کد خبر 1038895
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲
دونالد ترامپ

در جزئیات و فرایند محاکمه دونالد ترامپ غرق نشوید. عملگرایان به دنبال اینند که شاهدان جدیدی در دادگاه حاضر کنند اما باید روی تصویر بزرگتر تمرکز کرد.

به گزارش مشرق، محمد رستم پور فعال رسانه ای در کانال تلگرامی خود نوشت:  

«رابرت برنارد رایش» وزیر کار آمریکا در سال‌های 1993 تا 1997، در مطلبی کوتاه در وب‌سایت گاردین به مهم‌ترین پرسش‌های مطرح در مورد استیضاح ترامپ پاسخ داده است. او اکنون استاد سیاستگذاری عمومی در دانشگاه برکلی آمریکاست.

در جزئیات و فرایند محاکمه دونالد ترامپ غرق نشوید. عملگرایان به دنبال اینند که شاهدان جدیدی در دادگاه حاضر کنند اما باید روی تصویر بزرگتر تمرکز کرد. این مطلب کوتاه همه آنچه شما در مورد استیضاح ترامپ لازم دارید، به شما خواهد داد.
 
1. آیا ترامپ تخلفی مرتکب شده که سزاوار استیضاح باشد؟  
بله. تلاش او برای کمک گرفتن از یک کشور خارجی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020، دقیقاً همان چیزی است که نویسندگان قانون اساسی آمریکا در بند موارد استیضاح آورده‌اند. اگر رؤسای جمهور آمریکا از هر کشور خارجی برای پیروزی در انتخابات داخلی کمک بگیرند، دیگر هیچ حد و مرزی برای دخالت خارجی در فرایند دموکراسی در آمریکا وجود نخواهد داشت.


 
2. آیا سنای آمریکا به برکناری ترامپ از قدرت رأی خواهد داد؟
خیر. رأی مثبت استیضاح به دو سوم رأی سناتورها نیاز دارد. این بدان معناست که اگر همه 45 سناتور دموکرات و دو سناتور مستقل سنای آمریکا به برکناری ترامپ رأی دهند، باز هم به رأی 20 سناتور جمهوری‌خواه نیاز است. احتمال اینکه 20 سناتور جمهوری‌خواه به برکناری رئیس جمهور جمهوری‌خواه آمریکا رأی دهند، تقریباً زیر صفر است.
 
3. چرا سناتورهای جمهوری‌خواه رأی به برکناری ترامپ نمی‌دهند؟
در واقع، 20 سناتور شجاع و درستکار که بخواهند از قانون اساسی و ملت آمریکا در برابر خطرناک‌ترین و عوام‌فریب‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا تاکنون دفاع کنند، وجود ندارند. سناتورهای جمهوری‌خواه به رهبری میچ مک‌کانل بیشتر مشغول توجیه‌تراشی و ماله‌کشی اقدامات عصبانی‌کننده مدیران و مسؤولان دولت آمریکا هستند. حتی به جمهوری‌خواهان به اصطلاح معتدل‌تر مثل سوزان کالینز و میت رامنی هم نمی‌توان در برقراری یک محکمه عادلانه و جدی امید داشت.
 
4. چرا سناتورهای جمهوری‌خواه اینقدر ترسو و بی‌عرضه هستند؟
چون آنها می‌خواهند جایگاه و موقعیت خود را حفظ کنند و اطمینان دارند 90 درصد رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه ترامپ را تأیید می‌کنند. آنها می‌ترسند به خاطر استیضاح، پایگاه رأی جمهوری‌خواهان و منابع مالی انتخاباتی آنان صدمه ببیند.
 
5. چرا 90 درصد جمهوری‌خواهان حامی ترامپ هستند؟
چون ترامپ آنان را اقناع کرده که او طرف آنهاست و قربانی دسیسه جمعی بوروکرات‌های «دولت پنهان» شده است.
 
6. چگونه ترامپ حمایت جمهوری‌خواهان از خود را حفظ کرده است؟
با دروغگویی مکرر، با دروغگو و مغرض خواندن رسانه‌های اصلی و اتکاء بر ماشین پروپاگاندای خود به ویژه فاکس‌نیوز و رادیوهای جناح راستی که حامیان و طرفدارانش را هیجان‌زده نگه می‌دارد و همچنین استفاده از توئیتر و فیس‌بوک برای القای مستقیم دروغ‌هایش به فالوئرهایش و دمیدن در آتش «جنگ فرهنگی» که بر اساس دوقطبی‌های شدید در موضوعاتی مانند نژاد، استفاده از سلاح، مذهب، سقط جنین و مهاجرت برپا می‌شود.

7. هزینه این پروپاگاندا و جنگ‌آفرینی از کجا می‌آید؟

میلیاردرها، مقامات ارشد، مدیران شرکت‌ها و ساکنین وال‌استریت همچنان هزینه‌های حزب جمهوری‌خواه و ماشین پروپاگاندای ترامپ را پرداخت می‌کنند. آنان این هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند چون در میلیاردها دلاری که به خاطر سیاست‌های مالیاتی ترامپ جمع کرده‌اند، غوطه‌ورند. ترامپ قول داده اگر دوباره رئیس‌جمهور شود، آنان وضع و موقعیت بهتری خواهند داشت. «استفن شوارتزمن»، مدیر بلک‌استون، بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری جهان می‌گوید: به نظر می‌رسد نگاه جامعه تجاری به ترامپ مثبت باشد.
 
8. آیا دادگاه سنا، نظر افکار عمومی را نسبت به ترامپ تغییر خواهد داد؟
خیر. تغییر چندانی نسبت به جایگاه ترامپ به وجود نیامده. در نظرسنجی‌های اخیر، 40 درصد از آمریکایی‌ها از جمله 90 درصد جمهوری‌خواهان از رویکرد ترامپ در اداره آمریکا حمایت کردند و 58 درصد با اقدامات او مخالفت کردند. این درصدها و نتایج دقیقاً همان درصدها و نتایجی است که در سپتامبر گذشته و پیش از آغاز محاکمه سنا به دست آمده بود.
 
9. همه اینها ما را به چه نتیجه‌ای در مورد انتخابات 2020 می‌رساند؟
ترامپ ادعا خواهد کرد که تبرئه احتمالی او در سنا، او را از همه اتهاماتی که پیش از این علیه‌اش مطرح شده بود؛ پاک می‌کند؛ همان طوری که پیش از این از اتهاماتی که در مورد درخواست کمک او از روسیه برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 2016، خلاص شد. ترامپ از این دو تبرئه، به عنوان گواه ادعایش مبنی بر دسیسه‌های دولت پنهان که به دنبال سرنگونی دولتش است، بهره خواهد برد. اما هیچ یک از این دو تبرئه بر تغییر نظر کسانی که نمی‌خواهند ترامپ دوباره به ریاست جمهوری برسد، اثری نخواهد داشت و رأی آنان را تغییر نمی‌دهد. جمهوری‌خواهان کوشش می‌کنند سبد رأی دموکرات‌ها را کم کنند، روسیه به دنبال این است که باز هم ترامپ رئیس‌جمهور شود، میلیاردرها و صاحبان شرکت‌های بزرگ کوشش می‌کنند او دوباره رئیس‌جمهور شود و حتی سیستم رأی الکترال هم طرف او را خواهد گرفت. اما دموکرات‌ها و مستقلین غوغا خواهند کرد. همان طور که نامزدهای دموکرات میان‌دوره مجلس نمایندگان، شکست سختی به کاندیداهای جمهوری‌خواه وارد کردند. سال2020، ممکن است سونامی «موج آبی»-اشاره به رنگ انتخاباتی دموکرات‌ها- بیاورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 12
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    114 7
    نویسنده متن فوق خودش از ترامپ هم بدتر است. فساد عجیب دموکرات ها در انتخابات درون حزبی ایالت آیوا دیگر آبرویی برایشان نگذاشته است
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    87 1
    ترامپ چه باشد چه نباشد ما باید مشکل خودمان را خودمان حل کنیم ۴۲۹۴ج
  • رضا IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
    54 0
    حمهوری خواهان هر وقت آمدند جنگ آورده اند و دموکرات ها تحریم . به هر حال فرقی به حال ما نمیکند .
  • افشین IR ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
    13 14
    به کوري چشم مشرق ترامپ دور بعد هم رييس جمهوره
  • IR ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
    12 10
    خوش به حال آمریکایی ها ، عجب سیاستمدار توپی دارند.... هر چی میگه عمل میکنه
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
    4 0
    پس این روسیه به ترامپ کمک کرده بیاد سر کار که چه غلطی بکنه
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
    8 6
    به تو چه ؟ به من چه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس