کد خبر 1038018
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۸
چالش‌های پیش روی نخست وزیر جدید عراق

محمد توفیق علاوی نخست وزیر جدید عراق شخصیتی آکادمیک است که دو دوره حضور در پارلمان این کشور و همچنین دو دوره وزارت را در کارنامه دارد.

به گزارش مشرق به نقل از مرکز اطلاع رسانی نجباء، علاوی که همواره در زیر سایه پسر عموی خود یعنی ایاد علاوی بوده از سیاستمداران متمولی است که پس از شروع اعتراضات در عراق نامش در میان برخی طرف‌های این کشور به عنوان یکی از گزینه‌های تصدی جایگاه نخست وزیری مطرح شد.

ببینید

فیلم/ چالش‌های نخست وزیر جدید عراق

از علاوی اگرچه به عنوان اپوزیسیون صدام یاد می‌شود، اما او سابقه مبارزاتی چندانی را نه در عرصه سیاسی و نه در دیگر عرصه‌ها ندارد. او بیشتر زندگی خود را در لبنان و انگلیس سپری کرده است.

تحلیلگران سیاسی از او به عنوان چهره ای عملگرا یاد کرده اند که امکان دارد عراق را از آنچه صف بندی‌های منطقه‌ای و بین المللی می‌خوانند دور کرده و نقش متوازنی را بین گروه‌های مختلف این کشور ایفا کند.

آرای او در پارلمان عراق نشان می‌دهد که پیش از این اقبال مردمی چندانی به وی وجود نداشته و به تعبیری می‌توان گفت سیاستمدار محبوبی نبوده است. عدم انتخاب در دوره انتخابات پارلمانی 2014 و 2018 هم گواه همین مسئله می‎‌تواند باشد.

وی همچنین در دو دوره‌ای که در دولت‌های مختلف نوری المالکی به عنوان وزیر ارتباطات انتخاب شده بود به دلایل متفاوتی از جایگاه خود کنار کشید و نتوانست کارنامه درخشانی را در این میان از خود به جای بگذارد.

نخست وزیر جدید عراق از جمله افرادی است که پس از آغاز اعتراضات در این کشور از خواسته‌های معترضان حمایت کرد و در رسانه‌های مختلف بر لزوم تحقق این خواسته‌ها تاکید ورزید. او با وجود حمایت ضمنی خود از دولت عادل عبدالمهدی، از کنار گذاشتن عبدالوهاب الساعدی، فرمانده مبارزه با تروریسم ارتش عراق از سوی عبدالمهدی انتقاد کرده بود.

انتخاب او به عنوان نخست وزیر جدید عراق با موافقت اغلب احزاب شیعه(اکثریت) عراقی صورت پذیرفت، با این وجود برخی کارشناسان معتقدند که عدم اجماع بر گزینه اصلح و افزایش فشارها در خصوص لزوم تسریع در انتخاب دولت جدید، در این گزینش دخیل بوده است.

چالش‌های پیش روی علاوی

همه تحلیل‌های موجود در خصوص انتخاب علاوی بر سر این موضوع اجماع دارد که نمی‌توان پیش فرض مشخصی را در مورد عملکرد او داشت. با این وجود علاوی با چند چالش جدی در آینده نزدیک روبرو است که می‌تواند آینده سیاسی او را رقم بزند:

- متقاعد کردن معترضان در خصوص بهبود وضعیت عراق و بازگرداندن آرامش به شهرهای مختلف این کشور از جمله دغدغه‌های اصلی محمد توفیق علاوی خواهد بود. توانمندی او در به بهبود شرایط مطمئنا می‌تواند راه را برای ادامه کار هموارتر کند.

- فراهم کردن شرایط در خصوص برگزاری انتخابات زودهنگام با توجه به مطالبات مردم و مرجعیت دینی نجف اشرف در این خصوص، چالش دیگری است که در مسیر نخست وزیر جدید عراق وجود دارد.

- عمل به مصوبه پارلمان در مورد خروج نیروهای بیگانه از عراق یکی از مهم‌ترین مسائلی است که علاوی در آینده نزدیک با آن دست و پنجه نرم خواهد کرد. به ویژه پس از تظاهرات میلیونی مردم عراق، خروج نظامیان آمریکایی به یکی از مطالبات اصلی از نخست وزیر تبدیل شده است.

- ایجاد رابطه متوازن با همه کشورهای همسایه و نوع برخورد او با اقدامات زورگویانه آمریکا در خصوص محاصره اقتصادی ایران موضوع دیگری است که می‌تواند بر عملکرد علاوی سایه افکند.

در پایان باید تصریح کرد که اصلاح ساختار سیاسی و اقتصادی عراق و همچنین استقلال این کشور از هیمنه آمریکایی‌ها را می‌توان  دو فاکتور اساسی و محکی جدی برای محمد توفیق علاوی برشمرد. مسئله ای که به دقت از سوی مردم عراق و گروه‌های مقاومت این کشور رصد شده و می‌تواند در آینده قضاوتی ملموس تر را از سکاندار جدید دولت عراق ارائه دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس