اسرائیل و ترکیه

در شرایطی که ترکیه همواره با صهیونیست‌ها روابط دامنه‌دار و راهبردی داشته است اما با ورود به عرصه بازیگری منطقه‌ای و اقتصاد مدیترانه از سوی صهیونیست‌ها به عنوان یک چالش و تهدید مطرح شده است.

به گزارش مشرق، براساس ارزیابی سالانه دستگاه اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی "امان"، ترکیه در ارزیابی سال ۲۰۲۰ ارتش رژیم صهیونیستی جزو تهدیدات این رژیم به حساب آمده که نباید این تهدید را از نظر دور داشت. روزنامه «تایمز اسرائیل» در گزارشی اعلام کرد این اولین بار است که ترکیه جزو تهدیدات رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود. ترکیه در دولت‌های مختلف روند نسبتاً ثابتی در برخورد با رژیم صهیونیستی داشته است اما اینکه چرا صهیونیست‌ها به یکباره در سال ۲۰۲۰، ترکیه را بخشی از تهدیدهای خود به حساب می آورند، سؤالی است که پاسخ به آن می‌تواند بخشی از ماهیت پنهان صهیونیست‌ها را آشکار کند.

بیشتر بخوانید:

روایت نتانیاهو از رفتار دوگانه اردوغان

اقدامات ترکیه در منطقه در یک دهه اخیر

ترکیه طی یک دهه اخیر در مقابل رژیم صهیونیستی عملکرد نسبتاً ثابتی داشته است. در حوزه اقتصادی، روابط شرکت‌های ترک با رژیم صهیونیستی ادامه داشته است و از یک روند ثابت برخوردار بوده است و با توجه به تحولات منطقه اگرچه در برخی مقاطع حساس دچار افت و خیز شده است اما یک مسیر نسبتاً ثابت را طی کرده است.

در عرصه سیاسی ماجرای کشتی مرمره که به کشته شدن چندین شهروند ترکیه شد چالشی را در روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی ایجاد کرد و با وجود تلاش سازمان‌های مردم نهاد ترکیه برای ادامه اعزام کشتی‌های دیگری به سمت غزه، اما این روند از سوی صهیونیست‌ها یک تهدید به حساب نیامد.

اما در نقطه مقابل نوع عملکرد ترکیه در بحران سوریه اگرچه براساس یک تفکر خاص و نه در راستای هماهنگی با صهیونیست‌ها صورت گرفت اما نوع اقدام و عملکرد ترکیه با منافع رژیم صهیونیستی تعارضی نداشته، موجب نگرانی صهیونیست‌ها نشده است. 

نکات قابل توجه ارزیابی اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی

در ارزیابی سال ۲۰۲۰ دستگاه امنیتی ارتش رژیم صهیونیستی به چند نکته مهم در خصوص ترکیه اشاره می‌شود که برخی از آنها پوششی برای مخفی کردن مطامع رژیم صهیونیستی و برخی دیگر ریشه اصلی تهدید تلقی شدن ترکیه از سوی صهیونیست‌ها است.

تجاوز به خاک سوریه

صهیونیست‌ها ، تجاوز ارتش ترکیه به خاک سوریه را یک نقطه منفی در راستای اعمال خشونت از سوی دولت ترکیه توصیف کرده‌اند و این نکته منفی را یک دلیل تهدید تلقی شدن ترکیه توصیف می‌کنند.

واقعیت مطلب آن است که صهیونیست‌ها هیچ گاه از حضور ترکیه در خاک سوریه ناراحت نبوده‌اند. چرا که از نگاه صهیونیست‌ها سوریه تهدید امنیتی درجه اول آنها محسوب می‌شود لذا با تجاوز ترکیه به خاک سوریه، این اقدام هم سوری‌ها را به خود مشغول کرده است و هم اینکه موجب تضعیف ارتش سوریه خواهد شد. از این حیث دلیلی که صهیونیست‌ها مطرح می‌کنند کاملاً مشخص است که بهانه‌ای برای حفظ ویترین آنها است و به هیچ وجه، واقعیت نمی‌تواند داشته باشد.

همکاری با اخوان المسلمین

ارزیابی امان به همکاری و حمایت ترکیه از اخوان‌المسلمین به عنوان یکی از دلایل تهدید معرفی شدن ترکیه برای صهیونیست‌ها اشاره می‌کند. اینکه حزب عدالت و توسعه ترکیه، بخشی از اخوان المسلمین است امری است که مورد اذعان رهبران این حزب و شخص رجب طیب اردوغان نیز هست. اما نکته قابل توجه آن است که ترک‌ها طی چند سال گذشته آن بخش از انتساب اخوانی‌شان را که موجب تهدید صهیونیست‌ها بوده کاملاً از بین برده‌اند. از یک سو اخوان ترکیه با اخوان المسلمین در مصر در موضع اختلافی قرار دارند و به رغم شباهت اسمی، از حیث اهداف و رویکرد شبیه هم نیستند. به ویژه از زمانی که اردوغان در دوره محمد مرسی به مصر رفت و در آنجا تلاش کرد الگوی ترکیه‌ای اخوان را به خورد اخوان مصر بدهد این اختلاف جدی‌تر شد و اکنون نسخه ترکیه‌ای اخوان المسلمین چیزی جدا از اخوان المسلمین جهانی است.

از سوی دیگر طی ۸ سال گذشته و به ویژه از زمان آغاز بحران سوریه، با تهدیدهایی که صهیونیست‌ها علیه حماس انجام دادند ترک‌ها، به خواسته‌های صهیونیست‌ها، اعضای حماس را از ترکیه خارج کرده‌اند. خروج و به تعبیر بهتر اخراج صالح العاروی از ترکیه به همراه تیمی از اعضای حماس در این راستا انجام شد. هرچند ترکیه همکاری استراتژیک گذشته با صهیونیست‌ها را ندارد اما در امور امنیتی که صهیونیست‌ها نسبت به آن حساس هستند از خط قرمزهای آنها عبور نکرده است.

خط لوله گاز مدیترانه و حفاری های ترکیه

مهمترین نقطه‌ای که ترکیه روی آن دست گذاشته و صهیونیست‌ها را به صرافت انداخته، حفاری‌هایی است که ترکیه طی دو سال گذشته در مدیترانه، به ویژه در بخش ترک نشین قبرس انجام داده است. مقامات ترکیه با همکاری چند شرکت فرا ملیتی این حفاری‌ها را آغاز کردند. با هشدارهای رژیم صهیونیستی نسبت به این حفاری‌ها تمام شرکت‌های خارجی از این حفاری خارج شده، تنها یک شرکت فرانسوی در آن باقی مانده است. این حفاری‌ها که ترکیه را به درآمدی قابل توجه می‌رساند یک خط قرمز برای صهیونیست‌ها محسوب می شود که می‌تواند در دراز مدت به یک اختلاف و درگیری جدی منتهی شود. مسئله‌ای که تاکنون بین صهیونیست‌ها و فرانسه نیز اختلافاتی به وجود آورده است.

علت امر آن است که رژیم صهیونیستی مدت‌ها است روی مخازن گازی مدیترانه برنامه‌ریزی می‌کند. از سفره‌های گازی نزدیک بندر حیفا گرفته تا مخازن لبنان که مدت‌ها چشم طعم به آنها دوخته و در ادامه مخازن نزدیک به سواحل غزه جز برنامه‌های سال‌های گذشته صهیونیست‌ها بوده است. آنها برای مخازن گازی اطراف قبرس نیز برنامه دارند و طی سال‌های گذشته روابط جدی و هدفمندی را با یونان و قبرس آغاز کرده‌اند و به نظر می‌رسد یکی از اهداف برقراری این روابط که در محافل تصمیم ساز رژیم صهیونیستی مهم توصیف می‌شوند همین مخازن گازی و بعضاً نفتی باشد.

حال ترکیه در عرصه‌ای وارد شده که صهیونیست‌ها برای آن برنامه جدی و اقتصادی دارند. مسئله‌ای که برای صهیونیست‌ها قابل اغماض نیست لذا ترکیه را با وجود روابط استراتژیک و دامنه دار به یک چالش جدی برای صهیونیست‌ها تبدیل می‌کند.

همکاری با لیبی در عرصه مدیترانه

یکی از نقاطی که ترکیه وارد آن شده است لیبی است. ترکیه طی نیمه دوم سال ۲۰۱۹ و چند ماهی که از سال ۲۰۲۰ گذشته، همکاری هایی را با دولت انتقالی لیبی داشته است. از همکاری برای سرکوب مخالفان این دولت گرفته تا همکاری در امور نفتی. این همکاری با منافع و اهداف رژیم صهیونیستی در لیبی در تعارض است. حضور ترکیه و همکاری‌اش با دولت انتقالی لیبی در امور نفتی یک خط قرمز برای رژیم صهیونیستی است . چرا که با همکاری ترکیه دولت انتقالی لیبی به درآمدهای خوبی در حوزه نفتی دست پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر این موجب می‌شود دولت انتقالی لیبی به سمت صهیونیست‌ها نیاید و در پایان اینکه ترکیه که یک رقیب جدی برای صهیونیست‌ها محسوب می‌شود را به درآمدی کلان و خارج از مرزهایش خواهد رساند. و نکته آخر اینکه ترکیه را به عنوان یک بازیگر در مدیترانه مطرح خواهد کرد.

همه اموری که در فوق به آن اشاره شد موجب شده است ترکیه برای صهیونیست‌ها به عنوان مانعی مقابل منافع صهیونیست‌ها مطرح شود. لذا ترکیه در این شاید طبیعی است که چالش رژیم صهیونیستی باشد.

حضور جدی منطقه ای ترکیه

در کنار تمامی مسائلی که به آنها اشاره شد، ترکیه طی ۴ سال گذشته و پس از پایان خلافت داعش در عراق و سوریه در عرصه منطقه غرب آسیا حضور نظامی جدی داشته است. اعزام نیرو از سوی ترکیه به قطر، سودان و لیبی به معنای حضور ترکیه در خلیج فارس، دریای سرخ و مدیترانه است. این مسئله باعث می‌شود ترکیه به عنوان یک بازیگر جدی منطقه‌ای مطرح شود. حضور یک بازیگر جدید در منطقه که در نقاط مختلفی نیروی نظامی نیز داشته باشد برای صهیونیست‌ها خطر محسوب می شود چرا که حضور این نیروها از یک سو جای صهیونیست‌ها را تنگ خواهد کرد و از طرف دیگر موجب خواهد شد منافع صهیونیست‌ها در مقاطع حساس به خطر بیفتد لذا ترکیه چالشی است که صهیونیست‌ها به آن می‌اندیشند.

جمع بندی

به طور کلی ترکیه روابط استراتژیک و جدی با صهیونیست‌ها دارد اما طی ۵ سال گذشته با حضور جدی در منطقه غرب آسیا به عنوان یک بازیگر جدید مطرح می‌شود این بازیگری برای صهیونیست‌ها خوشایند نیست و به ویژه آنکه اردوغان و حزب عدالت و توسعه با گردش‌های ناگهانی خود را غیرقابل پیش بینی نشان داده‌اند و صهیونیست‌ها از آن به عنوان یک بازیگر نامتوازن یاد می‌کنند. این بازیگری نامتوازن در جریان بحران سوریه خود را نشان داد و ترکیه به ناگهان از یک هم پیمان آمریکا در ائتلاف مبارزه با داعش به یک عضو جدی نشست‌های حامیان سوریه تبدیل شد.

از طرف دیگر اقدامات اقتصادی ترکیه در مدیترانه به ویژه در عرصه استخراج گاز و نفت موجب نگرانی جدی صهیونیست‌ها از این کشور شده است. این نشان می‌دهد صهیونیست‌ها فقط با کسانی روابط استراتژیک برقرار کرده، آنها را چالش نمی‌دانند که نه فعالیت اقتصادی داشته باشند نه در عرصه خود به عنوان بازیگری جدی مطرح شوند. به نظر می‌رسد در آینده‌ای نه چندان دور این چالش ، صهیونیست‌ها را به اقداماتی وادار کند که ترکیه هرگز انتظار آن را ندارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    3 0
    یاشاسین تورکیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس