آمریکا و چین

آمریکا به عنوان تنها ابر قدرت جهان اولین کشوری در جهان بوده است که با اعلام ممنوعیت کامل ورود شهروندان چینی به خاک خود باعث ایجاد هراس و نگرانی در جهان شده است.

به گزارش مشرق به نقل از رادیو بین المللی چین، مدتی است که، مردم سراسر چین با تمام توان در حال مبارزه با شیوع ویروس کرونای جدید هستند و اعضای جامعه جهانی نیز به شیوه‎های مختلف کمک‎ها و حمایت‎های خود را در اختیار مردم چین گذاشته‎اند اما در سوی دیگر افرادی نظیر ویلبور راس وزیر بازرگانی آمریکا هم هستند که می‎گویند شیوع این بیماری واگیردار در چین به بازگشت صنایع تولیدی به خاک آمریکا "کمک" خواهد کرد؛ سخنانی که با انتقاد گسترده جامعه جهانی روبه‎رو شده است.

بیشتر بخوانید:

دوستانی که در زمان سخت در کنار همدیگر هستند دوستان واقعی هستند

فیلم/ انتقادهای جالب یک چینی به غربی‌ها

رادیو و تلویزون مرکزی چین روز سه شنبه ۱۵ بهمن (۴ فوریه) در مطلبی تحت عنوان «شیوع یک بیماری واگیردار چالش مشترک همه انسان‎ها و ویروس ها حد و مرزی ندارند» به این موضوع پرداخته است که در حال حاضر، چین با اتخاذ جدی‌ترین و کامل‎ترین تدابیر برای کنترل شیوع این بیماری تلاش می‎کند و شدیدترین بسیاری از این اقدامات از "مقررات بهداشت بین‌المللی" نشان می‎دهد که چین تمام توان خود را برای حفظ جان مردم خود و سراسر جهان در برابر شیوع ویروس کرونا به کار بسته است.

اما آمریکا به عنوان تنها ابر قدرت جهان نه تنها تا کنون در عمل هیچ کمکی به چین برای مبارزه با این بحران نکرده است بلکه اولین کشوری در جهان بوده است که با اعلام ممنوعیت کامل ورود شهروندان چینی به خاک خود باعث ایجاد هراس و نگرانی در جهان شده است. سخنان وزیر بازرگانی آمریکا که بر خلاف تمام اصول اخلاقی و فارغ از هر گونه حس همدردی بیان شده، بازتابی از سرشت خودخواه برخی سیاستبازان آمریکایی است و دیدگاه مبتنی بر بازی "مجموع صفر" آنان را نشان می‎دهد که همواره بر این باورند هر آنچه که به ضرر چین باشد به نفع آمریکا است. افرادی نظیر ویلبر راس حتی از پایه‎های علم اقتصاد نیز آگاه نیستند و نمی‎دانند که تقسیم بار اقتصاد جهان با توجه به توانایی‎های هر کشور در نهایت به تأمین منافع متقابل و رسیدن به نتایج برد-برد خواهد شد. با توجه بی نتیجه بودن تلاش‌های دولت فعلی ایالات متحده برای احیای تولید در این کشور، وزیر بازرگانی آمریکا امیدوار است که شیوع یک بیماری واگیردار در چین موجب "بازگشت" صنایع تولیدی به آمریکا شود که در عمل "بیچارگی" او را نشان می‎دهد.

چین با داشتن جمعیت یک میلیارد و ۴۰۰ نفری و یک طبقه متوسط بزرگ، یکی از کشورهای در حال توسعه جهان است که صدها میلیون نیروی کار با کیفیت را پرورش داده است و با ایجاد یک نظام توسعه زیربنایی مدرن و کاملترین چرخه تولید در جهان می‌تواند یک زنجیره کامل صنعتی را در اختیار موسسات چند ملیتی قرار دهد که در واقع پایه اصلی تحقق همکاری تجاری برد-برد میان چین و آمریکا به شمار می‎رود.

شیوع ویروس کرونای جدید ممکن است بر رشد اقتصاد چین تأثیر منفی بگذارد اما این تأثیرات به صورت موقت و مقطعی خواهد بود. بدون شک در درازمدت نشاط و سرزندگی بی‎نظیر بازار چین و روند رشد مطلوب اقتصاد چین دستخوش هیچ تغییری نخواهد شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس