یمن

پس از انتشار فیلم‌ها و تصاویر تجهیزات به جای مانده مزدوران سعودی در منطقه وادی نَهم، ناخودآگاه بسیاری حادثه رخ داده در جنگ کویت را به یاد آوردند.

سرویس جهان مشرق _ چندی پیش سرتیپ یحیی سریع سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن در کنفرانس خبری به تشریح عملیات بنیان مرصوص نیروهای مردمی یمن در منطقه وادی نهم در شمال شرق استان صنعا پرداخت.

در این عملیات درخشان و منحصر به فرد نیروهای ارتش یمن موفق شدند ضمن آزادسازی ۲۵۰۰ کیلومتر مربع از مناطق اشغالی این منطقه تلفاتی شامل هزاران کشته، زخمی و اسیر به نیروهای وابسته به منصور هادی رییس جمهور مستعفی این کشور وارد کرده و صدها دستگاه ادوات نظامی متعلق به آنها را نابود کرده یا به غنیمت بگیرند.

سابقه درگیری‌های وادی نَهم و اهمیت راهبردی این منطقه

هماهنگونه که یحیی سریع در سخنان خود اشاره میکند عملیات انصارالله در این منطقه به منظور خنثی کردن توطئه دشمن به منظور حمله به پایتخت این کشور در آینده نزدیک بود.
منطقه نَهم همواره به عنوان شاه کلید تصرف صنعا توسط مزدوران ائتلاف عربی شناخته میشد و در طول ۳ سال گذشته قوای ائتلاف بارها برای تصرف کامل این منطقه و نزدیک شدن به دروازه‌های صنعا تلاش کرده اما همواره با شکست مواجه شدند.

یادآوری حادثه بزرگراه مرگ پس از نبرد اخیر یمن

اصطلاح مشهور "بزرگراه مرگ" نخستین بار در جنگ سال ۱۹۹۱ کویت بر سر زبان‌ها افتاد.

پس از اینکه در روزهای پایانی جنگ کویت، ارتش بعث عراق شکست خود در برابر نیروهای ائتلاف سازمان ملل به رهبری امریکا را قطعی میدید، لشکرهای عراقی مستقر در خاک کویت تلاش کردند پیش از محاصره شدن در خاک کویت، از طریق بزرگراه بین المللی کویت_بصره عقب نشینی کرده و خود را به خاک عراق برسانند.


این نقل و انتقال بزرگ و صف چند کیلومتری خودروهای عراقی اما از دید نیروی هوایی ائتلاف پنهان نمانده و جنگنده‌های کشورهای غربی و بمب افکن‌های غول پیکر B۵۲ نیروی هوایی امریکا اقدام به بمباران سنگین کاروان خودروهای عراقی کردند. پس از پایان بمباران، هزاران نیروی عراقی درون خودروهای خود بر روی این جاده کشته شده و صدها خودرو، تانک و نفربر عراقی زیر بمباران شدید نابود شدند.

تبدیل جاده منطقه نَهم به بزرگراه جهنمی

پس از انتشار فیلم‌ها و تصاویر تجهیزات به جای مانده مزدوران سعودی در منطقه وادی نَهم، ناخودآگاه بسیاری حادثه رخ داده در جنگ کویت را به یاد آوردند.


این تصاویر حجم باور نکردنی و دیوانه وار کمک‌های تسلیحاتی ائتلاف متجاوز سعودی به نیروهای منصور هادی را از یک سو و عملیات بزرگ و کارنامه درخشان نیروهای مردمی یمن در این نبرد را به خوبی نمایان میکند.

تنها در تصاویری که توسط رسانه‌های یمنی منتشر شده ده‌ها دستگاه تانک و نفربر نابود شده یا غنیمتی و صدها دستگاه انواع خودروهای زرهی و کامیون‌های مخصوص انتقال نیرو را که نیروهای مزدور پیش از فرار از این منطقه پشت سر خود بر جای گذاشته‌اند میتوان مشاهده نمود.

تانک T62 غنیمتی انصارالله

به جرات میتوان گفت حجم تجهیزاتی که به شکل سالم در این منطقه به غنیمت انصارالله یمن درآمده است از مجموع تجهیزاتی که نیروهای مردمی یمن برای پیروزی در این عملیات استفاده کرده بودند بیشتر است.

نفربر زرهی BMP2
راکت انداز توپخانه‌ای غنیمتی نیروهای یمنی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
    44 6
    عملیاتشون چقدر شبیه عملیات مرصاد خودمونه. این طرز عجیب ستون کشی تجهیزات و ادوات و آرایشی که هیچ شباهتی به آرایش ابتدایی جنگی هم نداره گویی سقوطی ها و اذنابشون پیک نیک تشریف داشتن!
    • کاربرجدید IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
      0 3
      آخه مثل تو دوره دافوس و دوره های پیشرفته فرماندهی جنگی ندیدند
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
    12 26
    لعنت به هر چی جنگ و جنگ افروز.
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
    6 15
    ترس مزدوری.... وغنیمتهای استواری
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
    26 10
    چقد دوس داشتنی هستن این یمنی ها( هم نژادهای عزیز). هعی بن سلمان، اگه یه الاغ هم بود تا حالا فهمیده بود. خب بدبخت با اسلحه ی خودت دارن عربستان رو می زنن، نمی خوای درس بگیری؟!!
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
      7 11
      از کی تاحالا یمنی ها آریایی شدن
    • DE ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
      10 7
      گر در یمنی چو با منی پیش منی گر پیش منی چو بی منی در یمنی من با تو چنانم ای نگار یمنی خود در غلطم که من توام یا تو منی
  • IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
    22 2
    ای ناز شست انصار الله
  • IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
    17 5
    انصارالله زیر فنجون ، فیل قائم کرده هدف کلی تمام این عملیات ها کشتن وقته و تا حالا 5 سال سوزاندن و موفق هم بودن شما ببینید چقدر در موشکی و پهبادی طی این 5 سال رشد کردند و باتوجه به اینکه الگوی انصارالله ، سپاهه و از تجربیات شاخه های مقاومت بهره می برن می شود متصور بود که زیر کوهستان صعده برای احداث شهر موشکی در حال حفاریه جایی برای ساخت و انبار و پرتاب امن موشک ها که بتواند سرتاسر منطقه تا خلیج فارس و تا باب المندب و دریای سرخ و خلیج عدن را به دقت هدف بگیرند همچنین آن ها در حال توسعه دانش پهبادی و پدافندی هم هستند و چون به نیروی دریایی نیازمندن و اگر تجربه گروه های مقاومت فلسطینی را بخوان استفاده کنن همین حالا در حال حفر پناهگاه های مستحکم و سالن های بزرگ در چند کیلومتری سواحل با تونل های عریض و طویل آبرو و اسکله های زیرزمینی هستند تا نیروی دریایی شان را همان پایین آموزش دهند و برای عملیات های نامتقارن ، خیلی نامرئی از همین تونل ها بروند بزنند برگردند که چنین اتفاقی بیافتد ضعف انصارالله در ساحل برطرف و پشتیبانی دریایی ائتلاف از کار خواهد افتاد انصارالله احتمالا 5 6 سال دیگر وقت می خواهد بعد این فنجان را بردارد همگان سورپرایز خواهند شد زیر 6 ماه کل خاک یمن و جزائر آن را پس می گیرند و مثل حزب الله به بازدارندگی خواهند رسید .
  • IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
    21 6
    آقا به حق گفتند که اشکال نداره عربستان هسته ای باشه چون بزودی بدست رزمندگان خواهد افتاد . این ها ما رو به یاد وعده های الهی می ندازه
  • علیرضا عظیمی IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
    15 5
    سلام سرانجام متجاوزین از خدابیخبر آل سفیانی همین است ومارمیت اذرمیت ولاکن الله رما به عین میبینیم باور کنیم جز یاری خداوند کریم چیز دیگری نیست یاد آور جنگ بدره زمان رسوالله (ص)
  • IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
    19 2
    ان تنصر الله ینصرکم و یثبت اقدامکم
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
    18 5
    دست خدا پشت جبهه حق هستش. کی میتونه جلوش وایسته؟!
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
    2 2
    نبرد یمن نبردی میدانی و زمین است و پیروز کسی است که در میدان و زمین پیروز باشد
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
    3 5
    راه حل یمن حملات 1- شبانه (با دوربین ها دید در شب) تا پشتیبانی هوایی وجود نداشته باشد 2- مستمر هر شب 3- کوچک 4- در تمامی خطوط 5- خصوصا مناطق کوهستانی برای تخریب روحیه اشغالگران و نابودی قدرت تصمیم گیری اشغالگران است
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
    5 5
    خوب باید آی سی های موشکهای دهلاویه و کورنت و موشکهای دوش پرتاب ضدهوایی به یمنی ها اگر دریایی هم نباشد باید بصورت پهبادی رسانیده شود
  • مرصاد IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
    5 2
    خیلی شبیه مرصاد ماست ! خداوند مجاهدان واقعی را نصرت عطاکند !!
  • محمد IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
    7 2
    حالا کجاشو دیدین صبر کنید آقامون ظهور کنه ببینید بچه شیعه ها و آزاده های جهان چه معجزاتی رو میکنن
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
    15 5
    وزارت دفاع روسیه اعلام کرد رژیم صهیونیستی هنگام حمله به سوریه از هواپیماهای مسافری به عنوان سپر استفاده می‌کند. سخنگوی وزارت دفاع روسیه ایگور کوناشینکوف گفت: در ۶ فوریه جاری، پس از ساعت ۲ بامداد، چهار جنگنده اف۱۶ اسراییلی بدون ورود به حریم هوایی سوریه، هشت موشک به حاشیه دمشق پرتاب کردند که پدافند سوریه با کارامدی، با آنها مقابله کرد. وی افزود همزمان با حمله به حاشیه دمشق و نزدیک فرودگاه بین المللی، هواپیمای مسافری ایرباس۳۲۰ با ۱۷۲ مسافر آماده فرود بود که از تهران به سوریه رسیده بود. برج مراقبت توانست هواپیما را از منطقه عملیات موشک‌های پدافند دور کند و به سلامت در فرودگاه حمیمیم روسیه در ساحل سوریه فرود آمد. وی گفت رفتار ستاد ارتش اسراییل هنگام انجام عملیاتهای رزمی هوایی و سو استفاده از هواپیماهای مسافری برای غیرفعال کردن پدافند سوریه به رسم جدید نیروی هوایی اسراییل تبدیل شده است. این استراتژی اسراییل در عملیاتهایش بی توجهی به جان صدها غیرنظامی بی‌گناه است. ترجمه اختصاصی لیبانیران
  • فرازمند IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
    5 0
    امریکا فقط همان جمله ی مشهور را داره.عربستان گاو شیرده است.باید او را دوشید.امریکا به کسی رحم نمیکنه.البته یمن هم بعنوان یک کشور شیعه اسیب میبینه.تا۲۰ سال قبل تمام کشورهای خاورمیانه از امریکا و اروپا میلیارد ها دلار طلبکا ر بودند ولی درهمین مدت همه ویران و بدهکارند.به خاطر همین جنگ ها واختلاف ه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس