کد خبر 1039325
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱

باشگاه مشتریان به عنوان یکی از ابزارهای ایجاد تجربیات منحصر به فرد، این روزها توجه بسیاری از سازمان ها را به خود جلب کرده است. به صورتی که اکثر کسب و کارها از فروشگاه های کوچک تا مراکز و سازمان های بزرگ همگی به دنبال راه اندازی یک باشگاه مناسب مشتریان برای خود هستند. این افراد در این راه همیشه با چنین سوالاتی مواجه هستند:

برای راه اندازی باشگاه مشتریان باید از کجا آغاز کرد؟ سناریوی مناسب جهت اختصاص اعتبار و امتیاز و رتبه بندی مشتریان چیست؟ ابزارهای مناسب جهت وفادار کردن مشتریان چیست؟ ایجاد باشگاه مشتریان به چه امکاناتی نیاز دارد؟

با یافتن پاسخ این سوالات می توان به راحتی متناسب با کسب و کار خود یک باشگاه وفاداری ایجاد نمود. در این مقاله سعی خواهیم کرد تا امکانات لازم جهت راه اندازی یک باشگاه مشتریان را بیان نماییم.

تجهیزات لازم برای راه اندازی باشگاه مشتریان

راه اندازی باشگاه مشتریان مستلزم استفاده از یک سری امکانات نرم افزاری و سخت افزاری است. اما به طور کلی امکانات لازم جهت راه اندازی باشگاه مشتریان شامل نرم افزار باشگاه مشتریان، کارت وفداری با طرح اختصاصی، دستگاه پوز یا ریدر کارت خواهد بود. با استفاده از نرم افزار می توان به طراحی سناریو و پیاده سازی قوانین و شرایط لازم برای باشگاه بر اساس سیاست کاری خود پرداخت. به هر مشتری عضو در سیستم باشگاه مشتریان یک کارت وفاداری با یک شماره منحصربفرد ارائه می شود که به کمک آن شناخته می شود. برای احراز هویت اعضای باشگاه مشتریان و ثبت تراکنش های آن ها نیز باید از دستگاه پوز یا ریدر کارت استفاده نمود. در ادامه به صورت مجزا به بررسی هر یک از موارد نام برده خواهیم پرداخت.

نرم افزار باشگاه مشتریان

نرم افزار باشگاه مشتریان یک سیستم یک پارچه تحت وب جهت وفادار سازی مشتریان کسب و کار های مختلف است. نرم افزار وفاداری مشتریان یا باشگاه مشتریان به شما کمک می کند تا مشتریانی وفادار بسازید و همچنین مشتریان جدید کسب کنید و آن ها را ترغیب به خرید بیشتر کنید و در نهایت فروش و سود خود را افزایش دهید. معمولا ابزارهایی همچون تخصیص اعتبار، امتیاز و گروه بندی، مدیریت اطلاعات مشتریان و ارسال پیامک در این نرم افزارها پیاده سازی می شود. با استفاده از این امکانات باشگاه مشتریان می توان به صورت هدفمند فرآیند وفادارسازی مشتریان را مدیریت نمود، همچنین با ارائه راهکارهای خلاقانه مشتریان را برای وفادار ماندن به کسب و کار و خرید مجدد ترغیب و تشویق نمود.

سخت افزار باشگاه مشتریان

سخت افزار مورد نیاز برای باشگاه مشتریان به نوع نرم افزار باشگاه مشتریان و همچنین استراتژی هر کسب و کاری بستگی دارد. در واقع بسته به نوع نرم افزار، سخت افزار آن نیز متفاوت خواهد بود. اغلب مشاغل همگام با ایجاد باشگاه مشتریان از کارت عضویت یا کارت وفاداری نیز استفاده می نمایند. این کارت ها معمولا از جنس کارت های بانکی است و توسط یک نوار مغناطیسی یا بارکد و یا یک چیپ بر روی کارت شخصی سازی می شود. هر کارت به نام یک مشتری در نرم افزار باشگاه مشتریان تعریف می شود و یک شماره اختصاصی هم روی آن درج می شود. از سوی دیگر به سخت افزار سمت پذیرنده جهت ارتباط بین کارت باشگاه مشتریان و نرم افزار باشگاه مشتریان نیاز به یک سخت افزار احساس می شود. برای این منظور معمولا از دستگاه ریدر یا کارتخوان استفاده می شود. این سخت افزار با توجه به نوع کارت وفاداری متفاوت خواهد بود.

کارت باشگاه مشتریان

کارت باشگاه مشتریان که به آن کارت VIP، کارت هواداری یا کارت وفاداری نیز گفته می ‌شود، نقشی اساسی در راه اندازی باشگاه مشتریان دارد. با صدور کارت باشگاه مشتریان برای هر مشتری می توان استراتژی های بازاریابی را برای کسب و کار خود پیاده سازی نمایید. در واقع شما میتوانید با اجرای راه کارها مشتری ها را مجددا ترغیب به استفاده از خدمات خود کنید. کارت ویژه باشگاه مشتریان باعث می‌شود مشتری شما احساس با ارزش بودن پیدا کند، با هربار استفاده از برند شما از تخفیف بهره مند شود و در نتیجه بارها و بارها به سمت شما بازگردد.در واقع آنقدر به شما وفادار باشد که نسبت به برندتان تعصب پیدا کند. چاپ کارت معمولا روی دو نوع کارت مقوایی و کارت pvc انجام می گیرد. چاپ کارت پی‌وی‌سی به دلیل اینکه امکان چاپ اطلاعات متغیر (مانند چاپ کد تخفیف، چاپ کد بارکد، چاپ QR کد و…) را به شما خواهد داد، گزینه مناسب ‌تری برای این منظور است.

نیروی انسانی برای باشگاه مشتریان

یکی عوامل مهم و تاثیرگذار در موفقیت یا عدم موفقیت یک باشگاه مشتریان نیروی انسانی است. در صورتی که برنامه های وفادار سازی که یک مجموعه برای مشتریان خود در نظر گرفته اند به صورت دقیق و منظم اجرا شود، به همان نسبت نیز درصد تاثیر گذاری باشگاه مشتریان در آن کسب و کار بیشتر خواهد شد. اجرای دقیق این برنامه ها نیز وابسته به نیروی انسانی و اپراتور نرم افزار باشگاه مشتریان است.

**این محتوا تبلیغاتی است**

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس