نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه
اسماعیلی

سخنگوی قوه قضائیه گفت: پرونده روح‌الله زم تاکنون ۵ متهم غیر از متهم اصلی دارد؛ افرادی هم به صورت "خود معرف" آمدند و برخی مراودات و ارتباطات خود را با این شبکه بیان کردند.

به گزارش مشرق، غلامحسین اسماعیلی در ادامه نوزدهمین نشست خبری خود  در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره رد صلاحیت نمایندگان مجلس به دلیل مسائل مالی و اخلاقی و اینکه آیا قوه‌قضائیه برای برخورد با این افراد برنامه‌ای دارد یا خیر اظهار کرد: موضوع  صلاحیت با موضوع اعمال مجرمانه، رابطه عموم و خصوص مطلق دارد. به عنوان مثال برخی موارد موجب نفی صلاحیت می‌شود اما وصف مجرمانه ندارد و همه موارد نفی صلاحیت، الزاما به معنای داشتن وصف مجرمانه نیست. مثلا ممکن است نماینده‌ای از یک طرح عمرانی باخبر باشد و بستگان خود را مطلع کند تا در آن منطقه زمین و ملک بخرند. این کار وصف مجرمانه ندارد اما ممکن است از منظر بررسی‌کنندگان، موجب نفی صلاحیت شود زیرا نماینده مجلس باید حامی منافع مردم باشد نه منافع خود و خانواده‌اش اما اگر از ما بپرسید می‌گوییم که این موضوع در قانون جرم‌انگاری نشده است.

بیشتر بخوانید:

وی تأکید کرد: بنابراین هر نفی صلاحیتی الزاما عمل مجرمانه نیست. نکته بعدی این است که یک انتظاری از هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان داریم. برخی از موارد را اگر هیأت نظارت بر رفتار نمایندکان به موقع تذکر می‌داد کار به سلب صلاحیت و رد صلاحیت نمی‌انجامید. ما از اینکه افرادی رد صلاحیت شوند خوشحال نیستم ما خواهان این هستیم که افراد مراعات کرده و صلاحیت‌های قانونی خود را حفظ کنند. ما از ضابطین و نهادهای مختلف خواستیم، آن بخشی که وصف مجرمانه دارد را برای ما بفرستند. هر آنچه که وصف مجرمانه داشته باشد، مطمئن باشید رسیدگی می‌کنیم.

اسماعیلی در پاسخ به سؤال دیگری درباره پرونده برادر معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: جلسات دادگاه در این پرونده در حال برگزاری است. 

سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره پرونده روح‌الله زم و اینکه این پرونده چه تعداد متهم دارد و پرونده برای رسیدگی به کدام از قضات ارسال شده است گفت: خبر صدور کیفرخواست در ارتباط با خود این فرد درست است. کیفرخواست صادر  و پرونده به دادگاه رفته و به شعبه 15 دادگاه انقلاب ارجاع شده است. علت ارجاع به این شعبه نیز این بود که قبل از دستگیری این فرد، درمورد برخی از مرتبطین پرونده‌ای تشکیل و کیفرخواست صادر و به دادگاه رفته و در همین شعبه 15 دادگاه انقلاب پرونده جریان داشت. لذا به موجب قانون ما مکلف بودیم به اتهامات متعدد متهم توأم و یکجا با رعایت صلاحیت ذاتی رسیدگی کنیم.

وی اضافه کرد: هنوز دادگاه تعیین وقت نکرده اما در چارچوب مواعد قانونی احتمالا امروز  وقت رسیدگی تعیین شود. در ارتباط با پرونده‌های ویژه گفته‌ایم قانون و مواعد قانونی رعایت شود اما آخر نوبت و صف نرود. به همین خاطر وقت نزدیک تعیین می‌شود.

اسماعیلی افزود: در این پرونده غیر از متهم اصلی در حال حاضر 5 نفر بازداشت هستند. درباره آن نفرات هنوز کیفرخواست صادر نشده اما شاید ظرف چند روز آینده نسبت به سایر افراد کیفرخواست صادر و به متهم اصلی ملحق شود. افراد زیاد دیگری در این پرونده مطرح هستند و در ارتباط با آنها کار تحقیقات و بررسی و راستی‌آزمایی اسناد، مدارک اظهارات متهم ردیف اول در دست بررسی است که چقدر منطبق با واقعیت است.

وی ادامه داد: برخی افراد نیز  "خود معرف" آمدند و برخی مراودات و ارتباطات خود را با این شبکه بیان کردند. حتما ارفاقات قانونی درباره آنها مراعات می‌شود و گروه دیگر کسانی هستند که اسامی‌شان مطرح است اما هنوز تحقیقات به نتیجه نرسیده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • پری IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    12 1
    نام و نام خانوادگی و نام‌پدرشون!؟
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
      4 1
      عجله نکن.. نظام پاکسازی می شه اساسی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس