تیم ملی ایران

ایران به‌عنوان تنها تیم بلاتکلیف آسیایی همچنان بدون سرمربی به کارش ادامه می‌دهد و فدراسیون‌نشینان با خیالی آسوده زمان را به راحتی از دست می‌دهند و می‌گویند عجله‌ای نداریم!

به گزارش مشرق، کارلوس کی‌روش در ماه‌های آخر حضورش در تیم ملی اگرچه موافقان و مخالفان زیادی داشت، اما حضور ۸ ساله‌اش در ایران این حسن را داشت که تیم ملی از نظر مربی به ثبات رسیده و هواداران تیم ملی مدت‌ها بود که دیگر روزهایی را که در بیم و امید انتخاب سرمربی بودند، از یاد برده بودند. زمانی که هر روز شایعه جدیدی در رسانه‌ها منتشر  و لیستی پر از اسامی مشهور و نامدار به‌عنوان نامزدهای مربیگری در تیم ملی ردیف شده و درنهایت هم هیچ خبری از آنها نمی‌شد.

با جدایی کی‌روش دوباره نام‌های جدید از زیدان گرفته تا مورینیو و کلینزمن برای «طلوعی دوباره» به خط شدند، اما درنهایت این ویلموتس بود که پس از مدتی هدایت تیم ملی را برعهده گرفت. ویلموتس خردادماه آمد و در کمتر از ۶ ماه قراردادش را فسخ کرد تا فصل جدیدی از داستان انتخاب سرمربی تیم ملی آغاز شود. اتفاقی که پس از گذشت ۸۳ روز هنوز به سرانجام نرسیده و فدراسیون نیز ظاهرا عجله‌ای برای انتخاب مربی جدید ندارد. این درحالی است که ایران در کوران مسابقات انتخابی جام‌جهانی قرار دارد و با توجه به دو شکست پیاپی برابر بحرین و عراق اوضاع مناسبی در جدول گروه C این مسابقات ندارد.

درحالی که رقبای ما در آسیا با برنامه‌ریزی دقیق و باشتاب خود را برای موفقیت در این رقابت‌ها و صعود به دور بعد آماده می‌کنند، اما فدراسیون ایران پس از نزدیک به سه ماه هنوز برای انتخاب سرمربی به جمع‌بندی نرسیده و مشخص نیست در دو دیدار ایران برابر هنگ‌کنگ و کامبوج که در تعطیلات عیدنوروز و کمتر از ۲ ماه دیگر برگزار می‌شود، چه کسی روی نیمکت تیم ملی می‌نشیند.

 عجله رقبا

تیم ملی چین نیز تقریبا شرایطی همانند ایران را در این مرحله تجربه کرد. چینی‌ها در روزی که ایران مغلوب عراق شد، برابر سوریه شکست خوردند و در همان روز مارچلو لیپی، سرمربی نامدار و ایتالیایی از سمت خود کناره‌گیری کرد. آنها با وجود این شکست در رده دوم جدول گروه خود قرار دارند و با توجه به اینکه یک بازی کمتر از حریفان برگزار کرده‌اند، شانس خوبی برای صعود حتی به‌عنوان تیم دوم گروه دارند. با این حال آنها یک ماه و نیم بعد «لی‌تای» را به‌عنوان سرمربی جدید خود معرفی کردند تا فرصت کافی برای آماده‌سازی تیم برای دیدارهای بعدی این تیم داشته باشد.

عمان دیگر تیم آسیایی است که در این مدت سرمربی‌اش را برکنار کرده و آنها هم بالاخره دو هفته پیش برانکو ایوانکوویچ را که یکی از گزینه‌های هدایت ایران بود، به‌عنوان سرمربی جدید خود انتخاب کردند. عمان در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی در گروه نسبتا آسانی قرار دارد و درحالی که قطر به‌عنوان میزبان رقابت‌ها دغدغه صعود ندارد، آنها با ۴ برد و تنها یک شکست در رتبه دوم قرار گرفته‌اند و در مصاف با رقبایی چون افغانستان، هند و بنگلادش مشکلی نخواهند داشت. با این حال ناکامی این تیم در مسابقات جام خلیج‌فارس سبب شد اروین کومان از هدایت تیم برکنار شده و برانکو نزدیک به دو ماه بعد جایش را بگیرد.

اماراتی‌ها که سابقه‌ای طولانی در برکناری و اخراج مربیان دارند، این‌بار هم به مربی ناکام خود رحم نکردند و همانند عمانی‌ها ناکامی در جام خلیج‌فارس را بهانه‌ای برای برکناری برت فن‌مارویک معروف دانستند. البته انتخاب فرد جدید برای این تیم عربی تنها ۱۸ روز طول کشید و ایوان یووانوویچ صربستانی هدایت آنها را برعهده گرفت. امارات در مقدماتی جام‌جهانی در کنار تیم‌های نه‌چندان مطرح ویتنام، تایلند، مالزی و اندونزی قرار گرفته، اما فعلا در رتبه چهارم جدول است و شاید به همین دلیل به سرعت سراغ یووانوویچ رفتند تا شانس صعود به جام‌جهانی ۲۰۲۲ را همچنان داشته باشند.

کویتی‌ها هم برای انتخاب سرمربی جدید خود خیلی عجله داشتند و پس از اینکه در اواخر تابستان رومئو جوزاک کروات را اخراج کردند، تنها چند روز طول کشید تا ثامر العنزی را به‌عنوان سرمربی جدید خود معرفی کنند. آنها با این تغییر فعلا در جدول پشت‌سر استرالیا در رتبه دوم قرار دارند و البته رقیبی قدرتمند همچون اردن را در کنار خود می‌بینند.

در میان تیم‌های آسیایی، ازبکستان کمترین زمان را برای انتخاب سرمربی جدید خود صرف کرد و در کمتر از ۲۴ ساعت یک مربی بومی را برای جانشینی هکتور کوپر آرژانتینی در نظر گرفت. شروع این تورنمنت برای آنها با شوکی بزرگ همراه بود. شاگردان کوپر در گام نخست با ۲ گل مغلوب فلسطین شدند و همین شکست کافی بود تا ازبک‌ها او را برکنار کرده و یک روز بعد وادیم آبراموف را که سابقه مربیگری در تیم ملی این کشور داشت به‌عنوان سرمربی جدید معرفی شد. آنها به عربستان هم باختند، اما فعلا با یک بازی بیشتر نسبت به این تیم در صدر جدول گروه قرار دارند و جدال روز پایانی آنها برابر سعودی‌ها تکلیف تیم نخست این گروه را مشخص خواهد کرد.

در چنین شرایطی ایران به‌عنوان تنها تیم بلاتکلیف آسیایی همچنان بدون سرمربی به کارش ادامه می‌دهد و فدراسیون‌نشینان با خیالی آسوده زمان را به راحتی از دست می‌دهند و می‌گویند عجله‌ای نداریم!

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    3 2
    از همه چی ما جلو زدن. شما خودتو زیاد بالا میبینی
  • تالشی IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    11 0
    حرام باشد پولهایی که مسولین بی لیاقت فوتبال مملکت ما از بیت المال میخورند.
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    5 1
    کشور ما تو فساد و عدم شفافیت و رانت و درجا زدن و عقب افتادن گوی سبقت رو از اکثر کشورهای دنیا گرفته و تا جند سال دیگه 7،8کشوری که جلوتر از ما هستن هم جا میزارین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس