اخبار ویژه روزنامه ها

روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور، در ۶/۵ سال گذشته به جای کار و خدمت‌رسانی، سرگرم عملیات روانی بوده است.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

***********

کیهان

 معامله قرن؛ سند جدید درباره این که ترامپ دیکته می‌کند نه مذاکره

یک سایت اصلاح‌طلب برخلاف برخی مدعیان اصلاح‌طلب تصریح کرد رفتار ترامپ نشان می‌دهد که او و دولتش قابل مذکره نیستند.

خرداد نیوز نوشت: جرج بوش رئیس‌جمهور آمریکا در ۲۹ ژانویه ۲۰۰۲ در سخنرانی سالیانه خود در کنگره از واژه محور شرارت برای ایران، استفاده کرده و صراحتا گفت هر کس با ما نیست بر علیه ماست. ۱۸ سال بعد در ۲۸ ژانویه ۲۰۲۰ دونالد ترامپ نیز از معامله قرن و «توافق صلح» خود برای خاورمیانه و فلسطینی‌ها رونمایی کرد.

۱۸ سال فاصله میان این دو اتفاق است اما منطق هر دوی این اتفاقات یکی است و رویکرد مشترک و استراتژی ثابتی پشت آن است.

برای آنها فرق نمی‌کند که حوزه مورد بحث در خاورمیانه باشد یا آسیا پاسفیک، فرق نمی‌کند که قرار است پاسخ نظامی داده شود یا نسخه صلح نوشته شود، برای آنان همه چیز یک تعریف مشخص و یکسان دارد، تعریف منافع ملی با یک خوانش کاملا یکطرفه و به‌دور از هرگونه انعطاف نسبت به منافع متقابل طرف‌های دیگر، آنها همه چیز را با هم و یکجا می‌خواهند و از منظر آنان مذاکره یا توافق یا تفاهم یک معنا بیشتر ندارد و آن تبعیت محض و بی چون و چرا نسبت به خواسته‌هایی است که خودشان تعریف و ترسیم کرده‌اند و مفاهیم را نیز از هر جنس و شکل در همین قالب تعریف می‌کنند.

وقتی از حقوق بشر حرف می‌زنند، یعنی حقوق بشری که همراستا با منافع و مطالبات آنان باشد، یعنی مهم نیست اسرائیل و عربستان با معترضان چگونه رفتار می کنند.

ترامپ که از حقوق معترضان ایرانی دفاع می‌کند و راجع به روزنامه‌نگاران ایرانی سخن می‌گوید و خود را دلسوز آنان می‌خواند از کنار مثله شدن روزنامه‌نگار معترض عربستانی گذر می‌کند و ...
وقتی ترامپ از مذاکره حرف می‌زند و خود را علاقه‌مند به گفت‌وگو نشان می‌دهد، یعنی بسیار خوب! بیاید دور میز بنشینم و عکس یادگاری بگیریم و آنچه من می‌گوییم را به خوبی و خوشی بپذیرید!

یک‌سال و اندی از عکس‌های یادگاری با کیم (رئیس کره شمالی) گذشت آیا ترامپ پشیزی عقب‌نشینی کرده و گامی به جلو برداشته است؟ او از توافق قرن رونمایی کرد و ادعا کرد که صلح و ثبات و آینده درخشان را برای فلسطینی‌های آواره به ارمغان آورده است!

توافق قرن یا توافق صلح اما چه بود؟ هر آنچه در همه این سالها اسلاف پیشین ترامپ جرأت و جسارت انجام آن را نداشته و لایه‌های تندرو سیاسی اسرائیلی به‌دنبال آن بودند، یکجا و با کمال مسرّت تقدیم نتانیاهو کرد و بیست و هفت سال مذاکرات را هم به زباله‌دان تاریخ فرستاد و هیچ چیزی عاید فلسطینی‌ها نشد.

اصول سیاست خارجی در ایالات متحده تقریباً یکسان است، مثلا حمایت بی چون ‌و چرا و همیشگی از اسرائیل به عنوان مهمترین شریک راهبردی و حتی بهتر بگوییم بخش مهمی از هیئت حاکمه آمریکا.

ترامپ با رونمایی از توافق قرن، آخرین گام را برای اثبات بی چون و چرای این حقیقت برداشت که در نگاه او صلح، مذاکره و توافق یا هر گزاره‌ای از این دست یعنی تبعیت محض و تمام عیار و بی کم و کاست از خواست و مطالبات او، همین و بس.

اذعان این سایت اصلاح‌طلب به غیرممکن بودن مذاکره با دولت آمریکا در حالی است که مایک پمپئو وزیر خارجه ترامپ پنج‌شنبه گذشته در لندن مدعی شد ایران باید شرط‌های ما را بدون مذاکره، بپذیرد و اجرا کند!

به گزارش رادیو فرانسه، پمپئو ضمن سخنانی در اندیشکده «پالیسی اکسچنج» از ایران خواست ۱۲ شرط آمریکا را رعایت کند، حتی بدون آن که نیاز به مذاکره باشد(!)

مقامات آمریکایی به شکل پاندولی در حال رفت و برگشت بین پیشنهاد مذاکره بدون پیش‌شرط و در عین حال شرط‌گذاری‌های ۱۲ گانه هستند و آخر سر هم تصریح می‌کنند که همه نشان دیکته کردن است، نه چیز دیگر.

توقع دارید جای حمله به شورای نگهبان از کارنامه دولت حرف بزند؟!

روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور، در ۶/۵ سال گذشته به جای کار و خدمت‌رسانی، سرگرم عملیات روانی بوده است.

روزنامه فرهیختگان ضمن نقد سخنان انتخاباتی روحانی در جمع استانداران و فرمانداران نوشت: روحانی ترجیح داد درباره ریشه‌های وضع موجود و بی‌رغبتی برخی گروه‌ها برای مشارکت در انتخابات از سویی و انگیزه پایین بخش‌هایی از جامعه برای حضور پای صندوق‌های رأی سکوت کرده و پاورچین پاورچین از کنار مهم‌ترین مسئله این روزهای کشور بگذرد؛ مسئله‌ای که باید آن را نوعی بحران ناکارآمدی تلقی کرد.

بحرانی که حالا محبوبیت دولت را در هفتمین سال آن به طرز بی‌سابقه‌ای به زیر ۱۰ درصد تنزل داده و باعث سقوط آزاد سرمایه اجتماعی آن شده است. ایده مرکزی دولت برای حل مشکلات کشور که به صورت عینی در برجام تبلور یافته بود در حداکثری‌ترین حالت ممکن شکست خورده است. در چنین شرایطی حتی دو قطبی‌سازی‌های اجتماعی نظیر موتورسواری بانوان، فیلترینگ تلگرام، حضور زنان در ورزشگاه‌ها و... نیز نتوانسته دولت را از مخمصه موجود نجات دهد.

همین موضوع و عدم امکان اقناع افکار عمومی بابت کارنامه به بار آمده در این هفت سال باعث شده است هراز گاهی سوژه‌ای جدید به خورد جامعه داده شود و رسانه‌ها و فضای مجازی چند روزی را با آن سر کار بروند؛ روزی گلایه از محدودیت اختیارات خبرساز می‌شود.

روز دیگر موضوع رفراندوم و بیم سرایت حساسیت‌ها در خصوص آن به باقی اصول و تشبیه آن به ویروس کرونا و دیگر روز مذاکره با آمریکا و تلاش برای دوقطبی‌سازی جامعه حول و حوش آن و باز روز دیگر جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام.

فرهیختگان می‌افزاید: روانشناسی دولت نشان می‌دهد هر جایی کار سخت جلو می‌رفته، بزنگاه عملیات روانی و دوقطبی‌سازی فرا رسیده است.

با انتحار دولت در گران کردن بنزین، کمتر مؤلفه اقتصادی باقی مانده که عملکرد ضعیف و غیر قابل قبول دولت را نشان ندهد. نرخ رشد اقتصادی امسال به منفی ۹ درصد رسید. از سوی دیگر، نرخ ضریب جینی که نشان دهنده فاصله طبقاتی است، در دولت روحانی که آن را در سال ۹۲ با ۰/۳۶۵ تحویل گرفت حالا از ۰/۴۰۹۹ سال ۹۷ هم عبور کرده و در نوع خود تبدیل به یک رکورد شده است.

رشد ۲۳۹ درصدی قیمت مسکن در دولت روحانی از آن دست اتفاق‌هایی است که حاصل عملکرد کسی است که می‌گفت افتخار ما نساختن مسکن برای مردم است. تضعیف ۱۱ پله‌ای ایران در فضای کسب و کار در سال‌های دولت حسن روحانی گویای این است که وضعیت اشتغال و به تبع آن تولید به هیچ عنوان مناسب نیست.

سوء تدبیر دولت و رشد ۲۸۷ درصدی نرخ ارز در دولت روحانی هم نمونه دیگری از عملکرد بی‌برنامه و اشتباه در عرصه اقتصاد است و حالا شاید بهتر مشخص شود که چرا دولت نه گزارش می‌دهد، نه نشست خبری برگزار می‌کند و به جای آن با این نهاد و آن نهاد مشغول دوقطبی‌سازی است.

روایت نشریات اصلاح‌طلب از بی‌فایده بودن امید به اروپا

محافل رسانه‌ای خوش‌بین به غرب هم کانال مالی راه‌اندازی شده از سوی سوئیس را واهی و بی‌فایده می‌دانند.

دولت انگلیس و فرانسه و آلمان طی دو سال گذشته (پس از خروج آمریکا و توافق) تعهدات برجامی خود را به راه‌اندازی کانال‌هایی موسوم به SPV و INSTEX فرو کاستند و بیش از یک سال وعده دادند اما سرانجام تمام آن وعده‌ها به فراموشی سپرده شد و اکنون سوئیس می‌گوید می‌خواهد یک کانال محدود مالی برای دارو راه‌اندازی کند.

روزنامه اقتصادی فایننشال تایمز در گزارشی در همین زمینه نوشت: اروپا در مقابل یکجانبه‌گرایی آمریکا ناتوانی نشان می‌دهد و کانال موسوم به اینستکس، ضربه‌گیر مناسبی در مقابل تحریم‌ها نیست.

تمایل اروپا برای اینکه شرکت‌های تجاری، تحریم‌های ثانویه آمریکا را نایده بگیرند شکست خورده است. از سویی اینستکس که گام رسمی اروپا برای جلوگیری از آثار مخرب تحریم‌ها بود  نتوانست شرکت‌های تجاری را برای همکاری با ایران تشویق کند.

«لودرس کاتریان» عضو ارشد شرکت حقوقی «هوگان لوولز» به فایننشال تایمز گفت: اطلاعات زیادی درباره اینستکس وجود ندارد؛ این ساز و کار در شرایط کنونی اقلام غذایی و دارویی را شامل می‌شود، اما ابعاد تحریم‌های آمریکا بسیار وسیع است و اینستکس ضربه‌گیر مناسبی نیست.

روزنامه اصلاح‌طلب آرمان نیز در همین زمینه، مکانیسم سوئیس را بدون انتقال منابع «بی‌فایده» خواند. همچنین روزنامه همشهری تصریح کرد امید به کانال مالی اروپایی، امیدی واهی است و مکانیسم پیشنهادی اروپا تاکنون تأثیری نداشته است.

پاس گل روحانی به سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

بلافاصله پس از سیاه‌نمایی و اظهارات خلاف واقع حسن روحانی و برخی مدعیان اصلاحات علیه روند بررسی صلاحیت نامزدها، رسانه‌های ضدانقلاب به همراه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به استقبال این سخنان آمدند.

در حالی که ۷۰ درصد نامزدها تأیید شده‌اند، مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد «شورای نگهبان که اعضای آن منصوب رهبری جمهوری اسلامی هستند، اغلب نامزدهای انتخابات پارلمان را رد صلاحیت کرده‌اند.

بی‌جهت نیست که همه نامزدهای باقی‌مانده هم شکل هستند.» استناد وی به فضاسازی‌هایی است که رئیس‌جمهور و برخی رسانه‌ها و فعالان طیف اصلاح‌طلب ظرف چند هفته گذشته انجام داده‌اند. جالب این که رژیم آمریکا، حامی مرتجع‌ترین رژیم‌ها در منطقه (بدون حتی یک بار نوبر کردن انتخابات) است.

سایت شبکه دولتی انگلیس- شبکه‌ای که سابقه کودتای ۲۸ مرداد و تحمیل دیکتاتوری به ایران در سال ۳۲ را در کارنامه خود دارد، با استناد به همین سخنان نوشت: رد صلاحیت «بی‌سابقه» داوطلبان نامزدی در انتخابات مجلس یازدهم تا حدی تقدیر این انتخابات و ترکیب مجلس را از پیش روشن کرده است. انتخاباتی که به نظر می‌رسید اصولگرایان شانس زیادی برای پیروزی  داشته باشند.

در حال حاضر، در بیش از ۱۶۰ کرسی، کاندیداهای نهایی اصولگرایان آماده‌اند تا بدون رقابت با داوطلبان دیگر جریان‌های سیاسی وارد مجلس شوند. در واقع این جریان سیاسی از هم‌اکنون بیش از نیمی از کرسی‌های مجلس ایران را به دست  آورده است.

بی‌بی‌سی می‌افزاید: در حال حاضر اصلاح‌طلبان چندین بیانیه صادر کرده‌اند اما به تصمیم مشخصی درباره انتخابات مجلس نرسیده‌اند. به ویژه آنکه آنها نه کاندیداهای کافی دارند و نه در صورت شرکت در انتخابات مجلس، می‌توانند مطمئن باشند که سرنوشتی مشابه انتخابات شورای دوم شهر انتظارشان را نکشد.

در آن انتخابات که در سال ۱۳۸۱ و بدون نظارت استصوابی برگزار شد، حتی نهضت آزادی و ملی مذهبی‌ها هم توانستند نامزد معرفی کنند. با این حال، محافظه‌کاران توانستند در انتخابات پیروز شوند.

سرنوشت اصلاح‌طلبان شاید وجه تشابهی با نهضت آزادی داشته باشد، گروهی که مهدی بازرگان رهبر آن، زمانی به عنوان نخست‌وزیر دولت موقت پس از انقلاب انتخاب شد و بعدتر در مجلس اول هم موفقیت‌هایی به دست آورد.

اما پس از اختلاف این گروه با جریان حاکم و بلافاصله پس از مجلس دوم، نه تنها صلاحیت آنها از سوی شخص آیت‌الله خمینی برای حضور در انتخابات هرگز تأیید نشد، بلکه پس از آن، همواره به عنوان گروهی کم‌اثر و البته بیرون از دایره قدرت باقی ماندند.

بی‌بی‌سی ادامه می‌دهد: یک مجلس یکدست به محافظه‌کاران کمک خواهد کرد تا اگر اکثریت دو سوم مجلس را به دست آورند، قوانین و تصمیمات سرنوشت‌ساز بگیرند. از جمله استیضاح رئیس‌جمهوری که نیاز به رأی دو سوم مجلس دارد.

اما آنها حتی اگر در این مجلس نتوانند اکثریت مطلق به دست آورند، قادر خواهند بود تا چالشی جدی برای دولت روحانی ایجاد کنند. تا همین جای کار هم دولت دوم روحانی، هفت وزیر خود را تغییر داده است. بنابر قانون اگر این تعداد به نیمی از وزارتخانه‌ها برسد دولت روحانی ناچار است دوباره برای تمامی کابینه‌اش رأی اعتماد بگیرد.

اما سیاه‌نمایی روحانی علیه روند بررسی صلاحیت‌ها، تنها سوتی او نبود. بلکه وی با تمسخر انتخابات در افغانستان، موجب اعتراض محافل افغانستانی شد. روحانی در سخنان اخیر خود با انتقاد از شیوه برگزاری انتخابات در ایران تأکید کرد که انتخابات در ایران باید الکترونیکی برگزار شود و گفت: «حتی افغانستان هم انتخابات الکترونیکی برگزار می‌کند.» و این اظهارات را با خنده بیان کرد و صدای خنده حاضران هم در پی آن شنیده می‌شود. این نوع رفتار در افغانستان حمل بر استهزا و تمسخر شدن و اعتراضاتش را در محافل سیاسی آن کشور برانگیخته است. شاه‌حسین‌ مرتضوی مشاور رئیس‌جمهور افغانستان خطاب به روحانی نوشت به ما طعنه نزنید، از ما بیاموزید.

ایران

 روایت سلحشوری  از احضار به دادسرای فرهنگ و رسانه

 خبر اول اینکه، پروانه سلحشوری، نماینده تهران در مجلس صبح دیروز به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد.  پروانه سلحشوری درخصوص احضار خود به دادسرای فرهنگ و رسانه به «ایران آنلاین» گفت: هفته گذشته احضاریه دادگاه به صورت شبانه به بنده ابلاغ شد که کاملاً برخلاف تبصره یک ماده ۹ قانون نظارت بر رفتار نمایندگان و اصول ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی (آزادی اظهار نظر نماینده در تمام امورات کشور) بود.

این نماینده مجلس افزود: متأسفانه در این خصوص هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان و هیأت رئیسه مجلس به وظیفه قانونی خودشان درخصوص دفاع از جایگاه نمایندگی مردم عمل نکردند و این جای گلایه بسیار دارد.سلحشوری همچنین درباره مراجعی که اقدام به اعلام شکایت از وی کرده‌اند نیز توضیح داد: احضار دیروز  تماماً به موضوع اظهار نظرها و موضعگیری‌ها در راستای وظایف نمایندگی و دفاع از حقوق مردم برمی‌گشت.

به گفته این نماینده مجلس، اتهام او شامل نشر اکاذیب یا تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام هستند. این نماینده تهران توضیح داد: بعد از جلسه چند ساعته در دادسرای فرهنگ و رسانه به دلیل اینکه احضار خود را مغایر قانون می‌دانستم از تودیع وثیقه یا معرفی کفیل خودداری کردم و نهایتاً، بعدازظهر دیروز با قرار التزام آزاد شدم.

انتقاد خبرگزاری اصولگرا به نامه‌نگاری توکلی با شورای نگهبان

 خبر دیگر اینکه، خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی در یادداشتی به نامه احمد توکلی به اعضای شورای نگهبان انتقاد کرده است. توکلی در نامه خود از برخورد شورای نگهبان با تعدادی از نامزدهای اصلاح‌طلب انتقاد کرده و نوشته بود که این عملکرد نیازمند اصلاح است.

دربخشی از یادداشت خبرگزاری مهر اما آمده است: این نامه از احمد توکلی که کهنه‌کار سیاست است و نظام انتخابات را در دوره‌های مختلف تجربه کرده تعجب‌آور است. او در این قلم فرسایی بیش از پیش به شورای نگهبان ظلم می‌کند و به قانون می‌تازد. نویسنده افزوده:اگر بخواهیم فارغ از معادلات سیاسی و جناحی قضاوت کنیم حکم این جریانی که هر روز به شورای نگهبان بهتان می‌زند و افترا می‌بندد چیست؟ بعید است چیزی جز «مفسد فی الارض» به ذهن خطور کند و تحلیلی به غیر از این پایه درست باشد.

و مسأله دوم اینکه شخصی که در مکتب حضرت روح‌الله «مفسد فی الارض» شناخته می‌شود، چه نسبتی با اسلام دارد؟ مسلمان است یا کافر؟ در پایان این یادداشت انتقادی آمده: اما به هر حال حضرتعالی روایتی نادرست از رویکردهای شورای نگهبان را به رشته تحریر درآوردید و بر مبنای همان اشتباه قضاوت کردید و در نهایت هم درخواست کردید «اصلاح» صورت گیرد.

جناب آقای توکلی تجربه برخی از نامه‌نگاری‌های شما مخصوصاً در حوزه اقتصادی و افشاگری علیه بنیان‌های فساد در دولت در ذهن رسانه‌ها و افکار عمومی است که برخی از آنها را با چه دقت نظری نگارش کردید و گاهی توانسته‌اید گره‌ای از مشکلات کشور باز کنید؛ در خصوص مسائل سیاسی هم امید است با دقت نظر بیشتری دست به قلم شوید و مواضع احساسی یا بدون تأمل با امضای شما در خاطره رسانه‌ها ثبت و ضبط نشود.

صادقی ادعای عذرخواهی را رد کرد

 دست آخر اینکه،  دیروز سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود گفت که محمود صادقی نماینده تهران  با حضور دراین شورا بابت ادعاهای خود عذرخواهی کرده است. صادقی اما در حساب توئیتری خود نوشت: همان طور که سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشته، هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان، شکایت شورای نگهبان از اینجانب را وارد ندانست و آن را رد کرد؛علت رد شکایت شورای نگهبان شهادت شهود و مستنداتی بود که به حفاظت اطلاعات شورای نگهبان ارائه کردم. پس از ارائه مستندات به حفاظت اطلاعات، خود شورا هم شکایت را پیگیری نکرد. ادعای سخنگو درباره‌ عذرخواهی اینجانب کذب محض و مایه‌ تعجب است.

خراسان

پرداخت سود بانکی به کارمندان یک نهاد دولتی ؟!

پس از وصول گزارشی از سوی یک نهاد مسئول به یکی از مدیران ارشد اجرایی در خصوص پرداخت سود به تعدادی از کارمندان یک نهاد دولتی از محل سپرده بانکی آن مجموعه در یکی از بانک‌ها، این مقام مسئول با ارسال نامه‌ای به مسئول آن مجموعه تاکید کرده در صورت صحت این موضوع، در اسرع وقت ضمن انتقال کلیه وجوه به حساب اصلی آن نهاد، مبالغ پرداخت شده از سود حساب مذکور به کارکنان، پس از تعیین دقیق مبالغ پرداختی به هریک از کارمندان، به عنوان علی الحساب پرداختی سنوات آن ها محاسبه و در زمان تسویه حساب از آن ها کسر شود.
 

کشف دلیل جدید برای تاخیر در پروژه های عمرانی

یک عضو کابینه با ارسال گزارشی برای تعدادی از مدیران نهاد ریاست جمهوری، با اشاره به میزان بالای درخواست های دستگاه های دولتی در برخی کمیسیون های مربوط به تعیین بهره‌بردار اموال غیرمنقول دستگاه ها، این موضوع را موجب کند و طولانی شدن روند پاسخ گویی و واگذاری اراضی برای اجرای طرح های عمرانی دانسته و افزوده است که این سازوکار فعلی با ماموریت و اقتضای امر خدمات ‌رسانی فوری به نیازهای حیاتی هموطنان منافات دارد و باید سریع متحول شود.

آرمان

رکورددار رای آوری مجلس چه کسی است؟

تاکنون در دور اول انتخابات مجلس اکبر هاشمی رفسنجانی با یک میلیون و ۸۹۱ هزار و ۲۶۴ در انتخابات مجلس دوم بالاترین رای و غلامعلی حدادعادل با ۸۴۴ هزار و ۲۳۰ رای در انتخابات مجلس هشتم پایین‌ترین رای را به‌عنوان نفر اول ادوار مختلف انتخابات مجلس به نام خود ثبت کرده‌اند.

نامه شهید سلیمانی به یک داعشی

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در زمانی که برای آزادسازی بوکمال سوریه تلاش می‌کرده مجبور شده است به عنوان مقر، برای یک شب درخانه یکی از خانواده‌های بوکمال که بی‌تردید از داعشی‌ها بودند، بماند. این در حالی است که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی صبح فردای آن شب نامه‌ای به زبان عربی برای صاحبخانه می‌نویسد و از اینکه مجبور شده است بدون اجازه او وارد فضای آن‌خانه شود حلالیت می‌طلبد و در آخر نامه نام و شماره منزل خود را هم می‌گذارد و اشاره می‌کند اگر من را حلال نکردید تماس بگیرید تا جبران کنم.

دایی در هیات‌رئیسه فدراسیون هاکی

آقای گل فوتبال جهان به عنوان عضو هیات رئیسه فدراسیون هاکی منصوب شده است. در این راستا بنا به پیشنهاد بهرام قدیمی، رئیس فدراسیون هاکی و موافقت وزیر ورزش و جوانان، علی دایی و علی‌اصغر پورمحمدی به عضویت هیات رئیسه فدراسیون هاکی درآمده‌اند. گفتنی است همچنین با موافقت مسعود سلطانی‌فر، اکبر ترکان، عضو هیات رئیسه فدراسیون ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا شده است.

فرود اضطراری پرواز رامسر به تهران

پرواز رامسر به تهران بعلت بدی هوا در فرودگاه یزد به زمین نشست. ، پرواز شماره ۳۳۲۲ هواپیمایی جمهوری اسلامی مسیر رامسر به تهران دیروز ۱۲ بهمن به دلیل بدی هوای مقصد در فرودگاه یزد به زمین نشست. طبق پیگیری های انجام شده از روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری مسئولان این سازمان تاکنون نسبت به این ماجرا ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند. اخبار تکمیلی این موضوع متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

پلمپ۲۶ قهوه‌خانه و سفره‌خانه

معاون نظارت بر اماکن عمومی پایتخت از بازدید بیش از ۵۰ واحد صنفی قهوه‌خانه و سفره‌خانه در غرب تهران خبر داده است. وی در رابطه با این خبر گفته است: ۲۶ واحد صنفی بدون پروانه کسب با دستور قضایی پلمب شده‌اند. سرهنگ نادر مرادی معاون نظارت بر اماکن عمومی پایتخت در ادامه اظهارکرده است: در راستای ساماندهی صنوف فاقد پروانه کسب، طرح نظارت و کنترل بر صنوف قهوه‌خانه و سفره‌خانه سنتی توسط ماموران این پلیس اجرا شده است.

وی در ادامه سخنان خود افزوده است: در این طرح که در حوالی غرب تهران اجرا شده از ۵۶ واحد صنفی قهوه‌خانه و سفره‌خانه سنتی بازدید شده است. در این راستا ۲۶ واحد صنفی به علت نداشتن پروانه کسب، عدم رعایت قوانین و مقررات و ضوابط اماکن عمومی و صنفی طبق دستور مقام قضایی پلمپ شده‌اند.

قتل در صف بنزین

عاملان قتل در پمپ بنزین منطقه تهراندشت ساوجبلاغ توسط کارآگاهان پلیس آگاهی دستگیر شده‌اند. این در حالی است که سرهنگ مهدی فضلی‌علیشاه، فرمانده انتظامی شهرستان ساوجبلاغ‌ با اعلام این خبر اظهار داشته است: در پی ارجاع پرونده‌ای به پلیس آگاهی شهرستان ساوجبلاغ مبنی بر درگیری چند نفر در پمپ بنزین منطقه تهراندشت ساوجبلاغ که منجر به قتل یکی از آنها شده، شناسایی و دستگیری عاملان قتل در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفته است.

وی در ادامه سخنانش افزوده است: در روز حادثه مقتول و یکی از قاتلان بر سر عدم رعایت حق تقدم در بنزین زدن با یکدیگر درگیر شده‌اند که در این میان یکی از طرفین درگیری دو نفر از دوستانش را به محل درگیری کشانده است. گفتنی است با آمدن آنها درگیری‌ها بیشتر شده و یکی از ضاربان با وارد آوردن ضربه به وسیله میله آهنی بر سر مقتول، او را به قتل رسانده است.

ویزیت اتباع چینی شاغل در آبادان

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان از حضور اکیپ‌های کارشناسان بهداشت در محل کار اتباع چینی شاغل در حوزه این دانشکده و ویزیت این اتباع در پی شیوع کرونا ویروس در چین خبر داد. شکراله سلمان‌زاده با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور چین و پیامدهای سفر اتباع چینی به دیگر کشورها گفت: در سطح کشور پایگاه‌های مراقبت مرزی در طول سال به صورت مستمر فعال هستند،

اکنون نیز با توجه به شیوع کروناویروس در چین و وجود سه مرز آبی، زمینی و هوایی در حوزه دانشکده علوم پزشکی آبادان و مبادلات زیادی که با کشور چین از طریق این مرزها انجام می‌شود، اقدامات لازم پیشگیرانه در این پایگاه‌ها در حال انجام است.

هشدار پلیس فتا درباره رمز دوم بانکی

سرهنگ تورج کاظمی، رئیس پلیس فتای تهران گفته است: افرادی که هنوز از رمزهای ایستا برای تراکنش‌های بانکی خود استفاده می‌کنند، در معرض کلاهبرداری‌های اینترنتی هستند. سرهنگ تورج کاظمی با بیان مطلب فوق اظهار کرده است: قرار بود ماه گذشته، رمزهای ایستا غیرفعال شده و همه کاربران بانکی از رمزهای یک بار مصرف (پویا) استفاده کنند، اما هنوز این امر محقق نشده است.

گفتنی است سرهنگ تورج کاظمی، رئیس پلیس فتای تهران درباره علت تاخیر در اجرای طرح بیان کرده است: بانک‌ها اعلام کرده‌اند در حال ایجاد زیرساخت‌ها هستند و به نظر می‌رسد تا بیستم بهمن ماه، اجرای این طرح سراسری شود. رئیس پلیس فتا پایتخت در ادامه گفته است: تاکنون دو بانک این طرح را ایجاد کرده‌اند، اما هنوز تعداد پرونده‌های کلاهبرداری و فیشینگ، کاهش پیدا نکرده است.

جریمه ایرباس برای بستن پرونده فساد

شرکت هواپیماسازی ایرباس، سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو به فرانسه، انگلیس و آمریکا، جریمه پرداخت می‌کند. گفتنی است این شرکت به رشوه‌دهی و پولشویی متهم است، اما با پرداخت جریمه ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورویی، ظاهرا قرار است پرونده فساد این شرکت بسته شود. اسن در حالی است که در این رابطه دادگستری فرانسه روز جمعه ۳۱ ژانویه توافق با ایرباس بر سر پرداخت جریمه سنگین را تایید کرده است.

ژان فرانسوا بونر، دادستان کل فرانسه در این باره اعلام کرده است: ایرباس طبق توافق حاصل شده به سه کشور فرانسه، انگلیس و آمریکا جریمه سنگینی پرداخت خواهد کرد که فقط دو میلیارد و ۸۳ میلیون یورو آن به فرانسه پرداخت می‌شود. وی در ادامه تاکید کرده است که با پرداخت این جریمه، پرونده فساد ایرباس مختومه اعلام می‌شود.

بازداشت عربده‌کش‌ کافه‌های تبریز

دو نفر از اراذل و اوباش که با ایجاد درگیری در یکی از کافه‌های سطح تبریز باعث رعب و وحشت شهروندان شده بودند، دستگیر شده‌اند. گفتنی است در این رابطه معاون اجتماعی فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی گفته است: پلیس با اشرافیت اطلاعاتی متهمان را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضایی در کمترین زمان آنها را دستگیر کرده است که پس از تشکیل پرونده به مرجع قضایی تحویل داده شده‌اند.

این در حالی است که سرهنگ شعفی، معاون اجتماعی فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه امنیت و آرامش شهروندان خط قرمز پلیس بوده به مخلان نظم امنیت هشدار داده و از همشهریان خواسته است هرگونه موارد مشکوک را بلافاصله از طریق تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس