اسامی نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام شد

در میزگرد ویژه المیادین برای بررسی وضعیت انتخاباتی جریان اصولگرا مطرح شد که تعدد احزاب و رقابت درون جریانی مثل جریان اصولگرایان لزوما منفی نیست و سبب بروز نخبگان می‌شود.

به گزارش مشرق، شبکه لبنانی المیادین در ویژه برنامه روز جمعه برای انتخابات ایران، به آخرین وضعیت تبلیغات و آرایش جریان اصولگرا در انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداخت.

بیشتر بخوانید:

«ویکی‌پدیا» چگونه حقیقت را سانسور می‌کند؟!

نکته مهمی درباره انتخابات ایران از دید شبکه لبنانی

المیادین در این ویژه برنامه عصر جمعه، میزبان «وهاب عزیزی» عضو جبهه مردمی جهادگران و «ابوالقاسم رئوفیان» دبیر کل حزب ایران زمین بود.


استودیو تهران

ملحم ریا در این برنامه گفت، جریان اصولگرا بر خلاف آنکه مهلت تبلیغات آغاز شده هنوز نتوانسته به لیستی یکپارچه برسد و احزاب و گروه‌های اصولگرا به چند لیست تقسیم شده‌اند که شاید به سودشان نباشد. او گفت در این برنامه این موضوع را بررسی می‌کند.

مدیر المیادین برنامه را با این سوال مهم آغاز کرد که «شانس جریان اصولگرا برای پیروزی در این انتخابات چقدر است» و رئوفیان گفت، انتخابات بهار کار احزاب سیاسی است و ما الان در آستانه دوره یازدهم مجلس هستیم و طبیعی است که احزاب سیاسی بشکل جدی مشغول فعالیت باشند. حدود یازده حزب و گروه الان عضو جریان اصولگرا هستند و باید به رقابتی قانونی و درست برسیم و از تخریب دوری کنیم. المیادین گفت، اما این،‌ رقابتی درون جریانی است و برخی می‌گویند دلیلش این است که جریان اصلاح‌طلب در ضعف به سر می‌برد. عزیزی پاسخ داد، با توجه به اینکه این احزاب و جناح‌های اصولگرا نقاط اشتراکاتی دارند، رقابتشان سبب بروز نخبگان خواهد شد و این نکته منفی نیست. و فکر می‌کنم که در گام دوم انقلاب، فضای سیاسی باز است و ما به مقداری از پختگی رسیدیم که در درون جریان نیز می‌توانیم رقابت کنیم و این نکته مثبتی است. البته این نکته را هم باید گفت که برخی از این احزاب بزرگتر و برخی دیگر تاثیر زیادی ندارند و احزاب برجسته شاید از تعداد انگشتان یک دست بیشتر نشود.

المیادین پرسید، در سایه ائتلاف نیروهای انقلاب و جبهه پایداری آیا جبهه جهادگرایان شانسی دارد؟ عزیزی گفت،  بله در سایه اختلاف نظراتی که در جریان هست، ما فکر می‌کنیم که فرصتی داریم. چرا که برخی از شخصیت‌های سرشناس چه بسا که از معیارهای مردم فاصله گرفته‌اند و بدنه اجتماعی و انتخاباتی در مردم از این گزینه‌ها دور است و شاید همین سبب شده که نتوانند لیست یکپارچه بدهند. المیادین از رئوفیان پرسید که آیا شما هم نظرتان این است که ائتلاف نیروهای انقلاب یا جبهه پایداری در وضعیت ضعیفی هستند؟ و رئوفیان در واکنش به عزیزی گفت، ما در جریان نباید یکدیگر را تخریب کنیم و اگر این کار انجام شود، بداخلاقی انتخاباتی است... راهبرد ما بر اساس حمایت از نظام و تقویت آن است و در این راه هیچ مانعی بر سر رقابت سالم درون جریانی وجود ندارد.


رئوفیان و عزیزی

المیادین به نقش جامعه روحانیون مبارز و جامعه مدرسین حوزه اشاره کرد و گفت از آنجا که از حیث تاریخی این دو، سنگ اساس جریان اصولگرایی قلمداد می‌شوند نقششان در این انتخابات چیست و عزیزی پاسخ داد، به طور کل، روحانیت جایگاه خاصی در جامعه اسلامی ایران دارد. اما رهبر انقلاب در بیانیه‌ای که برای گام دوم انقلاب صادر کرد، راهبرد و اهداف و افق‌هایی مشخص کردند که نشان می‌دهد رفتار انتخاباتی جوانان ما تغییر کرده‌ است.

فقدان برنامه کلی برای انتخابات، ضعف است

المیادین سوال کرد که آیا جریان اصولگرا برنامه و طرحی متفاوت با گذشته ارائه خواهد کرد یا خیر. چون گفته می‌شود که تجربه‌ای که نزد برخی از مردم از جریان اصلاح‌طلب هست، تجربه ناموفقی بوده است. رئوفیان گفت، متاسفانه باید اشاره کنم که بعد از بیش از سی انتخابات و یازده انتخابات مجلس، انتخابات امروز ما فاقد برنامه‌های محوری است و این نقیصه‌ای است که باید رفع شود. این مشکل به دلیل نبودن فعالیت هدفمند حزبی است. امیدواریم که انتخابات بر اساس برنامه احزاب برگزار شود به این معنا که کسی که رأی می‌دهد به احزاب رأی دهد. اما وقتی وضعیت به این شکل نیست باید برای اصلاح آن تلاش کنیم. انتخابات به قانونی نیاز دارد که در آن نخبگان معرفی شوند و بالا بیاییند. مثلا یکی از ایرادهایی که به قانون انتخابات هست این است که فردی که نماینده می‌شود به مدت چهار سال از مصونیت برخوردار است و نمی‌شود از عملکرد او انتقاد کرد.

عزیزی در پاسخ به المیادین که پرسید آیا رقابت در انتخابات مجلس فردی است یا بر اساس برنامه‌ها، گفت، رقابت انتخاباتی بر اساس محورهای اساسی و کلی نیست و ما نیازمند احزاب موثر و قوی هستیم. بسیاری از احزاب فقط مجوز گرفته‌اند و عملا فعالیت موثری ندارند. برنامه مشخصی برای حل مشکلات کشور ندارند.

رئوفیان نیز در این خصوص گفت، پیشتر هم اشاره کردم که برنامه‌های محوری وجود ندارد. برخی احزاب اصطلاحا شاید یک بار مصرف باشند اما برخی احزاب دیگر اینطور نیستند... احزاب و گروه‌های سیاسی هنوز جایگاه‌های واقعی خود را پیدا نکرده‌اند و برخی فقط از چند روز قبل از انتخابات فعال می‌شوند. حزب باید در طول سال فعال باشد و نظرات مردم را بداند. چه کسی باید برای مشکلات راهکار بیندیشد و آن را به طرف‌های اجرایی ارائه بدهد؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس