گام دوم در منشور چهل سال آینده انقلاب اسلامی

گردهمایی نقش زنان در گام دوم انقلاب اسلامی در سالن اجتماعات مجموعه سرچشمه تهران برگزار شد.

 سرویس فرهنگ و هنر مشرق - گردهمایی نقش زنان در گام دوم انقلاب اسلامی با هدف تبیین مسئولیت های زنان انقلاب اسلامی شنبه 19 بهمن مصادف با شهادت حضرت ام البنین (س) در سالن اجتماعات مجموعه سرچشمه تهران برگزار شد.  دراین همایش که به همت واحد خواهران قرارگاه خاتم الوصیاء و با مشارکت جمع کثیری از بانوان و فعالین فرهنگی برگزار شد به وجوه مختلف محورهای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و تببین موضوعات و سرفصل­های آن در حیطه جامعه پردازی زنان پرداخته شد. در این گردهمایی گروه­های مختلفی از بانوان که در عرصه­های گوناگون تشکیلاتی و موسسه­های فرهنگی، هنری، هیئت­ها و گروه­های مرتبط با خانواده به فعالیت می­پرداختند حضور داشتند.

بیشتر بخوانید:

آرش خوش‌خو: «روز صفر» فیلمی شکست خورده است

لزوم انسجام بخشی به فعالیت­های فرهنگی بانوان و شبکه سازی تشکیلاتی

این همایش با سخنرانی حاج حسین یکتا مسئول قرارگاه مردمی امام رضایی­ها ادامه یافت. وی با اشاره به اهمیت جایگاه حضور بانوان و عدم شکل­گیری یک نهاد مشخص درحوزه فعالیت­های فرهنگی زنان گفت: از روز اولی که قرارگاه خاتم الوصیاء شکل گرفت ما تصمیم بر ایجاد یک واحد خواهران داشتیم که تحت عنوان بنیاد مستقل فاطمه الزهرا (س) و یا ذیل کارگروه­های فرهنگی موجود در قرارگاه خاتم الاوصیاء تعریف شوند تا در حیطه انسجام بخشی به فعالیت­های مختلف فرهنگی بانوان ورود پیدا کنند که این امر به دلایل مختلفی تا امروز محقق نشده است.

وی ادامه داد: در گزارشی که در سال 95 از فعالیت­های قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیاء به مقام معظم رهبری ارائه داده بودیم و ایشان از ما سوال کردند که «پس خانم ها کجا هستند؟»، شما همیشه تشویق و تحسین مقام معظم رهبری از خانم­های نویسنده را مشاهده کرده­اید. این بیانات اهمیت حضور خانم­ها در عرصه­های فرهنگی را نشان می­دهد. از طرف دیگر ایشان بر تعجیل برای اقدام و عمل تصمیمات اتخاذ شده و اجرای سریع آنها تاکید می­کنند. من به خاطر می­آورم که از سال­های ابتدایی انقلاب به خاطر مراعات یکسری از ملاحظات شرعی واحد خواهران در بسیاری از تشکیلات فرهنگی تشکیل نشد و این مساله به عنوان نقطه ضعفی در برنامه­های فرهنگی انقلاب خود را نشان داده و کادر سازی و شبکه سازی تخصصی در حیطه­های فرهنگی مرتبط با بانوان شکل نگرفته است.

مدیر قرارگاه امام رضایی­ها افزود: لشکر جدید خانم­های تحصیلکرده کاربلد و حرفه­ای آتش به اختیار باید از خود عزم و اراده و جدیتی داشته باشند تا در نبرد آخرالزمانی فرهنگی روی پای خود بایستند و نقش اساسی و جدی­ای در جنگ نرم به­عهده بگیرند. خانم ها برای بیان معرفتی آموزه­های انقلاب اسلامی برای جامعه خود بهتر می­توانند عمل کنند و همانگونه که معصوم فرموده است «کلموا الناس علی قدر عقولهم» می­توانند نقش جدی­تری را برای گفتمان سازی در جامعه زنان ایفا کنند.

وی با اشاره به طبقات سنی مختلف نسل­های پس از انقلاب گفت: لشکر جدید جوان­های ما برای ساختن انقلاب اسلامی که نسل دهه شصتی فرماندهی آن را به عهده دارد و دهه هفتادی ها میدان­دار آن هستند و دهه هشتاد پیاده نظام و دهه نود نیرو احتیاط آن به شمار می­روند باید برنامه ریزی فرهنگی جدی و تخصصی اتخاذ و اجرا کنند. نسل جدیدی که از روز اول تولد با مفاهیم تکنولوژی و فیبر نوری و موبایل و سرعت انتقال اطلاعات و گسترش رسانه­های غربی و در دسترس بودن آن روبروست.

وی خاطر نشان کرد: اراده تاسیس یک بنیاد مختص فعالیت­های بانوان همیشه وجود داشته داست و بارها برای تشکیل آن صحبت کرده­ایم اما متاسفانه به نتیجه نرسیده است. به همین خاطر به شما تاکید می­کنم که از خودتان شروع کنید، به خودتان تکیه کنید و به امید آقایان نباشید.

مادران شهدا پیش از فرزندانشان شهید شده بودند و از وابستگی­هایشان گذشتند

در ادامه همایش سید احمد عبودتیان مسئول قرارگاه خاتم­الاوصیاء با اشاره به لزوم خودسازی معنوی بانوان برجایگاه مادران شهدا تاکید کرد وگفت: در دفاع مقدس تعداد شهدای زن ما در حدود 4000 نفر بوده است اما اگر بخواهیم از بعد رسالتی که زنان ایرانی برای جامعه و جهاد ایفا کردند نگاه کنیم در واقع باید به حضور 240000 هزار مادر شهیدی اشاره کنیم که در کنار فرزندان شهید خود و پیش از آنها به مقام شهادت در وجود خود رسیده­ بودند. مادری که خود شهید نباشد و خود سازی نکرده باشد نمی­تواند فرزندی در راه خدا بدهد که به شهادت برسد.

عبودتیان افزود: در هفته گذشته با مادر شهیدان خالقی پور دیداری داشتم و همراه ایشان برای زیارت شهدا به بهشت زهرای تهران رفتیم. در راه که بودیم این مادر شهید به ما گفت در حدود سی و چند سال است که هر هفته مسیر از منزل تا بهشت زهرا را می­رود. از نظر من اگرچه پسران او در جبهه شهید شده­اند اما شهادت آنها در یک لحظه اتفاق افتاده است در حالیکه این مادر ذره ذره و هر روز شهید می­شود. او حتی قبل از شهادت فرزندانش شهید شده بود و از وابستگی هایش گذشته بود تا توانست عزیزانش را در راه خدا و در راه دفاع از وطن به جبهه بفرستد. از طرفی یک مادر شهید از زمانیکه فرزندانش را حمل می­کرد مراقب لقمه حلال، نگاه و زبانش بود و مراعات­های شرعی و اخلاقی­اش را انجام می­داد تا فرزندانشان بر اساس هویت توحیدی انقلاب اسلامی رشد کنند.

لزوم شکل گیری حلقه­‌های فرهنگی بانوان در قرارگاه خاتم الاوصیاء

مسئول قرارگاه خاتم­الاوصیاء با بیان وجوه مختلف بیانیه گام دوم اظهار کرد: یکی از ابعاد بیانیه گام دوم بازگشت جوانان به الگوها و آرمان­های دهه شصت است.  مردم در دهه شصت خود را صاحب انقلاب می­دانستند و به همین خاطر منتظر و معطل دستور و امکانات دولتی نمی­ماندند و با تمام وجود به سراغ پر کردن کاستی­ها می رفتند. کافی بود حضرت امام (ره) نکته ای را بیان کنند تا هر شخص انقلابی با تکیه بر توان و امکانات شخصی­ای که داشت در کنار دوستان خود گروهی را تشکیل دهد و برای تحقق آن مسأله پای کار بیایند و تلاش کنند تا آن مشکل حل شود.

عبودتیان با اشاره به عرصه­های گوناگون هویتی زنان بیان کرد: قرارگاه خاتم الاوصیاء به دنبال ایجاد هسته­های تعریف هویتی زنان است. بخش عمده­ای از جوانان ما باید با هویت اصلی و جایگاه واقعی خود آشنا شوند. به همین علت باید هسته­های فعال مطالعاتی و پژوهشی در حیطه هویت زنان شکل بگیرد تا چشم انداز وجودی زن و فهم ساختار خلقت فاطمی او به خوبی ترسیم شود. همچنین با توجه به حفظ هویت زن مسلمان ایرانی باید هسته­های فعال در موضوعات سبک زندگی، کتاب و پژوهش، عرصه­های تربیتی، عفاف و حجاب و... تعریف شوند که پس از فهم درست مسائل و شناخت جزییات آن به طراحی و برنامه ریزی در این زمینه بپردازیم.

در پایان این مراسم با حضور حاج حسین یکتا مسئول بنیاد امام رضایی­ها و مرضیه هاشمی از خانم سکینه سبزیان مدیر موسسه فرهنگی_قرآنی بیت الاحزان  به خاطر فعالیت­های موثر تبلیغی و قرآنی تقدیر به عمل آمد.

-

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس