روزها از سوی رسانه‌های دشمن در ابعادی وسیع بشنویم «نیروهای بشار اسد با بمباران شیمیایی ادلب، غیرنظامیان را قتل عام کردند». با پیروزی‌هایی که جبهه مقاومت طی هفته‌های گذشته در سوریه داشته و شهرهای مهمی که یکی پس از دیگری آزاد می‌شوند، هر احتمالی ممکن است، حتی ورود مستقیم آمریکا به جنگ اما با همان شرایطی که در پایان بند یک گفتیم. چنانچه آمریکایی‌ها برای جلوگیری از آزاد سازی کامل سوریه، وارد جنگ شوند (که نمی‌شوند) نیز جای نگرانی نیست چرا که فرصتی طلایی مهیا شده برای نواختن سیلی دوم به ترامپ و تبدیل کردن این تروریست درجه یک، به «دومین رئیس‌جمهور یک دوره‌ای تاریخ آمریکا»، پس از کارتر! کارتر را مگر ما یک دوره‌ای نکردیم؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
    ایران و روسیه اگر مثل شیر پشت سوریه باشند هیچ کشوری جرات ندارد به سوریه بگوید بالای چشمت ابرو ،،، حیف و صد حیف
  • بچه گوساله نوپا IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
    0 38
    زهر مار و چی
  • ناشناس IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    9 92
    ایران و سوریه و روسیه هیچ غلطی نمیتونن بکنن. عامل اصلی قتل عام مردم سوریه رژیم ایران با دیکتاتور پوتین و اسد هستن
    • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
      72 1
      اونی که هشت ساله در سوریه هیچ غلطی نتونسته بکنه عردوغانه و صهیونیستها و اذناب دیگر آمریکا که خیلی سعی کردن غلط بکنن و نتونستن، عامل کشته شدن مردم سوریه سیاستهای کثیف آمریکا در چارچوب «خاورمیانه بزرگ» بوده ما جلوشو گرفتیم، از این به بعد هم هم جلوی خودشو می گیریم هم سگان مزدورش ترچیه و سعودی رو و هم مزدوران صد دلاری فضای مجازیش رو
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
      48 2
      فعلا تو و بقیه نوچه ها هیچ غلطی نمیتونین بکنین ! به کوری چشمتون محور مقاومت تا ابد برجاست!
  • US ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    53 3
    آمریکا و اذناب منطقه ای او هیچ غلطی نمیتوانند بکنند ....
  • IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    45 0
    مقاومت قهرمان به پیش با قدرت به پیش هرگز لحظه ای درنگ وتوقف نکنن .خدا حافظ مقاومت است وانشاالله پیروزی نهایی ازان مقاومت است .انشاالله به زودی وکوری چشم دشمنان اسلام وخیانکاران حقیر وپست وخبیث نصر رزمندگان اسلام خیلی نزدیک است به یاری حق تعالی
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    42 1
    اردوغان احمق و كودن بسيار مغرور و دنبال حكومت خبيث عثماني است، اين كودن و حمار اگر عقل داشت و واقعا مسلمان بود بجاي سوريه به اسرائيل حمله ميكرد. واقعا حمار و احمق است.
  • ناشناس FI ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    4 47
    بله حق با شماست خواهیم شنید استان ادلب و حلب آزاد شد. ولی نه از سمت ایران سوریه و روسیه بلکه از سمت ترکیه. فعلا خوب ارتش ترکیه نیروهای روسی و سوری را با تروریستهای افراطی سرشان را گرم کرده و هر دو طرف تلفات سنگینی می دهند. و این به نفع ارتش ترکیه است از یک سو از شر افراطی ها در ادلب و حلب راحت می شود از سوی دیگر ارتش سوریه و روسیه تحلیل می روند. و از سوی دیگر ترکیه مواضع خود را در شمال سوریه مستحکم می کند و افکار عمومی داخلی را برای جنگ آماده می کند.
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
      44 4
      فعلا که تروریستهای بوزگورد وهابی عردوغان گّله ای به جهنم واصل میشن! اتفاقا ارتش سوریه به کوری چشم عردوغان و بوزگوردهاش روز به روز قویتر میشه و کار سگهای مزدور تکفیری رو یکسره میکنه
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
      32 2
      ای ول تحلیل حیف تو که تو خونه بیکار نشستی.
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
      40 6
      در ضمن تلفات یکی از واقعیت های جنگ. من رسانه های هر دو طرف رصد میکنم . آمارهای ترکیه جفنگ محضه . میگه صدتا نیروی سوری کشته درصورتی که یک دونه عکس از جسد نداره. حداقل فیلمی. مثلا ده تا نیروی سوری شهید میشن میگه صد تا . ولی 65 تا نیروی خودش بدرک واصل میشن میگه پنج تا . این امار رو هم شمارش جنازه ها رو زمین جدا از تابوتهایی که خود ترکیه فیلماشو نشون داد. تحلیل نیرو زمانی مثل عربستان که با پول از سودان گینه سومالی نیرو بیاره یاهمین ترکیه تروریست ها رو لباس تنش کنه . از لحاظ مهمات هم سوریه مثل ترکیه وارداتی نیست موتور انگلیسی سوار بدنه مالزیایی کنه اسمش بزاره خودرو زرهی .
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    7 53
    بشار اسد یک جانی بالفطره است ، جبهه مقاومت کجا بود؟؟؟؟
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
      43 4
      جانی بالفطره دشمنان اسد هستن، صهیونیستها و ترکیه و آمریکا هستن که خون ملت سوریه و ملتهای منطقه رو میریزن، دشمنان اسد مُشتی تروریست و وهابی و مزدور تکفیری هستند
    • محمد IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
      45 2
      جانی اربابت اردوغان توله اجزیه طلب بدبخت
  • GB ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    5 49
    این مطلب خودش ثابت میکنه چقدر ترسیدید. کلی مطلب نوشتی که بگی ما قوی هستیم. همه استدلالهات زیر سواله. یه نمونه اش پاکسازی ارتش ترکیه از عوامل گولن اتفاقا باعث میشه قویتر بشه. قبلش در راه مبارزه با پ ک ک سنگ اندازی میکردن. بمب گذاریهای سالهای قبل به خاطر نفوذ گولنی ها تو دستگاههای امنیتی بود.
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
      17 0
      اینقدر زوزه نکش بی پدر تجزیه طلب
    • دلاور IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
      4 0
      ترس رو میخوای ببینی تو چشمای ارتش ترکیه نگاه کن زر زر هم نکن
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    2 0
    کار کفار رو به نبودیست ان تور که خدا وعده داده حاکم خداست صبر کنید تا شما در جبه کفر قرار گرفته اید ببینید
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    1 0
    ادلب باید در هفته های آتی بمحاصره در بیاید این اتفاق باید سریعتر اتفاق بیافتد زمان به نفع ارتش سرویه نیست
  • جلال IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    3 0
    اردوغان بی وجود برگرد داره دیر میشه...
  • احمد IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    1 1
    متاسفانه در این بین نه سوریه نه ترکها ونه بقیه که در سوریه به نفع طرفین درگیر، وارد میدان خونین شده اند به فکر مردم سوریه که صاحب وطن هستند، نیست واصلا گوش کسی بدهکارنیست بدبخت ترین مردم دنیا مردم حلب وادلب هستند البته اقای اسد باغ آباد7سال پیش راحالا باید زمین بایر بی آب وعلف تحویل بگیرد. هرچند آینده سوریه حتی برای فردا قابل پیش بینی نیست.
  • بهزاد AZ ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    0 14
    کمتر از ۱۳ روز دیگه به شروع عملیات پاکسازی بشار و مقاومت از ادلب باقی مونده! فقط منتظرم ببینم اون شکست تحقیر آمیزتون رو چطوری میخواهید ماستمالی کنید.
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
      14 0
      روزشماری کن بوزگورد عملی تا عردوغان مثل موش بره تو سوراخ! همین الانم خودش و تروریستهاش در حال اجاره سوراخ موشن! فقط ببینم بعدش بوزگوردها روشون میشه زوزه بکشن یا نه!
    • FR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
      17 0
      شغال بوزگورد منتظر باش تا زیر پات بجای علف! دری از جهنم باز شه بری پهلوی پیشه وری و عاطاطورچ! عاقبت مزدوران غرب و صهیون چیزی جز خفت و شکست و جهنم نیست، چه موشدوغان تروریست باشه چه یزیدوف و بوزگوردهای دوزاریش!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس