کد خبر 1039218
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰
1

فعالان مدنی سیاسی، تشکل‌های حقوقی و انجمن‌های زنان و جوانان مغرب با برگزاری یک نشست اعتراض آمیز در پایتخت این کشور مخالفت خود را با معامله قرن اعلام کردند.

به گزارش مشرق، سخنگوی این نشست اعتراض آمیز به خبرنگار روزنامه الرای‌الیوم در رباط گفت: مردم مغرب به طور کامل طرح معامله قرن را محکوم می‌کنند چرا که هدف این طرح،  نابودی آرمان‌های فلسطین، مقدسات اسلامی و مسیحی در این سرزمین  و عدم اجازه به آوارگان فلسطینی به بازگشت به سرزمین مادری خود است .

بیشتر بخوانید:

کوشنر: کشورهای عربی مخالفتی با معامله قرن ندارند

وحشت اسرائیل از انتفاضه کرانه باختری

وی با بیان اینکه طرح معامله قرن با همکاری برخی کشورهای عربی مزدور تدوین شده و بر اساس منطق زور می‌خواهند آن را اجرایی کنند، تصریح کرد: ما از حقوق ملت فلسطین دفاع می‌کنیم  و مخالف هرگونه عادی سازی روابط مغرب با رژیم صهیونیستی هستیم  و به همین دلیل، یکشنبه آینده ( ۲۰ بهمن ) تظاهراتی را در مرکز رباط برگزار خواهیم کرد.

ده‌ها تشکل سیاسی مردم نهاد، اتحادیه‌های صنفی با محکوم کردن معامله قرن از برگزاری تظاهرات مغربی‌ها در یکشنبه آینده حمایت کرده‌اند.

در همین حال، روزنامه مغربی هسپرس در مقاله‌ای تحت عنوان "پشت پرده معامله تجاری بین مغرب، آمریکا و اسرائیل" نوشت: طی چند روز گذشته پایگاه خبری اکسیوس آمریکا گزارشی را منتشر کرد، مبنی بر اینکه تل آویو،  دولت واشنگتن را تحت فشار قرار داده تا  در قبال به رسمیت شناختن حاکمیت مغرب بر صحرای غربی، رباط مناسبات خود را با تل آویو به حالت در آورد.

این روزنامه با اشاره به سکوت دولت مغرب در برابر این خبر نوشت: این سکوت نشان می‌دهد که ممکن است در پس پرده بین مغرب  و رژیم صهیونیستی در این خصوص توافقی صورت گرفته باشد. شاید بتوان گفت که واکنش وزارت خارجه در قبال رونمایی از طرح معامله قرن بیشتر این نظر را تقویت می‌کند. این وزارتخانه بیانیه‌ای منتشر کرد که همچون بیانیه‌های گذشته نبود و تمام حقوق و آرمان‌های فلسطین را دربر نمی‌گرفت. مثلا عقب نشینی رژیم صهیونیستی از سرزمین های فلسطینی تا مرزهای سال ۱۹۶۷ در آن نیامده بود .

هسپرس نوشت: در بیانیه وزارت خارجه موضع شفاف و روشن دولت رباط در قبال معامله قرن بیان نشده بود به گونه‌ای که می‌توان آن را در راستای تایید طرح ترامپ ارزیابی کرد.

این روزنامه تصریح کرد: چنانچه مغرب وارد هرگونه معامله با واشنگتن یا تل آویو شود، فرصئی در اختیار جبهه پولیساریو و الجزایر و دیگران قرار می‌دهد تا موضوع صحرای غربی را همچون فلسطین اشغالی قلمداد کنند  و مغرب را به عنوان یک نیروی اشغالگر معرفی کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس