کد خبر 1037581
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲
روحانی نمایه

حجت‌الاسلام روحانی در حرم امام راحل به انتقاد از کسانی که موجب دلسردی مردم در پای صندوق‌ها می‌شوند پرداخت. در این گزارش نگاهی به عواملی داریم که موجب دلسردی مردم برای حضور در انتخابات می‌شوند.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام روحانی رئیس جمهور صبح امروز در مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل در حرم مطهر ایشان با اشاره به رویکرد امام خمینی(ره) به موضوع انتخابات، از آنچه آن را نبود سلایق مختلف در انتخابات خواند گلایه کرده  و گفته است هر آن کسی که مردم را برای حضور پای صندوق آرا دلسرد کند، حتما از مشی و راه امام فاصله دارد.

آقای روحانی پیشتر نیز روز 7 بهمن‌ماه در جمع استانداران و فرمانداران به موضوع انتخابات ورود کرده بود و  با مثال‌ ها و کلیدواژه‌هایی مانند انتخابات فرمایشی سعی در زیرسؤال بردن رقابت و انتخابات داشت که به نوعی حمله به جمهوریت نظام تلقی می‌شد.

بیشتر بخوانید:

آقای روحانی در صحبت‌های امروز خود در حرم امام خمینی(ره) که سایر اعضای دولت نیز حضور داشتند، با بیان اینکه  امام می‌دانست که اگر در هر صحنه‌ای مردم حضور داشته باشند، پیروزی نهایی همانجاست و اگر مردم غایب باشند بی‌تردید ما به موفقیتی دست نخواهیم یافت، گفت: تأکید امام بر این بود که انتخاب کردن حق مردم است و هر آنکس که مردم را از انتخاب کردن بازدارد و نگذارد در میان سلایق مختلف آنکه می‌خواهند برگزینند و هر آن کسی که مردم را برای حضور پای صندوق آرا دلسرد کند، حتما از مشی و راه امام فاصله دارد.

بلاشک شرکت مردم در انتخابات و حضور در پای صندوق‌های رای از جمله علایق امام خمینی(ره) بود و رهبر معظم انقلاب نیز همواره بر حضور گسترده مردم در انتخابات تاکید داشتند، اما اگر منظور رئیس‌جمهور از اینکه مردم را از انتخاب کردن بازمی‌دارند، عملکرد شورای نگهبان و مسئله احراز اصلاحیت‌ها است، باید گفت برخلاف تصور و ادعای آقای روحانی و برخی دیگر، آنچه در ادوار گذشته مانع از حضور مردم در پای صندوق های رای شده شورای نگهبان نبوده بلکه عملکرد نامناسب مسئولان موجب ناامیدی و یاس در مردم از اصلاح امور شده است. 

مثال واضح و بی‌خدشه براین موضوع، انتخابات دومین دوره شوراهای شهر است. بررسی صلاحیت‌ کاندیداهای شورای شهر از سوی هیئت نظارت مجلس صورت می‌گیرد و به گفته علی تاجرنیا رئیس هیئت نظارت مجلس ششم "ما {در ان انتخابات} تنها وابستگان به کومله، دمکرات و منافقین آنهم در صورت ارائه اسناد جدید از سوی وزارت اطلاعات را رد صلاحیت کردیم.

در انتخابات سال 81 علاوه بر لیست‌های متنوع اصلاح طلبان (از کارگزاران تا جبهه مشارکت)، نهضت آزادی و جبهه ملی نیز لیست دادند با این‌حال به‌دلیل عملکرد بسیار نامناسب اصلاح‌طلبان در شوراها که به انحلال شورای شهر اول تهران از سوی وزارت کشور منجر شده بود، این انتخابات کمترین درصد مشارکت (زیر 50درصد) را داشت.

در انتخابات اسفندماه امسال نیز میزان حضور مردم می‌تواند می تواند تحت تاثیر ملکرد مجلس دهم و دولت فعلی قرار بگیرد نه نهادهای نظارتی و آقای روحانی بهتر است برای بالابردن نرخ مشارکت به بهبود اوضاع معیشتی و اقتصادی فکر کند و یا از اصلاح‌طلبان بخواهد که نامزدهای شایسته‌تری را در لیست خود قرار دهند. 

از سویی، آقای روحانی در حالی صحبت از بالارفتن نرخ مشارکت می‌کند که طیف فکری نزدیک به او یعنی مرحوم هاشمی رفسنجانی از جمله طرفداران کاهش نرخ مشارکت در انتخابات بودند تا جناح آنها قدرت را در دست بگیرد؛ نظری که کاملا مقابل تفکر امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب قرار داشت.

حجت‌الاسلام موسوی خوئینی‌ها عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز، در مصاحبه‌ سال گذشته‌اش به دیدار با هاشمی رفسنجانی  قبل انتخابات سال 76 اشاره می‌کند: " آقای هاشمی در پاسخ گفت اتفاقا من با آقای خامنه‌ای اینجا اختلاف نظر دارم. آقای خامنه‌ای نظرش این است که باید انتخابات خیلی پرشور باشد و مردم همه بیایند و هرچه مردم بیشتر بیایند بیشتر تأیید نظام است. اما من می‌گویم آقا شما بگویید نظرتان چه کسی است، ما همه می‌رویم کار می‌کنیم که همان بشود. 

2- آقای روحانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مردم‌سالاری امام و اسلامیت موردنظر امام فقط به یک صحنه و انتخابات و یک سال و یک روز ختم نمی‌شود، گفت: ما همیشه باید مردم‌خواه باشیم، همیشه باید به نظرات مردم احترام بگذاریم در سیاست داخلی و خارجی‌مان و در سیاست‌های اقتصادی، فرهنگی خود، نظرات و اعتقادات و تفکرات و سلایق مردم نباید از یاد برود. این را باید بدانیم اقامه دین و عدل به دست مردم امکان‌پذیر است.

توجه به نظرات و اعتقادات و سلایق مختلف و استقبال از نقدهای منصفانه در حکمرانی امری ضروری است اما باید توجه داشت آقای روحانی در طول شش سال و نیم گذشته بارها منتقدان خود را با الفاظ دور از شان خطاب کرده که بوی"توهین"  دارد. "هوچی‌گر، "کم‌سواد"، "بی‌شناسنامه"، "متوهم"، "عصر حجری"، "بزدل سیاسی"، "برو به جهنم" و...  تنها بخشی از سیاهه توهین‌های رئیس جمهور به منتقدان خود است که می‌توانید لیست کامل آن را در این گزارش ببینید: "بی‌عقل"؛ پنجاه و چهارمین توهین روحانی به منتقدان + جدول

علاوه بر این، عملکرد دولت در اطلاع‌رسانی و اقناع افکار عمومی در سهمیه‌بندی بنزین نشان داد دولت نه تنها نظرات مردم و کارشناسان را در سیاست‌های خود دخیل نمی‌کند، بلکه حتی در همراه کردن مردم با سیاست‌هایش و قانع کردن آنها نیز ناتوان است. 

3- " اگر امروز بعد از 2 سال در برابر تحریم‌های بی‌سابقه، ملت ما به خوبی ایستادگی و مقاومت کرده به آن دلیل است که مردم باور کرده‌اند ظلم و تجاوز از ناحیه ستمگران است، باور کرده‌اند که نظام اسلامی ما در مسیر صحیح و درست قرار دارد، باور کرده‌اند که سیاست ما نباید سیاست ذلت و تسلیم باشد، گرچه ما سیاست تنش و تقابل را هم قبول نداریم، مردم ما می‌دانند که امروز راهی جز استقامت و ایستادگی در برابر متجاوزین وجود ندارد. "

آن بخش از سخنان رئیس‌جمهور درباره ایستادگی مردم در برابر متجاوزان و دشمنان و تحریم‌های اظالمانه نیازی به اثبات ندارد چراکه مردم در طول 40 سال گذشته اراده خود را در برابر زیاده‌خواهی های دشمنان نشان داده‌اند  و نمونه اخیر آن حضور چند میلیونی در مراسم تشییع پیکر حاج قاسم و فریاد انتقام سردادن بود اما بهتر است آقای روحانی این استراتژی را به مدیران خود توصیه کنند.

در شرایطی که آمریکا 13 دی‌ماه سپهبد سلیمانی را در یک عملیات تروریستی به شهادت رسانده است و اخیرا تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرده، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در گفتگو با اشپیگل مدعی شده بود "ما همچنان پشت میز مذاکره هستیم {و این آمریکایی‌ها هستند که آن را ترک کرده‌اند}؛ اگر آنها تحریم را بردارند و گذشته را تصحیح کنند مذاکره می‌کنیم"! این موضع زبونانه ظریف با واکنش تمسخرآمیز دونالد ترامپ روبه‌رو شد و در توئیتی به زبان فارسی در پاسخ به درخواست مذاکره ظریف گفت: "نه، مرسی!"

مواضع وزیر خارجه نه تنها از منظر شرایط کنونی کشور بعد از ترور سردار سلیمانی قابل دفاع نیست بلکه از منظر عقل و منطق نیر نشستن پای میز مذاکره با کشوری که یک بار به راحتی نقض عهد کرده است غیرعقلانی است و تضمینی وجود ندارد که بار دیگر زیر میز تعهدات خود بزند. 

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
    3 0
    مردم ما با اعتقاد به خدا واسلام ونظام ورهبری در انتخابات گسترده شرکت می کنند ولی این 6 سال که شما گند به مملکت زدید شاید مردم به خاطر عملکرد شما کمتر شرکت کنند --- گناه خود را به دیگران نسبت ندهید ای شیخ غربگرا.........

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس