رسانه های ضد انقلاب

علاوه بر دولت حسن روحانی که خود را از پیش بازنده انتخابات می‌بیند، نمایندگان ردصلاحیت شده و حاشیه‌ساز که حالا تصور می‌کنند آب از سرشان گذشته است، اتهامات بیشتری را علیه نظام مطرح می‌کنند.

سرویس سیاست مشرق - در حالی که کمتر از دو هفته تا زمان برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده است، فضای داخل کشور به تدریج رنگ و بوی انتخاباتی به خود می‌گیرد؛ در این میان رسانه‌های خارجی و بلندگوهای ضدانقلاب هم برای پیگیری اهداف خود و اثرگذاری بر جّو انتخاباتی کشور بر حجم اخبار، گزارش‌ها و نشست‌های تحلیلی خود با موضوع این انتخابات افزوده‌اند.

در مجموعه #رصد_فضای_انتخاباتی در رسانه‌های ضدانقلاب، سعی می‌شود تا جهت‌گیری و سیاست‌های این رسانه‌ها –که بعضاً تکرار راهبردهای سال‌های گذشته نیز می‌باشد- تحلیل و بررسی شوند.

لایحه دولت روحانی برای شبکه سلطنتی انگلیس

علی‌رغم تذکر و هشدار دلسوزان نظام مبنی بر پرهیز از حاشیه‌سازی و تضعیف اساس انتخابات کشور، مقامات دولتی همچنان در پی فشار بر نهادهای نظارتی، ایجاد غوغا و انحراف افکار عمومی از مسائل کلیدی به موضوعات فرعی هستند.

به طوری که شبکه سلطنتی انگلیس بی‌بی‌سی فارسی در گزارشی نوشت: «رئیس جمهوری ایران دستور داده لایحه‌ای برای اصلاح نظارت بر انتخابات تهیه شود». این شبکه حکومتی دولت انگلیس در ادامه مدعی شد که «بعد از رد صلاحیت بسیاری از داوطلبان در این انتخابات از طرف شورای نگهبان، یکی از احزاب اصلی اصلاح‌طلب از او خواسته بود برای حذف نظارت استصوابی، همه پرسی برگزار کند. با وجود محدودتر شدن فضای انتخابات و نارضایی گسترده از عملکردهای سیاسی و اقتصادی حکومت، رهبران جمهوری اسلامی خواهان حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رأی شده‌اند».

رئیس جمهور حسن روحانی با اظهارات خود علیه نهادهای نظارتی کشور از جمله شورای نگهبان، زحمت رسانه‌های معاند را برای حمله به سازوکار انتخاباتی کشور کمتر کرده است

اظهارات سلحشور و صادقی؛ مسئول آتش تهیه ضدانقلاب

علاوه بر دولت حسن روحانی که خود را از پیش بازنده انتخابات می‌بیند، نمایندگان ردصلاحیت شده و حاشیه‌ساز که حالا تصور می‌کنند آب از سرشان گذشته است، اتهامات بیشتری را علیه نظام مطرح می‌کنند.

اظهارات بی‌مبنا و کذب ردصلاحیت‌شدگان، آتش تهیه عملیات روانی رسانه‌های ضدانقلاب علیه جمهوری اسلامی است. به طور مثال رسانهٔ آمریکایی رادیو فردا در گزارشی با اشاره به ادعای جدید محمود صادقی، با استناد به نامه وی به شورای نگهبان نوشت که موضوع «دلالان تائید صلاحیت» محدود به این دوره انتخابات نیست و در انتخابات گذشته نیز سابقه داشته و «ریشه‌دار» بوده است. وی در نامه خود به احمد جنتی تاکید کرد صلاحیت برخی از نامزدهای انتخابات گذشته نیز با «دخالت» برخی از این افراد تائید شده است.[۱]

اتهام جدید نماینده ردصلاحیت شده مجلس به شورای نگهبان: خرید و فروش صلاحیت در انتخابات سابقه دارد!

توسعه تئوری توطئه در افکار جامعه

دستان پشت پرده، مهندسی انتخابات و خواب‌هایی که برای انتخابات دیده‌اند از عبارات پرکاربرد در رسانه‌های فارسی زبان ضدانقلاب است. این خط رسانه‌های معاند از دو جهت پیگیری می‌شود نخست برای اینکه به اذهان عمومی القا کند که شفافیتی در کار نیست بلکه نتایج از پیش تعیین شده است و دوم اینکه آحاد مردم را متقاعد نماید که برای آنچه که این رسانه‌ها، انتخابات فرمایشی می‌نامند، خود را به زحمت نیندازند و عملاً انتخابات را تحریم کنند.

رسانه آلمانی دویچه وله در گزارشی جمهوری اسلامی را به دستکاری در نتایج انتخابات متهم می‌کند. این رسانه ضدایرانی، بدون اشاره به تشییع میلیون شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، ادعا می‌کند که نظام ایران دچار بحران مشروعیت شده که از نظر آنها انتخابات مجلس نیز متأثر از آن خواهد بود. [۲]

انتخاب تیترهای منفی

یکی از شیوه مرسوم رسانه‌های ضدایرانی برای اجرای عملیات روانی علیه مردم و افکار جامعه، انتشار اخباری مأیوس کننده و همراه با بار منفی است. به همین سبب از زمان آغاز فرآیند انتخابات ذهن مخاطبین شبکه‌های ضدانقلاب، با اخبار سیاه و منفی بمباران می‌شود.

 

بی‌بی‌سی فارسی سال‌هاست که خود را رسانه‌ای مستقل و بی‌طرف معرفی می‌کند؛ تیترهای کاملاً جهت‌دار و منفی این شبکه سلطنتی علیه رهبر انقلاب و شورای نگهبان، گویای واقعیت دیگری است

تشویق برای مقامات دولتی برای جنجال‌آفرینی

با توجه به اینکه رسانه‌های خارجی به ویژه بی‌بی‌سی فارسی نیز همچون حسن روحانی خود را برای شکست در کارزار انتخابات مجلس آماده می‌کنند؛ تنها گزینه‌ای که می‌تواند میزان شکست در حوزه‌های انتخابیه را کاهش دهد، تنش‌آفرینی و ایجاد بحرانی‌های مصنوعی است. شاید به همین سبب انگلیسی‌ها با ادعای عدم مشروعیت نظام سعی دارند تا حسن روحانی به استعفا یا رفراندم ترغیب نمایند.

رسانه دولتی انگلیس مدعی بن‌بست در نظام ایران شده و دولت روحانی را به طرح دوباره رفراندم ترغیب می‌کند

افزایش حمله به رهبری، سپاه و شورای نگهبان

در طی روزهای قبل، به طور محسوسی بر حجم حملات رسانه‌ای علیه مقام معظم رهبری، سپاه و شورای نگهبان افزوده شده است. این رسانه‌ها همساز با روزنامه‌های زنجیره‌ای در داخل پیروزی احتمالی اصولگرایان و شکست جریان اصلاحات را نه به خاطر رأی مردم که به دلیل ردصلاحیت‌ها معرفی می‌کنند.

البته نکته تناقض‌آمیز در رسانه‌های ضدانقلاب اینست که برخلاف ادعای آنها مبنی بر تمایل نظام به مشارکت حداقلی، رهبر معظم بر مشارکت حداکثری همه علاقه‌مندان به سرنوشت ایران تأکید کردند؛ در واقع ناکامی بنگاه‌های سخن‌پراکنی در زدن برچسب برگزاری یک انتخابات حداقلی، موج حملات را به سوی مقام معظم رهبری افزایش داده است.

برجسته‌سازی گروهک معلوم الحال و کم اثر

رسانه‌های ضدانقلاب در کنار تبلیغ برای عدم مشارکت مردم در انتخابات، پروژه تحریم مشارکت را از مسیری دیگری نیز پیگیری می‌نمایند. در این راستا، با برجسته‌سازی گروهک‌ها کم اهمیت و بی‌اثر، هم‌گیر شدن گزاره تحریم انتخابات به مخاطبان خود القا می‌نماید.

به طور مثال شبکه سعودی ایران‌اینترنشنال در این خصوص گزارش داد: «چهار حزب و سازمان سیاسی مخالف حکومت جمهوری اسلامی، با انتشار بیانیه مشترکی، ضمن فرمایشی خواندن انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، از مردم ایران خواستند که این انتخابات را تحریم کنند. این بیانیه از سوی اتحاد جمهوری خواهان ایران، حزب چپ ایران (فدائیان خلق)، سازمان‌های جبهه ملی ایران در خارج از کشور و همبستگی جمهوری خواهان ایران صادر شده است».[۳]

چهار گروهک مذکور که از آنها به عنوان حزب و سازمان سیاسی یاد شده، در داخل کشور هواداران چندانی ندارند و طی سال‌های قبل تقریباً هیچ اثر جدی بر افکار عمومی نداشته‌اند.

در نهایت باید به سه نکته اشاره کرد:

اول اینکه جهت‌گیری رسانه‌های ضدانقلاب از این امر حکایت دارد که تمرکز آنها بر حضور مردم در پای صندوق‌های رأی می‌باشد، به طوری که در سایه مشارکت پایین پروژه بحران مشروعیت کلید بخورد و در صورت مشارکت بالا مردم ایران در انتخابات، رسانه‌های ضدانقلاب با عدم پذیرش این حضور حداکثری، نظام را به دستکاری در آمار مشارکت متهم نمایند.

نکته دوم اینست که رسانه‌های خارجی تلاش دارند با انتشار اخبار جهت‌دار و حتی فیک و مهندسی افکار عمومی ایران، از یکسو با دلسرد کردن مردم مانع حضور حداکثری آنها در انتخابات شوند و از سوی دیگر در صورت تحقق این هدف، کاهش مشارکت نشانه رویگردانی مردم از نظام تلقی کنند.

نکته سوم آنست که در این دوره از انتخابات، و با حذف شبکه‌ها و کانال‌های خبری لمپنی چون کانال آمدنیوز، بی‌بی‌سی فارسی در این انتخابات به منظور اجرای عملیات روانی علیه نظام نقش محوری بر عهده دارد؛ حجم مطالب و تولیدات خبری و تحلیلی این شبکه سلطنتی به خوبی گویای این مطلب است.


[۱] https://www.radiofarda.com/a/iran-parliamentary-elections-accusations-bribe-to-confirm-the-eligibility-candidates/۳۰۴۲۴۰۸۵.html

[۲] https://m.dw.com/fa-ir/انتقاد-از-رد-صلاحیتها-در-ایران-و-خوابهایی-که-برای-مجلس-دیدهاند/a-۵۲۳۰۴۲۵۳

[۳] https://iranintl.com/ایران/فراخوان-چهار-حزب-و-سازمان-سیاسی-برای-تحریم-انتخابات-فرمایشی-مجلس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
    سایت مشرق ! خودت را داری مسخره می کنی
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
      78 4
      مسخره اونهائی هستند که هر وقت رای میارن ،انتخابات بهترین انتخابات دنیاست وهر وقت بوی باختنشون میاد ،میزنند زیر میز !
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
      5 0
      طناب رو بندازین
    • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
      22 3
      از دوحالت نظرت خارج نیست یا از سربازان ملکه فسیل انگل لیس هستی یا از اونهایی که رسانه های دشمن شستشوی مغزیت دادند
    • IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
      3 1
      باید هم نمایندگانی که رد صلاحیت شدن به زمین و زمان ناسزا بگن چرا که خدا می داند در این چند سال چقققققققققققققققدر پول بالا کشیدن و حالا طبیعی ناراحت باشن از اینکه پول مفت مجلس از چنگشون رفته. روحانی هم باید ناراحت باشه که وکیل الدوله هاش اگه برن شاید در مجلس استیضاح بشه.
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
    35 1
    کی میشه این سرزمین از استعمار روس و انگل لیس خلاص بشه لعنت به تمامی سربازان ملکه
  • FR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
    47 4
    تعجب میکنم از تکرار این موضوعات عامل انگلیس ودنباله کودتای خزنده سال 88 و بی بی سی... !
  • شكيبا IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
    39 1
    رفتارهاي مسخره اي را نشان ميدهد كه برخی در حال اطلاعات دادن به دشمنان اين كشوراند و در حال بحران آفريني و تنش در داخل كشور اند.
  • Death to the Terrorist Government Of USA IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
    44 2
    روحانی اول بیاد بگه تو این ۷سال چیکار کرد جز باج دادن و تحت فشار قرار دادن مردم و گرونی بی سابقه بعد اونوقت بیاد از رد صلاحیت داماد و دارودسته ش حرف بزنه
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
    44 0
    روحانی برای همه کار کرد الا مردم بدبخت ایران..
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
    15 1
    روحانی ؟
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
      7 2
      بله واقعا حیف از اسم روحانی که روی این فرد هست. باید بهش گفت جسمانی
    • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
      12 1
      شیخ حسن فریدون
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
    11 1
    این انقلاب و ملت مظلوم و مقتدر آن با این لگدها متوقف نمی شود.
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
    11 2
    انگلیس سفیرش را برگرداند که سربازان داخلیش را مجتمع کند .. جشنواره فجر یکی از اتهاست
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
    7 1
    یک بام دوهوای روحانی راببین ،،اصلاح طلب سلامش میکند
  • DE ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
    1 0
    روحانی چه کمک هایی به رسانه‌های ضد انقلاب نکرده است؟ + برعکس
  • حسين DE ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
    2 0
    آقاى روحانى اگر صداقت دارى يكبار در برابر دوربين هاى تلويزيون در مورد عملكرد خائنانه برادرت "دكتر"حسين فرى موضع گيرى واظهار نظر كن البته اگر صداقت دارى.
  • مرصاد IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
    1 0
    خدا لعنت کند خناسان را ، که در دلشان مرض است !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس