نشنال اینترست

«ترور ژنرال سلیمانی، موجب تقویت محور مقاومت در منطقه شده و حس ضد آمریکایی را در میان جوانان ایرانی شدت بخشیده است.»

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

نشریه آمریکایی نشنال اینترست ضمن انتشار این ارزیابی نوشت: سیاست فشار حداکثری آمریکا موجب می‌شود ایران به جای تغییر رویکرد، سیاست‌های خود را تقویت کند.


این شیوه جدید مشخصاً بیانگر کنار گذاشتن راهکار «هدایت از پشت صحنه» است که دولت اوباما اتخاذ کرد و بر اساس آن آمریکا از کشورهای منطقه‌ای حمایت می‌کرد تا منافع آنها تأمین شود، نظیر جنگ عربستان در یمن (گرچه ناموفق)، تا بدین ترتیب آمریکا خود را مستقیماً درگیر مناقشات در منطقه نکند.

بیشتر بخوانید:

نشنال اینترست: اگر جنگی اتفاق بیفتد ایران پیروز آن است

نشنال اینترست: پس از ترور سلیمانی حمله علیه نظامیان آمریکا شدت گرفته است


اقدام اخیر آمریکا در ترور قاسم سلیمانی بیانگر شکست «فشار حداکثری» آمریکا برای مجبور کردن ایران به مذاکره، از طریق تحریم‌های یک‌جانبه است. به رغم اعمال تحریم‌ها ایران هیچ تمایلی برای مذاکره نشان نداده، بلکه برعکس این سیاست سبب شده است ایران تعهدات چندگانه خود را در توافق هسته‌ای، کنار بگذارد.


ترور سلیمانی هیچ یک از اهداف آمریکا را پیش نبرده- از جمله تغییر رفتار منطقه‌ای ایران یا پذیرش توافق جدید هسته‌ای، بلکه تنها ایران و متحدانش را تقویت کرده و به رفتار آنها وجهه قانونی داده است. این اقدام همچنین اعتبار و نیز ظرفیت آمریکا را در خاورمیانه تضعیف کرده است.


ترور سلیمانی ایرانی‌ها را در حمایت از جمهوری اسلامی به شیوه‌ای چشمگیر متحد کرده و این امر با حضور ده‌ها میلیون‌ نفری که در تشییع جنازه سلیمانی در سراسر ایران شرکت و از او به عنوان قهرمان ملی یاد کردند، آشکار شد. این مسئله بسیج چشمگیر مردمی بود که یادآور انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ و تشییع پیکر آیت‌الله خمینی در سال ۱۹۸۹ است. این ابراز ارادت به سلیمانی، بیداری ملی را تقویت کرده، به گسترش حمایت از سیاست‌های منطقه‌ای ایران منجر شده و به میزانی چشمگیر اراده سیاسی کشور را در مقابله با فشار آمریکا، استحکام بخشیده است.


نشنال اینترست از «تضعیف قدرت اصلاح‌طلبان»، «تبدیل حس ضد آمریکایی به نیرویی قوی‌تر در نسل جوان» و «متحد ساختن دنیای شیعه در حمایت از مقاومت» به عنوان دیگر عواقب ترور سپهبد سلیمانی یاد کرد و نوشت. ترور سلیمانی حس ضدآمریکایی را در جوامع منطقه‌ای شیعه که چهل درصد جمعیت خاورمیانه را تشکیل می‌دهد تشدید کرده است. رهبران برجسته شیعه نظیر آیت‌الله علی سیستانی در عراق، که میلیون‌ها مقلد در سراسر جهان دارد، با محکوم کردن این ترور، از سلیمانی به عنوان شهید یاد کرده‌اند.


موقعیت سلیمانی به عنوان یک شهید، همراه با طرفداران گسترده در جوامع اصلی شیعه نشانه ضعف استراتژی آمریکا در تسخیر قلب‌ها و ذهنیات مردم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس