کد خبر 1039395
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶
بینایی نمایه

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد آزمایش خون می‌تواند شایع‌ترین علت نابینایی را سال‌ها قبل از بروز علائم آن تشخیص دهد.

به گزارش مشرق به نقل از دیلی‌میل، نتایج یک بررسی جدید حاکی از آن است آزمایش خون می‌تواند شایع‌ترین علت نابینایی را سال‌ها قبل از بروز علائم آن تشخیص دهد.

تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا، شایع‌ترین علت کوری در افراد مسن است؛ در این بیماری ماکولا یا لکه زرد تخریب می‌شود. ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه و مسؤول دید مستقیم و واضح است که برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی لازم است.

بیشتر بخوانید:

۸ اتفاق رایجی که برای چشم‌هایتان می‌افتد و دلایل پشت آن‌ها

پژوهشگران در بررسی‌های خود دریافتند که سطح این پروتئین موسوم به «FHR۴» در خون بیماران مبتلا به دژنراسیون ماکولا در مقایسه با بقیه افراد همسال آنها بالاتر است.

چشم پزشکان مستقر در دانشگاه منچستر به تازگی دریافتند، یک آزمایش خون ساده می‌تواند وضعیت بینایی افراد را به خوبی مشخص کند.

پل بیشاپ  نویسنده این پژوهش گفت: بررسی بیش از یک هزار نفر شواهد قانع کننده‌ای در اختیار قرار می‌دهد که سطح بالاتر پروتئین FHR-۴ در ابتلا به این بیماری نقش دارد.

«AMD» شایعترین علت نابینایی است که ۶۰۰ هزار بزرگسال انگلیسی و حدود ۲ میلیون نفر از جمعیت آمریکا را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بیشاپ تأکید کرد: با انجام یک آزمایش خون ساده و تعیین اندازه این پروتئین می‌توان راهی برای پیشگیری از شایع‌ترین دلیل بینایی در بزرگسالی فراهم کرد.

وی اضافه کرد: همچنین با کاهش سطح FHR-۴، مسیر جدیدی برای درمان فراهم می‌شود تا عملکرد سیستم ایمنی بدن در چشم‌ها بازگردد.

تباهی لکه زرد در افراد بالای ۶۵ سال شایع‌تر بوده و زنان بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند. اکثر موارد این بیماری با افزایش سن به وجود می‌آیند. این بیماری می‌تواند عارضه بعضی داروها نیز باشد. همچنین به نظر می‌رسد ارث نیز در ابتلا به این بیماری نقش داشته باشد.

AMD معمولاً بر هر دو چشم تأثیر می‌گذارد، اما سرعت پیشرفت بین چشم‌ها متفاوت است؛ این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس