اصلاحات اصلاح طلبان

در حالی که اصلاح‌طلبان مدعی بودند با کمبود نامزد مواجه بوده و در تهران لیست نمی‌دهند، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، لیست انتخاباتی آنها در راه است.

به گزارش مشرق، هفته پیش بود که شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در بیانیه‌ای اعلام کرد که به‌دلیل «رد صلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب» و «عدم امکان رقابت عادلانه» در تهران لیست انتخاباتی نخواهد داد.

اصلاح‌طلبان: لیست نمی‌دهیم

در این بیانیه که همه خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های سراسری داخلی آن را پوشش دادند و حتی برخی رسانه‌ها آن را یک «شوک به انتخابات مجلس» ارزیابی کردند، آمده بود:

بیشتر بخوانید:

اعلام زمان انتشار لیست نهایی اصلاح طلبان

«بر اساس نتایج کنونی برآمده از فرآیند بررسی و رسیدگی به صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب حوزه‌های انتخابیه از سوی هیئت‌های اجرایی، نظارت و شورای محترم نگهبان، متأسفانه عمده دبیران کل احزاب و چهره‌های نام‌آور ما در اکثر حوزه‌های انتخابیه به‌گونه‌ای رد صلاحیت شده‌اند که امکان حضور کاندیداهای این جبهه به‌صورت کامل در سطح ۲۰۸ حوزه انتخابیه سراسر کشور فراهم نیست و امکان رقابت عادلانه برای جریان ریشه‌دار اصلاح‌طلب میسر نمی‌باشد.»

خبرگزاری فارس شامگاه ۱۵ بهمن نوشت: «جلسه شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان شامگاه امروز برگزار و در این جلسه تأکید شد که اصلاح‌طلبان لیست واحد انتخاباتی ارائه نمی‌دهند و قرار شد احزاب اصلاح‌طلب جداگانه لیست‌های انتخاباتی خود را ارائه کنند.»

اصلاح‌طلبان: لیست بدهیم!

با اینکه شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اعلام کرده بود لیست نمی‌دهد، مرور برخی تیترها و اخبار روزهای اخیر خالی از لطف نیست.

۱. احتمال تجدیدنظر اصلاح‌طلبان درباره عدم ارائه لیست- دو روز بعد، اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی از «احتمال تجدیدنظر اصلاح‌طلبان درباره عدم ارائه لیست» خبر داد و در مصاحبه با فارس گفت: اگر تأیید صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب ادامه داشته باشد به‌نحوی‌که امکان ارائه لیست باشد، شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان می‌تواند ارائه لیست را مورد بررسی مجدد قرار دهد.

۲. کواکبیان: اصلاح‌طلبان در تهران لیست بدهند- فردای آن روز هم، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری، با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در توییتر از ارائه لیست واحد اصلاح‌طلبان در تهران حمایت کرد.

۳. عضو حزب کارگزاران: لیست مستقل می‌دهیم- همچنین طاهرنژاد، عضو حزب کارگزاران در مصاحبه‌ای گفت: «لیست مستقل می‌دهیم» و «باید از لیست بلندبالای کاندیداها افرادی را پیدا کنیم».
پیش از آن هم عبدالواحد موسوی‌لاری نایب‌رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در مصاحبه‌ای گفته بود «حتماً در استان‌هایی که کاندیدا داریم، لیست می‌دهیم و از کاندیداهای خود حمایت می‌کنیم».

۴. لیست انتخاباتی ۱۲ حزب اصلاح‌طلب در تهران- جالب‌توجه، اظهارات محمدرضا راه‌چمنی دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی بود که در مصاحبه با تسنیم گفت: بنا است حدوداً ۱۲ حزب اصلاح‌طلب که کاندیدا دارند و مایل‌اند در تهران در انتخابات شرکت کنند، در قالب ائتلافی با نام مثلاً «اصلاح‌طلبان پایتخت» برای تهران فهرستی را معرفی کنند.

۵. انتشار لیست‌های منتسب به اصلاح‌طلبان در تهران!- شایان ذکر است که طی هفته گذشته، چندین فهرست کامل ۳۰ نفره و یا لیست‌های ناقصی با ۲۰ یا ۲۶ عضو به‌عنوان فهرست ائتلاف اصلاح‌طلبان در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

۶. مجوز «شورای هماهنگی جبهه اصلاحات» برای ارائه لیست انتخاباتی- خبرگزاری فارس روز دوشنبه هفته جاری در گزارشی خبر داد که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در جلسه این شورا به احزاب اصلاح‌طلب مجوز داده تا برای بستن لیست انتخاباتی، ائتلاف را صورت دهد. بر اساس این گزارش، در این جلسه بیش از ۱۵ حزب اصلاح‌طلب برای پیوستن به ائتلاف اعلام آمادگی کردند.

۷. کواکبیان: لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان ۲۴ بهمن منتشر می‌شود- مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری، دوشنبه در گفت‌وگویی اعلام کرد: «در حال رایزنی برای بستن لیست انتخاباتی هستیم و در لیست ما نمایندگان فعلی مجلس و دبیران کل احزاب، شخصیت‌های اجرایی اصلاح‌طلب، زنان، جوانان و شخصیت‌های تشکیلاتی مطرح اصلاح‌طلب حضور دارند.»

۸. مرعشی: لیست مستقل می‌دهیم- حسین مرعشی در مصاحبه‌ای با اشاره به اینکه حزب کارگزاران برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس، لیست ۲۰ نفره بدون ائتلاف با هیچ حزب دیگری ارائه خواهد کرد، اظهار کرد: البته تا روز ۲۲ بهمن منتظر تأیید صلاحیت‌های احتمالی هستیم و در روز چهارشنبه این لیست را منتشر کرده و از مردم واصلاح‌طلبان دعوت می‌کنیم به این لیست رأی بدهند.

۹. حجت‌الاسلام مازنی: لیست اصلاح‌طلبان در راه است- حجت‌الاسلام مازنی نماینده مردم تهران و عضو حزب اعتماد ملی هم در مصاحبه‌ای گفت: «این نکته را هم بهتر است بدانید که بعضی از شخصیت‌هایی که در شورای‌عالی سیاستگذاری به لیست ندادن رأی دادند امروز تائید صلاحیت شده‌اند و خودشان وارد فضای انتخابات شده‌اند و این ممکن است موجب شود تصمیم شورای‌عالی سیاستگذاری تغییر کند».مازنی در پاسخ به این سؤال که با این توصیف لیستی وجود خواهد داشت گفت: «بالاخره که اصلاح‌طلبان لیست خواهند داد اما اینکه تحت چه عنوانی باشد و ترکیبش چه باشد هنوز به قطعیت نرسیده است»

۱۰. عارف: لیست بدهید اما از لوگوی «شعسا» استفاده نکنید!- محمدرضا عارف، رئیس شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان (شعسا) اوایل هفته جاری در مصاحبه‌ای گفت: اینکه یک حزب بخواهد کاندیداهای خود را معرفی کند یا با جمعی از احزاب دیگر، به تصمیم خودشان بازمی‌گردد اما نمی‌توانند از لوگو و برند شورای‌عالی استفاده کنند. وی همچنین گفت: احزاب و اصلاح‌طلبانِ استان‌ها برای معرفی کاندیداهای خود تلاش کنند.

گفتنی است که علی‌رغم یک هفته جنجال اصلاح‌طلبان، پیش‌بینی کیهان درست بود و مدعیان اصلاحات دروغ می‌گفتند که لیست نمی‌دهند. کیهان در گزارشی با عنوان «اصلاح‌طلبان چند برابر دوره قبل نامزد دارند» که ۱۳ بهمن جاری منتشر کرد، نوشت: «ادعای اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه نامزد نداریم، دروغی بیش نیست و پیش‌بینی می‌شود که در روزها و هفته‌های آینده، اصلاح‌طلبان که با تورم کاندیداها مواجه هستند، برای هر ۲۹۰ کرسی مجلس گزینه‌های خود را معرفی خواهند کرد. آنان پشت صحنه و در واقعیت با مشکل انتخاب افراد و بستن لیست از میان نامزدهای خود مواجه هستند اما در رسانه‌ها و محافل عمومی از نداشتن نامزد می‌نالند؛ یک بازی تکراری.»

در آن گزارش آمده بود: اصلاح‌طلبان برخلاف ژست چند هفته اخیر خود مبنی بر «تحریم انتخابات»، «مجلس در رأس امور نیست» و ضرورت «استعفا» و اینکه «در انتخابات ثبت‌نام نمی‌کنیم» در انتخابات نامزد معرفی می‌کنند و حضور جدی خواهند داشت. آنها همین نمایش را در سال ۹۴ نیز ‌ترتیب داده بودند.

همچنین در گزارش دیگر کیهان با عنوان «بازی مدعیان اصلاحات با صندوق رأی؛ تا جایی هستیم که برنده باشیم!» (مورخ ۱۹/۱۱/۹۸) آمده بود: مدعیان اصلاحات برای ۱) حفظ پرستیژ انتقادی و روی آنتن نگه داشتن ادعای «رد صلاحیت‌های گسترده»، ۲) مظلوم‌نمایی و ایجاد دوقطبی‌های کاذب، ۳) توجیه شکست انتخاباتی و ۴) ایجاد اشتباه محاسباتی در اردوگاه رقیب، درصدد آن هستند تا با تاکتیک «لیست نمی‌دهیم و لیست بدهید» به‌صورت چراغ خاموش در انتخابات حضور پیداکرده و بازی خود با صندوق‌های رأی را پیش ببرند.

اسامی ‌نهایی تأیید صلاحیت‌شدگان اعلام شد

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته با انتشار مطلبی در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی از اعلام نتایج نهایی بررسی صلاحیت داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی این شورا خبر داد.

بر همین اساس، اسامی‌داوطلبان تأیید صلاحیت شده یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی روز گذشته از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام و در برخی رسانه‌های داخلی منتشر شد.

با توجه به اطلاعات ارسالی از شورای نگهبان به ستاد انتخابات کشور، در تمام کشور ۷ هزار و ۱۴۸ نفر تأیید و ۷ هزار و ۲۹۶ نفر تأیید نشده‌اند.

ستاد انتخابات وزارت کشور: تبلیغات از بامداد پنجشنبه آغاز می‌شود

ستاد انتخابات وزارت کشور دوازدهمین اطلاعیه خود را صادر و اعلام کرد که فعالیت‌های تبلیغاتی کلیه نامزدهای تأیید صلاحیت شده از بامداد پنجشنبه ۲۴ بهمن آغاز می‌شود.

متن اطلاعیه شماره ۱۲ ستاد انتخابات کشور به شرح ذیل است: در اجرای ماده ۵۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده ۴۰ آئین‌نامه اجرایی آن درخصوص زمان شروع و پایان فعالیت‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، به آگاهی ملت شریف ایران و تمامی‌نامزدهای نمایندگی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی می‌رساند، فعالیت‌های تبلیغاتی کلیه نامزدهای تأیید صلاحیت شده از بامداد روز پنجشنبه مورخ ۲۴/۱۱/۹۸ آغاز و در ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه مورخ ۱/۱۲/۹۸ یعنی ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رأی پایان می‌یابد.

حداد عادل: گلایه‌ها برای ما تعجب‌آور نیست

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در گفت‌وگویی اظهار داشت: لیست شورای ائتلاف نسبت به فهرست‌های دوره‌های گذشته یک لیست متفاوت است، چرا که ما تلاش کردیم «جوانگرایی» را که مدنظر رهبری بوده و نیاز امروز انقلاب است، رعایت کنیم.

وی افزود: در این دوره ما اسامی ‌۱۸ نفر از جوانان را در لیست قرار دادیم و در چنین شرایطی طبیعی است که عده‌ای آنها را نشناسند و یا اسامی ‌تعدادی از اشخاصی که به لحاظ سن و سابقه انتظار دارند در لیست حضور داشته باشند، در فهرست نباشند، بنابراین اینکه برخی گلایه داشته باشند، برای ما تعجب‌آور نیست.

حداد عادل گفت: در این دوره از انتخابات تعداد داوطلبان بسیار زیاد بود و در نتیجه آن شاید از هر صد نفر یک نفر در لیست قرار گرفته باشد در نتیجه ممکن است در میان ۹۹ نفر دیگر گلایه‌هایی موجود باشد، اما ما سعی می‌کنیم ان‌شاءالله مجلس خوبی تشکیل شود.

آقاتهرانی: تلاش می‌کنیم وحدت حاصل شود

دبیرکل جبهه پایداری در مصاحبه با تسنیم بیان کرد: «پایداری دست خود را به سمت جریان‌های انقلابی دراز می‌کند تا با وحدت تمامی ‌جریان‌های انقلابی لیست واحدی برای انتخابات پیش رو ارائه شود.»

وی افزود: تلاش می‌کنیم تا در چند روز آینده وحدتی در انتخابات پیش‌رو حاصل شود. اگر به وحدتی دست پیدا کنیم جبهه پایداری لیست را در انتخابات پیش‌رو ارائه نخواهد کرد و جریان انقلاب با یک لیست وارد انتخابات می‌شود.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس