کد خبر 1038981
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۰
طاعون سیاه تا کرونا

همزمان با گسترش نگرانی‌ها از شیوع ویروس همه‌گیر کرونا، تارنمای یورونیوز امروز در گزارشی با عنوان «از طاعون سیاه تا کرونا»، به بررسی انتشار بیماری‌های خطرناک در جهان در یک قرن گذشته پرداخت.

به گزارش مشرق، براساس گزارش یورونیوز، ویروس کرونا این روزها در صدر اخبار جهان قرار گرفته است. این ویروس که منشا آن از کشور چین بوده تاکنون بیش از ۲۴ هزار نفر را مبتلا کرده و جان ۵۰۰ تن را گرفته است.


کرونا تاکنون در بیش از ۲۰ کشور جهان مشاهده شده و یکی از چالش های عمده دانشمندان، زمان اوج شیوع این ویروس است که برخی سازمان‌های بهداشتی ماه مارس(اسفند-فروردین) تا می(اردیبهشت-خرداد) را اوج آن معرفی کرده‌اند.

با این حال، دانشمندان چینی پیش‌بینی می‌کنند شمار مبتلایان به نوع جدید ویروس کرونا تا ۱۰ روز دیگر به حداکثر میزان خود خواهد رسید و پس از آن روندی نزولی در پیش خواهد گرفت.


مقام‌های چینی اعلام کردند با جان باختن ۷۰ نفر دیگر از افراد مبتلا به کرونا، شمار جان‌باختگان ناشی از این بیماری به به ۵۶۰ نفر رسیده است.

 در ۲۴ ساعت گذشته ۲ هزار و ۹۸۷ نفر جدید در استان هوبئی به مرکزیت شهر ووهان در چین به این ویروس مبتلا شده‌اند. با احتساب این افراد، شمار مبتلایان به این ویروس در چین به ۱۹ هزار ۶۶۵ نفر رسیده است.


این ویروس که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (دی‌ماه) در چین شروع شد، علاوه بر ۳۰ استان و منطقه چین، به ۲۴ کشور جهان شماری نیز سرایت کرده است.

در همین ارتباط، مدیریت خدمات درمانی ایالت «ویسکانسین» آمریکا نیز بامداد امروز(پنجشنبه) گزارش داد که مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، دوازدهمین مورد از ابتلا به بیماری کرونای جدید را تأیید کرده است.

دوره نهفتگی نسبتا طولانی این بیماری تنفسی مرگ‌بار از چند روز تا دو هفته متغیر است و همین امر موجب می‌شود مبتلایان تا پیش از بروز علایمی چون تب و تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه نکنند.


این ویروس برخلاف ویروس سارس که در سال ۲۰۰۳ در چین شیوع پیدا کرد و پس از سرایت به ۲۶ کشور جهان ۸ هزار و ۱۰۰ نفر  را مبتلا کرد، در دوره نهفتگی نیز از فرد به فرد قابل انتقال است. کارشناسان تهدید واقعی کرونا را در همین قابلیت شیوع و انتشار گسترده آن می‌بینند.

کم سن‌ترین فرد مبتلا به بیماری کرونای جدید یک نوزاد است که تنها ۳۰ ساعت پس از تولد به کرونا مبتلا شده است. این نوزاد در شهر ووهان مرکز استان هوبئی و کانون اصلی شیوع بیماری متولد شده است.

شیوع تعدادی از بیماری های واگیردار در طول تاریخ که کرونا نیز یکی از آنها است، همواره تلفاتی جانی بسیار زیادی به همراه داشته است.

ویروس سارس
با شیوع بیماری تنفسی سارس در سال ۲۰۰۳، در مجموع ۸ هزار و ۱۰۰ نفر به آن مبتلا شدند. در مقایسه، ویروس کرونا که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (دی‌ماه) در چین شروع شد، تاکنون نزدیک به ۱۰ هزار نفر را در جهان مبتلا کرده است.


با این وجود، سارس همچنان در آمار تلفات از کرونا جلوتر است. کرونا تاکنون ۲۱۳ قربانی برجا گذاشته در حالی که سارس در دوره شیوع خود جان ۷۷۴ نفر را گرفت.

تفاوت سارس و کرونا تنها به تعداد مبتلایان و قربانیان آن‌ها محدود نمی‌شود. ویروس سارس که آن هم نوعی از کروناویروس است، در چین شیوع پیدا کرد و به ۲۶ کشور جهان رسید.

طاعون ژوستنین
شیوع طاعون ژوستنین در امپراتوری بیزانس (روم شرقی) و امپراتوری ساسانی که در سال‌های ۵۴۱ یا ۵۴۲ پس از میلاد مسیح آغاز شد تا دو قرن ادامه یافت. این بیماری همه‌گیر در این مدت جان دست‌کم ۲۵ میلیون نفر را در گرفت. این رقم معادل ۱۳ تا ۲۶ درصد جمعیت جهان در آن زمان بود.

آمار نشان می‌دهد که طاعون ژوستینین جمعیت قاره اروپا را در مدت ۱۲ ماه به نصف کاهش داد.


این بیماری همه‌گیر در زمان اوج شیوع خود روزانه جان پنج هزار نفر را می‌گرفت.


طاعون ژوستینین همچنین سبب شد که ۴۰ درصد از جمعیت شهر قسطنطنیه، پایتخت امپراتوری بیزانس بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست بدهند.


طاعون سیاه
شیوع دوباره طاعون این بار مشهور به «طاعون سیاه یا مرگ سیاه» از سال ۱۳۳۴ میلادی آغاز شد. این بیماری همه‌گیر که در اروپا، آفریقا و آسیا شیوع یافت بین ۷۵ تا ۲۰۰ میلیون کشته برجا گذاشت.


موش‌ها نقش مهمی در انتقال این بیماری و شیوع آن داشتند.


بیماری طاعون سیاه ابتدا همانند ویروس جدید کرونا در استان هوبی چین شیوع یافت. پس از شیوع این بیماری در استان هوبی در سال  میلادی۱۳۳۴ این بیماری به سرعت به استان‌های دیگر چین سرایت کرد. تاتارها در سال ۱۳۴۶ میلادی طاعون سیاه را به اروپای شرقی منتقل کردند.


تخمین زده می‌شود که بین ۳۰ تا ۶۰ درصد جمعیت اروپا به دلیل ابتلا به طاعون سیاه تلف شدند.

آنفلوانزای اسپانیایی
شیوع بیماری آنفلوانزای اسپانیایی در سال ۱۹۱۸ میلادی پس از پایان جنگ جهانی اول آغاز شد. از این بیماری به عنوان یکی از مرگبارترین بیماری‌های همه‌گیر تاریخ یاد می‌شود. آنفلوانزای اسپانیایی در آسیا، اروپا، آمریکای شمالی و حتی قطب شمال و برخی جزایر دورافتاده اقیانوس آرام فراگیر شد.


بیش از نیم میلیارد نفر به آنفلوانزای اسپانیایی مبتلا شدند که از این تعداد بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر جان خود را از دست دادند.

یکی از تفاوت‌های آنفلوانزای اسپانیایی با آنفلوانزاهای گذشته این بود که بسیاری از مبتلایان بزرگسال و جوان جان خود را از دست دادند. این در حالی است که در آنفلوانزاهای پیشین، اغلب افراد مسن و کودکان کشته می‌شدند.


شیوع این بیماری همه‌گیر تا ماه دسامبر سال ۱۹۲۰ ادامه یافت.

آنفلوانزای آسیایی
شیوع ویروس آنفلوانزای آسیایی که در سال ۱۹۵۶ میلادی آغاز شد در چین، سنگاپور، هنگ‌کنگ و آمریکا جان دو میلیون نفر را گرفت. نزدیک به ۷۰ هزار نفر از قربانیان، آمریکایی بودند.


تخمین زده می‌شود که در مجموع بین ۲۵۰ میلیون تا یک میلیارد نفر تا سال ۱۹۵۸ به این بیماری مبتلا شدند. اغلب قربانیان افراد مسن بودند. ویروس آنفلوانزای آسیایی نوعی از آنفلوانزای پرندگان بود.

شیوع اچ‌آی‌وی - ایدز
«اچ‌آی‌وی» به عنوان ویروسی که عامل بیماری ایدز است، نخستین‌بار در سال ۱۹۷۶ در جمهوری دموکراتیک کنگو مشاهده شد. شیوع این ویروس از سال ۱۹۸۱ تاکنون جان ۳۶ میلیون نفر را گرفته است.


تخمین زده می‌شود که اکنون نزدیک به ۳۸ میلیون نفر در جهان به آن مبتلا هستند. پیشرفت‌های پزشکی سبب شده که امید به زندگی مبتلایان به این ویروس اکنون با مصرف دارو به اندازه افراد عادی است. در حالی که مبتلایان در کشورهای توسعه نیافته به دلیل هزینه بالا همچنان برای دسترسی به داروها با مشکل روبرو هستند. در همین راستا در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۷۷۰ هزار نفر به دلیل ابتلا به ایدز جان خود را از دست دادند.


دوره اوج ابتلا به «اچ‌آی‌وی» در فاصله بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ بود.

آنفلوانزای خوکی
شیوع ویروس آنفلوانزای خوکی در سال ۲۰۰۹ از مکزیک آغاز شد و تا پایان سال ۲۰۱۰ ادامه یافت. نتیجه یک تحقیق دانشمندان که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد نشان می‌دهد بین ۱۱ تا ۲۱ درصد جمعیت جهان به این ویروس مبتلا شدند. کارشناسان سازمان جهانی بهداشت بر این باورند که نزدیک به ۲۸۴ هزار و ۵۰۰ نفر از مبتلایان در سطح جهان جان خود را از دست دادند.


سازمان جهانی بهداشت در نوامبر سال ۲۰۰۹ اعلام کرد که موارد ابتلا به ویروس آنفلوانزای خوکی در ۱۹۹ کشور یا منطقه جهان گزارش شده است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
    4 0
    چین ماشاالله کانون بیشتر بیماری ها بوده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس