کد خبر 1039156
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰
کرونا

با گذشت چند روز و جدی شدن قضیه، شهر ۱۱ میلیون نفری ووهان قرنطینه گشت و افراد مبتلا شناسایی و بستری شدند.

کانال تلگرامی مشاهدات و روزنوشته‌های دانشجویان و دانش‌آموختگان مسلمان ایرانی از آمریکا نوشت:

این روزها که اخبار شیوع ویروس کرونا داغ گشته و موجب نگرانی های گسترده ای در جهان و ایران شده، خوب است به عنوان یک ساکن کشور چین، تحلیل کوتاهی روی این موضوع داشته باشم. اواسط ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی بود که زمزمه‌هایی مبنی بر شیوع ویروس کرونا در کشور چین به گوش می‌رسید و کانون اصلی آن، شهر ووهان بود. گفته‌ها حاکی از این بود که عامل اصلی انتشار ویروس، یک بازار فروش حیوانات در این شهر بوده و این ویروس مشترک بین حیوان و انسان، از طریق خفاش به انسان منتقل شده است.

 با گذشت چند روز و جدی شدن قضیه، شهر ۱۱ میلیون نفری ووهان قرنطینه گشت و افراد مبتلا شناسایی و بستری شدند. عده‌ای از افراد مبتلا که سال‌خورده بودند یا مشکلات قلبی ریوی و یا نقص سیستم ایمنی داشتند، فوت شدند و مابقی بهبود یافتند و این چرخه با نرخ بسیار کم‌تری هم اکنون در جریان است. به طبع، این ویروس در کشورهای دیگر هم تا حدودی پخش شد اما عکس‌العمل دولت چین در این خصوص بسیار سریع و موثر بود به طوری که چند شهر دیگر را هم که تعداد مبتلایان در آن‌ها با نرخ زیادی رو به افزایش بود قرنطینه کردند. ظرف مدت ۱۰ روز توانستند یک بیمارستان مجهز و مخصوص ۱۰۰۰ تخت‌خوابی برای بستری کردن بیماران مبتلا به ویروس کرونا در شهر ووهان بسازند. در ورودی شهرها، ایستگاه‌های قطار، مترو و فرودگاه‌ها، درجه حرارت بدن افراد توسط تجهیزات پیشرفته ای از جمله دوربین‌های حرارتی مورد بررسی قرار می‌گرفت و از ورود افراد بدون ماسک جلوگیری می‌شد.

اما سوال بسیار مهم است این است که اگر بتوان اسم این واقعه را تهدید گذاشت، کشور ما چگونه می‌تواند یک بازی برد-برد را انجام دهد و این تهدید را به فرصت تبدیل کند؟

در واقع این قضیه ظرف چند ماه آینده در چین جمع خواهد شد اما هم‌اکنون کشور چین نیاز به کمک بیشتری در جهت توقف هر چه سریع‌تر این بیماری خواهد داشت که این امر با اعزام پزشکان و متخصصان ایرانی شتاب بیشتری خواهد گرفت. کشور ما می‌تواند با توجه به شبکه‌ی بهداشت مناسبی که در داخل کشور دارد، در توسعه‌ی هر چه بیشتر بهداشت در کشور چین کمک نماید که باز هم منافع آن به صورت غیرمستقیم به کشور ما و همه‌ی جهان بازمی‌گردد. از طرف دیگر، بحران ایجاد شده در کشور چین، بهترین فرصت برای ستاد بحران و پدافند غیر عامل ایران است تا با حضور میدانی در یک بحران واقعی به کسب تجربه و الگوبرداری از مدل کنترل بحران چینی‌ها بپردازند. تنها نگذاشتن بزرگ‌ترین شریک تجاری کشور می‌تواند در آینده‌ی نزدیک موجب گرفتن امتیازات بیشتری از وی در جهت انتقال فن‌آوری و ایجاد اشتغال در داخل کشور گردد.

هند و پاکستان آمادگی خود را برای کمک به چین اعلام کرده‌اند و باید مراقب بود که همسایه‌های ما در این عرصه، گوی سبقت را از ما نربایند. حضور ایران در این عرصه می‌تواند علاوه بر تحقق انگیزه‌های انسان‌دوستانه، موجب بالا بردن وجهه‌ی بین‌المللی ما هم بشود چرا که رسانه‌های داخلی می‌توانند روی این قضیه مانور دهند که حضور فرا منطقه‌ای ایران همواره در جهت سازندگی و مبارزه با مشکلات است. اگر مسئولین ما متوجه باشند، می‌بینند که در دل تهدیدها فرصت‌های بسیاری وجود دارد، به شرط آنکه حقایق را با چشم باز ببینند، نه اینکه کلید حل مشکلات را فقط در گروی مذاکره با غرب بجویند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
    21 96
    چرت نگو
    • IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
      67 4
      .... رو ببند.
    • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
      87 10
      18:12 راس می گی بی بی سی بهتره :) ای خاک تو سرت کنن، عوم
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
    13 12
    بله ۱ میلیون ماسک ضد ویروس به چین صادر کردیم که خیلی خوشحال شدن
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
    25 1
    اگه تو سیاست نقش التماسی هست بگو اگه نه اینا اهلش نیستن!
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    16 0
    داداش خودت میگی اگر مسئولین ما متوجه باشند.به نظرت متوجه هستند؟توجه مینِمویی؟
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    13 0
    موافقم... البته باید بخش فناوری پزشکی هم به شدت فعال باشه که بتونیم راه درمان این بیماری رو زودتر از دیگران ارائه بدیم.
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
    0 1
    کشورهای کمونیستی هیچوقت دوستای وفاداری نیستن
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
    2 0
    اگر این ویروس در امریکا بود الان همه کابینه دولت اونجا بودن و اقای ظریف حتی با کری مبتلا به کرونا هم دست میداد و روبوسی می کرد ولی اینا چشم ابی نیستن و این دولت هم نوکر چشم ابی های استعماگر است
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
    2 0
    قطعات پازل رو دیدید که باید برعکس هم باشند تا بهم بچسبن حکایت اصلاح طلبان همین مثله اینها التماس کننده و ظلم پذیرند و لذا با ظالم چفت میشن. نه با چین که در شرایط تحریم تنهایمان نگذاشته.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس