کد خبر 1039463
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴
حکم جالب دادگاه انقلاب درباره یکی از متهمان اغتشاشات آبان ماه

دور پنجم رسیدگی به پرونده متهمان بانک سرمایه دقایقی پیش آغاز شد.

به گزارش مشرق، اولین جلسه دادرسی پرونده داریوش امان کی و 4 متهم دیگر به اتهام اخلال عمده در نظام اقتصادی در شعبه سوم دادگاه های ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام آغاز شد.

پرونده بانک سرمایه از سال ۹۷ در شعبه سوم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی به ریاست قاضی اسدالله مسعودی مقام تاکنون رسیدگی و امروز پنجمین دور رسیدگی در این پرونده آغاز شده است.

قاضی دادگاه گفت: این پرونده به طور کلی 16 متهم دارد که 5 نفر از آنها متهم به معاونت و مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی هستند. 

بیشتر بخوانید:

قاضی مسعودی مقام افزود: میزان تخلف بیش از 60 میلیارد تومان است که البته متهم ردیف اول داریوش امان کی سابقه محکومیت کیفری دیگری هم مربوط به پرونده گروه آبداران اصفهانی دارد که اخیرا رأی آن در همین شعبه صادر شده است.

رئیس مجتمع ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی گفت: این افراد به مشارکت و معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی متهم و بازداشت هستند.

قاضی دادگاه گفت: پرونده تخلفات گروه شاملویی و گروه عادلیان در بانک سرمایه نیز به نوبت دادرسی می شود.

وی همچنین گفت: رسیدگی به تخلفات متهمان گروه جهانبانی در پرونده بانک سرمایه نیز به اتمام رسیده و در مرحله انشای حکم است.

در ابتدای جلسه قاضی مسعودی مقام گفت: متهمان این پرونده داریوش امان کی یکانی مشهور به حبیب امانی، سعید و رسول ذکاوت پور و مصطفی کیفی هستند.

 رسول قهرمانی نماینده دادستانی نیز گفت: برای تشریح ابعاد کیفرخواست مجبور هستم تا بسیاری از موارد را پس از دفاعیات بعضی از متهمان بیان کنم.

قهرمانی ادامه داد: این گروه با سوء استفاده از وضعیت اقتصادی کشور اقدامات ناصوابی انجام دادند و بانک سرمایه در سال‌های ۹۱ تا ۹۵ ضمن تبانی با اشخاص و دریافت حق حساب و دریافت وثایق نامعتبر اقدام به پرداخت تسهیلات کلان کرده است.

نماینده دادستان ادامه داد: یکی از افرادی که طی این سال‌ها وجوه بسیاری را از بانک سرمایه دریافت کرده بود متهم داریوش امان کی یکانی است.

وی افزود: متهمان به نام شرکت پایه سازان اریس پول دریافت کردند و با هزینه یک میلیارد ریال این شرکت را تأسیس کردند.

قهرمانی با اشاره به فعالیت خانوادگی مدیران این شرکت گفت: متهمان برای تودیع وثیقه تعدادی ملک معرفی کردند، اما این ملک‌ها به آن میزانی که گفته شد نبودند و با توجه به مخالفت کارشناسان این املاک و زمین‌ها در رهن بانک قرار گرفتند و پس از آن پرداخت مرحله‌ای تسهیلات آغاز شد.

قهرمانی ادامه داد: متهم با تبانی با کارشناسان دادگستری ملک را بسیار بیشتر از میزان واقعی به عنوان بدهی در اختیار بانک قرار داد و این ملک به عنوان بدهی به بانک تودیع شد، همچنین تعدادی آپارتمان هم در بخش‌های مختلفی از اصفهان و تعدادی زمین در محمدشهر کرج به عنوان اضافه جریمه پولی که باید به بانک داده می‌شد از سوی متهم معرفی اما پس از آن که ملک بیش از میزان اصلی ان قیمت‌گذاری شد، از بانک طلبکار هم شد.

وی ادامه داد: یکی از این مشتریان بانک سرمایه در این سالها داریوش امان است که از طریق غیر قانونی در سال ٩٢ تا ٩٣ موفق به دریافت ۶٩ میلیارد تومان شده است.

قهرمانی گفت: با ارجاع کارشناس به املاک داریوش امانی مشخص شد نامبرده به میزان 113 میلیارد و 716 میلیون منتفع شده است.

وی تاکید کرد: اصل مبلغی که متهم از بانک دریافت کرده 689 میلیارد و 239 میلیون ریال است.

وی با قرائت عناوین اتهامی متهمان ادامه داد: متهم ردیف اول داریوش امان کی است با نام مستعار حبیب، کارخانه دار، سیکل، متاهل و دارای سابقه کیفری متهم است به مشارکت با مدیران وقت بانک سرمایه از طریق کسب منفعت به میزان 689 میلیارد و 239 میلیون ریال و همچنین مشارکت در کلاهبرداری به مبلغ 113 میلیارد ریال متهم است.

وی ادامه داد: متهم ردیف دوم مرتضی فتحی، دیپلم، فاقد سابقه کیفری متهم است به مشارکت با مدیران وقت بانک سرمایه در اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل منفعت به مبلغ 689 میلیارد و 239 میلیون ریال و متهم ردیف سوم سیدعباس ذکاوت خوی فاقد محکومیت کیفری موثر، فعلا بازداشت است و به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور و تحصیل مال از طریق نامشروع و معاونت در کلاهبرداری متهم است.

نماینده دادستان گفت: متهم ردیف چهارم سید رسول ذکاوت خوی بازنشسته نیروهای مسلح فاقد سابقه کیفری، متهم به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق معاونت در تحصیل مال از طریق نامشروع است. 

وی افزود: متهم ردیف پنجم مصطفی کفیلی فاقد سابقه کیفری متهم به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال نامشروع و کلاهبرداری است.

قهرمانی با اشاره به نقش رهبری امان کی در اخذ تسهیلات مخفیانه ادامه داد: اقای داریوش امان کی اخیرا به ۶ سال حبس هم در پرونده دیگری محکوم شده است. 

وی افزود: تسهیلات اخذ شده توسط این متهم مصداق اخلال در نظام اقتصادی  و اخلال در نظام پولی و بانکی کشور است.

نماینده دادستانی ادامه داد: متهمان منابع کلان و ارزان قیمت را از طریق غیرقانونی خارج کرده و در پوشش تهاتر با توسل به گران نمایی فاحش مبالغ دیگری نیز از بانک سرمایه  گرفته اند.

قهرمانی ادامه داد: طبق گزارش های  سازمان بازرسی و بانک مرکزی جرایم در سال های ۹۲ تا ۹۶ رخ داده و در حوزه قضایی تهران پرونده مفتوح است.

 قهرمانی در تشریح اقدامات مجرمانه متهم گفت :خوشحالم که امروز به اتهامات یک گروه خطرناک در شبکه بانکی کشور رسیدگی می‌شود.

وی افزود: در رابطه با توزیع روند اتهامات متهمان موضوع در سه محور قابل طرح است، اخذ تسهیلات تسویه تسهیلات و اوراق واهی سپرده موسسه آرمان و خروج اوراق موسسه آرمان و مکیدن اموال بانک سرمایه فرآیند و سه مرحله‌ای است که متهمان آن را دنبال می‌کردند.

وی افزود: آقایان مکنده فشار قوی در بانک سرمایه برای اموال بانک گذاشته بودند تا در نهایت به سیلی عدالت دچار شدند.

نماینده دادستان افزود: در فرایند اخذ تسهیلات بانکی افتتاح حساب و گردش حساب یک امر ضروری است و مبتنی بر معدل موجودی و گردش حساب فرد درخواست دهنده تسهیلات را دریافت کند و در همین رابطه فرد باید درخواست را ابتدا به شعبه دهد اما در رابطه با این پرونده شاهدیم که درخواست اخذ تسهیلات بانکی مستقیماً به بخشایش مدیرعامل بانک سرمایه ارسال می‌شود زمانی درخواست انجام شده که شرکت خواهان تسهیلات حساب بانکی در آن بانک نداشته است و یک هفته پس از اعلام درخواست افتتاح حساب می‌کنند.

نماینده دادستان در رابطه با موضوع تسهیلات بانکی در این پرونده هم گفت: موضوع مشارکت بانک در ساخت و سازی در یافت آباد است و قرار بوده یک مجتمع تجاری اداری رفاهی در آن منطقه ساخته شود و در همین رابطه درخواست آقایان اخذ ۱۰۰ میلیارد تسهیلات بوده است.

وی گفت: پس از ارسال پرونده و درخواست به اعتبار سنجی، کارشناس اعتبارسنجی بانک اعلام می‌کند که سرمایه شرکت ۱۰۰ میلیون اعلام شده اما ۳۵ میلیون پرداختی دارند.

نماینده دادستانی گفت: همچنین این فرد اعلام می‌کند که پس از بازدید از ملک متوجه می‌شود فردی به نام اشراق خود را مالک آن معرفی کرده و می‌گوید شرکت را به نام دیگران اداره می‌کند این کارشناس مسائل مربوطه را به مدیران بانکی اعلام می کند اما آنها توجهی نمی کنند.

قهرمانی با اشاره به اظهارات کارشناسان ادامه داد:کارشناسان گفته اند شرکت مربوطه فاقد هرگونه اعتبارسنجی است و همچنین فاقد حسابرسی های مربوطه بوده است از این رو پرداخت هرگونه تسهیلات به شرکت مذکور پرخطر و با ریسک عدم بازپرداخت همراه است.

قهرمانی ادامه داد: در خصوص زمین یافت آباد هم کارشناس اعلام می‌کند که ترهین ملک بسیار پرخطر است. 

وی افزود: شما اگر این گزارشات کارشناسی را به یک مدیر عامل سلیم النفس  بدهید نه تنها ۵ میلیون به او نمی‌دهد بلکه این فرد را دیگر حتی به شعبه هم راه نمی‌دهد.

قهرمانی تصریح کرد: با این حال با امضای توسلی بخشایش و کاظمی ارائه ۸۰ میلیون تسهیلات به این افراد تصویب و در نهایت ۶۵ میلیارد پرداخت می‌شود.

وی گفت:  تسهیلات دریافتی به حساب افراد دیگری واریز نشده و یکی از کسانی که پول به حسابش واریز شده یک جوان محروم به نام بشیر شیروانی است که پدرش نیز  بیمار بوده است.

قهرمانی ادامه داد: در ردیابی های دیگر با اسامی سید رضا حسینی فاطمه کلاهدوزان و غلامرضا امان حمید حاجی اسفندیاری و سیدعباس ذکاوت مواجه شدیم.

قهرمانی ادامه داد: در رابطه با ملک یافت اباد آقایان یک داستان درست می کنندو نمایشی را می‌نویسند البته ملک یافت‌آباد ابتدا به اسم فاطمه کلاهدوزان همسر رسول ذکاوت خوی بوده و اعلام می‌کند که من یک روز مشغول دم‌کردن‌برنج بودم که به یکباره آمدند و مرا به دفترخانه برای امضای برخی اسناد بردند.

نماینده دادستان گفت: آقایان با نمایشنامه‌نویسی ملک کلاهدوزان را از وثیقه بانک در آوردند و گفتند که این خانم اقاله کرده اما اصلاً این خانم اقاله کردن مگر بلد بوده؟ و تقاضای جایگزینی وثیقه معنی ندارد. 

وی ادامه داد مدیران بانک سرمایه در یک برگه دستنویس مصوب می‌کنند که وثیقه این شرکت خارج شود و سپس اوراق سپرده موسسه آرمان جایگزین آن شود اما وقتی می‌گوییم چه کسی گفت و بررسی کرد می‌گویند نمی‌دانیم شبکه فساد ملک را از وثیقه خارج می‌کند و ۸۰ میلیارد تومان اوراق را به عنوان وثیقه می گذارد.

قهرمانی بیان کرد این تسهیلات با سود ۳۰ درصد ارائه شده اما اوراق سود ۶ درصدی داشته اند و بنا به گزارشات واصله فقط در سال اول ضرر ۵ میلیاردی به بانک وارد شده و بانک ملک مرغوب قابل استفاده داده اما اوراق واهی دریافت کرده است.

نماینده دادستان تصریح کرد در همان مصوبه دستنویس گفته شد که تاییدیه بگیرید که آیا اوراق تایید شده هستند یا خیر اما بانک استعلام نکرد و خود متهمان گواهی آوردند و گفتند که تایید شده، تاریخ سپرده گذاری اوراق 10 روز قبل از صدور آن است یعنی آقایان پول داشتند تا اوراق خریداری کنند اما چرا بدهی خود را تسویه نکردند،جای سوال است.

وی تصریح کرد آقایان با چند کاغذپاره تسهیلات خود را تسویه کردند اوراق به نام آقای کفیل بوده و همین اوراق را شخصی دیگر به نام علی صرافان هم دریافت کرده است.

قهرمانی گفت قریب به ۷۰ میلیارد سود دریافت شده اما با اوراقی که مورد قبول نبوده تسویه شده است.

وی افزود: سال ۹۴ پرونده بانک سرمایه به دادستانی آمد ما ابتدا با یک گزارش مردمی از صندوق ذخیره فرهنگیان که پایین آن نوشته شده بود جمعی از معلمان دلسوز، پرونده را آغاز کردیم و در تیرماه ۹۵ اقدامات دست ضربتی و دستگیری ها آغاز شد، وقتی سال 95 آقایان متوجه شدند که بگیر و ببندها زیاد است و اگر اوراق به دست دادستانی بیفتد مشکل به وجود می‌آید کار دیگری را آغاز کردند.

نماینده دادستان درباره اوراق گفت : این اوراق در زمان آقای خانی بوده و شخصی به نام آرمان علمایی که مشاور صندوق ذخیره فرهنگیان بود در این پرونده وارد می‌شود.

قهرمانی ادامه داد بدهی شرکت در این زمان ۱۲۰ میلیارد تومان بود و این آقایان یک ملک در برهوت اصفهان را با همکاری کارشناسان متخلف دادگستری به صورت واهی قیمت‌گذاری می‌کنند و آن را به مبلغ ۱۵۳ میلیارد تومان به بانک می دهند در حالی که قیمت واقعی این ملک بنا به کارشناسی هایی که ما انجام داده ایم ۱۷ میلیارد بوده است.

نماینده دادستان تصریح کرد: آقایان اوراق موسسه آرمان را جعل می کردند اما پس از آنکه استعلام شد این اوراق جعلی بوده است شرکت دارمون تجارت آسیا را تاسیس و به خانم فاطمه کلاهدوزان 
همان خانم برنج پز گفتند بیا بدهی را تسویه کن.

وی افزود آقایان با این گرانمایی ۳۳ میلیارد بدهکار می‌شوند و سپس برای وصول طلب شان ۴ میلیارد تومان به صورت نقدی و ۲۹ میلیارد چک از بانک سرمایه دریافت می کنند.

قهرمانی گفت چندی بعد آقایان می‌گویند که می‌خواهیم از بانک سرمایه ملک بخریم و سه ملک مرغوب در میدان آزادی اصفهان سوهانک تهران و یک آپارتمان در خیابان مهناز ولیعصر تهران را با مبلغ ۱۱۶ میلیارد تومان از بانک خریداری می‌کنند.

درادامه رییس دادگاه از داریوش امان کی خواست تا در جایگاه قرار گیرد.

این متهم گفت: اتهامات را قبول ندارم ۱۰ بار کیفرخواست را خوانده ام و اعداد نادرست است، پرونده سازی شده آن هم از سوی محسن رضایی شوهر خواهر بنده. من چند سال در کشور نبودم

قاضی مسعودی خطاب به متهم گفت: شما نبودید چون به خاطر یک پرونده دیگر متواری بودید. در انگلیس کانادا و سایر کشورها موتواری بودید. 

متهم ادامه داد: محسن رضایی فردی است که اتهامات واهی به بنده زده است.اقایان ذکاوت خوی تا زمان بازپرسی مرا نمی شناختند. 

امان کی در ادامه با انتقاد از کیفرخواست صادره گفت: کارشناسی که آقایان می گویند کارشناسی است را روی پرونده گذاشتند و به ما گفتند تحویل بگیرید و
ان را با دو امضا و به زور گرفتند.حتی به من گفتند پرونده ات را رسانه ای می کنیم. 

قاضی خطاب به متهم گفت: چه کسی اعلام کرده که رسانه ای می شود؟ مستند صحبت کنید.

وی ادامه داد:ردیابی های بانکی اشتباه است و آدمهایی که پرداختی داشتند چندین شرکت بودند. فتحی که ۶۵میلیارد پول گرفته چهل میلیارد هم رویش گذاشته و پروژه را ساخته است اما بانک سرمایه مشارکتش را پس گرفته است.

وی تصریح کرد: مشارکت در ساخت در پروژه نیاز به حساب ندارد و طرح و سود پروژه کافی است.

نماینده دادستانی توصیح داد: این اقایان سه ملک می خرند و 87 میلیارد بدهکار می شوند که در بیابان های محمد شهر املاکی را مجموعا به مبلغ 124 میلیارد تومان می دهند و 8 میلیارد هم طلبکار می شوند درحالیکه قیمت واقعی ملک محمد شهر 2 میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: شگرد کارشناسان هم این بوده که از کف شروع کردند. در مرحله تسویه ملک ها را 1200 درصد گران نمایی کردند. املاک خوب بانک را می گرفتند تا از طلبها فراتر رود و این روند زنجیره ای ادامه می یافته است.

نماینده دادستان گفت: باتوجه به جمیع مراتب، آنچه آقایان از بانک خارج کردند 189 میلیارد تومان پول گرفتند. سوال این است که این املاک چطور توسط آقای خانی پذیرفته شده است. 

نمایند دادستانی گفت: عده ای افراد در پرونده دخالت می کردند و اسم خود را نهادهای نظارتی می گذاشتند که ما پایشان را از دادسرا بیرون گذاشتیم. می بینید که آقایان اگر به چنگال عدالت گرفتار نمی شدند می خواستند با بانک سرمایه چه کنند.

در ادامه امان کی گفت: نماینده دادستانی می گوید ملک اصفهان 17 میلیارد کارشناسی شده اما آن زمان بنده اصلا ایران نبودم، آقای بازپرس فریب آقای رضایی را خورده است.

امان کی گفت: من ۷ سال در کشور نبودم.
قاضی مسعودی مقام خطاب به متهم گفت: شما در پرونده ابداران اصفهان نقش نداشتید؟

متهم گفت: بله من صاحب شرکت و مدیرعامل بودم و بدهی ام را در ان پرونده پذیرفتم. اما سراسر کیفرخواست کذب است. من از قدیم الایام با اقای فتحی اشنا بودم و از زمان پدربزرگ من بوده اند البته من با ایشان اختلاف دارم. 

قاضی گفت : صداقت را رعایت کنید. ما اموال و مغازه ها را می دانیم. ردیابی شده است. مطالب شما کذب محض است. 

متهم گفت: هر انچه که سند و مدرک بیاوردید من مخلص شما هستم . من می دانم دادگاه بدون مستند رای نمی دهد. من حقیقت را می گویم. اما پرونده را برای من ساخته اند. اگر پول به حساب من و خانواده ام امده مخلص شما هستم. شما براساس مطلعین کیفرخواست را صادر گردید. اتفاقا پروژه سوداور بوده است و بانک پول می برده است. من بخشایش و خانی را در زندان دیدم. 

این متهم افزود: من ۹ ماه در بازداشت غیرقانونی بودم. در این مدت در یک کاغذ اچار در دو روز  از من بازجویی گرفتند ان هم براساس اظهارات مطلعین از جمله ارمان علمایی که خودتان نوشتید دلال بوده است. 

قاضی مسعودی مقام گفت: از شما می‌خواهم صداقت را رعایت کنید و مطالب کذب نگوید و حقیقت را بیان کنید.

متهم امان کی گفت: من هیچ ربطی به آقای فتحی ندارم و برای من پرونده ساخته اند.

وی ادامه داد: من اگر میخواستم کارت چاپ کنم که اسم خودم را میزدم اقای سمیعی چرا کارت مرا در جیبش گذاشته؟ رضایی سمیعی را هم فریب داده است.

متهم امان کی اظهار کرد: ایشان 56 هزار متر در یافت آباد به قیمت کم فروخته است من در این پرونده از صفر تا صد حتی هزار تومان هم منتفع نشدم زیرا مشارکت یک مدتی بوده است.

وی افزود: شرکت پروژه ای بوده است البته اینکه شما در صحبت خود گفتید آقایانی که ملک گرفتند باید از سیاست بانک مرکزی مطلع باشند درست است.

متهم امان کی گفت: آقای محسن رضایی گفته من میلیاردها تومان به کفیلی دادم اما من سال 93 با کفیلی آشنا شدم اما آقایان سال 92 پول را گرفتند.

وی تصریح کرد: از سال 85 که برای من مشکل پیش آمد سعی کردم به زندگی خود برسم و مخارج زندگی ام را از جای دیگر تامین کنم و دنبال 100 میلیون نیستم اما احمقانه ترین کار من این بود که به توسعه ساختمان رفتم.

قهرمانی در ادامه دادگاه در واکنش به دفاعیات داریوش امان کی گفت: کارشناس، ملک اصفهان را بررسی و شهرداری اصفهان هم اعلام می‌کند ملک خارج از محدوده و فاقد کاربرد تجاری است.

نماینده دادستان ادامه داد: در کارشناسی دیگری اعلام شد که سال ۹۴ ملک‌مطروحه ۱۰ میلیارد قیمت داشته است. حال چطور محاسبه می شود که تورم ۱۵۰۰ برابری لحاظ می شود. 
قهرمانی ادامه داد: کل مجموعه به صورت تپه های برهوت بوده و ارزش زمین موصوف هم به ارزش همان ۱۰ میلیارد اعلام شده هم نبوده است.

قاضی مسعودی مقام گفت: آقای امان کی من شما را میشناسم این صحبت هارا نزنید شما کی هستید که همه می‌خواستند شمارا بگیرند، حرفی که نمی‌دانید را نزنید و مستند ارائه کنید.

وی ادامه داد: چطور محسن رضایی کذب می‌گوید اما شما درست می‌گویید

نماینده دادستان بیان کرد: در املاک محمد شهر همین آرمان علمایی به دفتر علی محمدی می‌آید و آنجا به مشکل می‌خورند.

قاضی مسعودی مقام گفت : ما تمام اموال شمارا بررسی می‌کنیم و به شما میگوییم چقدر مال دارید.

نماینده دادستان گفت: شما باید اسناد بیاورید که بگوید اموال در مسیر درست مصرف شده است.

قاضی مسعودی مقام با اعلام ختم دادرسی این جلسه گفت : دوشنبه ادامه رسیدگی به پرونده برگزار می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس