کد خبر 1039220
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۹
یمن

محاصره چهارساله هوایی یمن تاکنون جان شمار زیادی از بیماران یمنی به ویژه کودکان را گرفته و آنان را به کام مرگ فرستاده است.

به گزارش مشرق، اولین پرواز امداد پزشکی حامل بیماران یمنی عمدتا مبتلا به تومورهای بدخیم سرطانی پس از حدود چهار سال توقف فعالیت فرودگاه بین المللی «صنعا»، پایتخت یمن، از این کشور تحت محاصره، اخیرا به پرواز درآمد.

عربستان سعودی که در اوایل سال ۲۰۱۵ با تشکیل ائتلافی شامل برخی از کشورهای عربی به ویژه امارات، به بهانه بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن، فقیرترین کشور غرب آسیا را مورد حملات هوایی خود قرار داد، از آگوست سال ۲۰۱۶ فضای هوایی این کشور را محاصره و از انجام هرگونه پرواز از صنعا ممانعت به عمل آورد.

بیشتر بخوانید:

تصاویری از عملیات البنیان المرصوص

آشنایی با «بزرگراه مرگ» در شمال شرق استان صنعا

براساس آمارهای ارائه شده توسط منابع پزشکی و بهداشتی یمن، ۳۲ هزار نفر در یمن به درمان یا جراحی اضطراری پزشکی مانند پیوند کلیه و عمل قلب نیاز دارند. روزانه ۱۵ تا ۲۵ بیمار به علت فقدان امکانات درمانی در یمن و عدم امکان اعزام به خارج از کشور جان خود را از دست می‌دهند. روند اعزام روزانه هفت بیمار در هر پرواز و چهار پرواز در ماه سبب می‌شود ۳۲ هزار بیمار یمنی تا ۱۳ سال آینده منتظر نوبت اعزام خود باشند.

وزارت بهداشت یمن تاکید کرده محاصره یمن توسط عربستان تاکنون جان ۴۳ هزار بیمار یمنی را که به دلیل محاصره نتوانستند از کشور خارج شوند، گرفته است. از این میان ۲۸ هزار نفر مبتلا به بیماری سرطان بودند.


آمارهای منتشر شده از تلفات جنگ یمن در اکتبر ۲۰۱۹، از کشته شدن بیش از ۱۰۰ هزار نفر از زمان آغاز این جنگ نابرابر حکایت دارد. میلیون‌ها یمنی در فاصله یک قدمی قحطی زندگی می‌کنند و با کمک‌های غذایی روزگار می‌گذرانند. سوء تغذیه در برخی از مناطق یمن کاملا سیطره یافته است. بیش از ۲ میلیون کودک یمنی در معرض خطر مرگ هستند. وخامت این امر زمانی بهتر درک می‌شود که بدانیم، ائتلاف سعودی، بندر راهبردی «الحدیده» را حدود ۷۰ درصد واردات مواد غذایی یمن از آن انجام می‌شد، در محاصره قرار داده است.

به اذعان سازمان‌های بین المللی، کودکان بیشترین هزینه این جنگ را در یمن پرداخت می‌کنند.

جنگنده‌های ائتلاف سعودی به سرکردگی ریاض تاکنون بیش از ۱۸ هزار بار یمن را بمباران کرده اند. این شرایط سبب شده تا اکنون هزاران یمنی بیمار شامل کودکان جان خود را در انتظار دریافت درمان پزشکی در خارج از کشور جنگزده یمن از دست بدهند. جنگ ۵ ساله در یمن سبب شده تا سیستم بهداشت و درمان این کشور به طور سراسری دچار فروپاشی شده است. بیمارستان‌ها در نتیجه حمله‌های هوایی از بین رفته اند و کمبود دارو و پرسنل در بخش درمان بیداد می‌کند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    68 0
    یا الله تعالی تو را به خون پاک امام حسین ع قسم میدهیم خودت به فریاد کودکان وزنان و مردان یمن و همه ی انسانهای آزاده برس یا غیاث المستیثین ان شاالله اللهم صل علی محمد وآل محمد لعنة الله علی آل سعود و الامریکی و الاسرائیل
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    57 0
    عجب صبری خدا دارد !
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    1 78
    به ماچه؟
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      4 0
      آدم بی رگ و بی غیرتی هستی
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    0 85
    ایول بکشید که ما رو کشتن
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    0 25
    همه جنگهای دنیا تو خاورمیانه هست .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس