کد خبر 1038407
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۹
خسارت سیل در روستاهای« زرآباد سیستان و بلوچستان»

مدیرکل راهداری و حمل نقل جاده ای جنوب سیستان و بلوچستان از دست رفتن عرصه‌ها در بالادست، انجام نشدن یا کاهش شدت عملیات آبخیزداری، قطع بی‌رویه درختان، تصرف منابع طبیعی و گم‌شدن مسیر آب در بالادست و پایی

به گزارش مشرق، سیل اخیر در سیستان و بلوچستان تقریبا به تمامی زیرساخت های آب، برق، راه‌های روستایی و بخش کشاورزی خسارت وارد کرد.

در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی میزان خسارت ها اعلام شد اما در بخش راه‌ها و جاده های مواصلاتی جنوب استان میزان خسارت های وارده به طور دقیق اعلام نشده بود.

بیشتر بخوانید:

لب‌های کودکان سیستانی آراسته به لبخند، از سر امید، همراه با کمپین "امیدهست"

زمان آغاز مجدد بارش برف و باران

مدیرکل راهداری و حمل نقل جاده ای جنوب سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس میزان خسارت های وارده به زیرساخت ها و ابنیه فنی محورهای مواصلاتی را تشریح کرد.

ابراهیم جاوشیری گفت: در بارندگی های اخیر در شهرهای منطقه بلوچستان به ۳۰درصد از راهها و ۶۰درصد از ابنیه و پلهای موجود محورهای روستایی آسیب وارد شد.

۲۷ محور اصلی و فرعی و ۸۷۵ راه روستایی بر اثر سیل و طغیان رودخانه‌ها دچار انسداد شد

مدیرکل راهداری و حمل نقل جاده ای جنوب سیستان و بلوچستان افزود: ۲۷ محور اصلی و فرعی و ۸۷۵ راه روستایی بر اثر سیل و طغیان رودخانه‌ها دچار انسداد شد که با تلاش شبانه‌روزی ۷۲۲ نفر نیروی راهداری و بکارگیری ۳۷۵ دستگاه ماشین‌آلات نیمه سنگین و سنگین فعال راهداری اکثر محور اصلی و فرعی و راهای روستایی بازگشایی شد. که از ۲۴ ساعت تا ۷۲ ساعت زمان برد.

وی ادامه داد: ۷۰ اکیپ راهداری به صورت شبانه‌روزی و بی وقفه برای بازگشایی و رفع مشکل مناطق آسیب دیده تلاش کردند و این تلاشها ادامه دارد.

مدیرکل راهداری و حمل نقل جاده ای جنوب سیستان و بلوچستان گفت: همچنین بر اثر وقوع سیل حدود ۱۶ دستگاه پل و آب رو کاملا تخریب و حدود ۱۶۲ ابنیه شامل آبنما و پل دچار آسیب و خسارت شد، همچنین هزارو ۷۶۳ کیلومتر از راه‌های اصلی و فرعی و سه هزارو ۸۶۰ کیلومتر از راه‌های روستایی تخریب و یا دچار آسیب شد.

جاوشیری بیان کرد: حجم بیشتر خسارت‌ها در شهرستان‌های نیکشهر، چابهار، فنوج، کنارک، قصرقند، دلگان و ایرانشهر بوده که باتوجه به فاصله زیاد شهرها از یکدیگر و فاصله حدود ۸۰۰ کیلومتری از مرکز استان امداد رسانی از طریق جاده‌های روستایی به سختی انجام می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل نقل جاده ای جنوب سیستان و بلوچستان اضافه کرد: با توجه به حجم خسارات وارده، اداره‌ کل راهداری ایرانشهر جهت بازگشایی محورها از تمام ظرفیت نیروی انسانی و ماشین آلات راهداری خود و همچنین ماشین آلات راهداری و نیروی انسانی شرکت‌های پیمانکاری تحت اختیار استفاده کرد، با در نظر داشتن راهکارهای اصولی و فنی، مهندسی میتوان از تکرار مکررات تخریب زیرساختها وابنیه فنی وهدر رفت زمان، نیروی انسانی، استهلاک دستگاههای راهداری جلوگیری کرد.

چرا سیل به زیرساخت‌های جاده‌ای خسارت زد

این مسؤول در توضیح اینکه چگونه این میزان خسارت به زیرساخت ها وارد شد، ادامه داد: از دست رفتن عرصه‌ها در بالادست، انجام نشدن یا کاهش شدت عملیات آبخیزداری، قطع بی‌رویه درختان، تصرف منابع طبیعی و گم‌شدن مسیر آب در بالادست و پایین‌دست را میتوان اتفاقات تأثیرگذار در تخریب و وارد شدن خسارت به ابنیه فنی دانست که نیازمند همکاری دستگاه‌های نظارتی و قضایی با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای احیای مسیرهای آبرو و جلوگیری از خسارت دیدن ابنیه‌ فنی را دارد که حتماً باید به آن توجه شود.

مدیرکل راهداری و حمل نقل جاده ای جنوب سیستان و بلوچستان اضافه کرد: یکی دیگر از موارد تأثیرگذار بر تخریب پل‌هابرداشت‌های بی‌رویه و غیراصولی از رودخانه‌ها است، برداشت بی‌رویه در پایین‌دست خسارت زیادی به پلها وارد میکند انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی نظارت بیشتری به برداشت رودخانه‌ها داشته باشند. درحوزه سرباز ۱۲دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین ۱۰ شبانه روز جهت برقراری وباز گشایی محور کشاری کستگ زردبن و احداث دیواره حفاظتی رودخانه سرباز جهت جلوگیری از آب بردگی محور اصلی واقع در پل سرباز زمان صرف کرد.

این مسؤول افزود: در حوزه قصرقند با شروع بارندگی ارتباط راه گاها ۴۰ روستا مثل نیلگ بن. ربیگان. گز. قطع میشود که علت آن هم این است که راه روستایی خاکی یا راههای فرعی اسفالته که حتی ایجاد آب نما در پایین دست آسفالت در راههای فرعی هم کار ساز نیست از داخل بستر رودخانه میگذرد و با فروکش کردن آب هم به علت باتلاقی بودن تردد امکانش کم می شود همین مورد را در دامن داشتیم که با ایجاد پل آهنی مشکل حل شد وراهای بستر رودخانه که اصولا راههای میان بر بود و مسدود میشد برای همیشه حل شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس