کد خبر 1039991
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹
صالح جبوانی

وزیر دولت رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن با اشاره به تحرکات شورای انتقالی جنوب ضد نیروهای مزدور یمنی به شکست توافق ریاض اعتراف کرد.

به گزارش مشرق به نقل از روسیا الیوم «صالح جبوانی» وزیر حمل و نقل یمن در دولت مستعفی یمن دیروز در صفحه توییتری خود نوشت: امارات و شبه نظامیان آن در عدن٬ «توافق ریاض» (توافقی که میان دولت رئیس‌جمهوری فراری یمن و شورای انتقالی جنوب در پایتخت عربستان امضا شد) را نافرجام گذاشتند.

بیشتر بخوانید:

امارات و عربستان پرده آخر سناریوی سقوط منصور هادی را اجرا کردند

وی اضافه کرد که بارها این موضوع را گفته و تکرار کرده‌ایم و آنچه دیروز اتفاق افتاد یک توهین به نیروهای منصور هادی و افسران و نظامیان سعودی در منطقه «العلم» بود که شکست این توافق را ثابت می‌کند.

جبوانی اشاره کرد که تنها گزینه‌ای که در مقابل ما وجود دارد این است که برای سرکوب این شورش در عدن آماده باشیم و اولین مقدمات این امر بازگشت نخست‌وزیر به ریاض است.

پیش از این٬ راجح بادی سخنگوی دولت مستعفی یمن اعلام کرده بود که شورای انتقالی جنوب مانع عبور یک گروه نظامی از مزدوران یمنی وابسته به منصور هادی که در راه منطقه «لحج» بودند شده است که این امر نقض توافق ریاض محسوب می‌شود.

بادی ادامه داد که عناصر شورای انتقالی در منطقه «شیخ سالم» جلوی گروه از نیروهای دفاع ساحلی را که توسط نیروهای سعودی اسکورت می‌شدند گرفته و به آنها تیراندازی کردند. همچنین این عناصر پس از رسیدن گروه نظامی مذکور به منطقه «العلم» در شرق عدن نیز جلوی آنها را گرفته و با تیراندازی مانع عبور آنها به سمت منطقه لحج شدند.

در تاریخ پنجم نوامبر ۲۰۱۹ توافق نامه‌ای موسوم به توافق ریاض٬ طی مراسمی در شهر ریاض پایتخت سعودی با نظارت امارات و عربستان میان شورای انتقالی جنوب که تحت حمایت امارات است و دولت مستعفی عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور فراری یمن که عربستان از آن حمایت می کند امضا شد.

از مهم‌ترین بندهای توافق ریاض استقرار دولت منصور هادی در شهر عدن ظرف مدت ۷ هفته، استقرار نیروهای نظامی زیر نظر وزارتخانه‌های کشور و دفاع، مقابله مشترک با جنبش انصارالله زیر نظر ائتلاف سعودی، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان و تعیین ۱۲ وزیر از شورای انتقالی جنوب (متحد امارات) در دولت آینده از مجموع ۲۴ وزیر کابینه بوده است که هیچ کدام تاکنون عملی نشده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس