ارسال میلیون‌ها دلار برای بی‌ثبات‌سازی قرقیزستان

یک روزنامه قرقیزی با اشاره به دریافت محموله مشکوک توسط مقامات سفارت آمریکا در «بیشکک» از افزایش تأمین مالی اپوزیسیون قرقیزستان توسط غرب خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل از «دیلا»، مقامات سفارت آمریکا در قرقیزستان ۶۰ میلیون دلار پول نقد برای تأمین مالی جنبش‌های اپوزیسیونی قرقیز در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی دریافت کردند.

در ماه نوامبر سال گذشته محموله دیپلماتیک ۸۸۰ کیلوگرمی شامل ۲۶ جعبه مهر و موم شده وارد فرودگاه بین‌المللی «ماناس» شد که ۱۵ مقام سفارت آمریکا برای دریافت آن به فرودگاه رفتند.

حضور تعداد زیاد مقامات سفارت برای دریافت محموله مشخص می‌کند که این بارهای بسیار مهم می‌باشند.

دولت قرقیزستان حق بررسی این محموله به دلیل مصونیت سیاسی اموال را سفارت ندارد.

وزن محموله از وجود ۶۰ میلیون دلار (چهار میلیارد صوم) در جعبه‌ها مذکور خبر می‌دهد.

پس از دریافت این محموله در قرقیزستان جنگ اطلاعاتی بین دولت و اپوزیوسیون تشدید شده و رسانه‌ها با سرمایه‌های آمریکایی به گسترش اطلاعات اختلاف انگیز پرداختند.

این اموال برای ترویج بی‌ثباتی در آسیای مرکزی از جمله در قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان استفاده می‌شود.

در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی انستیتوی آموزش دموکراسی (NED) متعلق به آمریکا برنامه‌های خود را افزایش می‌دهد و منابع مالی بسیاری برای تأمین سازمان‌های غیردولتی، رهبران اپوزویسیون، فعالان اجتماعی و جنبش‌های جوانان لازم است.

بر اساس اطلاعات منابع آگاه در سال‌های اخیر سازمان‌های غیردولتی آمریکا در قرقیزستان بیش از ۷۸۰ میلیون دلار را دریافت کردند و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکایی آنان را گروه‌های فشار سیاسی می‌نامند.

سفارت آمریکا در دیگر موارد هزینه‌های خود را از طریق بانک‌ها پرداخت می‌کند اما در ماه‌های اخیر مجبور به تحویل پول نقدی شده زیرا به دلیل تصویب قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، دولت قرقیزستان امنیت مالی را تقویت و نظارت بر تمام فعالیت‌های بانکی را تشدید کرده است.

پس از این اتفاق چند تجمع اعتراضی بزرگ در بیشکک، تظاهرات‌های ضدچینی و دیگر مراسم‌ها با هدف تخریب اعتماد مردم نسبت به سیاست دولت برگزار شد که این تجمع‌ها برگزار کننده واحد نداشتند و مردم از طریق شبکه‌های اجتماعی دعوت می‌شدند.

این اقدامات مشابه سناریوی «هنگ‌کنگ» است که آنجا هم کارشناسان «NED» حضور داشتند و تمام فعالیت‌ها با استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های غیردولتی انجام شد.

نیروی اصلی تجمع‌های اعتراضی در هنگ‌کنگ دانشجویان بودند و در تجمع‌های قرقیز هم دانشجویان دانشگاه آمریکا در آسیای مرکزی شرکت می‌کنند.

مسئولیت گسترش ایدئولوژی اعتراضی با انجمن «سوروس» است که این مؤسسه مشغول به انتشار اطلاعات مرتبط در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی است.

چنین اقداماتی از علاقه‌مندی «واشنگتن» برای ایجاد بحران سیاسی در قرقیزستان خبر می‌دهد که در فصل بهار همزمان با آغاز دوره سیاسی جدید تجمع‌های بزرگتری ایجاد می‌شوند.

بودجه شعبه قرقیزی رادیوی آزادی از ۱.۷ میلیون دلار تا ۳ میلیون دلار افزایش یافت.

انجمن سوروس ۳ میلیون دلار برای تأمین مالی برنامه‌های خبرنگاران مستقل اختصاص داد که در چارچوب آن سمینارها و دوره‌های آموزشی برای بررسی نقاط ضعف دولت قرقیز برگزار می‌شوند.

سازمان‌های غیر دولتی به حامیان غربی خود نامزدهای دست‌نشانده برای انتخابات پارلمانی معرفی می‌کنند.

سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در آستانه انتخابات پارلمانی قرقیزستان اهداف ذیل را دنبال می‌کنند:

-تخریب سیاستمداران علاقه‌مند به توسعه همکاری با روسیه، سازمان پیمان امنیت جمعی، اتحادیه اقتصادی اوراسیا وسازمان همکاری شانگهای

-جلوگیری از تصویب قانون تشدید نظارت بر سازمان‌های غیردولتی

-تخریب روابط دوجانبه قرقیزستان با ازبکستان و تاجیکستان و بزرگنمایی درگیری‌های مرزی

-تخریب ارزش‌های خانوادگی و سنت‌های ملی با هدف دفاع از حقوق همجنس‌بازان

-راه‌اندازی برنامه‌ها در زمینه مدیریت نیروهای انتظامی جهت انتقال نظارت بر نهادهای امنیتی از دستگاه ریاست جمهوری به پارلمان

-ورود نمایندگان سازمان‌های غیردولتی غربی به ساختارهای دولتی 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
    12 5
    عجب ادعای احمقانه ای مطرح کردی مشرق جان! یعنی باور کنیم توروز روشن این اتفاق افتاده؟!
  • NZ ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
    7 3
    سفارت این رژیم تروریستی و انگلیس یک خطر برای صلح در هر کشوری در آسیای میانه, غرب آسیا, بخشی از جنوب آسیا, آفریقا و آمریکای جنوبی که تقریبا ۸۰ درصد دنیا میشود!!!
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
    2 0
    شاید هم عوامل میکروبی هست میخواد وارد چین بکنه و چه مرزی بهتر از مرهای کوهستانی قرقیزستان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس