کد خبر 1038170
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱
کرونا نمایه

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت گفت: ویروس ها مدام تغییر می کنند و معمولا دوره جهش آنها خیلی سریع است بنابراین دسترسی به واکسن با سرعت امکان پذیر نخواهد بود.

به گزارش مشرق، دکتر حسین وطن پور  درباره وضعیت واکسن و داروهای مورد نیاز برای ویروس جدید کرونا گفت: ویروس‌ها مدام تغییر می‌کنند و معمولاً دوره جهش آنها خیلی سریع است بنابراین دسترسی به واکسن با سرعت امکان پذیر نخواهد بود. به همین دلیل است که یک دوره حداقل ۹ ماهه را در حوزه سلامت نیاز داریم تا بتوانیم واکسن‌ها را بسازیم و آن را وارد بازار کنیم. تنها در صورتی که از قبل پیش بینی یک نوع ویروس وجود داشته باشد، می‌توان واکسن را سریع‌تر ساخت.

بیشتر بخوانید:

تصاویر جدید از وضعیت بحرانی در چین

تعداد قربانیان ویروس کشنده «کرونا» در چین به ۴۲۵ نفر رسید

چرا کودکان کرونا نمی‌گیرند؟

چطور "خفاش، موش، سوسک، سگ، قورباغه" وارد رژیم‌ غذایی چینی‌ها شد؟

وی افزود: نکته مهم در مورد ویروس جدید کرونا این است که این ویروس از خانواده ویروس آنفلوآنزا است و علائم مشابه هم دارد. خوشبختانه در مقایسه با انواع دیگر هم خانواده‌های خود کم خطرترین است. از همین رو آنهایی که به موقع واکسن آنفلوآنزا را در ماه‌های مرداد و شهریور زده اند می‌توانند در برابر ویروس جدید کرونا یک پیشگیری اولیه داشته باشند. اما اکنون در اوج همه گیری بیماری واکسن هیچ فایده‌ای ندارد.

وطن پور یادآور شد: اکنون برخورد با بیماری باید مانند پیشگیری‌های سرماخوردگی باشد و نگهداشتن مجاری تنفسی به صورت مرطوب و شستشوی مرتب دست‌ها از جمله مهمترین کارهایی است که افراد باید انجام دهند.

وی در پاسخ به اینکه چه نوع داروهایی برای درمان ویروس جدید کرونا استفاده می‌شود و آیا امکانات لازم در این زمینه در کشور وجود دارد، گفت: داروهای مختلفی به عنوان داروهای ضد ویروسی در کشور در حال استفاده هستند و برخی از این داروها بسیار تخصصی و برخی از این داروها بسیار عمومی هستند. فرآورده‌های دارویی عمومی را می‌توانیم برای همه ویروس‌ها از جمله ویروس کرونا استفاده کنیم. در داخل کشور نیز داروهای مورد نیاز وجود دارد تا اگر با وضعیت خاصی مواجه شدیم پزشکان متخصص از این نوع داروها تجویز کنند.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت درباره دلیل وحشت عمومی و اعلام اضطرار جهانی در مورد ویروس جدید کرونا را همه گیری سریع آن دانست و گفت: موضوع اصلی سرایت بیماری است که جامعه زیادی را با این مشکل مواجه می‌کند. در جامعه بیماران آسمی، بیماران قلبی و عروقی و کودکان خطر این بیماری به مراتب می‌تواند بیشتر باشد. به هر حال مانند هر بیماری ویروسی دیگر واقعاً نگران کننده است باید همه مراقبت کنند. اما با توجه به روندهای درمانی که وجود دارد نباید مضطرب شویم.

وی درباره مطالب انبوهی که درباره ویروس جدید کرونا منتشر می‌شود، گفت: به نظرم مداخلات فضای مجازی در حوزه درمان بسیار کار عبث و نگران کننده ای است. این مسائل تخصصی است، سیستم ایمنی افراد با یکدیگر متفاوت است و سیستم ایمنی ایرانی‌ها با چینی‌ها متفاوت است و داروهای متفاوتی را نیز استفاده می‌کنیم. ژن‌های متفاوتی داریم بنابراین درباره درمان و علائم بیماری باید پزشکان متخصص نظر دهند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    8 0
    خدا نگهدار ما باشد این دکتر حال ندارن
  • زیبای خفته IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    6 0
    سلام انشا الله خدا خودش رحم میکنه و واکسنش و زود کشف می کنن
  • CA ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    1 5
    میگم این پلی اتیلن گلیکل توی سیگار الکترونیکی رو چرا امتحان نمی‌کنند. بنظرم باعث نشان گذاری ویروس میشود و برای همین یا ورود به شش‌ها سیستم ایمنی بدن به آن حمله می‌کنه . لطفا در این مورد تحقیق کنید تا جان خیلی ها نجات پیدا کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس