کد خبر 1038252
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱
غلامحسین اسماعیلی

سخنگوی قوه قضائیه از تشکیل پرونده قضائی در دادستانی تهران درباره ترور شهید قاسم سلیمانی خبر داد.

به گزارش مشرق، غلامحسین اسماعیلی در ادامه نوزدهمین نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی درباره پلمب منزل مسکونی یکی از مداحان معروف و ارتباط این شخص با پرونده طبری و بابک زنجانی و علت اصلی پلمب گفت: آنچه اتفاق افتاد ربطی به پرونده‌های قضائی نداشت. این منزل را بابت اخذ تسهیلات از یکی از بانک‌ها به عنوان رهن و تضمین ارائه کرده بودند و گیرنده وام خود فرد و مالک نبود بلکه با یک وکالت‌نامه دیگری از بانک وام گرفته بود و بر اساس وکالتی که از مالک منزل داشت، ملک را وثیقه وام کره بود و آن دریافت کننده تسهیلات، تسهیلات را بازپرداخت نکرد و بانک در ارتباط با این وثیقه اقدام کرد اما در افکار عمومی خیلی از موضوعات را به هم مربوط می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

یک جاسوس آمریکا به اعدام محکوم شد

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا خانواده شهید قاسم سلیمانی درباره ترور این شهید به دستگاه قضائی شکایتی ارائه کردند یا خیر و اینکه آیا وزارت امور خارجه و دستگاه قضائی در مراجع بین‌المللی اقدام صورت دادند یا خیر اظهار کرد: قطعا موضوع ترور و شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی و همراهان ایشان، مصداق تروریسم دولتی است که فردی را که مهمان رسمی مقامات رسمی کشور عراق بود، ترور کردند و این جنایت باید تعقیب شود. اقداماتی را هم دستگاه قضائی و هم وزارت امور خارجه آغاز کردند. به دادستان تهران برای تشکیل پرونده ابلاغ شده و خانواده شهدا گفته‌اند بعد از اربعین شهادت آنها، شکایت خواهند کرد و بنابراین تا الان شکایتی نداشتیم. در عراق هم پرونده‌ای تشکیل شده و رئیس قوه‌قضائیه در تماس تلفنی که با رئیس دیوان عالی کشور عراق داشت، به صورت مفصل پیگیر وضعیت قضائی این پرونده بود. خوشبختانه آنها نیز کاملا جدی وارد پیگیری این پرونده شدند و در مراجع بین‌المللی نیز این پرونده دنبال می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که آیا به مناسبت سالروز  پیروزی انقلاب محکومان عفو می‌شوند یا خیر افزود: عفو جزو اختیارات مقام معظم رهبری است و ما به عنوان دستگاه قضا پیشنهاد دهنده هستیم و اگر این پیشنهادات مورد تصویب رهبری قرار گیرد تبدیل به عفو می‌شود. البته رهبر انقلاب به لحاظ رأفتی که نسبت به شهروندان از جمله مجرمان و زندانیان دارند عموماً با پیشنهادات رئیس قوه قضائیه مبنی بر عفو محکومان موافقت کرده‌اند اما هرگونه اعلام عفو بعد از تصویب مقام معظم رهبری است و باید این چند روز را هم تحمل کرد تا ببینیم از ناحیه رهبری چه چیزی اعلام می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره طرح آمریکایی معامله قرن اظهار کرد: رئیس قوه قضائیه از منظر حقوقی به برخی از اشکالات و ایرادات این طرح ننگین پرداخته است. طرحی که هم ناقض حق حاکمیت سرزمینی مردم مسلمان و حتی غیرمسلمان فلسطینی‌الاصل است و هم نقض حقوق مردم در ارتباط با حاکمیت بر سرنوشت خودشان محسوب می‌شود. این طرح به رسمیت شناختن اشغالگری و تجاوزگری است.

اسماعیلی اضافه کرد: رئیس قوه قضائیه، موضوع دستگاه قضا را در این ارتباط اعلام کرده و معاونت امور بین‌الملل قوه قضائیه مأموریت یافته بر اساس همین مبانی حقوقی و مغایرت‌هایی که این طرح با حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل و حق حاکمیت مردم دارد در مجامه بین‌المللی با محوریت وزارت امور خارجه موضوع را تعقیب کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس