کد خبر 1038311
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
امیر قلعه نویی

در شرایطی که هر ساعت احتمال سرمربیگری امیر قلعه‌نویی در تیم ملی فوتبال کشورمان افزایش پیدا می‌کند و خود سرمربی سپاهان هم اخیرا مذاکره با فدراسیون را تایید کرده، به نظر می‌رسد او با مشکل بزرگی روبروست.

به گزارش مشرق، مساله امیر قلعه نویی بیشتر از آنچه فنی باشد، مربوط به وجهه و مقبولیت ملی اوست؛ آیتمی که مخصوصا امسال به شکل اساسی به چالش کشیده شده است. اگر مخالفید، کافی است فقط نشست‌های خبری بعد از بازی روز جمعه بین سپاهان و فولاد را مرور کنید و ببینید جواد نکونام به عنوان رکورددار بازی ملی در فوتبال ایران با چه ادبیاتی به استقبال سرمربیگری قلعه‌نویی در تیم ملی می‌رود.

طعنه‌های بی‌پایان نکو

امیر قلعه‌نویی و جواد نکونام در این سال‌ها رابطه چندان خوبی با هم نداشته‌اند؛ آنقدر که حتی یک بار کارشان با هم به دادگاه کشید.

موضوع به مصاحبه مفصل نکونام علیه قلعه‌نویی مربوط می‌شد؛ جایی که او امیر را حتی متهم کرده بود به اینکه از شکست استقلال در داربی معروف ایمون زاید خوشحال شده است! این بار اما استارت مجادله را شاید خود قلعه‌نویی در نشست خبری قبل از بازی روز جمعه زد؛ جایی که فوتبال مبتنی بر دفاع- ضد حمله فولاد را کپی‌برداری نکونام از کارلوس کی‌روش دانست.

سپاهان بازی را برد، اما بعد از مسابقه نوبت به نکو رسید که تلافی کند. کاپیتان سابق تیم ملی حضور احتمالی قلعه‌نویی در این تیم را بازگشت به 50 سال قبل دانست، فوتبال او را بکش زیرش دانست و حتی توصیه کرد اگر امیر سرمربی تیم ملی شد، برای استنلی کی‌روش پاسپورت ایرانی بگیرند که بتواند به تیم کمک کند! این یک کلکسیون بی‌نقص از کنایه‌هاست که دست‌کم تا لحظه تنظیم این مطلب بی‌جواب مانده، اما لااقل برای ثبت در تاریخ باید بنویسیم رکورددار بازی‌های ملی در تاریخ فوتبال ایران، حضور قلعه‌نویی در این تیم را از همه ابعادش به باد نقد گرفت؛ آن هم با این ادبیات تند و تهاجمی. آیا فدراسیون اینها را می‌بیند؟

مهدی تارتار و فوتبال هوایی

نکونام اما تنها مربی امسال لیگ برتر نبوده که بعد از ملاقات با امیر قلعه‌نویی، به فوتبال هوایی تیم‌های او طعنه صریح زده است؛ چه اینکه قبل از جواد، مهدی تارتار هم چنین کرد.

پس از توقف خانگی سپاهان برابر نفت مسجدسلیمان در دور رفت، قلعه‌نویی از نوع بازی تیم حریف گله کرد، تارتار هم حسابی از کوره در رفت و گفت: «ما مثل بعضی‌ها در خانه نمی‌نشینیم که اوت‌انداز، ایستگاهی‌زن، ارسال‌کننده و چهار بازیکن دو متری جذب کنیم. ما روی فوتبال و مسائل تاکتیکی وقت می‌گذاریم.» البته که طرفین طبق معمول کمی بعد آشتی کردند، اما خب آنچه تارتار در عصبانیت گفت، احتمالا نظرات حقیقی‌اش در مورد سبک مربیگری قلعه‌نویی بوده است!

از حامیان سنتی هم خبری نیست

اساسا یک جریان فکری در فوتبال ایران وجود دارد که حامی استفاده حداکثری از مربیان داخلی است. دو تن از مشهورترین ستون‌های این جریان هم محمد مایلی‌کهن و مجید جلالی هستند. می‌گویند جلالی در دوران سرمربیگری برانکو و کی‌روش در تیم ملی، به دو رییس‌جمهور وقت نامه نوشته و از آنها خواسته مقدمات حضور مربیان ایرانی روی نیمکت این تیم را فراهم بیاورند! وضع حاجی مایلی هم معلوم است.

او به عنوان مثال هم ابتدای فصل و هم بین دو نیم‌فصل معتقد بود کریم باقری بهترین گزینه برای هدایت پرسپولیس است. در عین حال اما این دو مربی و حتی مجموعه کانون مربیان فوتبال ایران هم با همه عرق و علاقه‌اش به همکاران داخلی، از قلعه‌نویی حمایت نمی‌کند.

مایلی‌کهن و جلالی سابقه مفصل تنش با قلعه‌نویی را دارند، اما جالب می‌شود اگر بدانید آنها حتی در جدل کلامی امیر با یک مربی خارجی هم به حمایت از طرف خارجی پرداختند. زمانی که قلعه‌نویی قهرمانی‌های پرسپولیس با برانکو را مهندسی‌شده دانست، جلالی به شدت نظر او را رد کرد و مایلی‌کهن هم گفت: «آنهایی که دم از مهندسی می‌زنند، خودشان دکترا دارند!»

پایگاه مردمی‌اش کجاست؟

نیازی به یادآوری نیست که قلعه‌نویی در این سال‌ها شدیدترین چالش‌های ممکن را با هواداران پرسپولیس پشت سر گذاشته است.

رابطه او با منتقدانش هم هرگز خوب نبوده و آخرین بار با ادبیاتی عجیب به آنها حمله کرد؛ مصاحبه‌ای پر از جنجال که بعد از چند ماه هنوز هم افکار عمومی منتظر برخورد فدراسیون با آن است! شاید در این شرایط حمایت کامل هواداران استقلال از قلعه‌نویی می‌توانست حداقلی از پایگاه اجتماعی را برای او بسازد، اما آیا امیر به اندازه جام‌ها و دستاوردهایش بین آبی‌ها محبوب است؟ واقعیت آن است که به سختی می‌توان به این سوال جواب مثبت داد! حواشی رودررویی‌های او با استقلال طی همین چند سال گذشته را مرور کنید تا خیلی از مسایل دست‌تان بیاید.

منبع: همشهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    7 6
    من اگه قلعه نویی سرمربی بشه دیگه فوتبال ملی رو دنبال نمیکنم نظر خیلیها همینه گزینه زیاد هست فیروز کریمی علی دایی منصوریان مایلی کهن خطیبی تارتار کریم باقری خود اشکان دژاگه
  • احمد IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    6 3
    باسلام اگرمی خواهیم فوتبالمون به 50سال قبل برگرده قلعه نوعی را انتخاب کنید. چرا میدان به جوانان دوره دیده نمی دهیم امثال وحید هاشمیا-یحی گل محمدی و.... اگر قلعه نوعی انتخاب کنید مطمئن باشید که در دوحه حضور نداریم.این خط-واین هم نشان@
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    1 9
    بیژن ذوالفقار نسب آدم بسیار با شخصیت وباسواده وسالها بازیکن ملی بوده .
    • IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
      5 1
      خود کفاشیان بیاد بهتره. دو دوره با خنده هاش ما رو برده جام جهانی .
  • آریا PL ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    6 4
    به عنوان یه سپاهانی میگم که قلعه نوعی بدرد تیم ملی نمیخوره چون از هیچ کسی مشاوره و نظر نمیخواد و بارها شده به خاطر غرورش به تیم لطمه زده مثلا علی قربانی هیچ تکنیک و خاصیتی نداره ولی به دلایلی که خودش میدونه! فیکس نگهش میداره یا به محمد کریمی بهترین پاسور فصل قبل لیگ بازی نمیده چون...بهترین گزینه ایرانی یحیی گلمحمدی هست چون با اخلاق و منشی که داره تمام بازیکنانش با جون و دل برای تیمش بازی میکنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس